En hersens als orgaan neem ik aan ?
Opnieuw naar Barf menu
Moderator: Lizzy
Re: Opnieuw naar Barf menu
Nee. Ik geef ze puur als vleesbot, net zoals ik een eendennek of een konijnkarkas als vleesbot geef. Dus echt gewoon als vleesbot. Daarnaast geef ik het orgaan en het spiervlees en de groente die hij anders ook zou krijgen. Dat er hersenen en een tongetje en ogen in die kop zitten is mooi meegenomen, dat krijgt hij anders nooit. in een konijnkarkas zit ook vaak nog een hartje en wat long e.d. en dan ga ik dat ook niet van zijn orgaan aftrekken. Je moet het jezelf niet te moeilijk maken
Oké dan haal ik nu nog even orgaan uit de vriezer.
Heb nu ook mooie konijn karkas en inderdaad soms een levertje erbij
De parelhoen ook mooi
Heb nu ook mooie konijn karkas en inderdaad soms een levertje erbij
De parelhoen ook mooi
Nou ze heeft gesmuld hoor van de konijnen koppen 
Goed zo
Ik vraag mij af of ik nog iets van vitamine e.d. moet toevoegen?
Ik geef wel theelepel zeewier.
In principe niet. Maar het is wel goed om te kijken of je menu voldoende vitamine D en E en K bevat en bijv. voldoende zink.kiara schreef: za 16 mei 2026, 19:40 Ik vraag mij af of ik nog iets van vitamine e.d. moet toevoegen?
En hoe weet ik dat ?Lizzy schreef: di 19 mei 2026, 21:31 In principe niet. Maar het is wel goed om te kijken of je menu voldoende vitamine D en E en K bevat en bijv. voldoende zink.
Kan ik mijn week menu hier plaatsen? En naar aanleiding daarvan dat ik dan advies krijg kwa vitamine.
Heb het in het verleden nooit gedaan ( bij mijn Sint Bernard en Border collie)
Zijn ook oud geworden.
Maar ik twijfel nu
Zijn ook oud geworden.
Maar ik twijfel nu
Maar natuurlijk kun je dat hier plaatsen!kiara schreef: di 19 mei 2026, 22:31 Kan ik mijn week menu hier plaatsen? En naar aanleiding daarvan dat ik dan advies krijg kwa vitamine.
Zijn ook oud geworden.
Maar ik twijfel nu![]()
Vitamine D zit vooral in wilde zalm (niet in gekweekte zalm) en ook een beetje in lever.
Vitamine E zit vooral in plantaardige olie en daarom zijn we er niet zo dol op maar het zit bijv. ook in (en nu even een stukje tekst van een website over voeding:
"We treffen vooral veel vitamine E aan in plantaardige oliën en plantaardige producten als granen, noten, zaden, groente en fruit. De grootste vitamine E-toppers zijn in aflopende volgorde tarwekiemolie, zonnebloempitten, hazelnoten, pijnboompitten, amandelen, paranoten, pinda’s, garnalen, pistache, pecannoten, eieren, spinazie, avocado, walnoten en sesamzaad. Ter vergelijking: tarwekiemolie bevat 149 mg vitamine E per 100 gram. Dit staat gelijk aan 1490% van de door de Gezondheidsraad bepaalde referentie-inname. Sesamzaad bevat 2,5 mg vitamine E per 100 gram. Dit staat gelijk aan 25% van de referentie-inname".
Zink zit vooral in vlees maar ook in pompoenpitten en het rijkst aan zink zijn oesters.
Magnesium zit vooral in groene groenten.
Vitamine K hoef je je niet echt druk om te maken, dat zit vooral in groenten en vlees en eieren.
Dankjewel
Ik ga vandaag wilde zalm aan het menu toevoegen.
Dat had ik nog niet .
Maar wat ik begrijp kwa vitamine E
Kan ik dan iets van tarwe kiem olie geven?
Zoja hoeveel ?
Ooit vroeger wel is gebruikt bij honden.
Maar al heel lang niet meer.( nooit meer aangedacht )
Ik zal straks mijn menu even hier plaatsen
Dankjewel hoor
Dat had ik nog niet .
Zoja hoeveel ?
Dankjewel hoor
Wilde zalm toevoegen is een goed idee. Hoeft niet eens zoveel te zijn. Er loopt een topic over vitamine D op het forum, daar staat in hoeveel wilde zalm je moet geven. Ze verkopen het bij de supermarkt in de diepvries (rauw) en je kunt het ook gekookt uit blik geven (wel opletten dat er wilde zalm op staat).kiara schreef: wo 20 mei 2026, 09:16 Dankjewel
Dat had ik nog niet .
Zoja hoeveel ?
Dankjewel hoor
Vitamine E is een dingetje... Ik vind plantaardige olie niet geweldig omdat er omega 6 vetzuren in zitten. Maar je hoeft van tarwekiemolie maar heel weinig te geven om voldoende vitamine E te geven en dan valt het met de omega 6 vetzuren wel mee. Je moet alleen weten dat de flesjes tarwekiemolie heel kort houdbaar zijn. Het is daarom makkelijker om met capsules tarwekiemolie te werken.
Bijvoorbeeld deze:
https://www.vitaminesperpost.nl/tarweki ... kIQAvD_BwE
Of:
https://www.superfoodstore.nl/products/ ... fUQAvD_BwE
Of:
https://www.gezondheidswinkel.nl/p/gw-t ... aQQAvD_BwE
En dan 1 capsule per dag per hond is prima.
Heb de capsules besteld
Heb wilde bevroren zalm
Zal straks mijn menu laten zien
Heb wilde bevroren zalm
Zal straks mijn menu laten zien
Hier dan wat ik nu geef aan Amber
De orgaan mix , de groente mixen en spier vlees komt bij Barfkopen nl vandaan.Geef ook wel van mijn eigen groenten. Het bot komt bij Floris vandaan
De orgaan mix , de groente mixen en spier vlees komt bij Barfkopen nl vandaan.Geef ook wel van mijn eigen groenten. Het bot komt bij Floris vandaan
De orgaanmixen, bestaan die uit...? Hart en lever en nier? Zo ja: perfect.
Ik vind het er prachtig uit zien! Ze boffen maar bij jou!
Ik vind het er prachtig uit zien! Ze boffen maar bij jou!