Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door EliScooby
eelke schreef: Potver. Ik krijg nu een mail dat ze contact hebben gehad met de fabrikant van het rookkanaal, en dat deze hebben gemeld dat deze toch omkokert moet worden. Oftewel het wordt duurder.

Nu weet ik even niet zo goed wat ik moet doen  >:( >:( eerst vol overtuiging zeggen dat het niet nodig is (en dat staat ook op hun site) in hoeverre hebben ze er dan echt verstand van...  :-\
En zo, beste Eelke, verdienen ze toch meer aan je dan het in eerste instantie leek.
Door Hanny
Eelke, dan zoek je een rookkanaal dat niet omkokerd hoeft te worden.
Zelf de leverancier van het rookkanaal bellen is ook een optie. Welk rookkanaal willen ze dan gebruiken, Als je dat weet kun je het zelf nakijken.
Het lijkt me klinkklare onzin, of ze willen een afvoer gebruiken, die niet voldoende dubbelwandig is.
Gaat goed komen, kost alleen wat meer tijd.

Hanny
Door eelke
Nou, we zijn bij drie bedrijven geweest, waarvan twee zeiden dat het wel moet. En deze was de enige die zei dat het niet hoefde. Dus op zich...

De aanbieding is nu dat ze het omkokeren voor 185,-. En dat lijkt mij geen prijs waar ze op verdienen, want dat brandwerend materiaal is al duur. In de offerte van het andere bedrijf rekenden ze 600,- voor omkokeren...
Als ik het dan omreken en de prijs vergelijk met de andere offerte inc omkokeren, zijn ze nog 1400 euro goedkoper...

Dus ik denk dat het wel schappelijk is.

Hanny, er is dus, zoals ik al dacht, maar 1 rookkanaal wat niet omkokert hoeft te worden, en dat is Isoduct. Alleen liggen die prijzen voor een meter pijp tussen de 150 en 180 euro. Die van een gecertificeerd rookkanaal wat nog omkokert moet worden tussen de 80 en 100...

Ze werken met Holetherm rookkanalen. Die handleiding heb ik eerder al zitten doorlezen maar is vaag...er staat niet echt in dat het moet, ook niet dat het niet zonder mag, maar wel dat het de bedoeling is. Vaag dus. Zoals alles wat ik er op internet over kon vinden. Je kant het bouwbesluit wel lezen, maar hierin wordt verwezen naar (ooh ik kan ff niet op die naam komen) bestanden waar je dan vervolgens voor moet betalen om ze te kunnen lezen.

Sowieso waren alle 3 de bedrijven waar we geweest waren niet echt te spreken over Isoduct. Het andere bedrijf levert die soms wel, maar omkokert deze dan alsnog voor de veiligheid.

Dus, ik denk dat we wel akkoord gaat. Is het ook wel meteen netjes afgetimmerd.
Door eelke
Ik heb gezegd dat dat wel oké was. En nu maar eens hout gaan regelen, dat is ook wel handig.

Heeft er hier iemand ervaring met geperste houtblokken?
Door MargaS
eelke schreef: Ik heb gezegd dat dat wel oké was. En nu maar eens hout gaan regelen, dat is ook wel handig.

Heeft er hier iemand ervaring met geperste houtblokken?
Ja, die gaan in rook op ;)
Maar die zijn zo weg en in verhouding veel duurder. Briketten zijn dan voordeliger. In de winter gooien we voor het slapen gaan een paar briketten in de kachel. Dan kunnen we 's morgens zo verder stoken met hout.
Door eelke
Dat zijn van de staven dan toch, dat geperste?
Afbeelding

En briketten zoals van de bbq?

Dan ga ik toch bellen voor het echte haardhout.
Door Kim_S
MargaS schreef: Ja, die gaan in rook op ;)
Maar die zijn zo weg en in verhouding veel duurder. Briketten zijn dan voordeliger. In de winter gooien we voor het slapen gaan een paar briketten in de kachel. Dan kunnen we 's morgens zo verder stoken met hout.
Dit dus  :)

Briketten voor de kachel zijn groter. Ook een soort blokken. Wij kopen ze in Duitsland bij de bouwmarkt, 25 kilo voor 8 euro of zo. Ze branden alleen niet echt maar gloeien meer. Wordt wel warm.

Wij maken de kachel aan met wat kranten, aanmaakblokjes van de Action ( :biggrin2:), en wat dunne stukjes hout. Dan gauw een kolenbriket erop, dan blijft de kachel goed aan, ook als je eens vergeet hout er in te gooien  ::)
Als ie eenmaal goed aan is, gooien we er om het uur ongeveer een paar stukken hout in. Dan blijft het lekker warm.
Heerlijk hoor, dat het toch doorgaat  :)
Door keetje
Wij hebben om te beginnen 2 kuub eikenhout laten komen. Om eerst maar eens te bekijken hoeveel we verstoken en ook omdat we gelijk wilden stoken en dus goed droog hout wilden hebben.
Door keetje
Ik ga me eens verdiepen in die briketten voor de nacht. Hoewel, als wij de klep dichtgooien en op circulatie overgaan dan smeulen de blokken ook nog een uurtje of 2 na. Zijn die briketten niet erg vervuilend voor je kachel/pijp?
Door Kim_S
keetje schreef: Ik ga me eens verdiepen in die briketten voor de nacht. Hoewel, als wij de klep dichtgooien en op circulatie overgaan dan smeulen de blokken ook nog een uurtje of 2 na. Zijn die briketten niet erg vervuilend voor je kachel/pijp?
Geen idee, de schoorsteenveger komt hier verplicht 3x per jaar vegen dus ik denk daar niet zo over na...  :-[
Door MargaS
Kim_S schreef: Geen idee, de schoorsteenveger komt hier verplicht 3x per jaar vegen dus ik denk daar niet zo over na...  :-[
Hier ook. Maar nog nooit opmerkingen gehad dat er extra veel roet in de schoorsteen zat en ze zijn best streng.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door