Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
Nee, als je Izzy pijn doet of ook maar iets doet wat niet fijn is, zoals als ze bv diarree heeft, de vieze haren uitborstelen
of knippen dan wordt ze ook bitchy hier hoor, dan gaat ze grommen en blazen .. Axl is liever met dit soort dingen,
die vind het ook nooit leuk maar laat me mijn gang wel even gaan.

Fijn te horen dat het steeds beter gaat zeg !  ;)
Door mirdj
Het gaat dus niet helemaal goed. Ik ben net terug van de dierenarts (niet mijn eigen) want vanmorgen zat hij weer te persen. Hij heeft nu een klysma gehad en met een uur of 2 moet alles eruit zijn. Hij is wel thuis dus hij kan hier lekker alles onder smeren. Eigenlijk moet ik nog naar m'n ouders vanmiddag maar dat doe ik nu maar even niet tenzij ik in een naar stront stinkend huis thuis wil komen. Om een uur of 4 moet ik de dierenarts nog even bellen of alles eruit is (hij heeft toevallig dit weekend ook dienst) en anders moet ik terug voor een 2e klysma. Snoepie heeft zich heel goed gedragen. Ik en de assistente hielden hem vast terwijl de da de klysma inbracht en hij heeft bijna geen kik gegeven. Gelukkig dus geen roesje of narcose. De da begon natuurlijk wel weer gelijk over het voer, maar toen ik aangaf wat ik al allemaal deed had hij er eigenlijk niet veel meer tegen in te brengen.

Nu dus even afwachten hoe het vanmiddag gaat. De balkondeur heb ik maar alvast open gezet in de hoop dat de stank tot een minimum beperkt blijft  :D
Door mirdj
Net voor een 2e klysma geweest. Snoepie doet erg z'n best maar het lukt nog niet. De da zei dat het wel al iets gezakt is en kon er zelfs iets uit halen (onder zwaar protest van Snoepie) Het is gortdroog en zit vol met haren, geen wonder dat hij het er niet uit krijgt. Nu even tot morgen afwachten. Als het dan nog niet is gelukt wil hij het onder narcose doen. Ik denk (afhankelijk van hoe het vannacht en morgen gaat, dat ik dan maar even wacht tot maandag als m'n eigen da er weer is.

Snoepie had me wel goed te pakken en heeft me flink in m'n hand gebeten, maar dat kan ik hem ook niet kwalijk nemen. Bij de da gelijk goed schoon gemaakt dus dat moet ik ook goed in de gaten houden.
Door koekje
Ah, arme Snoepie  :( (en natuurlijk ook arme jij)
Is er een mogelijkheid dat hij geopereerd kan worden aan zn megacolon? Ik weet niet hoe vaak hij op die manier verstopt zit, maar ik heb het idee dat het een progressieve aandoening is, dus steeds erger zal worden. Met voer en hulpmiddelen (niet te veel bot, extra spiervlees en vocht en mogelijk een olietje en laxeermiddelen en eens in de zoveel tijd een klisma) kan je maar tot zover ingrijpen.
Door mirdj
YES!!!! Hij heeft net een drol op de bak gelegd. Het stinkt echt vreselijk, dus ik heb echt alle deuren en ramen open staan, maar ik ben zo blij dat hij eindelijk heeft gepoept.
Door mirdj
@koekje, ik heb met deze da afgesproken om Snoepie 2x per dag (of in ieder geval 2 theelepels) aan de tractonorm te zetten, dus met 1 theelepel verhogen, en daarnaast ga ik extra vezels toevoegen. Ik ben vanmiddag al even bij de dw geweest en heb beaphar darmreiniger gehaald, dit bestaat uit 70% vezels en hebben ze al eerder gehad.

Opereren wil ik voorlopig nog even niet aan denken. Ik ga eerst kijken of ik het met deze maatregelen onder controle kan krijgen. Ik moet ook eens gaan bedenken wat ik aan de hoeveelheid haar kan doen die nu in zijn ontlasting zat. Met de tractonorm wordt de ontlasting al zachter dus dat zou ik daar mee onder controle kunnen krijgen. Maandag neem ik in ieder geval even contact op met mijn eigen da om ook met hun te overleggen wat nu de beste manier is om dit te voorkomen, maar ik denk dat het op tractonorm en extra vezels neer gaat komen wat ik dus vanaf vandaag in ga stellen. Deze da begon natuurlijk ook gelijk over het voer en dat ik het aan moest gaan passen, hij kwam nog net niet met een zak hills aanlopen.

