Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Hylos schreef: do 27 feb 2025, 15:44 Bedankt voor jullie ervaringen!
Er zal toch maar gewoon een ren moeten komen waar ze inzitten als we weg zijn.
Liever eventjes wat minder lol in het leven dan het met je leven moeten bekopen. :-X

Misschien is een ren met een automatisch deurtje wel een idee voor als we gewoon thuis zijn. En dan in de ren een automatische voerdispenser zodat ze wel de ren weer in gaan? Zolang ik thuis ben kan ik dat mooi controleren. Ach en ik moet het straks ook gewoon gaan proberen, gaandeweg leer je maar liever wel met levende kippen. 😅
Er zijn meerdere manieren natuurlijk. Ik heb hen in een ren van 30-35 m2. Die is roofdierproof. Dak, wanden en ondergronds zijn volledig martergaas met een kleine maaswijdte. Er komt nog een stuk met overkapping bij als ik mij er eens aanzet. Ze hebben stukken om te schuilen, maar wind en regen is duidelijk echt niet aan hen besteed dus ze zitten te vaak op die paar vierkante meter omwille van het weer.

Mijn hok heeft een automatische deur. Je weet nooit dat er toch ergens iets doorglipt. Op die manier zijn ze extra beveiligd. Gaat er iets mis met de deur is dat niet onmiddelijk drama, want de ren zou hen moeten beschermen.

Ze mogen ook wel in de tuin, maar enkel samen met de honden. Er zijn hier veel roofdieren en los overleven kippen het hier vaak niet lang. Als kind hadden wij ook kippen maar weinig roofdieren en nul beveiliging zonder dat het mis ging. Het is echt afhankelijk van waar je woont wat nodig is.

Ik zou de ren zo groot mogelijk maken als ze er soms veel tijd in moeten spenderen. In de UK is er nu weer ophokplicht op veel plaatsen en dan lees je vaak in groepen dat de kippen elkaar beginnen pikken na enkele dagen. Dat is puur van de stress omdat ze ineens met 8 op 10m2 zitten.

Vergeet ook de bodem van de ren niet. Veel roofdieren maken geen tunnels en als je rond de ren een meter gaas of stenen legt zodat ze niet kunnen ondergraven houdt hen dat tegen, maar ratten tunnelen wel en marterachtigen jagen op ratten en volgen hen door hun tunnels als ze die vinden. Zo komen ze ook bij jouw kippen terecht die een makkelijk slachtoffer voor hen zijn.

Ik wil niet dramatisch of moeilijk doen, maar het lijkt mij wel fijn dat je dat weet en er niet achteraf op een rotte manier achter komt.

Barfplaats wordt gesponsord door