Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ina
Lizzy schreef: wo 22 apr 2020, 11:00 Leo en ik doen het samen en we zijn conciërge. En we hebben geen werkplek. We rennen van het ene incident naar het andere, kleuters verschonen die hun kleren en de plee vol hebben gepiest of gescheten, koffiezetapparaten bijvullen, toezicht houden tijdens de pauzes, reparaties, vaatwasser in en uit ruimen, klusjes doen (zoals papier weg brengen) met kinderen, etc. etc. etc. etc. En Leo is 63 jaar en heeft COPD. En er lopen ook -tig leerkrachten rond, op zo'n school..... Dus nee, ik ben er totaal niet gerust op.

Leerkrachten die tot de risicogroep behoren hoeven ook niet te komen werken na 11 mei, dus lijkt mij dat voor Leo dezelfde richtlijn aangehouden wordt

Mensen met een risicopatient in huis kunnen in overleg met de school maatregelen treffen....dit zal dus ook voor jou gelden
Door Siberienne
Rutten maakte gisteren in de persconferentie de opmerking dat mensen uit risico groepen niet zelf voor de klas zouden hoeven gaan staan. Wat ik begrijp gaan scholen ‘deeltijd’ starten wat Fenixjuh zegt; ga het gesprek aan wat kan/mag en wel en niet hoeft.

En natuurlijk is het lastig en moeilijk en ik snap je onrust. Ik heb ook een partner met copd en boven de 50 die flink loopt te piepen vanwege het pollen seizoen. En ik loop de godganse tijd in het ziekenhuis waar 1,5 mtr ook niet altijd lukt. Dat is best spannend ja en ongemakkelijk. Alleen is voor mij niet gaan werken ook geen optie. Maar makkelijk is het soms niet nee. We hebben maar besloten dat als we het krijgen het mild gaat verlopen en dat we het maar beter gehad kunnen hebben ;) want in alle ernst van de IC problematiek vergeten we soms nog bijna dat ook bij de oudere jongeren met COPD de infectie in het merendeel van de gevallen nog steeds mild verloopt en dat ernstige ziekte nog steeds een uitzondering is. Risico lopen is niet makkelijk. Ik kon die knop op een gegeven moment wel een beetje omzetten maar dat ging niet vanzelf en niet zonder moeilijke momenten, frustratie en her en der een traan. Dus ik wil echt niet bagatelliseren wat je voelt, ik wil hooguit proberen een klein beetje te relativeren ;) en geef je nu gewoon een virtuele knuffel en wens jullie beiden sterkte ermee
Door Lizzy
We moeten ook eerst gaan praten hoor. Wie weet kunnen we er een mouw aanpassen.... Mondmaskers hebben we niet en die zie ik voor scholen ook niet geleverd gaan worden (en dat zouden dan FFP2 modellen moeten zijn - ik zie het niet gebeuren). Maar ja nee, ik snap wat je schrijft hoor Siberienne! Ik heb overigens wel gelezen dat mensen die in de zorg werken en thuis een partner hebben zitten in de risico groep in een hotel gaan. Ik zweer je dat ik dat kan begrijpen. En nee, niet iedereen komt op het IC terecht. Door alle berichtgeving lijkt het wel een beetje of iedereen ongeveer bijna dood gaat of dood gaat. Maar ja, je zal maar net diegene zijn :-X
Door MillyMol
Lizzy schreef: wo 22 apr 2020, 12:17 We moeten ook eerst gaan praten hoor. Wie weet kunnen we er een mouw aanpassen.... Mondmaskers hebben we niet en die zie ik voor scholen ook niet geleverd gaan worden (en dat zouden dan FFP2 modellen moeten zijn - ik zie het niet gebeuren). Maar ja nee, ik snap wat je schrijft hoor Siberienne! Ik heb overigens wel gelezen dat mensen die in de zorg werken en thuis een partner hebben zitten in de risico groep in een hotel gaan. Ik zweer je dat ik dat kan begrijpen. En nee, niet iedereen komt op het IC terecht. Door alle berichtgeving lijkt het wel een beetje of iedereen ongeveer bijna dood gaat of dood gaat. Maar ja, je zal maar net diegene zijn :-X
Lizzy, momenteel is een technische briefing aan de gang op NPO 1. Daaruit blijkt dat de kans dat ouders hun kinderen besmetten veel groter is dan andersom, al zijn de aantallen klein. Waarmee ik het risico natuurlijk niet wil bagatelliseren. Wellicht interessant voor je om te volgen.
Door Siberienne
Lizzy schreef: wo 22 apr 2020, 12:17 We moeten ook eerst gaan praten hoor. Wie weet kunnen we er een mouw aanpassen.... Mondmaskers hebben we niet en die zie ik voor scholen ook niet geleverd gaan worden (en dat zouden dan FFP2 modellen moeten zijn - ik zie het niet gebeuren). Maar ja nee, ik snap wat je schrijft hoor Siberienne! Ik heb overigens wel gelezen dat mensen die in de zorg werken en thuis een partner hebben zitten in de risico groep in een hotel gaan. Ik zweer je dat ik dat kan begrijpen. En nee, niet iedereen komt op het IC terecht. Door alle berichtgeving lijkt het wel een beetje of iedereen ongeveer bijna dood gaat of dood gaat. Maar ja, je zal maar net diegene zijn :-X
Waarom FFP2 modellen? Die gebruiken we in het ziekenhuis alleen op de IC Ivm verrichtingen die daar gedaan worden zoals uitzuigen en intuberen enzo.

