Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
Kaio schreef:Ik las trouwens net echt iets triest, een 6 jarig jongetje dat doodsbang is omdat hem verteld werd zijn mama niet meer te knuffelen want dan kon ze doodgaan ( in ieder geval dat is hoe een klein kindje dat interpreteerd heeft) :'( :'( :'(
En daar wordt ik juist droevig van , deze gevolgen van de aanpak. :'(
Maar kom op, dat zijn niet de gevolgen van de aanpak. Dat zijn interpretaties van mensen die nergens op slaan. Er is geen kind dat niet met zijn eigen moeder mag knuffelen omdat die anders dood zou gaan. Ik weet niet wat die ouders aan het kind hebben verteld, of wat dat kind te horen heeft gekregen wat niet bij zijn leeftijd past, maar dit is gewoon onzinnig.

Ik lees net dat Tui de eerste repratiering uit Kroatie gaat doen. Vanwege het toegenomen aantal besmettingen. Gaat ook nog een leuk kostenplaatje opleveren, als er steeds vakantiegangers terug gehaald moeten worden.
Door Kaio
Nou dan hebben we er duidelijk een andere mening over. ;)

Er zijn heel erg veel onzichtbare gevolgen van de aanpak, wellicht juist omdat ze worden weggewuifd. Ik vind het daarom niet onzinnig om ook bij dit soort dingen stil te staan.
Voor een kind dat zoiets juist zo interpreteert is het gewoon toch echter zijn waarheid en zijn angst ( en sommige kinderen zijn extra gevoelig ervoor) , maar het is maar een voorbeeldje, dat klopt.

En nou voor de rest was ik geen voorstander van hop vliegtuig in lekker ver op vakantie, dat is gewoon vragen om grote sh*t. Een maand eerder was nog alles gesloten en daarna kun je gerust op vakantie? Laat eerst maar eens rustig alles opstarten, dat is wel wat belangrijker dan 2 a 3 weken lekker ver op vakantie. Maar goed de KLM moest geholpen worden dus of zoiets dan.
Door Kaela
Kaio schreef: wo 22 jul 2020, 13:27 Nou dan hebben we er duidelijk een andere mening over. ;)

Er zijn heel erg veel onzichtbare gevolgen van de aanpak, wellicht juist omdat ze worden weggewuifd. Ik vind het daarom niet onzinnig om ook bij dit soort dingen stil te staan.
Voor een kind dat zoiets juist zo interpreteert is het gewoon toch echter zijn waarheid en zijn angst ( en sommige kinderen zijn extra gevoelig ervoor) , maar het is maar een voorbeeldje, dat klopt.
Ik vind het voor het jochie ook sneu hoor. Maar waar het mij om gaat, is of hij bang is vanwege de maatregelen? Of is hij bang omdat er een ernstig virus rondwaard? Of is hij bang vanwege die beide factoren die door zijn ouders niet bepaald goed begeleid worden?

Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat het jochie bang is vanwege de maatregelen. Angst vanwege het virus zelf lijkt me logischer en ook heel terecht want het is in mijn ogen een ernstig virus. En als je ouders het dan ook nog verkeerd begeleiden...

De maatregel is ook een gevolg van het virus he. En volgens mij vinden wij hier de 1,5 meter regel ook niet direct onzinnig. Of het precies 1,5 meter moet zijn en of dat overal afdoende is, daar discussiëren we over. Maar we zijn het er over eens dat fysiek afstand van elkaar houden nodig is om verspreiding te voorkomen. Dus we hebben het dan nog steeds over het virus, die dit veroorzaakt. Niet over een maatregel die de overheden in het leven hebben geroepen om de gevolgen in te perken. En waarin geen enkel kind verboden wordt om zijn moeder te knuffelen, omdat die anders dood zou gaan. Die maatregel bestaat gewoon niet.
Door Kaio
Ok ik snap wat je bedoeld ;)
Het is allemaal ook lastige materie

Wellicht dat dit soort posters tot zulke misverstanden kunnen leiden. Ok een zesjarige kan het niet lezen maar wel meekrijgen. En dit is inderdaad geen regel, maar ik vind het bijv een nare poster. Dan denk ik , moet dit nou zo? Wat is hier dan de bedoeling van?
Afbeelding

Dat dacht ik ook toen ik aan de grens aangehouden werd ( wij wonen in grenswalhalla , leven speelt zich ook als zodanig af, even ter verduidelijking) door politie agenten van begin 20 zwaaiend met Uzi's ( ok dat weet ik niet, heb geen wapenkennis maar wel met van die grote jongens) en me dan allerlei vragen gingen stellen. Wat maatregelen ok, maar dien ik dan zo behandeld te worden? Ik vond dat werkelijk toch angstaanjagend zo, ook al wist ik dat er niks ging gebeuren, maar toch. Dus dan zijn het niet persee de maatregelen maar de manier waarop.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat bij mij veel begrip heeft kapot gemaakt. :-\
Waarmee ik niet bedoel dat er geen maatregelen mogen genomen worden maar dat de communicatie daarvan wel wat anders mag en dat er voldoende oog plus communicatie moet zijn voor andere gevolgen, want ik vrees dat dat hulpgeld het alleen niet gaat redden. Denk dat je meer bereikt met goed open communiceren , althans dat geldt in ieder geval bij mij.