De isogel bewaar ik voor Max als het weer tijd is om te ruien. Hoewel hij vanmorgen al weer een haarbal neerlegde, ze zijn nog steeds zo groot alleen een stuk korter.
Door koekje
Waar borstel je ze normaal mee?
Ik gebruik voor Sien een zoomgroom, gewone nylonborstel en een slickerborstel. Voor Ot alleen de gewone en de zoomgroom (weinig ondervacht, dus slickerborstel is pijnlijk op haar velletje).
Misschien kan je ergens advies inwinnen, bij een trimster ofzo. Het nadeel van een kattenvacht is dat het haar erg fijn is, maar wel acuut vervilt. wellicht heeft zij dan wat handige tips voor je, een shredder bijvoorbeeld.
Ik heb het idee dat de ruiperiode best lang duurt en gefaseerd gaat. De eerste fase was net voor de zomertijd. Toen weer een fase zo eind april en ik denk dat er weer een fase aan zit te komen. Ik borstel de katten niet dagelijks en ook niet wekelijks, ik probeer net in te springen als er weer een fase aankomt.
Door mirdj
Ik heb op dit moment alleen een gewone (zo eentje van die metalen pinnetjes) en daar gaat het heel goed mee. Bij Snoepie haal ik nooit zo heel veel vanaf (zeker niet vergeleken bij Max) en ook hij heeft niet echt een dikke ondervacht. Hij zit nu nog wel in een lichte rui fase, ik denk dat hij op het einde van de afgelopen fase zit. Ik borstel ze op dit moment nog 1x in de week.

Ik zal me zeker eens gaan verdiepen in de borstels, daar zal vast nog wel wat winst mee te behalen zijn.
Door koekje
Een borstel met dunne gebogen pinnetjes is een slickerborstel. Bij katten met weinig ondervacht heb ik het idee dat die niet zoveel zoden aan de dijk zetten qua vacht uitdunnen, omdat de pinnetjes met name op de ondervacht werken. De gewone borstel die ik heb, is net zoiets als een babyborstel, maar dan dikkere en nylon haren. Die werkt heel goed met afborstelen en de haren weghalen van de gewone bovenvacht. Voor de bovenvacht en de diepere lagen van de vacht in totaal gebruik ik graag de zoomgroom. Deze heeft langere 'pinnen' dan een gewone rubberen borstel en het rubber zorgt ervoor dat de haren er goed in blijven plakken. En hij is erg ergonomisch weergegeven, wat mijn handen niet vervelend vinden.
Door AlfThom
Allereerst wil ik je beterschap met Snoepie wensen. Het lijkt me een zeer nare, pijnlijke ervaring  :-\

Maar wat ik nou eigenlijk niet snap hè: je zegt dat hij een gedeeltelijk verlamde dikke darm heeft. Hoe hebben ze dat kunnen constateren dan?
En als dat zo is, dan mis je toch gewoon een stukje mechanica in de peristaltiek? Dus alles wat dan invloed uitoefent op die peristaltiek (vezels, darmreiniger enz), die maken dat stuk verlamde darm toch niet opeens beweeglijk?

Ik ben bang dat het probleem zich van tijd tot tijd blijft voordoen. Sterker nog: door de verstoppingen wordt de darm ter plaatse extra uitgerekt, wat de innervatie daar beslist niet ten goede zal komen, maar het probleem juist zal vergroten.
Of zie ik dat verkeerd?

De oplossing zit mijns inziens inderdaad veel meer in het zo zacht mogelijk maken van de ontlasting, zodat het het slechte stuk darm zo vlot mogelijk passeert. Dat is ook wat de tractonorm doet (is trouwens hetzelfde spul wat slecht-poepende mensen krijgen: lactulose ;)).
Laatst gewijzigd door AlfThom op zo 22 mei 2011, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirdj
Vezels trekken vocht aan waardoor de ontlasting zachter wordt, eigenlijk niet anders als bv bij een Crohn patient. De verlamde darm hebben ze vorig jaar bij onderzoek geconstateerd. Omdat hij toen ook zonder enige aanwijzing verstopt zat hebben ze oa een echo en colonscopie gedaan. Ze wilden zeker weten dat er geen poliepen zaten.

De normale ontlasting is niet het probleem, het zijn de haren. Haarbalpasta krijgen ze hier al standaard 2x per week en in de rui voer ik dat op naar 4-5x per week, maar nu blijkt maar weer dat dat voor Snoepie niet genoeg is. Met de tractonorm en vezels hoop ik in ieder geval de haarontlasting week genoeg te maken dat hij er geen last meer van krijgt.
Door AlfThom
Okay, ik snap het.
Maar is het dan niet ook zo, dat ze ook juist extra moeten drinken vanwege die vezels? Ik weet wel dat wij de menselijke patiënten echt aan moesten leren, omdat anders de vezels juíst voor verstopping konden zorgen.

Pffft, het blijft zoeken hè? Ik hoop echt van harte dat het nu beter gaat met Snoepie. Het is zo zielig als ze wat mankeren....
Door mirdj
Op de omschrijving van de darmreiniger staat beschreven dat ze er meer van gaan drinken en dat heb ik ook wel gemerkt. Ze hebben ten alle tijde vers water tot hun beschikking, ik heb hier een cat-it staan, dus ook dat is geen probleem.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door