Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door koekje
als je de grammen erbij zet, kunnen we (lees: flin  :P ) met je mee rekenen.
ik zou op de maandag of hartjes of maagjes geven en op de vrijdag andersom. dan zit je niet met van die miniscule porties.
Door ibbi
wat een schatjes zijn het!

ik geef bijna nooit ei, maar 5 of 6 x per week een eendagskuiken, vinden ze zo lekker en leuk om te spelen, zijn ze ook even zoet ~

runderstrot heb ik nooit gegeven - iemand bekend ermee voor katten? Koekje? flin?
Door flin
[quote="tommy_wood"]
hoe zit het als ik een heel konijn wil voeren? die beesten zijn 2,5 tot 5 kilo. Als ik het in stukken deel zijn de verhoudingen weer niet goed. hoe doen jullie dat?
[/quote]

'k voer hier bijna alleen maar 'hele' dieren; zonder ingewanden , en meest zonder vacht/veren en dus geen karkassen...(wel hamsters, en losse koppen)
dat betekend in ons geval: 3 katzels, en maar 1 vriesvakje; elke week laadje bijvullen...

we wisselen wekelijks af in zo'n 3 diersoorten bv week 1: kip, konijn, duif
en dan de week erop bv: rest konijn, kalkoen, kwartel,
de week daarop: rest kalkoen, wilde duif, kip
en affijn verzin 't maar....'t hangt maar net van 't aanbod af...
daarnaast krijgen ze 3 ochtenden een maaltje orgaan (lamshart, levertje, maagje, en soms niertjes of pens...(hier lusten ze dat wel) , een ei of 1-dagskipje
  en 'n ochtend vette vis....simpel als wat...

~~de nijnen hier wegen zonder insides, en zonder velletje met koppie zo'n 1.5 kg

'k heb nog nooit een kale runderstrot van dichtbij gezien, 't lijkt me niet echt iets voor de poes  :D maar ze kunnen er vast wat vanaf kluiven...
Door Mevroi Kruim
Runderstrotten zijn meestal echt gigantisch, en behoorlijk hard. Ik heb er wel gehad die 1 kilo wogen, dus voor mijn hondjes 2 dagen eten ph.
Een kalfsstrot zou nog kunnen eventueel, maar ik zou voor katten eerder denken aan lamsstrotjes oid.
Door tommy_wood
kijk dat zijn handige dingen om te weten. Ik schrap de runderstrot. ff de grammen er bij zetten. en dan komt het nieuwe menu'tje.
Ik ga pas over twee weken beginnen met barf want ik ga eerst even een weekje op vakantie. Dus ik heb nog even de tijd om het menu compleet en kloppend te maken.

En ibbi, Het zijn ook echt schatjes. Helios gaat altijd mee douchen 's ochtends! vindtie leuk... maar hij gaat niet echt onder de douche, spetters vindtie wel fijn. Verder zijn ze ontzettend nieuwsgierig, alles wat we in huis doen is interressant. Ik zou ze echt voor geen goud willen missen.
Door tommy_wood
runderstrot geschrapt en hele cavia er bij

maandag:
haaskarkas                          150 gram
paardenvlees                      60 gram
kippenhartjes/maagjes        45 gram
ei                                          45 gram

dindag
kwartel                                  300 gram?

woensdag
kippennekken                        150gram
kuiken                                    40 gram
kuiken                                    40 gram
runderhart                            45 gram

donderdag
duif                                        300 gram?

vrijdag
cavia                                      400 gram

zatrerdag
rat                                          300 gram

zondag
eendennekken                      150 gram
paardenvlees                          60 gram
runderhart                              45 gram
ei                                              45 gram
Door brie
ik vind dat het menu er lekker afwisselend uitziet! runderstrot schrappen en daar cavia voor in de plaats lijkt me een hele goede keuze  ;)
de prooidiertje die je voert, zitten daar orgaantjes in? of zijn ze schoon?
Ik mis in ieder geval nog wat niertjes in je menu.

wat vind je zelf van de hoeveelheid hart in je menu? De reden dat je geen lever voert is omdat je ei en eendagskuiken geeft?
Ik weet niet precies de hoeveelheden aan vitamines in een ei of eendagskuiken, dus ik kan zeggen of je daar qwua hoeveelheid goed mee zit.

