Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lefki&Amy
inni schreef: Voor zover ik weet( ik hoor er zo tussendoor wel 's wat over) is propolis 't verschrikkelijk klevende spul dat bijen in hun nest gebruiken om oa kieren te dichten en kan 't alleen opgelost worden in alcohol. Zoals ik de druppels in huis heb denk ik niet dat iedere hond ze naar binnen gaat spelen, ze prikken enorm op de tong en zelfs als ze opgelost zijn in water of andere drank laten ze zich ruiken.

't Is idd een wonderlijke wereld daar bij de dieren.
Propolis is inderdaad een harsachtige stof. Mengen met warm water geeft een redelijke homogene oplossing, die zich wel door t voer laat mengen. (maar dat hangt volgens mij ook af van de samenstelling) Gemengd prikt het niet, bij mij tenminste niet.
Het is inderdaad een natuurlijk ab.
Door Hanny
Hier gaan zo nodig gewoon de druppels op een stukje brood, even aten liggen, dan ruikt het minder en dan gaat het hapslik naar binnen.
Er zijn ook propolis capsules, die doe ik  door een beetje yoghurt, gaan ook zo naar binnen.
Zo ingewikkeld is het niet om propolis te geven. Stel, dat je een echte zeurpiet hebt, dan stop je een capsule in zijn keel en laat hem iets drinken, wat hij lekker vindt.
Ik weet niets van wormbestrijding door propolis. Wel heb ik  de indruk, dat het voor buikpijn honden een goed produkt is.
Zoals met veel produkten heb ik geen enkele controle, of dit produkt heeft geholpen, of dat de tijd zijn werk heeft gedaan. Het kan allebei, maar als er hier een dame wat onprettig in de darmen is, dan lijkt het er op, dat propolis haar goed doet.
Moet wel zeggen, dat de hoeveelheid, die ik geef en ook hoe lang, natte vinger werk is. Eerlijk gezegd, heb ik geen idee en doe dus maar wat, probeer wel zuinig te zijn.

Hanny
Anne in Duitsland schreef: De vertaling:

"Wanneer men het over biologisch geschikte hondenvoeding heeft, komt vaak het thema ontwormen ter sprake. Ook hier vertrouw ik op de natuur, en niet op de chemische wapenstok. Mijn honden worden al van oudsher met moedertinctuur van Propolis ontwormd. Uit regelmatig uitgevoerd onderzoek van hun uitwerpselen is gebleken dat de chemische wapenstok absoluut overbodig is. Tot op heden hebben mijn honden nog nooit wormen gehad.

De moedertinctuur van Propolis wordt met water vermengd (1 ml op 500 ml water). Het mengsel koel en donker bewaren en dan zes dagen lang iedere dag ongeveer 2 theelepels door het voer mengen (1 x per dag).

Het voordeel ten opzichte van de chemische wormkuur bestaat in het feit dat er een zuur en gezond klimaat in de darmen wordt geschapen, waar wormen zich niet graag in nestelen. Die verlaten daarop meteen het lichaam. Dit klimaat blijft ongeveer een jaar bestaan. Bij een chemische wormkuur worden alleen de reeds aanwezige wormen uit de weg geruimd, en daarbij wordt de darm in sommige gevallen ernstig beschadigd; bescherming tegen toekomstige worminfecties bieden ze niet."
Begrijp ik het goed en wordt hier gesteld dat als je je hond gedurende zes dagen propolismoedertinctuur geeft, hij voor ongeveer een jaar ontwormd is? Of werkt het anders?

En als het anders werkt: hoeveel en hoe lang moet je je hond propolis geven voor een fatsoenlijke wormkuur? Ik vraag het maar, omdat een flesje van 30 ml bij de apotheek hier ongeveer 15 euro kost, en als iedere hond 100 ml per dag nodig heeft gedurende zes maanden, worrut wat kostbaar, zeg maar...
Door Lizzy
Anne in Duitsland schreef: Begrijp ik het goed en wordt hier gesteld dat als je je hond gedurende zes dagen propolismoedertinctuur geeft, hij voor ongeveer een jaar ontwormd is? Of werkt het anders?

