Zaterdagmiddag peiling - uit pure nieuwsgierigheid

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Hoeveel % van wat je eet is biologisch?

0%
6
13%
0-25%
18
38%
25-50%
12
26%
50-75%
3
6%
75-100%
8
17%

Totaal aantal stemmen: 47

Re: Zaterdagmiddag peiling - uit pure nieuwsgierigheid

Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Eigenlijk is alles aan eten en drinken hier in huis biologisch, behalve het busje lo salt. Dat is 1 busje per jaar, gebruik ik alleen met broodbakken. De hond eet ook biologisch en de schoonmaakmiddelen (Sonett), zeep, doucheschuim, wattenpads en meer dingen zijn ekologisch.
Alleen als we buiten de deur eten houden we ons daar niet altijd aan maar dat gebeurt niet zo vaak. We hebben niet bepaald een enorm inkomen dus het percentage eten en huishoudelijke spullen is aardig hoog, toch hebben we het er voor over.
constance.blokzijl
5-sterren
5-sterren

Bericht door constance.blokzijl »

Wederom de poll niet ingevuld (via tapatalk kan dat niet)
Ik probeert bio daar waar het gaat, maar helaas geldtechnisch is dat lang niet altijd haalbaar.....
Wij zullen dus maximaal rond de 10% zitten..,
devillovesangel
3-sterren
3-sterren

Bericht door devillovesangel »

Wij halen iedere week een groente en een fruittas bij de bio winkel. Wat ik bij koop is niet altijd bio, maar meestal wel. In de zomermaanden eten we ook van de moestuin :) Mijn vleesvervangers zijn soms bio en soms niet. Ik vind de biotofu blokjes.van ah echt super lekker ;D Peulvruchten(gedroogd of blik) meestal bio. Rauwe noten altijd bio. Deel van broodbeleg is bio. We halen brood bij de ah, maar ook wel eens bij de bio winkel..zuurdesem is daar veel lekkerder :) Vlees voor arthur is bio als ik boodschappen doe(maar als hij het zelf haalt niet :( ) eieren zijn bio. Arthur gebruikt geen bio zuivel en mijn vervangers(soja,amadel, kokos etc) zijn dat meestal ook niet. Koffie is bio. Pastas ook.. Maar mijn favo rijst van de toko is dat niet. Kruiden deels bio. Olies en azijnen ook bio. Sambals niet(Ja dat hoort.zeker in het rijtje met eten thuis, als indo kun je niet echt niet zonder. En we hebben meestal 5 of 6 soorten in de koelkast staan :biggrin2: Voor de rest probeer ik wel vaak voor de biovariant te kiezen als die er is bij de ah( daar doen wij de meeste boodschappen)
CindyMayella
5-sterren
5-sterren

Bericht door CindyMayella »

devillovesangel schreef:Wij halen iedere week een groente en een fruittas bij de bio winkel. Wat ik bij koop is niet altijd bio, maar meestal wel. In de zomermaanden eten we ook van de moestuin :) Mijn vleesvervangers zijn soms bio en soms niet. Ik vind de biotofu blokjes.van ah echt super lekker ;D Peulvruchten(gedroogd of blik) meestal bio. Rauwe noten altijd bio. Deel van broodbeleg is bio. We halen brood bij de ah, maar ook wel eens bij de bio winkel..zuurdesem is daar veel lekkerder :) Vlees voor arthur is bio als ik boodschappen doe(maar als hij het zelf haalt niet :( ) eieren zijn bio. Arthur gebruikt geen bio zuivel en mijn vervangers(soja,amadel, kokos etc) zijn dat meestal ook niet. Koffie is bio. Pastas ook.. Maar mijn favo rijst van de toko is dat niet. Kruiden deels bio. Olies en azijnen ook bio. Sambals niet(Ja dat hoort.zeker in het rijtje met eten thuis, als indo kun je niet echt niet zonder. En we hebben meestal 5 of 6 soorten in de koelkast staan :biggrin2: Voor de rest probeer ik wel vaak voor de biovariant te kiezen als die er is bij de ah( daar doen wij de meeste boodschappen)
Ik heb als Indo, nog nooit iets gezien, qua ingrediënten die bio zijn... maar dat zal aan mij liggen, dat ik geen tijd heb om alles te bekijken... sowieso zijn de kruiden nooit bio.....
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Ik heb 25-50 ingevuld, ook omdat ik vaak op het werk lunch en dat is niet biologisch.
Maar eigenlijk weet ik het niet precies, ik koop groente bij de boerderijwinkel, maar niet alles daar heeft label biologisch. Hun eigen fruit wel, hun vlees is iig diervriendelijk. Zuivel zoveel mogelijk wel, zuivelvervangers niet altijd. Vlees eten we weinig, meestal wel biologisch (sommig beleg niet), eieren vrije uitloop, vis vin’k lastig omdat de labels me zo weinig zeggen eigenlijk.

Pasta, rijst ed bij de AH biologisch, bij de Sligro niet altijd vrees ik. Thee en koffie wel zoveel mogelijk bio.

