Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Kaela schreef: di 08 dec 2020, 16:32 Dat klopt helemaal Siberienne. Net als met de huisdierverzekeringen. Als iedereen "de verzekering er wel uit haalt" dan kan het niet uit.

Ik heb mijn aanvullende pakket van een verouderde duurste (volgend jaar 42,50 pm en 18 fysio behandelingen) naar de huidige middelste gezet (8,25 pm voor 9 fysio behandelingen). Met het verschil in maandpremie kan ik die andere 9 behandelingen makkelijk zelf betalen. Alles wat er verder in zit gebruik ik (heel heel hoogstwaarschijnlijk niet).

Wat ik alleen heel onduidelijk vond, is het verschil in basispakket met vrije keuze of niet. Scheelde 10 euro per maand en had te maken met of je dan gebruik maakt van een zorgaanbieder die geen contract heeft met deze zorgverzekeraar. Dan krijg je per behandeling minder vergoed (75% ipv 100%). Ik durfde die gok niet te nemen, want ik heb geen idee van welke zorgaanbieder vanuit het basispakket ik eventueel gebruik ga maken volgend jaar. Maar ik vond het ook wat ondoorzichtig hoe het nou precies zat en dat vind ik irritant.
Lastig inderdaad. Want zorgverzekeraars zijn steeds meer aan het beknibbelen op met wie ze contracten hebben en ze geven daar zelf niet eens altijd de goede informatie over. Bij mijn meneer op de poli regelmatig mensen die voor onaangename verrassing kwamen te staan, want let wel; je krijgt 75% van het bedrag dat ze verzekeraar er voor heeft staan. Maar tarieven van ziekenhuizen verschillen onderling ook nogal en dan kan dat dus nog minder zijn.

Ik geef een rekenvoorbeeld;
Stel VGZ betaalt normaal 400 euro aan ziekenhuis X voor de DBC knieklachten. Maar nu ga jij naar ziekenhuis Y en daar hangt aan de DBC knieklachten een tarief van 500 euro. Dan krijgt je dus maar 75% van de 400 vergoedt en niet van de echte rekening van ziekenhuis Y. Dus krijg je 300 euro en mag je 200 zelf betalen...

((Sterker nog; meestal redden zorgverzekeraars het niet om de contract voor 1 januari rond te hebben en dan kan je op het moment van afsluiten niet eens weten wie gecontracteerd is. ))

Barfplaats wordt gesponsord door