Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- pearlsofpassion
- Moderator
Dat kan zeker.
En vooral als ze nog niet rijp zijn.
Als je ze zachtjes in kan duwen, maar ze nog terugveert en je dus geen putjes krijgt, is ze rijp. Beetje zoals een perzik of kiwi oid.
Al heb ik ook rassen die altijd hard blijven.
Je kan wel echt best wachten tot ze goed zijn, het verschil in smaak is enorm.
En vooral als ze nog niet rijp zijn.
Als je ze zachtjes in kan duwen, maar ze nog terugveert en je dus geen putjes krijgt, is ze rijp. Beetje zoals een perzik of kiwi oid.
Al heb ik ook rassen die altijd hard blijven.
Je kan wel echt best wachten tot ze goed zijn, het verschil in smaak is enorm.
- pearlsofpassion
- Moderator
Als je alles wil leren over tomaten kweken: https://www.mooiemoestuin.nl/groentetee ... en/tomaat/
Het is wel een heel stuk om te lezen.
Ik vind dat heerlijk.
Ergens net voor de helft gaat het over plantafstand en hoe dat dan te doen in de kas. En zie je ook een mooie foto van hoe fel ze ze snoeit en de planten er toch prachtig bij staan.
Ik vind het prachtig.
En tomaten zijn vreselijk verslavend. Zeker als je ze wel rauw lust, vb met mozzarella.
Ik zou wel aanraden een mooi rijpe, sappige eens te proberen met wat peper, zout en scheutje olijfolie. Dat is toch iets heel anders dan een doorsnee supermarkttomaat. Zeker als je ook een vleestomaat hebt staan. Elk ras smaakt natuurlijk ook anders.
Het is wel een heel stuk om te lezen.
Ergens net voor de helft gaat het over plantafstand en hoe dat dan te doen in de kas. En zie je ook een mooie foto van hoe fel ze ze snoeit en de planten er toch prachtig bij staan.
Ik vind het prachtig.
En tomaten zijn vreselijk verslavend. Zeker als je ze wel rauw lust, vb met mozzarella.
Ik zou wel aanraden een mooi rijpe, sappige eens te proberen met wat peper, zout en scheutje olijfolie. Dat is toch iets heel anders dan een doorsnee supermarkttomaat. Zeker als je ook een vleestomaat hebt staan. Elk ras smaakt natuurlijk ook anders.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Wij eten vanavond peultjes
met aardappel (niet uit eigen tuin) en cantharellen (uit het bos achter ons) toe; ijs met aardbeitjes en frambozen.
- Charlie Angel
- Moderator
Dat moet echt heerlijk gesmaakt hebben!
-
frodo quin
- 5-sterren

Ah, dat bedoel je met peultjes. Wij noemen dat snijbonen en ik denk dat ze eigenlijk sluimer erwten heten.Siberienne schreef: za 26 jul 2025, 18:03 Wij eten vanavond peultjesmet aardappel (niet uit eigen tuin) en cantharellen (uit het bos achter ons) toe; ijs met aardbeitjes en frambozen.
Het zal wel gesmaakt hebben
Ik zal eens tijd zoeken om te lezen!pearlsofpassion schreef: vr 25 jul 2025, 21:22 Als je alles wil leren over tomaten kweken: https://www.mooiemoestuin.nl/groentetee ... en/tomaat/
Het is wel een heel stuk om te lezen.Ik vind dat heerlijk.
Ik vind het prachtig.
Ik lust echt geen tomaat. Alleen volledig gepureerd. De smaak is oke, maar de structuur is het probleem. Dus ik maak er saus en soep van. Dan krijg ik het toch binnen (met andere groentes waar ik hetzelfde mee heb)
Naar mijn weten zijn snijbonen een stuk groter dan peultjes en blijven de erwtjes van snijbonen platterfrodo quin schreef: zo 27 jul 2025, 19:07 Ah, dat bedoel je met peultjes. Wij noemen dat snijbonen en ik denk dat ze eigenlijk sluimer erwten heten.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Ja dat klopt, snijbonen zijn veel groter. Heel andere smaak ook.dinky89 schreef: zo 27 jul 2025, 19:58 Naar mijn weten zijn snijbonen een stuk groter dan peultjes en blijven de erwtjes van snijbonen platterMaar dat is mijn idee
De snijboon is een ras van de gewone boon (Phaseolus vulgaris), een plantensoort uit de familie van de vlinderbloemigen.
