Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tycolaika
lauraV schreef: zal minder erg zijn als de temperatuur van de orginele bohmann die volgens gebruikers 70 graden wordt :)
ff bijblijven en kijken of ze goed kauwen
kauwen doen ze gelukkig goed .. amen .. dat lees ik bij sommige dat dat wel anders is , gelukkig ook nooit problemen met verteren en zo , ma ik dwaal af haha , kast heeft op dit moment een temp van 50 graden. hopen dat et nog zakt dan
Door Anne in Zweden
50 graden is een mooie temperatuur! Ik zet de Excalibur in het begin altijd wat hoger, omdat het te drogen spul dan nog een lagere eigen temperatuur heeft. Dus hoewel de lucht dan bv. 62 graden is, heeft het te drogen product die temperatuur nog niet. Na 2 uur zet ik hem dan lager, omdat het te drogen product dan al warm begint te worden.

Het vlees kun je dus nog wel geven, zeker omdat je zegt dat het nog flink vochtig is aan de binnenkant. Dan zal het bot nog niet van structuur zijn veranderd, vermoed ik.
Door Bertine
De hoge temp zorgt er ook voor dat het vet gaat smelten, en dat er om het vlees heen een vetlaagje komt waardoor het vlees gaat braden en het vocht kan niet weg, door het vet heen, als dat gesmolten vet er omheen zit. tenminste dat is mijn ervaring. Bij mijn boman, waar ik het in mijn vorige bericht over had, was de temp nog normaal en zeker geen 70 graden hoor! en toen ging het vet al smelten.

Zelf heb ik het vermoeden, is dus zeker geen feit, dat bij een hogere temp er aan de buitenkant ook een korstje droog vlees komt en dat dat ook de verdamping tegenhoud van het vocht dat nog binnenin het vlees zit. Dus ook daarom lijkt mij een lagere tijd en een langere tijd beter dan hoge temp en korte tijd. Dit heb ik gehad met het drogen van runderlong. Plakken van ong 0,5 cm waren na 10 uur drogen aan de buitenkant mooi droog en bros, maar binnenin was het nog 'vers'. Ik heb het toen ingekerft en nog eens 10 uur in de droger gelegd. toen was het een stuk beter.
Door tycolaika
wel jammer van mijn op schrijven
ik heb nl op geschreven in mn schrift
hoelaat ik hem aan gezet heb
om te kijken wat het verbruikt aant eind van het liedje
ik heb de producten opgeschreven om te kunnen zeggen hoelang ieders product  een droog fase ondergaat....

jammerrr kan ik weer helemaal opnieuw beginnen dus :P
Door Bertine
Ik zou toch doorgaan met opschrijven en deze verandering noteren. Misschien heb je er later nog eens iets aan als je dezelfde producten gaat drogen maar je de temp goed geregeld hebt.
Uitproberen is toch een geduldig zaakje, en een tegenslagje met opgewekt hoofd verwerken  ;)

Succes!
Door Nadia
Wat ik dus al schreef op fb. Ik zou zelf het risico niet willen aangaan met gedroogd bot. Je weet niet of het veranderd is. Ik heb keuze genoeg in ander spul om te drogen, dus hoef ik niet te wijken naar potentieel gevaarlijke dingen. Maarja, zo geven anderen ook weer runderknieën of knars waar ze geen problemen in zien.

Ieder zo zijn eigen ding.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door