Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
Basilicum schreef: wo 09 okt 2019, 13:45 Hebben jullie gisteravond het programma "Dokters van morgen" gezien over vasten.
Klinkt wel heel positief en veel gezondheidsvoordelen.
Vanmorgen nog wat info gelezen erover en wil het eigenlijk wel gaan proberen de 16/8 of te wel 8 uur eten en 16 uur vasten.
Ben nu vanaf januari begonnen met WW en gaat prima maar de laatste kilo's zijn heel lastig.
Dit lijkt me heel makkelijk in te passen nog even met WW op de achtergrond en als het bevalt zonder WW.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen met vasten?
Ik heb het niet gezien. Ik heb wel meerdere keren gelezen dat het geen extra effect heeft op gewichtsafname. Uiteindelijk gaat het meer om wat en hoeveel je eet, dan wanneer.

Ik denk dat het bij je moet passen. Ik vind alle regeltjes over hoe je precies alles moet doen (eten, slapen enz) suf. Volg je eigen lijf. Ik moet er niet aan denken om te vasten, ik krijg vreselijke koppijn als ik te weinig of te laat ontbijt. Mijn zwager wil voor 11 uur smorgens niets anders als koffie van dichtbij zien. Zo is iedereen anders en ik denk niet dat het werkt om dan zulke dingen op te gaan leggen.
Door Basilicum
Kaela schreef: do 10 okt 2019, 20:48 Ik heb het niet gezien. Ik heb wel meerdere keren gelezen dat het geen extra effect heeft op gewichtsafname. Uiteindelijk gaat het meer om wat en hoeveel je eet, dan wanneer.

Ik denk dat het bij je moet passen. Ik vind alle regeltjes over hoe je precies alles moet doen (eten, slapen enz) suf. Volg je eigen lijf. Ik moet er niet aan denken om te vasten, ik krijg vreselijke koppijn als ik te weinig of te laat ontbijt. Mijn zwager wil voor 11 uur smorgens niets anders als koffie van dichtbij zien. Zo is iedereen anders en ik denk niet dat het werkt om dan zulke dingen op te gaan leggen.
Het heeft veel gezondheids voordelen en ik ga het absoluut niet dóen om af te vallen. Als die paar kilo er nog af gaat is dat fijn maar daar doe ik het niet voor.
Door Kaela
Basilicum schreef: do 10 okt 2019, 21:06 Het heeft veel gezondheids voordelen en ik ga het absoluut niet dóen om af te vallen. Als die paar kilo er nog af gaat is dat fijn maar daar doe ik het niet voor.
Die gezondheidsvoordelen worden ook net zo vaak weer in twijfel getrokken. Ik ben er persoonlijk niet van overtuigd. Maar als je je er goed bij voelt, prima.
Door Basilicum
Kaela schreef: do 10 okt 2019, 21:19 Die gezondheidsvoordelen worden ook net zo vaak weer in twijfel getrokken. Ik ben er persoonlijk niet van overtuigd. Maar als je je er goed bij voelt, prima.
Bekijk de aflevering van Dokters van morgen!
Door -Annemarie-
Kaela schreef: do 10 okt 2019, 20:48 Ik heb het niet gezien. Ik heb wel meerdere keren gelezen dat het geen extra effect heeft op gewichtsafname. Uiteindelijk gaat het meer om wat en hoeveel je eet, dan wanneer.

Precies. Ik zou dit ook niet doen als het niet bij me zou passen. Zo moet ik er niet aan denken om punten of calorieën te tellen, of om de twee uur verplicht iets te eten. En ik doe het ook niet om veel af te vallen, als er iets af gaat zou het fijn zijn, maar het is niet het hoofddoel.
Ik vind het een uitdaging om te kijken of me dit gaat lukken. En of ik me er goed bij voel, of misschien wel beter bij voel. :)
Door Kaio
Basilicum schreef: do 10 okt 2019, 21:32 Bekijk de aflevering van Dokters van morgen!
Ja en dus?