En overigens bij vreemden vind ik 1,5 meter totaal geen probleem, maar bij goede vrienden, familie of bekenden is dat echt een ander verhaal , dat lukt niet altijd of dat is niet altijd gewenst zeg maar, dat is in mijn ogen menselijkheid. Ik knuffel ze ook niet kapot dat niet ,( maar dat is sowieso niet aan mij besteed) Ik denk stiekem dat het velen onderhand zo vergaat.
Door Siberienne
Kaio schreef: wo 22 jul 2020, 09:15 Krijg soms het gevoel dat er met opzet geen aandacht aan besteed wordt. Men wil dat mensen het eens blijven met de maatregelen. In mijn ogen wordt daar ook veel bangmakerij voor ingezet, welke trouwens ook zeer zeer slecht voor de gezondheid is.
Een eenmaal ingeslagen weg wordt helaas niet snel meer veranderd, ook niet met voorschreidende kennis, want stel dat je het dan fout doet, dus houden we vast aan iets wat we al deden.
Ik vrees zelf ook dat de nasleep, zowel de economische als gezondheid ( psychisch, lichamelijk, armoede, geen baan, uitzichtloze sitaties) wel eens nog erger erin gaan hakken op de maatschappij. Maar die zijn niet onder een noemer als corona te bestempelen dus minder zichtbaar, en daar zullen we ook niet dagelijks een update van krijgen .

Die 98 % die weinig klachten ondervind komt overigens van het RIVM af. Ik snap dat als je aan het "front" werkzaam bent dat je daar een ander beeld van hebt.maar goed je zult maar degene zijn met blijvende langdurige klachten, zoiets is nooit leuk, net zoals je degene bent die een andere ernstige ziekte krijgt.
Ik heb wel in het onderzoek hier ( na Italië was hier de 2e grote brandhaard) dat er veel meer mensen ziek waren dan bekend was, en dat een heel groot deel nauwelijks klachten had. Ook een onderzoek in die skiplaats igsl zoiets bleek ruim 40% van de bevolking antistoffen te hebben. Ipv van de bekende 15% waarvan besmetting was vastgesteld. Daarvan had zo'n 85 % niet door dat die mogelijk corona had gehad, een deel had 0 klachten , andere hadden ja een beetje verkouden geweest of zo.
Dus wat dat betreft kan het denk ik wel zeker zo dat er veel besmettingen zijn die helemaal niet lijden tot extreem ziek worden en lang last hebben. Maar een deel, en wellicht ook maar een klein deel bij gezonde mensen, en waarom, tja beetje Russisch roulette denk ik , pech zoals andere pech hebben een andere ernstige ziekte te krijgen :-\
Dus wellicht klopt die 98% dan wel.
Heb jij een link naar waar die 98% staat van het RIVM? Ben toch wel nieuwsgierig naar de context van dat cijfer
Door Kaela
Kaio schreef: wo 22 jul 2020, 14:58 En overigens bij vreemden vind ik 1,5 meter totaal geen probleem, maar bij goede vrienden, familie of bekenden is dat echt een ander verhaal , dat lukt niet altijd of dat is niet altijd gewenst zeg maar, dat is in mijn ogen menselijkheid. Ik knuffel ze ook niet kapot dat niet ,( maar dat is sowieso niet aan mij besteed) Ik denk stiekem dat het velen onderhand zo vergaat.
Het is ook lastige materie en zo'n poster is zeker na de uitspraak van zo'n jochie wel heel dubieus. Wapens bij de grens is ook echt heel extreem, waarom in hemelsnaam? Dat snap ik ook echt niet.
En dat wij net bij de action waren en meneer een mandje moest ivm corona is ook zo dom. Waarom moet je een mandje waar tal van mensen aan hebben gezeten vasthouden, het helpt niets met afstandhouden. Zeg dan liever iets tegen de moeder die 3 kinderen mee heeft en ze de hele winkel door laat vliegen!

