Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
MillyMol schreef: vr 26 jun 2020, 13:57 Oh oh, krijg je de kriebels? ;D Ik zie nergens het woord “kwadraathuis” in de tekst?
En mocht je echt serieus zijn: niet dit huis kopen. Zie je het dak?
Dat zijn eterniet dakplaatjes. Eterniet = asbest. En dat is ook hier heel duur om te laten verwijderen, nog afgezien van de gezondheidsrisico’s. En ik zie aan de buitenkant van het huis tekenen die wijzen op een optrekkend vocht probleem.

Er zijn betere huizen te koop hier. En als je het echt meent kan ik je wel in contact brengen met een goede makelaar.
Haha nee hoor, ik zit lekker te dagdromen...ik denk niet dat ik nog ergens anders kan/wil aarden maar misschien gaan we wel een keertje op vakantie.
Ik kan heel slecht tegen de warmte en in Hongarije zijn de zomers ook behoorlijk heet dus dat is ook een dingetje...
Bedankt voor je tips...had ik helemaal niet op gelet...alleen op de leuke prijs :biggrin2: en ik snap wel dat er nog een veelvoud aan kosten bij komt als je zo'n veredelde schuur koopt (in onze ogen) ;D
Ik hou van oude huizen, liefst met authentieke elementen erin en die zie je hier volop :smitten: Zo'n tegelkachel die 2 vertrekken verwarmt? Geweldig! Zo'n oud emaille? fornuis ? Ook geweldig!
Tis vast veel werk net zoals een groentetuin naast je huis en fruitbomen. Aan de andere kant ben je dan bijna zelfvoorzienend...en dat is ook leuk! Kippies, een varken voor het groenteafval...

Een kwadraathuis stond bij de keuzes (bungalow/grond/Hongaarse stijl....) en via goegel kon ik het niet vinden...
Door miik
Welkom in t mooie Hongarije !
Ik geloof gelijk dat het gevoel nu heel anders is. Het verdriet om je collega zal tijd nodig hebben... maar ik hoop dat het hier snel als thuis zal voelen. En als ik wat kan doen voor je roep je maar he !
- pien - schreef: vr 26 jun 2020, 12:46 Ik wil ook ;D
https://thuis-in-hongarije-makelaardij. ... poklosi-2/
Patapoklosi :biggrin2: :smitten: dat klinkt toch schattig!
Wat is een kwadraathuis :???:
Ik ken dat dorpje wel, ligt vlakbij de grote stad szigetvar. Maar je gaat de doorgaande weg af en je waant je zo op het platteland.... Een kwadraathuis is hoe het huis is opgebouwd.. Je komt in een hal waar de kamers/ruimtes op uit komen. Een tanya is hier meest gebruikelijke, dat is een lang gebouw waar je door de hal, door de keuken, door de woonkamer door de slaapkamer loopt zeg maar, dus alle kamers in lengte achter elkaar.....
Door MillyMol
En dan is er zomaar ineens bijna een maand voorbij! Er wordt hard gewerkt aan het huis, maar wel op zijn Hongaars: als het regent komen ze gewoon niet. Hongaren blijken een pesthekel te hebben aan regen en blijven dan het liefst binnen. ’s Lands wijs, ’s lands eer, maar ik denk dan: binnen in het huis is er ook nog genoeg te doen hoor.

De ploeg is begonnen aan het dak. als eerste is de noordkant aangepakt: oude dakpannen zijn verwijderd, de bestaande spanten waren nog goed, maar moesten verstevigd worden, dus er zijn balken tegenaan geplaatst. Daarna is er folie opgelegd. Deze week zijn ze begonnen aan het eerste gedeelte van het dak aan de zuidkant. Alles gaat in etappes, zodat ze het snel kunnen afdichten met de folie. Het is een beetje een on-Hongaarse zomer: er valt regelmatig een flinke plens regen. Morgen wordt zo’n 15 mm verwacht. En zo zijn er al een aantal natte dagen geweest.
IMG_2564.JPG
Het dak aan de noordkant
IMG_2564.JPG (2.88 MiB) 2150 keer bekeken
IMG_2570.JPG
Het nieuwe dak in wording
IMG_2570.JPG (2.34 MiB) 2150 keer bekeken
De bouwelementen voor de nieuwe schoorsteen zijn gearriveerd, dus die zal binnenkort ook wel worden opgebouwd. De elektra vordert kamer voor kamer. Het is een mega klus voor onze enige elektriciën in de regio. Hij is ook loodgieter, en als er ergens een verstopping is of er zit een slang in een afvoer, dan moet hij zijn werk hier onderbreken om elders het probleem op te lossen. Hij houdt als hobby bijen, en zijn acacia- en lindehoning is heerlijk en goedkoop: 2000HUF per pot van ca 850 gram, omgerekend ca 6 euro. Als één van de weinigen spreekt hij ook een beetje Nederlands, en dat maakt het toch een stuk makkelijker om dingen te vragen en uit te leggen.
IMG_2589.JPG
Werk in uitvoering
IMG_2589.JPG (2.52 MiB) 2150 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MillyMol op wo 22 jul 2020, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MillyMol
IMG_2578.JPG
De zuidzijde van het dak is aan de beurt
IMG_2578.JPG (2.64 MiB) 2149 keer bekeken
IMG_2590.JPG
Werk in uitvering...
IMG_2590.JPG (2.92 MiB) 2149 keer bekeken
IMG_2595.JPG
De folie ligt erop.
IMG_2595.JPG (2.59 MiB) 2149 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MillyMol op wo 22 jul 2020, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MillyMol
IMG_2592.JPG
De eerste stuclaag in wat de woonkamer wordt.
IMG_2592.JPG (2.13 MiB) 2146 keer bekeken
IMG_2540.JPG
De nieuwe groepenkast.
IMG_2540.JPG (2.31 MiB) 2146 keer bekeken
Door MillyMol
Het is inderdaad een grondige renovatie. Op de buitenmuren en de fundering na wordt zo’n beetje alles wel vervangen.

@Pien: In Hongarije moet het energiebedrijf te allen tijde bij de groepenkast kunnen, ook wanneer je niet thuis bent. Dus zit het of in de buitengevel, of bij het hek. Door het dichtmaken van de oude deuropening en het doortrekken van de buitengevel was daar geen sprake meer van. Dus moest het verplaatst worden. En meteen voldoende groot voor alle groepen, ook die voor de elektrische vloerverwarming.
Door Siberienne
Wat Leuko wat van je horen/zien, moest toevallig gisteren er nog aan denken, hoe spannend het moet zijn in je eentje tussen al die anderstaligen ;)

Grondig project ! Maar straks staat er dan ook wat. Ik vond met onze verbouwing dat die eerste fase zo eindeloos lang lijkt te duren en dan, als de afwerking begint, gaat het ineens snel.

Succes met alles!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door