Peultjes zijn een soort erwt (Pisum sativum) en behoren tot de variëteit Pisum sativum var. saccharatum.
- pearlsofpassion
- Moderator
Nee, snijbonen is nog wat anders.frodo quin schreef: zo 27 jul 2025, 19:07 Ah, dat bedoel je met peultjes. Wij noemen dat snijbonen en ik denk dat ze eigenlijk sluimer erwten heten.
Peultjes en slijmererwten zijn idd wel hetzelfde.
Snijbonen zijn veel groter en dikker. Die eet je idd gesneden.
Deze peultjes eet je zo, in zijn geheel.
Sommige peulen kan je zowel jong zo eten als groter de erwten van oogsten maar niet alle rassen zijn daar geschikt voor.
-
frodo quin
- 5-sterren

Oh, ik denk al jaren dat het hetzelfde is. Ik dacht dat snijbonen gewoon een oudere versie was van sluimererwten. Weer wat geleerd 
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik heb deze https://www.bolster.eu/snow-pea-grijze- ... ativum/p30pearlsofpassion schreef: ma 28 jul 2025, 09:06 Nee, snijbonen is nog wat anders.![]()
Peultjes en slijmererwten zijn idd wel hetzelfde.
Snijbonen zijn veel groter en dikker. Die eet je idd gesneden.
Deze peultjes eet je zo, in zijn geheel.
Sommige peulen kan je zowel jong zo eten als groter de erwten van oogsten maar niet alle rassen zijn daar geschikt voor.
Was zo grappig om tussen alle Noorse zaden de ‘grijze roodbloeiende’ te zien
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Het mysterie van de peper planten: ik heb ze opgekweekt van zaad. En nu komen er pepers aan. Maar nu heb ik aan 1 plant hangende en gekrulde pepers. En aan de andere plant staande pepers. Geinig hè?
Staande heb ik nog niet eerder gehad - mijn meneer geeft de mest de schuld
Staande heb ik nog niet eerder gehad - mijn meneer geeft de mest de schuld
Peultjes zijn eveneens vlinderbloemigen, net als de erwten, kikkererwten, , sperziebonen, tuinbonen, kidneybonen, capucijners, bruine bonen, linzen, noem maar op. En niet te vergeten de pinda, dat is geen noot maar ook een vlinderbloemige.Siberienne schreef: ma 28 jul 2025, 06:24 Ja dat klopt, snijbonen zijn veel groter. Heel andere smaak ook.
De snijboon is een ras van de gewone boon (Phaseolus vulgaris), een plantensoort uit de familie van de vlinderbloemigen.
Peultjes zijn een soort erwt (Pisum sativum) en behoren tot de variëteit Pisum sativum var. saccharatum.
En dat zaad was afkomstig van één soort? Want staande pepers kunnen Capsicum frutescens zijn, hangende pepers Capsicum annuum.Siberienne schreef: di 29 jul 2025, 15:01 Het mysterie van de peper planten: ik heb ze opgekweekt van zaad. En nu komen er pepers aan. Maar nu heb ik aan 1 plant hangende en gekrulde pepers. En aan de andere plant staande pepers. Geinig hè?
Staande heb ik nog niet eerder gehad - mijn meneer geeft de mest de schuld![]()
IMG_7937.jpegIMG_7936.jpegIMG_7935.jpeg
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Kwam uit hetzelfde zakjepike schreef: di 29 jul 2025, 23:09 En dat zaad was afkomstig van één soort? Want staande pepers kunnen Capsicum frutescens zijn, hangende pepers Capsicum annuum.