Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Ja . Het is mij opgevallen dat veel dementerende mensen angst krijgen. Heel veel angst. En de juiste medicatie is hier volgens mij zo mega-essentieel! Ik ben blij te lezen dat ze zich gelukkiger en rustiger voelt met een mild anti-depressivium. Werd het bij jou moeder (de angst) ook eerst erger, toen ze net met de medicijnen begon? (om vervolgens minder te worden).

Ik hoop dat Pinkel ook gelukkiger wordt, wanneer ze medicijnen krijgt. Want daar gaat het natuurlijk vooral ook om, dat zij zich lekkerder in d'r vel voelt.....
Nee, bij mijn moeder hebben we eigenlijk geen verergering gemerkt. Het is ook een heel mild werkend middel, voornamelijk angstdempend, ik kan ff niet op de naam komen maar ze heeft geen last van bijwerkingen hiermee.

Ik denk dat het heel goed is om Pinkel met medicijnen te helpen om rustiger te worden. Bij haar is het echt behoorlijk extreem en ze kan het duidelijk niet zelf oplossen of met jullie hulp of met homeopathie of bachbloesem oid. Bij een lichamelijke ziekte grijp je tenslotte ook met allopathische medicijnen in als alternatieven niet helpen, dus bij mentale ziektes vind ik dat ook een heel goede weg.

Heel veel sterkte met de dame!
Door Lizzy
Ik heb inmiddels wat over melatonine zitten lezen en er staan wel heel interessante dingen bij. Nou weet ik alleen niet wat wijsheid is... Ze krijgt nu Clomicalm (ik merk nul verschil maar dat moet de tijd hebben) en moet ik haar dit er nou bij geven of niet?
Lizzy schreef: Ik heb inmiddels wat over melatonine zitten lezen en er staan wel heel interessante dingen bij. Nou weet ik alleen niet wat wijsheid is... Ze krijgt nu Clomicalm (ik merk nul verschil maar dat moet de tijd hebben) en moet ik haar dit er nou bij geven of niet?
Ik zou zelf niet alles door elkaar heen proberen, dan weet je niet welk middel er nou helpt als je een effect ziet.
Door Minna
Vriendin van mij heeft een bejaarde tervueren die dus ook last kreeg van paniekaanvallen, de hond had altijd al moeite met alleen zijn en onweer/vuurwerkangst, maar nu met ouderdom werd het allemaal echt heel erg, die krijgt dus ook valium en daar sloeg het wel goed aan. Mijn oudje begint nu ook angst te vertonen bij onweer. Als ik er bij ben komt ze bij mij liggen en dan is het goed, dus als het 's nachts onweert mag ze in de slaapkamer slapen, ik hoop dat het op dit niveau blijft en niet verergert... :( Hoelang zou het duren voordat je resultaat zou moeten zien met clomicalm?
Door Boefke
Lizzy schreef: Ik heb inmiddels wat over melatonine zitten lezen en er staan wel heel interessante dingen bij. Nou weet ik alleen niet wat wijsheid is... Ze krijgt nu Clomicalm (ik merk nul verschil maar dat moet de tijd hebben) en moet ik haar dit er nou bij geven of niet?
Slaapt Pinkel slecht? Want melatonine kan wel angst ed verlagend werken, maar volgens mij vooral wanneer er werkelijk sprake is van slaapgebrek. Als je het wilt gaan geven moet je even uitzoeken wat een goede dosis is. In de drogist wordt hele lage dosis verkocht, heeft meestal geen effect (0,1mg). Hogere dosis moet op recept. Te hoge dosis leidt ook juist weer tot slechter slapen.
Melatonin can dus wel zonder "gevaar" ,samen met andere seizure meds zoals Pb of valium gegeven worden.
Maar net wat je zegd...je weet nu nog niet of alleen de Clomican alleen ook zou helpen...
Ik zit er trouwens zwaar aan te denken om het aan Tor te gaan geven...hier staat  ook de hoeveelheid:
http://www.canine-epilepsy-guardian-ang ... atonin.htm