Verder reken ik uit: (de prooidiertjes reken ik niet mee omdat ik die als compleet zie voor het gemak)

botvlees totaal: 450 gram  (kip/eendennek, haaskarkas) = 63 %
spiervlees totaal: 120 gram (paardenvlees)                      = 17%
orgaan totaal:    135 gram (hart en maagjes)                  =  19 %

Ondanks dat je veel prooidiertjes voert vind ik het percentage bot te hoog..
Haaskarkas is erg hard en geheid dat ze daar droge witte drollen van gaan krijgen, vooral in het begin.
Persoonlijk zou ik wat meer spiervlees (ander soorten) toevoegen en wat minder vleesbot.
Voeg daarbij wat lever en niertjes toe en je hebt een compleet menuutje naast de complete prooidiertjes
Door flin
  'k bennut bijna met Brie eens... ;)

ik kom op 'n vleesbot % van 50 %...de eieren en 1-dagskipjes meegerekend...
en wat lever zou 'k er zeker bijzetten,

hebben jullie wel n's een ei gewogen?  :) en dan heb 'k 't over kippenei, geen kwartelei....

en aangezien 't plan er is om ook hele beessies te voeren, waar 't kale-bot % op zo'n 15 % zit, denk 'k niet dat je zo teveel bot gaat voeren, maar:
affijn, je gaat zelf zien of je katzels 't  lekker  op dit menu gaan doen,
... en of ze gecharmeert zijn van rat en cavia... :P

heb je dit al n's aan je katzels voorgezet? 't zou zo sneu zijn, als strax je vriezer volligt met spul wat ze niet motten?
Door tommy_wood
bedankt voor de reacties, ik begin misschien met minder bot dan en later wat meer geven.
rond 6 april begin ik met voeren omdat ik eerst op vakantie ga en mijn vriendin is niet heel blij met het barfen. Maar ze gaat akkoord op voorwaarde dat ik de katten voer omdat het zo goed voor ze is.
k zal eerst niet te veel bestellen natuurlijk en anders moet ik een gehaktmolen ergens op de kop tikken en druk ik de dingen die ze niet willen daar door kijken of ze het daarna willen eten.
Door tommy_wood
nou ik ben terug van vakantie en heb een bestelling geplaatst bij gelukkigdier.nl
Ze nemen binnen kort contact op voor de levering. Heb ze vandaag om in de stemming te komen een rauw kippenei voor gezet. maar helena was er niet zo van gecharmeerd. Ze begon eerst wel te eten maar vlak daarna begon ze meteen alles uit te kotsen, is niet zo'n goed teken lijkt me? of is het gewoon toeval. Helios wou het ei helemaal niet...
Door tommy_wood
De spullen zijn net binnen gekomen. Nou heb ik een vraag, het is allemaal diepgevroren en heb het meteen in de diepvries gelegd. Twee kuikentjes er buiten om straks te geven.
Alleen het diepgevroren spul zit allemaal op klompen van 1 kg. En heb wel een hakmes maar die komt er niet door heen. Is het erg dat het vlees een beetje ontdooit en dan verdelen en weer invriezen? Gaat de kwaliteit daardoor niet achteruit? Hoe doen jullie dit?
Door koekje
ik leg het dan even in de koelkast om een beetje te ontdooien, totdat het portioneerbaar is.
het kwaliteitsverlies dat je dan krijgt, is verwaarloosbaar.
Door Too
Ja da's lastig met kleine porties maar net als Koekje... beetje laten aandooien en dan portioneren  [schroevendraaier voor t loswrikken en vleesbijltje zijn ideaal gereedschap]
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door