Nou ja, dat zijn we dus echt wel eens hoor, de willekeur van de maatregelen, de vreemde uitvoering ervan en de communicatie erover, er valt allemaal winst te halen. Maar feit blijft wel dat we dit alles niet doen, omdat het moet. Maar omdat er een virus is dat in mijn ogen toch echt wel serieus risico is. En dat maakt het dichter bij bekenden komen ook een lastige. Ik doe het soms ook hoor, we zijn allemaal maar mens. Maar daarom beperk ik nog wel heel erg wie ik zie en waar. Liefst buiten, liefst zo min mogelijk. Ik heb mijn moeder sinds maart 2 keer gezien en voorlopig vind ik dat ook wel genoeg. Niet leuk, wel beter.
Door Angelique
^^ Je moet een mandje zodat ze weten hoeveel mensen er in de winkel zijn. Mandjes op, dan is de winkel vol en kom je er niet in. Hier tenminste en de mandjes en winkelwagentjes worden ook nog ter plekke schoongemaakt bij een aantal winkels.
Door Kaela
Angelique schreef: wo 22 jul 2020, 17:11 ^^ Je moet een mandje zodat ze weten hoeveel mensen er in de winkel zijn. Mandjes op, dan is de winkel vol en kom je er niet in. Hier tenminste en de mandjes en winkelwagentjes worden ook nog ter plekke schoongemaakt bij een aantal winkels.
Aaaaah. Kijk zo had ik het nog niet bekeken. Wel jammer dat ze ze niet schoonmaakte en er ook geen mogelijkheid was dat zelf te doen. Maar nu snap ik in ieder geval de logica er achter.
Door pluk
Angelique schreef: wo 22 jul 2020, 17:11 ^^ Je moet een mandje zodat ze weten hoeveel mensen er in de winkel zijn. Mandjes op, dan is de winkel vol en kom je er niet in. Hier tenminste en de mandjes en winkelwagentjes worden ook nog ter plekke schoongemaakt bij een aantal winkels.
Hier bij een groot aantal winkels ook zo.

Ik schrok wel van dit bericht https://www.ad.nl/binnenland/96-nieuwe- ... ~a1f166d6/
50 nauwe contacten? Dus 50 mensen die je de twee dagen voordat je symptomen kreeg hebt gezien, voor 15 min of langer en binnen 1,5 meter. Hoe dan? En wat ik niet snap, die 50 worden dan dus niet getest maar moeten opletten of ze klachten krijgen??? Terwijl we ook weten dat je anderen kunt besmetten als je zelf geen symptomen hebt.... :???:

Ik doe nog steeds rustig aan. Ben wel regelmatig uit eten/borrelen geweest maar altijd met 1 of 2 personen en buiten (op 1x na). Familie zie ik mondjesmaat, toevallig wel afgelopen weekend de verjaardag van vl gevierd. Maar alleen de ouders, buiten en stoelen op 1,5m. Elk huishouden eigen bakjes met knabbels en geen gekus en handen schudden.
Merk wel dat het op de hondenschool waar ik vrijwilliger ben lastig is. Je loopt in de kantine toch snel langs elkaar heen om even koffie te pakken of zo. Maar goed, dat is allemaal heel kortstondig. Kletspraatjes probeer ik buiten te doen en op zoveel mogelijk afstand.
Door Angelique
Kaela schreef: wo 22 jul 2020, 17:26 Aaaaah. Kijk zo had ik het nog niet bekeken. Wel jammer dat ze ze niet schoonmaakte en er ook geen mogelijkheid was dat zelf te doen. Maar nu snap ik in ieder geval de logica er achter.

Dat soort dingen moet je niet aan anderen of het toeval overlaten. Zorg gewoon zelf voor handschoenen en/of desinfectant zodat je zelf alles onder controle hebt.
Door Kaela
Angelique schreef: wo 22 jul 2020, 18:10 Dat soort dingen moet je niet aan anderen of het toeval overlaten. Zorg gewoon zelf voor handschoenen en/of desinfectant zodat je zelf alles onder controle hebt.
Hebben we ook. Maar onder controle hebben blijft relatief. Smalle gangpaden, kleine deur voor in en uitgang. En vooral heel erg veel mensen die zich nergens wat van aantrekken. We gaan zo min mogelijk naar winkels, maar ja, soms heb je toch echt wel eens iets nodig.
Door Siberienne
pluk schreef: wo 22 jul 2020, 17:52 Hier bij een groot aantal winkels ook zo.