The following is an excerpt from an email sent by Dr. Aronson "To treat thunderstorm phobia, I use a dose of 3mg for a 35-100 lb dog. Smaller dogs get 1.5 mg, and larger dogs may get 6mg. The dose is given either at first evidence of thunderstorm - dog becomes agitated, distant rumbling of thunder, etc. or prophylactically before the owner leaves the house when thunderstorms are predicted. Dose may be repeated up to 3 times daily. The latter may be used as a dose for animals with more generalized stress related disorders."
-----
"Since giving Melatonin with his Valium and Phenobarb right after a seizure, his seizures aren't clusters any more, and his post-ictal hyperactivity has dropped from several hours to just 30 minutes from the beginning of the seizure till we're back in bed"
Door Lizzy
Minna schreef: Vriendin van mij heeft een bejaarde tervueren die dus ook last kreeg van paniekaanvallen, de hond had altijd al moeite met alleen zijn en onweer/vuurwerkangst, maar nu met ouderdom werd het allemaal echt heel erg, die krijgt dus ook valium en daar sloeg het wel goed aan. Mijn oudje begint nu ook angst te vertonen bij onweer. Als ik er bij ben komt ze bij mij liggen en dan is het goed, dus als het 's nachts onweert mag ze in de slaapkamer slapen, ik hoop dat het op dit niveau blijft en niet verergert... :( Hoelang zou het duren voordat je resultaat zou moeten zien met clomicalm?
Ik heb dus gelezen dat die melatonine heel goed kan helpen bij dit soort angsten. Misschien een idee om dat eerst te proberen? Clomicalm kan er 2 maanden over doen om effect te laten zien. Als je na 2 maanden geen verschil merkt: gaat het niet meer helpen.
Door Lizzy
202spots schreef: Melatonin can dus wel zonder "gevaar" ,samen met andere seizure meds zoals Pb of valium gegeven worden.
Maar net wat je zegd...je weet nu nog niet of alleen de Clomican alleen ook zou helpen...
Ik zit er trouwens zwaar aan te denken om het aan Tor te gaan geven...hier staat  ook de hoeveelheid:
http://www.canine-epilepsy-guardian-ang ... atonin.htm

The following is an excerpt from an email sent by Dr. Aronson "To treat thunderstorm phobia, I use a dose of 3mg for a 35-100 lb dog. Smaller dogs get 1.5 mg, and larger dogs may get 6mg. The dose is given either at first evidence of thunderstorm - dog becomes agitated, distant rumbling of thunder, etc. or prophylactically before the owner leaves the house when thunderstorms are predicted. Dose may be repeated up to 3 times daily. The latter may be used as a dose for animals with more generalized stress related disorders."
-----
"Since giving Melatonin with his Valium and Phenobarb right after a seizure, his seizures aren't clusters any more, and his post-ictal hyperactivity has dropped from several hours to just 30 minutes from the beginning of the seizure till we're back in bed"
Dit klinkt echt heel goed he Dory, die melatonin.... Voor Tor zou ik het, als ik jou was, ook zeker proberen! Als die Clomicalm niet gaat werken, dan ga ik toch eerst dit proberen. Ik durf het inderdaad nu niet erbij te geven omdat ik dan niet weet welk middel wel/niet werkt... :-\
Door Binno
Lizzy schreef: Clomicalm kan er 2 maanden over doen om effect te laten zien. Als je na 2 maanden geen verschil merkt: gaat het niet meer helpen.
Dat beantwoordt ook meteen mijn vraag dan. ;)
Onze logeelabrador, 12 en al jaren volledig blind door PRA, durft bij zijn baasjes plots de trap niet meer af en dus ook het appartement niet meer uit.
Gelukkig hebben ze wel een groot terras, maar toch, ik vind het zielig want de hond lijkt volledig de kluts kwijt.
De DA heeft nu Clomicalm voorgeschreven, na een paar dagen is de hond één keertje weer naar buiten gedurfd, maar sindsdien weer niet meer.
De DA had ook gezegd dat het iets langer kon duren eer je wat merkte, dus tja, nog maar wat geduld en hopen...
En anders moesten ze nog een keer terug om eventueel een ander middeltje te proberen.
Door Lizzy
Binno schreef: Dat beantwoordt ook meteen mijn vraag dan. ;)
Onze logeelabrador, 12 en al jaren volledig blind door PRA, durft bij zijn baasjes plots de trap niet meer af en dus ook het appartement niet meer uit.
Gelukkig hebben ze wel een groot terras, maar toch, ik vind het zielig want de hond lijkt volledig de kluts kwijt.
De DA heeft nu Clomicalm voorgeschreven, na een paar dagen is de hond één keertje weer naar buiten gedurfd, maar sindsdien weer niet meer.
De DA had ook gezegd dat het iets langer kon duren eer je wat merkte, dus tja, nog maar wat geduld en hopen...
En anders moesten ze nog een keer terug om eventueel een ander middeltje te proberen.
Misschien kun je eerst cholodin proberen! Dat is vele malen vriendelijker dan Clomicalm!

