Anne in Duitsland schreef:
Begrijp ik het goed en wordt hier gesteld dat als je je hond gedurende zes dagen propolismoedertinctuur geeft, hij voor ongeveer een jaar ontwormd is? Of werkt het anders?
En als het anders werkt: hoeveel en hoe lang moet je je hond propolis geven voor een fatsoenlijke wormkuur? Ik vraag het maar, omdat een flesje van 30 ml bij de apotheek hier ongeveer 15 euro kost, en als iedere hond 100 ml per dag nodig heeft gedurende zes maanden, worrut wat kostbaar, zeg maar...
Ja. Het idee is dus dat de darmflora van de hond hier heel sterk van wordt en wormen het in zo'n flora niet fijn vinden. Het idee is inderdaad dat dit ongeveer een jaar zo blijft.
Je neemt dus 1 ml propolis op 500 ml water. En daarvan geef je dus je hond 6 dagen lang elke dag 2 theelepels. Dus dat is nogal goedkoop.
Ga ik wat uit inmiddels 'eigen ervaring' vertellen. Biscuit is bij de fokker niet chemisch ontwormt. Maar 1 keer ontwormt met propolis. Ik heb hier in NL op een week of 9 een mest onderzoek laten doen. Er zat een kleine spoelwormbesmetting. Ik heb ontwormt met Banminth. En trof 5 spoelwormen in de ontlasting aan. Dat was het. En dat is niet veel, zeg maar, voor een pup die 'niet ontwormt is'.
Ik heb er dus voor gekozen om haar mest te laten onderzoeken en haar daarna chemisch te ontwormen. Een iemand (die hier erg veel ervaring mee heeft) heeft haar pup uit hetzelfde nest niet ontwormt en niet gecontroleerd want dat doet zij nooit en zij ontwormt al jaren alleen met propolis, ook door haar gefokte pups. Volgens deze persoon heb ik ook te snel mest laten controleren en te snel ontwormt. Had ik tot een week of 13 moeten wachten, dan mest moeten laten controleren en dan was er waarschijnlijk geen spoelworm meer geweest, puur omdat de darmflora zich opbouwt, ook na de kuur, en de wormen de tijd moeten krijgen om 'te vertrekken'.
Ik kan dat nu niet meer controleren. Maar gut, wie weet ga ik de pups uit het nestje van Biscuit ook ontwormen met Propolis en dan zullen we zien!