Wat ik bedoel te zeggen is dat er heel veel onderzoeken ed. zijn naar van alles over eten, hoe of wat. En dit zou goed zijn dat ook, en het andere spreekt dat weer tegen, etc. Over voedingsmiddelen al genoeg discussie over vasten ook :biggrin2:
Ik denk dat je naar je lichaam moet luisteren, juist dat zijn we aardig verleerd ( anders ik wel ::) )
En er is best wel wat voor te zeggen hoor, vasten. Maar voor de een is het fijn voor een ander dikke ellende ( wat stress opwekt en dus juist nadelig is)
Ik zal wel eens de aflevering gaan kijken, is toch altijd interessant ;) . Maar hoe lang ga je dan vasten? Heb ook wel eens vernomen als je het lang dagelijks doet dat het geen effect heeft, je lichaam past zich aan. Of dat je voedingsstoffen te kort gaat komen doordat je toch automatisch weinig eet dan.
Door Basilicum
Kaio schreef: vr 11 okt 2019, 10:27 Ja en dus?

Wat ik bedoel te zeggen is dat er heel veel onderzoeken ed. zijn naar van alles over eten, hoe of wat. En dit zou goed zijn dat ook, en het andere spreekt dat weer tegen, etc. Over voedingsmiddelen al genoeg discussie over vasten ook :biggrin2:
Ik denk dat je naar je lichaam moet luisteren, juist dat zijn we aardig verleerd ( anders ik wel ::) )
En er is best wel wat voor te zeggen hoor, vasten. Maar voor de een is het fijn voor een ander dikke ellende ( wat stress opwekt en dus juist nadelig is)
Ik zal wel eens de aflevering gaan kijken, is toch altijd interessant ;) . Maar hoe lang ga je dan vasten? Heb ook wel eens vernomen als je het lang dagelijks doet dat het geen effect heeft, je lichaam past zich aan. Of dat je voedingsstoffen te kort gaat komen doordat je toch automatisch weinig eet dan.
Het hoeft niet hoor, maar ze geven daar gewoon heel veel informatie over dit onderwerp daarom verwijs ik naar de uitzending.
En ieder moet doen waar hij/zij zich goed bijvoelt.
Laatst gewijzigd door Basilicum op vr 11 okt 2019, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik geloof meteen dat het gezond kan zijn. Voor de suikerhuishouding.
Ik roep al jaren dat het onzin is zoals overal aangeraden wordt om steeds voor het verbruik te eten en eigenlijk te teren op wat je net gegeten hebt. Ten eerste vergeer je veel beter als je daarna rust neemt en ten tweede leer je je lichaam zo alleen meteen te verbruiken of op te slaan en nooit je reserves aan te spreken.
Je lichaam is dat niet gewend, maakt niet de juiste enzymen aan en daardoor wordt het ontzettend moeilijk om gewicht te verliezen.
En die enzymen worden door de alvleesklier aangemaakt.
Het is volgens mij logischer voedsel op te nemen, dat grondig te verteren in rust, de energie op te slaan en weer vrij te maken als je het nodig hebt.
Dat werkt voor mij ook duidelijk het beste, ik val flauw als ik meer dan 10 min moet fietsen en voorheen gegeten heb. Terwijl het op een lege maag prima gaat.

Maar ieder lichaam is anders en je moet idd vooral naar je eigen lichaam luisteren.

Edit: ik bedenk wel net dat ik niet weet of je je dan weer vast moet pinnen op een vast-schema. Want vb na een inspanning (rondje hardlopen oid) lijkt het me voor het herstel van je lichaam wel belangrijk iets te eten.
Door Kaio
Basilicum schreef: vr 11 okt 2019, 11:26 Het hoeft niet hoor, maar ze geven daar gewoon heel veel informatie over dit onderwerp daarom verwijs ik naar de uitzending.
En ieder moet doen waar hij/zij zich goed bijvoelt.
oo maar ik vind het wel interessant. ik bedoelde alleen te zeggen dat tegenwoordig alles gekleurd is, programma's, onderzoeken etc. Men brengt datgene dat bevestigd naar voren en de rest laat met weg. ben nu halverwege en ja er wordt wel vooral voorbeelden genomen waarbij het allemaal past. 1 wetenschapper per dicsipline. Voorbeelden van mensen waarbij het lekker gaat. maar goed je probeert een punt te maken. Voeding is een onderwerp dat raakt denk ik nooit uitgeput, en de visies verschillen nogal (alleen plantjes, juist dierlijke eiwitbronnen, veel vet, weinig vet, wel granen geen granen, wel peulvruchten geen peulvruchten, wel fruit geen fruit etc, en bij welke dan ook zijn er altijd mensen die er baat bij hebben welke ziekte ze ook hebben). En denk dat het ook nog per mens kan verschillen.