Hier, wat meer info:

Cholodin is een voedingssupplement dat choline bevat en speciaal ontwikkeld is voor de oudere hond en kat.
Vaak worden gedragsproblemen en lichamelijke problemen die gerelateerd zijn aan ouder worden in één adem genoemd met seniliteit, dementie of Alzheimer. Wat deftiger heet het cognitief dysfunktie syndroom.

Net als bij mensen is de werkelijke oorzaak niet bekend, maar men denkt dat het te maken heeft met te weinig
zuurstof in de hersenen door verminderde hartfunctie, bloedarmoede, hoge bloeddruk (kat), arteriosclerosis (“aderverkalking”). Ook denkt men dat andere oorzaken zoals problemen in het zenuwstelsel een rol spelen.

Cholodin bevat choline, phosphatidylcholine, inositol, zink en verscheidene B vitamines.
Choline voorziet het lichaam van methylgroepen, die gebruikt worden bij een groot aantal belangrijke reacties,
zoals ontgiftigingsprocessen in de lever en vettransport uit de lever.
Phosphatidylcholine is meer de bio-actieve vorm van choline en is een belangrijk onderdeel van de
celmembraan en levert ook choline voor het maken van acetycholine.
Methionine en inositol zijn ook betrokken bij de stofwisseling op het niveau van neurotransmitters.

Diverse bemoedigende klinische studies zijn gedaan naar de effectiviteit van Cholodin bij verschijnselen die
horen bij de ouderdom:
Hond:
• doofheid
• gebrek aan energie
• teveel slapen (overdag)
• onzindelijkheid
• eigenaar niet herkennen
• niet op de omgeving reageren
Kat:
• lethargie
• onzindelijkheid (vaak naast de bak)
• desoriëntatie, verwardheid
• toegenomen irritatie
• veel en hard miauwen
• geheugenproblemen
• gebrek aan eetlust
overmatig verharen
chronische obstipatie

In de praktijk wordt Cholodin voorgeschreven bij leverproblemen, huidklachten, vachtproblemen en bij elke aandoening waarbij een verminderd functioneren van het centrale of perifere zenuwstelsel vermoed wordt.
Dierenartsen in de V.S. melden goede resultaten bij primaire epilepsie. Vaak kan de dosis chemotherapeutica verlaagd worden of zelfs geheel achterwege gelaten worden. Bij epilepsie kan Cholodin aangevuld worden met gingko biloba en spirulina.

Fecale incontinentie is ook een indicatiegebied.
Bij chronische obstipatie de kuur aanvullen met Mifloran KH.
Bij urine incontinentie kan vaak de dosis efedrine of oestrogeen verlaagd worden.

Er is geen rapportage over negatieve bijwerkingen gehoord.

Soms komt de effectieve dosering heel precies: Een miauwende kat die de eigenares de hele nacht uit de slaap hield begon met miauwen om 6 uur ’s ochtends als de kat 1 pil om 6 uur ’s avonds kreeg. Indien een halve pil om 11 uur ’s avonds erbij werd gegeven kon de eigenares uitslapen.

Op de verpakking staat dat bij actieve dieren soms hyperactiviteit, spiertrillingen e.d. zijn waargenomen. De tablet wordt goed verdragen en opgenomen. Honden eten ze als een snoepje. Veel katten ook. Bij opname problemen de tablet pletten en door nat voer mengen.

Cholodin is een vriendelijke en effectieve hulp als de ouderdom met gebreken verschijnt.
Door Borke
Er staat al waanzinnig veel interessante info in dit topic en het zou zonde zijn als dat wegvalt als de Bar wordt opgeschoond.

Dus mijn verzoek als we er in de Bar 'klaar' mee zijn, mag het dan naar gezondheid?
Door Binno
Lizzy schreef:Misschien kun je eerst cholodin proberen! Dat is vele malen vriendelijker dan Clomicalm!
Ik ga de info zeker doorgeven, bedankt! ;)

AstridStraver schreef: Er staat al waanzinnig veel interessante info in dit topic en het zou zonde zijn als dat wegvalt als de Bar wordt opgeschoond.

Dus mijn verzoek als we er in de Bar 'klaar' mee zijn, mag het dan naar gezondheid?
Dat lijkt mij ook een heel goed idee. :yes:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door