En als het anders werkt: hoeveel en hoe lang moet je je hond propolis geven voor een fatsoenlijke wormkuur? Ik vraag het maar, omdat een flesje van 30 ml bij de apotheek hier ongeveer 15 euro kost, en als iedere hond 100 ml per dag nodig heeft gedurende zes maanden, worrut wat kostbaar, zeg maar...
Ja. Het idee is dus dat de darmflora van de hond hier heel sterk van wordt en wormen het in zo'n flora niet fijn vinden. Het idee is inderdaad dat dit ongeveer een jaar zo blijft.

Je neemt dus 1 ml propolis op 500 ml water. En daarvan geef je dus je hond 6 dagen lang elke dag 2 theelepels. Dus dat is nogal goedkoop.

Ga ik wat uit inmiddels 'eigen ervaring' vertellen. Biscuit is bij de fokker niet chemisch ontwormt. Maar 1 keer ontwormt met propolis. Ik heb hier in NL op een week of 9 een mest onderzoek laten doen. Er zat een kleine spoelwormbesmetting. Ik heb ontwormt met Banminth. En trof 5 spoelwormen in de ontlasting aan. Dat was het. En dat is niet veel, zeg maar, voor een pup die 'niet ontwormt is'.

Ik heb er dus voor gekozen om haar mest te laten onderzoeken en haar daarna chemisch te ontwormen. Een iemand (die hier erg veel ervaring mee heeft) heeft haar pup uit hetzelfde nest niet ontwormt en niet gecontroleerd want dat doet zij nooit en zij ontwormt al jaren alleen met propolis, ook door haar gefokte pups. Volgens deze persoon heb ik ook te snel mest laten controleren en te snel ontwormt. Had ik tot een week of 13 moeten wachten, dan mest moeten laten controleren en dan was er waarschijnlijk geen spoelworm meer geweest, puur omdat de darmflora zich opbouwt, ook na de kuur, en de wormen de tijd moeten krijgen om 'te vertrekken'.

Ik kan dat nu niet meer controleren. Maar gut, wie weet ga ik de pups uit het nestje van Biscuit ook ontwormen met Propolis en dan zullen we zien!
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga zometeen een potje bestellen bij de apotheek, en sla het chemisch ontwormen dit jaar maar over. Nou ja, bijna dan, want de dierentuin moet voor onze reis naar Zweden wel met Pranziquantel worden ontwormd kort voor vertrek, maar mijn da kwam met twee verschillende middeltjes: een met alleen Pranziquantel en een met P. en nog meer antiwormspul erin. Maar ik neem dan die met alleen P.

Ander vraagje: ervan uitgaande dat een theelepel 5 ml is, heb ik per hond dus 5 x 2 x 6 = 60 ml propolis-in-water nodig. Bij drie honden is dat 180 ml, wat betekent dat ik 320 ml overhoudt (het mengsel is immers 1 ml in 500 ml water). Kan ik het ook aan de katten geven? En zo ja, dan ook 2 tl per dag over zes dagen? Of kan ik het restmengsel zelf door de yoghurt roeren (bij wijze van spreken)?

Misschien staan de antwoorden wel in dat Duitse artikel in de link die Gemmaa noemde, effe kijken.

*kijkt effe*

Goed, ja dus, nee dus, ja dus. De 5 ml x 2 x 6 is voor honden van 20-25 kg. Voor kleinere honden kan men de hoeveelheid overeenkomstig aanpassen, dus ik neem aan voor katten ook.

En verder bevat het artikel een paar duizend toepassingsmogelijkheden van propolis voor mensen, dus dat komt helemaal goed!

Nogmaals bedankt! 
Door WillyP
Oud topic, maar goed bruikbaar!

1ml propolis in 500ml water oplossen. Maar kan ik ook de gebruiksaanwijzing volgen die ik mee heb gekregen bij het flesje dat ik heb gekocht?

