Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annerieke
Hoi Linda,

Bedankt voor je antwoord, ja ik heb ook nagedacht over het wegvallen van de katers en we hebben wel een 'katrijke' buurt dat wel. Maar zal dit vanzelf ophouden als dat de reden is of moet ik er wat aan doen op de 1 of andere manier?
Interessant dat je Artrose opmerkt, dat is nog nooit genoemd dus daar ga ik ook even in kijken in die mogelijkheid, niet dat ik wat aan haar merk, ze is wel wat aan de zware kant maar behoorlijk actief en een echte klimmer buiten, erg behendig. Maar goed dat zegt natuurlijk niet altijd alles, ze is ook al ouder.
Mn dierenarts had nog voorgesteld om haar het medicijn arthroplex te geven als een evt. bescherming voor de blaas, maar het medicijn wordt normaal gesproken voorschreven als medicatie om de gewrichten te 'smeren'. Als ze idd artrose blijkt te hebben kan ze hier misschien baat bij hebben? Ik ben altijd huiverig in katten 'volpompen' met medicatie, tenzij het niet anders kan natuurlijk.
Groetjes,
Annerieke.
Door Annerieke
Hoi Saskia,
Sorry ik wals met mijn reactie zo over je verhaal heen, dat is niet de bedoeling natuurlijk. Ik dacht hoe meer vervalen hierover hoe meer er misschien duidelijk wordt.
Om nog even op jouw vraag terug te komen, toen onze laatste kater nog leefde en hij, ook al was het een meter verderop, in Miepje haar buurt was begon ze ineens te blazen.
Dit vonden wij zo gek en dit deed ze wel een paar keer. Later bleek ze dus blaasgruis/blaasontsteking te hebben toen we er bij toeval achter kwamen bij de dierenarts voor het plaatsen van een chip.
Katten zijn zo goed in het verbergen van pijn, dat maakt het vaak zo lastig.
Maar als ze ineens begint te blazen denk je toch dat er wat aan de hand is, op de 1 of andere manier schiet ze in de verdediging.
Over het doucheputje gesproken, dat herken ik. Toen Miep nog blaasontsteking had deed ze dat als ze de kans kreeg bij ons thuis ook.
Tja waarom ze het daar doen geen idee, ze kunnen natuurlijk veel beter ruiken dan wij dus misschien is het voor haar een logische plek.
Wel handig omdat je het zo kan wegspoelen ;) Maar neemt niet weg dat er waarschijnlijk nog een probleem aan ten grondslag ligt.
Lastig he?
Hoe gaat het nu met ze? En de plassituatie?
Groetjes Annerieke.
Door Zaniematsu
Hallo Annerieke,

Ik denk niet dat het vanzelf over gaat, wel dat het steeds erger kan worden.
Heb je pas de documentaire gezien over katten die camera's omgebonden kregen?
Dit is een enorm interessante uitzending geweest van BBC. Daarin wordt zoveel duidelijk gemaakt van het leven van katten buiten de deur maar ook van katten die het etensbakje bij andere kattenhuishoudens leeg gaat eten.

Het is belangrijk dat je de buurtkatten uit haar veilige leefomgeving weet te houden, zodat ze weet dat ze in haar eigen leefomgeving veilig is en blijft.
Ken je Vicky Halls? Zij heeft een aantal boeken geschreven zoals "Kattengeheimen" hierin beschrijft ze veel van haar opgeloste zaken bij kattenhuishoudens.

Ikzelf heb een kattengedragsdeskundige in huis gehaald en heb daar nooit spijt van gehad. Het koste wel wat, maar ik heb nog steeds na jaren onbeperkte hulp en mag advies vragen zo vaak en zo veel ik maar wil en nodig heb.

Succes voor Miep!!

Groetjes Linda
Door Annerieke
Hoi Linda,

Ik heb de docu niet gezien, lijkt me erg interessant. We hebben er ook wel eens over gedacht haar een camera om te hangen. Maar die dingen zijn in verhouding erg groot, ik ben veel te bang dat ze ergens in blijft hangen en zichzelf verhangt ofzo. Daarom heeft ze ook geen bandje om.
Ze is nogal een klimmer en vooral hoge objecten schuwt ze niet, een echte acrobaat!
Die paar katten die ik hier in de buurt heb gezien lijkt ze niet echt bang voor te zijn, integendeel ze gaat er met grote bombarie achteraan.

Waar ze haar behoefte doet is een raadsel, ik heb haar wel eens tegen een bumper van een auto zien plassen, het zullen vast de tuintjes van onszelf maar ook de buren zijn..
Af en toe komt ze ineens binnengestormd met een dikke staart, maar het valt mee hoe vaak dit gebeurd.
We hebben een achtertuin met schutting, vroeger hadden de meeste buren allemaal hagen als afscheiding daardoor kon ze makkelijk in de tuinen komen tegenwoordig heeft iedereen bijna een schutting, maar op zich is zij binnen no time waar ze zijn wil, omdat het klimmen ondanks haar wat mollige verschijning haar goed afgaat.

Dit is ook de reden dat ik mij afvraag of het wel artrose is, omdat ze dus nog zo behendig is.
Ik heb de naam Vicky Halls een keer eerder horen vallen, ik ga die boeken maar eens aanschaffen.
Ik wil op zich wel een gedragstherapeute inschakelen, maar dit is voor mij nog een beetje een vaag gebied.
De ene therapeute is de andere niet, en omdat het dus vrij prijzig is wil ik wel ook voor Miep voornamelijk dat het iemand is die weet waar hij/zij het over heeft. Ik kijk ook wel eens het programma 'My Cat from Hell, op National Geographic geloof ik, met gedragstherapeut Jackson. En de dingen/problemen die daar dan voorbij komen, die vinden wij dan simpel, logisch en 'op te lossen'.
Ken je toevallig in de omgeving van Zwolle een goede gedragstherapeut?

Ik denk idd steeds meer dat het nu een gedragsprobleem is. Het plassen is nu verergerd behalve de deur naar de keuken toe moest de binnenkant van de voordeur, boven aan de trap op zolder en vandaag een gitaarversterker er aan geloven.
Die ene keer dat ik haar zag plassen deed ze dit in staande houding met haar staart omhoog, ik denk eigenlijk dat ze dit iedere keer zo doet gezien de positie van de plas :biggrin2:
Ik ben een beetje ten einde raad, omdat ik graag wil weten waarom ze dit doet, aangezien ze blijkbaar ergens of gestresst of pijn of onvrede over heeft, ik wil dit graag wegnemen maar ja, waar begin je nu?

Haar gedrag lijkt verder niet veranderd, ze is nog steeds dezelfde Miep als altijd, alleen het plassen is afwijkend.
Ik heb nog steeds feliway verdamper hangen maar dit heeft nog geen effect gehad, maar zoals je al zei als er iets anders heftigers aan de hand is dan kan het zo zijn dat ook dit middel niet meer werkt.

Ik kan geen tekenen van pijn bij haar ontdekken, maar ja katten zijn ook meester in het verbergen van pijn, dus uitsluiten doe ik het ook niet. Het enige waar ik op af kan gaan is het feit dat ze binnen plast, waar ze het doet en hoe en wanneer ze het doet.

Groetjes,
Annerieke.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door