Op de gewone COVID afdelingen wordt gewerkt met FFP1 of chirurgisch en dat is echt voldoende. En dat is op plekken met echt bekende positieve hoestende patiënten. Op een school waar in principe geen hoog besmettelijke mensen rond lopen te hoesten ga je echt geen FFP2 gebruiken / krijgen.
Door hamada
Momenteel zijn er wel FFP2 en 3 maskers te koop met losse filters die niet super duur zijn en wel gecertificeerd. Zijn niet de ziekenhuismaskers. Ik heb er een paar gekocht ivm de kans dat ik een bejaard familielid mogelijk zou moeten verzorgen als ze besmet zou worden. Maar ik weet niet of de scholen toestaan dat medewerkers met mondmaskers rondlopen. Op mijn werk in de GGZ wordt dat vooralsnog niet geaccepteerd, behalve tijdens het verzorgen van Coronapatiënten. En dat blijft dan een dilemma, voor de kwetsbare collega's.
Door pluk
Siberienne schreef: wo 22 apr 2020, 19:55 Waarom FFP2 modellen? Die gebruiken we in het ziekenhuis alleen op de IC Ivm verrichtingen die daar gedaan worden zoals uitzuigen en intuberen enzo.

Op de gewone COVID afdelingen wordt gewerkt met FFP1 of chirurgisch en dat is echt voldoende. En dat is op plekken met echt bekende positieve hoestende patiënten. Op een school waar in principe geen hoog besmettelijke mensen rond lopen te hoesten ga je echt geen FFP2 gebruiken / krijgen.
zien de tekorten mbt mondkapjes nu alleen op FFP2 of alle varianten?
Door Lizzy
Siberienne schreef: wo 22 apr 2020, 19:55 Waarom FFP2 modellen? Die gebruiken we in het ziekenhuis alleen op de IC Ivm verrichtingen die daar gedaan worden zoals uitzuigen en intuberen enzo.

Maar de gewone mondmaskers beschermen de drager toch niet tegen besmetting?
Door Siberienne
Lizzy schreef: wo 22 apr 2020, 21:29 Maar de gewone mondmaskers beschermen de drager toch niet tegen besmetting?

Jawel. In normale omstandigheden bij gewone verzorging wel, op de IC en bij ‘aerosol vormende handelingen’ niet.
Zie ook de richtlijnen die wij hanteren https://lci.rivm.nl/prioritering-ademha ... r-covid-19

Het probleem zit hem meer in hoe je ze gebruikt; bv een FFP1 en/of 2 gaat niet oneindig mee. Verpleegkundigen bij ons krijgen er een aantal per dienst en als ze vochtig worden of als ademen er doorheen moeizame gaat, is de filter functie weg en moet je een nieuwe pakken. Idem voor chirurgisch (wel een spatwater dichte vorm) Maar voelt jij dat? Als je 1 masker hebt en je gebruikt dat eindeloos werkt het op een gegeven moment ook niet meer goed.