Kijkende naar hoeveel wij eten en hoe vaak denk ik inderdaad dat het wel eens goed kan zijn voor je lichaam hoor. ik heb het zelf ook wel eens gedaan, dat was beter uit te houden dan ik van tevoren dacht. Maar ik moet er wel klaar voor zijn om het te doen, geestelijk ook.

mijn nemisissen zijn duidelijk graanprodukten en peulvruchten ;)
Door M@rina
Lizzy schreef: di 17 sep 2019, 07:56 Hoe gaat het met jou M@rina?
Owww sorry ik ben even een tijdje afgehaakt op het forum vanwege vakantie extreme drukte etc.... Ik staat nu op -22 kg heb een poosje stil gestaan qua afvallen, maar wel een betere verhouding spier en vet. In de vakantie 2 kg aangekomen door voornamelijk meer wijn drinken want ik heb me verder niet echt misdragen.
Maar oef, wat gaat het rap 3 weken niet sporten en je gaat qua spiermassa 6 weken terug.... ik ben dat nu dus weer aan het bij trainen. mijn conditie was wel op peil gebleven iedere dag een half uur heen en terug naar de bakker, je zou zeggen das niet veel, maar wel das wel veel als het de ene kant helling af en de andere kant helling op gaat en dat dus heen en terug..... Wij zaten in een klein dorpje aan de ene kant van de rivier en de bakker lag in een dorpje aan de andere kant van de rivier.

Ik had gehoopt in 1 jaar 25 kg af te vallen, maandag ben ik 1 jaar bezig en dat is me niet gelukt, maar ik ga gewoon door. Ik heb ook best een extreem jaar achter de rug met alle oudjes die overleden zijn binnen 4 maanden tijd.
Door hannabelgje
M@rina schreef: Owww sorry ik ben even een tijdje afgehaakt op het forum vanwege vakantie extreme drukte etc.... Ik staat nu op -22 kg heb een poosje stil gestaan qua afvallen, maar wel een betere verhouding spier en vet. In de vakantie 2 kg aangekomen door voornamelijk meer wijn drinken want ik heb me verder niet echt misdragen.
Maar oef, wat gaat het rap 3 weken niet sporten en je gaat qua spiermassa 6 weken terug.... ik ben dat nu dus weer aan het bij trainen. mijn conditie was wel op peil gebleven iedere dag een half uur heen en terug naar de bakker, je zou zeggen das niet veel, maar wel das wel veel als het de ene kant helling af en de andere kant helling op gaat en dat dus heen en terug..... Wij zaten in een klein dorpje aan de ene kant van de rivier en de bakker lag in een dorpje aan de andere kant van de rivier.

Ik had gehoopt in 1 jaar 25 kg af te vallen, maandag ben ik 1 jaar bezig en dat is me niet gelukt, maar ik ga gewoon door. Ik heb ook best een extreem jaar achter de rug met alle oudjes die overleden zijn binnen 4 maanden tijd.
Wauw 22 kilo. Super goed gedaan zeg!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Lizzy
M@rina schreef: za 12 okt 2019, 09:38 Owww sorry ik ben even een tijdje afgehaakt op het forum vanwege vakantie extreme drukte etc.... Ik staat nu op -22 kg heb een poosje stil gestaan qua afvallen, maar wel een betere verhouding spier en vet. In de vakantie 2 kg aangekomen door voornamelijk meer wijn drinken want ik heb me verder niet echt misdragen.

Poeh, knap hoor. En ik vind het bewonderenswaardig dat je het zo goed hebt volgehouden ondanks het erg moeilijke jaar dat je achter de rug hebt!
Door M@rina
Lizzy schreef: za 12 okt 2019, 13:30 Poeh, knap hoor. En ik vind het bewonderenswaardig dat je het zo goed hebt volgehouden ondanks het erg moeilijke jaar dat je achter de rug hebt!
Dank je Lizzy, ik ben ook echt trots op mezelf...het was soms echt niet makkelijk. Verdriet doet rare dingen met een mens
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door