Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bullekes
roefus schreef: Ga ik vast nog wel eens doen.
Maar de pens en alles krijg ik eigenlijk nu gewoon in de buurt.
Dan zou het alleen om het kopvlees gaan.
Enneh...ik krijg hier nou mijn vraagtekens bij.
Dat in Duitsland is toch ook kopvlees, of niet dan?
kopvlees, riblappen, overig rundvlees, alle organen of tenminste bijna allemaal. Ook hebben ze af en toe kip
Door roefus
Bullekes schreef: kopvlees, riblappen, overig rundvlees, alle organen of tenminste bijna allemaal. Ook hebben ze af en toe kip
wat betaal je daar voor de riblappen?
Door chery
Als ik kopvlees bestel krijg ik dat ook gewoon. De kop wordt schoongemaakt waar ik bij ben, alleen de buitenkant dus ze komen niet bij de hersens.
Door roefus
beau en senna schreef: Als ik kopvlees bestel krijg ik dat ook gewoon. De kop wordt schoongemaakt waar ik bij ben, alleen de buitenkant dus ze komen niet bij de hersens.
Ja, kan best.
Maar ik vind het toch gek dat iemand van de slagerij mij vertelt dat ze dat helemaal niet verkopen mogen.
De slagerij zit volgens mij verbonden aan een slachthuis.
Daar wordt op woensdag geslacht, dus 'vers van de pers' zou ik zeggen.
Maar ik weet nu niet wat ik ervan moet denken en waarom dit gezegd wordt.
Of ik heb met de verkeerde gesproken, maar ik ga het nog eens goed navragen hoe het nu precies zit.
Door roefus
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de één het wel mag en de ander niet.
Dan moet er een soort regel voor bestaan.
Door amiwoods
kopvlees wordt ook in de snack industrie gebruikt ;)

ik heb het aan mijn slachter voor gelegd en die zegt dat kopvlees zelfs in gehakt verwerkt mag worden, alleen hij doet dat niet want het is te veel werk om alle vliesjes en dergelijke eruit te krijgen.
dieren worden onder strenge regels geslacht. er staat standaard iemand van de keuringsdienst bij op de slachtdagen.
de dieren worden voor het slachten gekeurt en tijdens het slachten wordt er op toegezien of de de regeltjes worden nageleeft.
Laatst gewijzigd door amiwoods op di 30 mei 2006, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
amiwoods schreef: kopvlees wordt ook in de snack industrie gebruikt ;)

ik heb het aan mijn slachter voor gelegd en die zegt dat kopvlees zelfs in gehakt verwerkt mag worden, alleen hij doet dat niet want het is te veel werk om alle vliesjes en dergelijke eruit te krijgen.
dieren worden onder strenge regels geslacht. er staat standaard iemand van de keuringsdienst bij op de slachtdagen.
de dieren worden voor het slachten gekeurt en tijdens het slachten wordt er op toegezien of de de regeltjes worden nageleeft.
Ik ben er eigenlijk al hartstikke lang van overtuigd dat kopvlees 'verwerkt' wordt.
En ZEKER in 'goedkoop' gehakt.
Zoals ik hoorde dat kippennekken en karkassen en weet ik VEEL naar de fricandellen-industire gaan enzovoorts.

TOCH is het probleem dat de ene slachterij het blijkbaar niet uitbenen (en verkopen) mag en de andere wel.
Dat zal dan wel met dat toezicht te maken hebben.
Of met de legale vergunning (omdat er iemand bijstaat of het doet die 'de kunst' machtig blijkt of schijnt te zijn).

En het kan OOK nog dat ik de verkeerde man uit de slachterij aan de telefoon had.
En dat een volgende meneer het dan wél toezegt.
Dat weet ik dus niet.
Door roefus
ENNN...volgens mij is het danook nog eens zo dat alle runderen voor de slacht BSE gekeurd dienen te zijn.