Ik schrok wel van dit bericht https://www.ad.nl/binnenland/96-nieuwe- ... ~a1f166d6/
50 nauwe contacten? Dus 50 mensen die je de twee dagen voordat je symptomen kreeg hebt gezien, voor 15 min of langer en binnen 1,5 meter. Hoe dan? En wat ik niet snap, die 50 worden dan dus niet getest maar moeten opletten of ze klachten krijgen??? Terwijl we ook weten dat je anderen kunt besmetten als je zelf geen symptomen hebt.... :???:

Ik doe nog steeds rustig aan. Ben wel regelmatig uit eten/borrelen geweest maar altijd met 1 of 2 personen en buiten (op 1x na). Familie zie ik mondjesmaat, toevallig wel afgelopen weekend de verjaardag van vl gevierd. Maar alleen de ouders, buiten en stoelen op 1,5m. Elk huishouden eigen bakjes met knabbels en geen gekus en handen schudden.
Merk wel dat het op de hondenschool waar ik vrijwilliger ben lastig is. Je loopt in de kantine toch snel langs elkaar heen om even koffie te pakken of zo. Maar goed, dat is allemaal heel kortstondig. Kletspraatjes probeer ik buiten te doen en op zoveel mogelijk afstand.
50 in twee dagen is inderdaad wel veel. Dat haal ik ook niet. Hoewel ik op mijn werk best veel mensen tegenkom en die 1,5 mtr niet altijd lukt.

Ja die asymptomatische transmissie is lastig en je kunt zeggen ‘toch testen’ maar wanneer dan? En hoe vaak? Dat is een beetje het probleem want als je zegt ‘quarantaine voor 14 dagen’ en je test op dag 5 en iemand is negatief dan kan je er donder op zeggen dat mensen dat als een vrijbrief zien om te doen wat ze willen, en dan worden ze op dag 8 alsnog ziek en loop je 3 dagen achter de feiten aan. Terwijl als ze 14 dagen zelf quarantaine doen en thuis blijven , ze ook (bijna) niemand kunnen besmetten.

Verder weten we nog steeds hoe groot de rol van de asymptomatische transmissie is: wel dat mensen in de dagen voordat ze klachten krijgen voor verspreiding kunnen zorgen (pre-symptomatisch) omdat ze dan massaal virus uitscheiden in keel en neus. Mensen die niet ziek worden heb in het algemeen lagere hoeveelheid virus in keel en neus en het is de vraag hoe ‘efficient’ zij nou zijn in verspreiding. Denk ook aan kinderen; die worden minder ziek, scheiden minder virus uiten lijken het ook minder makkelijk te verspreiden.
Door Hylos
Toch wel weer spannend waar het nu weer naartoe zal gaan..

Bij ons op het werk is het nog steeds best streng. Elke keer moet je een gezondheidscheck invullen voordat je het pand in mag. Als je 1 vraag met "ja" beantwoord moet je direct naar huis/naar de bedrijfsarts/ergste geval test doen.
Ik ben sinds gister ineens kapot moe en barstende hoofdpijn. Nu heb ik dat wel vaker dus normaal zou ik gewoon naar mn werk gaan.
Nu kom ik niet door die check heen en dan word je alsnog direct naar huis gestuurd.. dus gaan heeft geen zin (ik was nu ook niet gegaan natuurlijk).
Er was nog een collega thuis gebleven, die was plots flink verkouden geworden.
Dan zie je dat men er toch even extra over nadenkt en geen leugens op zo'n papiertje wil zetten om maar aan het werk te kunnen.
Maargoed, ik heb makkelijk praat want ik word gewoon doorbetaald. Met een 0 uren contract of als uitzendkracht werkt dat soms toch even anders. :(
Door Kaela
Hylos schreef:Toch wel weer spannend waar het nu weer naartoe zal gaan..
Maargoed, ik heb makkelijk praat want ik word gewoon doorbetaald. Met een 0 uren contract of als uitzendkracht werkt dat soms toch even anders. :(
Beterschap, zo'n dagje is nooit leuk.

Ja hier zeg je wel wat. Dat is wat in Amerika (en vast andere landen, maar Amerika is zo'n duidelijk voorbeeld) natuurlijk ook zo meespeelt. Daar heb je alleen gezondheidszorg als je werkt en zodra je je ziek meld, raken velen heel snel hun baan kwijt. Dan blijven mensen wel werken ja, er is geen alternatief.

Toch goed om te lezen dat het bij jou op het werk serieus genomen wordt.
Door Angelique
Kaela schreef: wo 22 jul 2020, 18:17 Hebben we ook. Maar onder controle hebben blijft relatief. Smalle gangpaden, kleine deur voor in en uitgang. En vooral heel erg veel mensen die zich nergens wat van aantrekken. We gaan zo min mogelijk naar winkels, maar ja, soms heb je toch echt wel eens iets nodig.
Dit ging over niet schoongemaakte verplichte mandjes waar je niets van hoeft te vinden als je zelf je schoonmaak bij je hebt.

Voor de rest denk ik in de winkels, ik doe mijn best, de meeste andere mensen ook en als het dan soms bewust of onbewust niet lukt om de afstand te houden...so be it.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door