pike schreef: ↑wo 22 jan 2025, 17:27 Ik heb de link bestudeerd die je hierboven gegeven hebt. En ik begrijp nu wat ze bedoelt:Utrecht dus. Die flotteren.
Ze is voor de diagnose van Giardia positief over de Elisa test omdat die naar het antigeen kijkt en niet naar de cysten. Maar omdat het antigeen naar haar zeggen nog tot een half jaar na behandeling aanwezig is in het lichaam is de Elisa test niet de beste methode om nacontrole te doen. En daarom zou je achteraf gedurende een periode van 3-4 maanden elke maand een keer moeten testen middels flotatie. Meerdere malen omdat die cysten niet continu worden uitgescheiden en een eenmalige check dus geen zekerheid geeft.
Nou, wie doet er hier nog aan flotatie voor Giardia???
Mijn dierenarts gisteren gesproken, die zei ook dat een antigeen test kort na een doorgemaakte, behandelde besmetting niet zinvol is. Als ik wou laten testen kon ik beter drie dagen weer verzamelen en naar Utrecht opsturen voor flotatie.
Maar ja, Pike was Pike niet als ze niet eigenwijs was en intussen al drie dagen ontlasting verzameld had, zowel 's ochtends als 's avonds, en zelf een Fassisi sneltest besteld had. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Ik verwachtte een positieve uitslag. Tot mijn verbazing testte hij negatief. Voor wat het waard is. Ik wacht nu maar even af, als er geen verdere symptomen zijn stuur ik over 4 weken een verzamelmonster naar Utrecht om te flotteren.
Terug naar het begin: Het waren achteraf gezien dus duidelijk niet de diatomeeën die hem aan de diarree brachten. Inmiddels ben ik gisteren dan ook weer begonnen met het geven van diatomeeënaarde. Begonnen met een klein beetje, 1/4 theelepel. Als dat goed gaat bouw ik het langzaam op. Hij was per slot van rekening wel wormvrij. Misschien wel dank zij de diatomeeën en/of de puur parasiet die hij had gekregen.