Maar goed: ik ben daar niet in thuis.
Door roefus
Bullekes schreef: 2 euro de kilo geloof ik
Ik lees dit nu pas.
Dat is inderdaad een mooie prijs.
Door roefus
Nou, ik ben een stapje verder (of niet).
Vanochtend met de betreffende slagerij gebeld, en vervolgens met hun slachthuis.

Degene aan de telefoon had het dus gewoon NIET GOED aan mij gezegd.
Met andere woorden: er wordt wel degelijk kopvlees gebruikt en verwerkt.

Punt is dat de slachterij die koppen rechtstreeks aan een (verwerkings)bedrijf levert.
En ze vinden het blijkbaar 'lastig' om dit voor particulieren uit te benen.
'Want dan moet ik het beste vlees er natuurlijk uithalen, en dan krijg ik ginds commentaar'.

Na een beetje aandringen...kon ik (als ik een volgende keer weer voor pens kwam) wellicht toch krijgen.
Wat dan de prijs is, weet ik niet.

Maar hoe danook.
Het verhaal van 'wij mogen keen kopvlees uitbenen i.v.m. BSE' was dus redelijk uit de duim gezogen >:(
Door Mevroi Kruim
Ha! Mooi zo! Stelletje oetl*llen >:(

Als jij kunt argumenteren dat je ze juist vand e slechte stukken wilt afhelpen, tegen eenr edelijke vergoeding, wie weet ...
Of misschien wil het verwerkingsbedrijf wel aan jou leveren?
Door roefus
Kruimel schreef: Ha! Mooi zo! Stelletje oetl*llen >:(

Als jij kunt argumenteren dat je ze juist vand e slechte stukken wilt afhelpen, tegen eenr edelijke vergoeding, wie weet ...
Of misschien wil het verwerkingsbedrijf wel aan jou leveren?
pfffff.......ik word er moe van ;D
Als ik tien honden had, en een grote partij kon bedingen, was het redelijk makkelijk (denk ik).
Nu lukt het misschien ook wel.
Tis alleen de vraag of ik veel zin heb om te bedingen.
Ligt een beetje aan 'het moment van de dag' ;D

Nejuh...ik ga hem echt niet van de 'slechtste stukken' afhelpen.
Mocht-ie willen 8)
Door sylvia
roefus schreef: pfffff.......ik word er moe van ;D
Als ik tien honden had, en een grote partij kon bedingen, was het redelijk makkelijk (denk ik).
Nu lukt het misschien ook wel.
Tis alleen de vraag of ik veel zin heb om te bedingen.
Ligt een beetje aan 'het moment van de dag' ;D

Nejuh...ik ga hem echt niet van de 'slechtste stukken' afhelpen.
Mocht-ie willen 8)
Je moet gewoon om vuil kopvlees vragen ik betaal daar 0.50 cent de kilo voor soms zit er veel vet bij dat gooi ik dan weg schoonkopvlees kost hier 3.50 de kilo maar dan heb je boterzacht vlees waar de slachter heel veel werk aan heeft gehad om die stukken vlees ertussen uit te halen.
Door MoniqueAppels
roefus schreef: Een vraagje.
Ik lees geregeld dat iedereen hier runderkopvlees voert.
Nu heb ik verschillende uitbeen-slagerijen gebeld.
En ik kan het daar niet krijgen !
Mij wordt het verhaal verteld dat ze dat per se niet mogen leveren omdat dat sinds enkele jaren (gekke koeienziekte) niet meer mag.
En als anderen dat wel zouden verkopen, dan zouden die buiten de regels omwerken.

Hoe zit dat nou?
En de tweede vraag, want dat houdt me danook bezig.
In hoeverre is het dan VEILIG om kopvlees te voeren?
Het is zeker lastig te krijgen omdat niet alle slachterijen runderkoppen mogen uitbenen. Ik haal ze bij Esro in Nuenen en dat is DE uitbener van Nederland. Overigens kun je bij andere adressen heus wel veilig kopvlees krijgen. Het is alleen even zoeken naar een adresje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door