Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door pike
pike schreef: wo 22 jan 2025, 17:27 Ik heb de link bestudeerd die je hierboven gegeven hebt. En ik begrijp nu wat ze bedoelt:

Ze is voor de diagnose van Giardia positief over de Elisa test omdat die naar het antigeen kijkt en niet naar de cysten. Maar omdat het antigeen naar haar zeggen nog tot een half jaar na behandeling aanwezig is in het lichaam is de Elisa test niet de beste methode om nacontrole te doen. En daarom zou je achteraf gedurende een periode van 3-4 maanden elke maand een keer moeten testen middels flotatie. Meerdere malen omdat die cysten niet continu worden uitgescheiden en een eenmalige check dus geen zekerheid geeft.

Nou, wie doet er hier nog aan flotatie voor Giardia???
Utrecht dus. Die flotteren.

Mijn dierenarts gisteren gesproken, die zei ook dat een antigeen test kort na een doorgemaakte, behandelde besmetting niet zinvol is. Als ik wou laten testen kon ik beter drie dagen weer verzamelen en naar Utrecht opsturen voor flotatie.
Maar ja, Pike was Pike niet als ze niet eigenwijs was en intussen al drie dagen ontlasting verzameld had, zowel 's ochtends als 's avonds, en zelf een Fassisi sneltest besteld had. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Ik verwachtte een positieve uitslag. Tot mijn verbazing testte hij negatief. Voor wat het waard is. Ik wacht nu maar even af, als er geen verdere symptomen zijn stuur ik over 4 weken een verzamelmonster naar Utrecht om te flotteren.

Terug naar het begin: Het waren achteraf gezien dus duidelijk niet de diatomeeën die hem aan de diarree brachten. Inmiddels ben ik gisteren dan ook weer begonnen met het geven van diatomeeënaarde. Begonnen met een klein beetje, 1/4 theelepel. Als dat goed gaat bouw ik het langzaam op. Hij was per slot van rekening wel wormvrij. Misschien wel dank zij de diatomeeën en/of de puur parasiet die hij had gekregen.
Door Lizzy
pike schreef: di 11 feb 2025, 20:26 Utrecht dus. Die flotteren.

Mijn dierenarts gisteren gesproken, die zei ook dat een antigeen test kort na een doorgemaakte, behandelde besmetting niet zinvol is. Als ik wou laten testen kon ik beter drie dagen weer verzamelen en naar Utrecht opsturen voor flotatie.
Maar ja, Pike was Pike niet als ze niet eigenwijs was en intussen al drie dagen ontlasting verzameld had, zowel 's ochtends als 's avonds, en zelf een Fassisi sneltest besteld had. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Ik verwachtte een positieve uitslag. Tot mijn verbazing testte hij negatief. Voor wat het waard is. Ik wacht nu maar even af, als er geen verdere symptomen zijn stuur ik over 4 weken een verzamelmonster naar Utrecht om te flotteren.

Terug naar het begin: Het waren achteraf gezien dus duidelijk niet de diatomeeën die hem aan de diarree brachten. Inmiddels ben ik gisteren dan ook weer begonnen met het geven van diatomeeënaarde. Begonnen met een klein beetje, 1/4 theelepel. Als dat goed gaat bouw ik het langzaam op. Hij was per slot van rekening wel wormvrij. Misschien wel dank zij de diatomeeën en/of de puur parasiet die hij had gekregen.
Ik heb toch ook wel mensen met een positieve Fassisi test gezien maar ik was een beetje verbaast over het testpakket, ik weet niet hoe jij er over denkt? Of ik heb het niet goed begrepen... Er zit een containertje bij met een soort schepje. Maar waar is dat voor dan? Want ze beschreven dat je alleen dat wattenstaafje 3 keer in de ontlasting moesten peuren....?

Wat een gedoe allemaal he!
Door pike
Ja het gekke is dat dat containertje niet staat in de lijst met onderdelen die in de verpakking zitten en ook in de handleiding van de test niet vermeld wordt. Ik neem aan dat dat containertje en schepje bedoeld zijn om de ontlasting in te doen, en dan daar het wattenstaafje in. Maar dat schepje is natuurlijk veels te klein en te slap. En het buisje te klein voor een verzamelmonster van drie dagen. Ik heb het niet gebruikt. Ik had drie dagen verzameld, zowel in de ochtend als in de avond, ik heb van alles een klein beetje genomen en dat door elkaar geprakt. Dat hoopje heb ik bemonsterd op meerdere plekken met het wattenstaafje. En dat in de reagens gestopt en geroerd tot er zo goed als niets meer aan het staafje zat. Daarna ben ik gaan druppelen.
Het meeste gedoe is, vind ik, het monster mengen. Maar drie dagen achter elkaar testen wordt dan weer een beetje begrotelijk. Ik heb het ook puur uit nieuwsgierigheid gedaan, van hoe gaat dat in zijn werk. Dat weet ik nu. Mocht er nu verder niets gebeuren bij Ties, dan neem ik over een week of vier weer een verzamelmonster en laat dan in Utrecht flotteren. Daar heb ik dan toch meer aan. Ik wil hem gaag nog even blijven monitoren, wetende hoe vasthoudend Giardia kan zijn.
Dit plaatje komt van de website van Fassisi zelf.
Naamloos.png
Naamloos.png (393.82 KiB) 2565 keer bekeken
Door pike
Ja hoor ik heb het wel goed gedaan. Er zit ook een handleiding bij. Het zijn wel verdomd kleine lettertjes en de vertaling is slecht. Maar nog steeds begrijpelijk. Maar dat containertje en dat miniscule schepje zit er eigenlijk voor jan joker in. Dat is goed voor een egelpoepje ;D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door