Er staat:

Samenstelling
Propolis vloeibaar extract (1/1)#
Alc. 20% vol.

# Dit vloeibaar extract is gemiddeld 5 keer sterker geconcentreerd dan de meeste tincturen en 10 sterker dan de meeste moedertincturen.

Volwassenen en vanaf 12 jaar:
        Vóór het ontbijt: 30-40 druppels in een beetje water
        Vóór het avondeten 30-40 druppels in een beetje water
Van 6 tot 12 jaar:
        Vóór ontbijt: 15-30 druppels in een beetje water
        Vóór avondeten: 15-30 druppels in een beetje water
Van 2 tot 6 jaar:
        Vóór ontbijt: 5-15 druppels in een beetje water
        Vóór avondeten: 5-15 druppels in een beetje water

Zelf dacht ik de hoeveelheid aan te houden van kinderen van 6 tot 12 jaar. Mijn hond weegt 33 kg, net zoveel, of iets minder dan mijn dochter van 10. Maar geef ik dan 1x 15 druppels per dag, 2x per dag 15 druppels of 30druppels per dag, 1 of 2x?  Of iets er tussen in.

Ik denk dat ik het kan mengen door zijn orgaanmix, daar zit wat meer vocht/bloed bij en dan zal hij het wel mee opeten/likken.
Door Lizzy
WillyP schreef: Oud topic, maar goed bruikbaar!

1ml propolis in 500ml water oplossen. Maar kan ik ook de gebruiksaanwijzing volgen die ik mee heb gekregen bij het flesje dat ik heb gekocht?

Er staat:

Samenstelling
Propolis vloeibaar extract (1/1)#
Alc. 20% vol.

# Dit vloeibaar extract is gemiddeld 5 keer sterker geconcentreerd dan de meeste tincturen en 10 sterker dan de meeste moedertincturen.

Volwassenen en vanaf 12 jaar:
        Vóór het ontbijt: 30-40 druppels in een beetje water
        Vóór het avondeten 30-40 druppels in een beetje water
Van 6 tot 12 jaar:
        Vóór ontbijt: 15-30 druppels in een beetje water
        Vóór avondeten: 15-30 druppels in een beetje water
Van 2 tot 6 jaar:
        Vóór ontbijt: 5-15 druppels in een beetje water
        Vóór avondeten: 5-15 druppels in een beetje water

Zelf dacht ik de hoeveelheid aan te houden van kinderen van 6 tot 12 jaar. Mijn hond weegt 33 kg, net zoveel, of iets minder dan mijn dochter van 10. Maar geef ik dan 1x 15 druppels per dag, 2x per dag 15 druppels of 30druppels per dag, 1 of 2x?  Of iets er tussen in.

Ik denk dat ik het kan mengen door zijn orgaanmix, daar zit wat meer vocht/bloed bij en dan zal hij het wel mee opeten/likken.

Ik neem aan dat je het voor ontworming wilt gebruiken?

Er wordt geschreven dat het 10 keer sterker is dan moedertinctuur en moedertinctuur is wat ze in dit recept gebruiken. En 5 ml is 1 volle theelepel, dus 1 ml is daar een vijfde van. Dan lijkt mij dat 30 tot 60 druppels per dag zoveel is, of zie ik dat verkeerd?
Door WillyP
Ja, ik wil het gebruiken om te ontwormen.

Ik heb zo´n twee weken geleden de ontwormtablet van de dierenarts gegeven, maar de tweede ga ik niet geven, die zou ik deze week moeten geven (volgens mij voor de zekerheid). Ik heb dus nu de propolis druppels in huis gehaald.
Je neemt dus 1 ml propolis op 500 ml water. En daarvan geef je dus je hond 6 dagen lang elke dag 2 theelepels. Dus dat is nogal goedkoop.
Dan betekent die volgens mij dat ik maar eenmalig 30 druppels (is 1ml, heb ik gemeten en geteld) op moet lossen in 500ml water en daarvan 6 dagen de twee theelepels geven. Is dit niet heel erg weinig? Aangezien mijn hond 33kg weegt?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door