Maar zelfs een zelfgemaakt stoffen masker heeft wel enig effect. Alleen niet bekend hoeveel. Sowieso scheelt het al dat je dan zelf geen virus druppels rondhoest.

Veel van de papieren kapjes waar je trouwens in Azië mensen mee rond ziet lopen zijn niet van dezelfde kwaliteit als een goed chirurgisch masker. Da’s meer het idee van een papieren zakdoekje met een elastiekje : da’s prut vaak.

Ander punt is wel dat je ziet dat mensen met een masker op ineens ook die 1,5 mrt niet meer houden, en het is geen oneindige 100% bescherming dus dat is dan wel weer riskant....
En het op en af doen worden nog wel onhandige dingen mee gedaan, zelfs in de zorg zie ik daar nog wel verkeerde voorbeelden van.
Siberienne schreef: wo 22 apr 2020, 22:02 Jawel. In normale omstandigheden bij gewone verzorging wel, op de IC en bij ‘aerosol vormende handelingen’ niet.
Zie ook de richtlijnen die wij hanteren https://lci.rivm.nl/prioritering-ademha ... r-covid-19

Het probleem zit hem meer in hoe je ze gebruikt; bv een FFP1 en/of 2 gaat niet oneindig mee. Verpleegkundigen bij ons krijgen er een aantal per dienst en als ze vochtig worden of als ademen er doorheen moeizame gaat, is de filter functie weg en moet je een nieuwe pakken. Idem voor chirurgisch (wel een spatwater dichte vorm) Maar voelt jij dat? Als je 1 masker hebt en je gebruikt dat eindeloos werkt het op een gegeven moment ook niet meer goed.

Maar zelfs een zelfgemaakt stoffen masker heeft wel enig effect. Alleen niet bekend hoeveel. Sowieso scheelt het al dat je dan zelf geen virus druppels rondhoest.

Veel van de papieren kapjes waar je trouwens in Azië mensen mee rond ziet lopen zijn niet van dezelfde kwaliteit als een goed chirurgisch masker. Da’s meer het idee van een papieren zakdoekje met een elastiekje : da’s prut vaak.

Ander punt is wel dat je ziet dat mensen met een masker op ineens ook die 1,5 mrt niet meer houden, en het is geen oneindige 100% bescherming dus dat is dan wel weer riskant....
En het op en af doen worden nog wel onhandige dingen mee gedaan, zelfs in de zorg zie ik daar nog wel verkeerde voorbeelden van.
En ik las (in The Guardian geloof ik) dat de mondkapjes en handschoenen ook een afvalprobleem aan het worden zijn, omdat mensen ze gewoon op straat smijten na gebruik. Want mee naar huis nemen en daar weggooien moet je niet doen, dan neem je het virus nog steeds mee je huis in... :-X
Door Lizzy
Siberienne schreef: wo 22 apr 2020, 22:02 Jawel. In normale omstandigheden bij gewone verzorging wel, op de IC en bij ‘aerosol vormende handelingen’ niet.

Nouwww, dan worden wij door het RIVM volgens mij niet goed ingelicht want die beweren al die tijd al dat je alleen een ander beschermt met ieder ander masker dan FFP2 en 3 en het daarom nutteloos is om ze te dragen om jezelf te beschermen, hooguit bescherm je de ander (fijn toch, zou iedereen zo'n masker dragen!).

Bedankt voor je reactie trouwens.

Ik heb zelf gedacht dat als je de mondkapjes goed gebruikt: kunnen kappers ook weer open. Kapper mondkapje, cliënt mondkapje en gaan met die banaan. Idem voor nagelstudio's. En dan kun je prima per type mondkapje voorschrijven hoe lang (aantal uur) ze gedragen kunnen worden, maximaal. Volgens mij kun je mensen ook wel leren een mondkapje goed te gebruiken, denk ik. Zouden we er genoeg hebben he...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door