Onze nieuwe keuken is ook bijna klaar (pagina 20)

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Onze nieuwe keuken, nieuwe foto fornuis pagina 16

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Neally schreef: Wanneer je een apparaat net aanzet trekt het meer stroom. Om op gang te komen zeg.
Als het apparaat een tijdje werkt valt dit weg. Bijvoorbeeld het aanzetten van een lamp,  je koffieapparaat, je pc opstarten. Allemaal piekjes in stroomvraag.
OK, maar we hebben ze dus tegelijkertijd aan gezet. Dat betekent dat ze toen het meest stroom vroegen?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik zou ze beiden eens een half uur tegelijk laten draaien. Kijken of tie dat ook volhoudt.
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Lizzy schreef: OK, maar we hebben ze dus tegelijkertijd aan gezet. Dat betekent dat ze toen het meest stroom vroegen?
Ja, dat betekend het.  :)
Het blijft denk ik toch spannend. Want één van de vriezers zal ook maar net op datzelfde moment even aanslaan.
Dan doe je de stop weer goed.  :P En wat koekje zegt: zet beiden oven aan. Niet tegelijk, maar nr. 2 bv aan als nr. 1 opgewarmd is.
Bak maar gelijk iets lekkers.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ja en als ze het dsn blijven doen, eens een bakje koffie zetten. Koelkast veel open en dicht doen, zodat deze ook aanslaat. Even een wasje in de droger, etc.
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

35A moet genoeg zijn voor een normaal huishouden, Lizzy. Dan kun je een piekbelasting trekken van 230Vx35A=8050VA wat ongeveer 7000W inhoudt, afhankelijk van een aantal specifieke factoren. Reken 2000W per verwarmingsapparaat (of wasmachine/droger) op het moment dat die vol verwarmt en je kunt er dus (via verschillende groepen uiteraard) zonder problemen 3 aan hebben en misschien wel meer.

Ik zou alleen wel minimaal 5 groepen aanleggen: 1 voor de oven(s), 1 voor de wasmachine, 1 voor de droger en dan nog minimaal 2 voor de rest. Desnoods 1 voor de schuur, dat wanneer daar een kortsluiting ontstaat (graven/vocht/etc), alleen die stop eruit klapt en de rest gewoon blijft werken. En terwijl ik dit typ denk ik aan het feit dat je daar de vriezers hebt staan, die kunnen ook heel wat stroom gebruiken of de stoppen laten klappen. Dus eigenlijk 6 groepen, dan heb je voorlopig meer dan genoeg. En dan kun je zelfs nog afwegen of je 1 aardlekschakelaar voor het hele huis wilt, of meerdere zodat je een aantal groepen apart beveiligt.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Koken doen we op een aparte groep. Die is voor het fornuis aangelegd. Die heeft ook een eigen aardlek. En we hebben diverse andere groepen (wasmachine, droger, vaatwasser, schuur, vriezers, etc). We hebben net de specs bekeken en de twee ovens trekken samen 4900W.

Nieuwe huizen worden tegenwoordig met 3 x 25A afgeleverd. Dat is ook de upgrade die we zouden moeten doen. Maar ja, dat kost dus minimaal 186 euro en maximaal 1200 euro. Zit ik echt op te wachten, not.
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

Dan zou ik daar een lange neus naar trekken, ik geloof er niets van dat 35A te weinig is in de praktijk. Gewoon even nadenken en god zegen de greep. Mijn vader gaf aan dat de 3x25A een voorbereiding is op kookgroepen die krachtstroom vragen en waarbij er dan alleen binnenshuis werkzaamheden gedaan hoeven te worden in plaats vanaf de hoofdleiding naar de woning EN binnenshuis.

Zitten er dan trouwens ook 2 stekkers aa je fornuis? 4900W is ver boven de specificatie's van standaard bekabeling in huis.
Aprilsnow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aprilsnow »

Wat hebben wij dan jaren aangetobt in de bouwkeet met een gezamenlijke stoppenkast met de buren en de bouwplaats. Ieder huis 1 stop  :biggrin2: Dan word je best creatief en loop je regelmatig te vloeken  :-X

Toen de meterkast aan werd gelegd konden er van mij niet genoeg groepen in komen  ::)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Op afwerken na is onze keuken klaarrrrr! Het heeft 2,5 maand geduurd maar het was het wachten meer dan waard. Stik trots op Leo! Hij heeft alles helemaal zelf gedaan!

Klein maar fijn :smitten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aankomende week gaan we hebbedingetjes kopen en gaat Leo de boel verder afwerken.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Heb me gisteren en vandaag compleet de rambam gewerkt :-X. Nieuwe keuken schoongemaakt, ingericht, vloer geboend, oude keuken eruit geknikkerd, oneindig grote kelder helemaal leeggehaald, schoongemaakt en opnieuw ingericht (we hadden zoveel keukenzooi daarin gekieperd), woonkamer van top tot teen gesopt. Ik geloof dat ik even in de bank ga hangen :biggrin2:
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Knap gedaan Le! Ziet er echt super uit!
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Heb me gisteren en vandaag compleet de rambam gewerkt :-X. Nieuwe keuken schoongemaakt, ingericht, vloer geboend, oude keuken eruit geknikkerd, oneindig grote kelder helemaal leeggehaald, schoongemaakt en opnieuw ingericht (we hadden zoveel keukenzooi daarin gekieperd), woonkamer van top tot teen gesopt. Ik geloof dat ik even in de bank ga hangen :biggrin2:
Mietje  :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Mietje  :biggrin2:
Ja, daaaag! Ook de plee geschrobd, die is weer als nieuw, tussendoor 10 wassen gedraaid, weggestreken/gevouwen, honden gewandeld, oh ja, en ramen gezeemd, alles gestoft EN de antieke kasten in de antiek was gezet. Oh, en de vet spetters (van het in de woonkamer koken) van de muren gebikt. Kelere, wat ben ik moe :biggrin2:
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Ja, daaaag! Ook de plee geschrobd, die is weer als nieuw, tussendoor 10 wassen gedraaid, weggestreken/gevouwen, honden gewandeld, oh ja, en ramen gezeemd, alles gestoft EN de antieke kasten in de antiek was gezet. Oh, en de vet spetters (van het in de woonkamer koken) van de muren gebikt. Kelere, wat ben ik moe :biggrin2:
Nu alleen nog een 5 sterrenmaaltijdje maken voor je lieve hardwerkende echtgenoot  :biggrin2:

Jij wou een nieuwe keuken, hier heb je 'm en nu koken kreng  :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Nu alleen nog een 5 sterrenmaaltijdje maken voor je lieve hardwerkende echtgenoot  :biggrin2:

Jij wou een nieuwe keuken, hier heb je 'm en nu koken kreng  :biggrin2:
Hahahaha, dat zei hij gisterenavond al ;D ;D ;D. Ik lag zwaar vermoeid achter mijn beeldscherm, zegt hij doodleuk "Ja, en nou lust ik wel wat te eten"  :biggrin2: :biggrin2:. Vandaag doen we nog even simpel (om de oven uit te proberen doen we een kant en klare quiche, denk ik), maar vanaf morgen gaat het serieuze kookwerk beginnen. Leo moet vandaag werken en heeft ook avond/nachtdienst dus dan kan ik wel een 3 gangenmaaltijd koken, maar zul je zien dat hij weer 5 katten en 10 vogels moet redden, zit ik hier met mijn goeie gedrag. Daaag, daar ben ik te moe voor :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Plaats reactie