Kruiden en noten bestellen we tegenwoordig bij pit en pit, is dit biologisch? Iig stuk meer smaak eraan!
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Vroeger, heeel lang geleden, toen ik nog studeerde en geen kinderen had en alle tijd van de wereld om te koken en boodschappen te doen en allerlei principes na te streven, at ik niet alleen veelal vegetarisch, maar ook grotendeels biologisch. Nu woonde ik destijds ook bijna in allerlei winkels, waaronder een grote Natuurwinkel (wat nog in mijn tijd daar Ekoplaza werd).
Tegenwoordig slaap ik te weinig en ben ik MOEder (met bijpassend te groot en uitgezakt lijf :P ) en woon ik samen met 6 carnivoren ipv 2*.
Wat ik meestal wel bio koop: uien, knoflook, piepers, tomatensaus, bloem, tuinkers, gedroogde peulvruchten, wortels, pitjes (zijn 2-3x per jaar in de aanbieding in grote zak bij de ekoplaza), eieren. Vlees weinig (niet perse niet, maar gewoon niet allemaal even bio), zuivel ook maar weinig (vooral meneer is een enorme grootverbruiker, de baby's krijgen melk uit eigen tiet, maar daar zit geen skal-keurmerk op), groente ook niet zoveel bio (bio-aanbod is hier ook niet zo denderend), fruit meestal niet wegens te slecht aanbod, rijst niet want favoriete omhooggevallen merk is dat niet.
Schoonmaakmiddelen en shampoo etc zijn dan weer wel bio, net als het schijtpapier van meneer (page eco, het duurste wat er is, want hij is een hele speciale prinses en heeft dus speciaal wcpapier nodig; Vera en ik gebruiken gewoon AH-huismerk). Maar dat eet je dan weer niet op.
Schoonmaakmiddelen zijn overigens meestal ook van de AH; daar hebben ze ook een eko-versie van het huismerk. Verder Klok, Sonett, Sodasan en Urtekram en Weleda voor meneer zn prinsessenhaar.

Ik merk het overigens wel in de portemonnee dat de boodschappen duurder zijn dan vorig jaar, dat speelt ook mee.

*Lennard is van zn prille vegetarisme afgestapt. Van de week heeft hij zelfs al zn broccoli op de grond gegooid en door Fabian laten afpakken. Het maakte hem niets uit, zolang hij zn vleesje maar kon eten. In zn potten Olvarit heeft hij tegenwoordig ook graag dood dier. En piepers.
enya13
4-sterren
4-sterren

Bericht door enya13 »

altijd; zuivel en eieren, crackers, sap, appelmoes en potjesgroente.
wij hebben geen biowinkels in de rimboe, dus ik koop het in de supermarkt.
ik heb een laag inkomen dus vlees, groente en fruit als het betaalbaar is en er vers uitziet.
idd. is rundergehakt en hamburgers betaalbaar in de groene bakjes. eet weinig vlees. wel altijd scharrel.
schoonmaakmiddelen van eco uit de ah. die hebben ook eco wc papier en keukenrollen.
voor de dieren zou het onbetaalbaar worden, maar ik houd het vnl. bij ""restproducten"".
[wat wij mensen dus niet blieven.]
Spikkelneus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Spikkelneus »

Wel: appels, komkommer, tomaat, champignons, banaan en soms iets met 35% sticker. De rest is niet te betalen of niet in het assortiment. (appels ook niet, maar die staan op nr 1 in ´the dirty dozen´ dus dat moet maar). Diepvriesgroenten bio.
Vlees van OKE vlees of bio van de appie. Vis niet bio (kan dat uberhaupt? De zee is de zee en die is dusdanig verontreinigd dat ´bio´ me onmogelijk lijkt)
Kruiden bio van pit-pit, net als amandelmeel, kokosolie, olijfolie, noten en gedroogd fruit.
Zuivel: yoghurt bio, kaas niet vanwege de prijs.
Wijn bio, bier niet. Koffie en thee bio.
Niet bio: cashewnootjes, chips.
Pasta, rijst, brood eten wij nauwelijks (ik helemaal niet), maar is ook altijd bio.

Ons boodschappenbudget gaat over de 1000 euro per maand heen voor 2 personen en dan hebben al onze beesten nog geen hap gegeten (hoewel de groenten voor kip/konijn/hond/kwartel/cavia hier wel bij in zit, want die eten ook gewoon van de appie) en dan eten wij nog lang niet alles bio.
devillovesangel
3-sterren
3-sterren

Bericht door devillovesangel »

CindyMayella schreef:Ik heb als Indo, nog nooit iets gezien, qua ingrediënten die bio zijn... maar dat zal aan mij liggen, dat ik geen tijd heb om alles te bekijken... sowieso zijn de kruiden nooit bio.....
En....maar als je bij de bio winkel kruiden haalt zijn ze wel bio ;) Met kruiden bedoel ik losse kruiden, gedroogd of vers, en geen boemboes. Dus knoflook, gember, laos, koriander, djinten etc....maar ook gewoon alle andere kruiden die je gebruikt met koken, zoals oregano, kaneel, etc. Ook versta ik onder kruiden, de losse kruiden/bloemen/planten waar ik thee van zet en die haal ik altijd bio.
Voor de rest ligt het er maar net aan waar ik heen ga als ze op zijn. Dus bij mij is her echt een mixje van bio en niet bio :)
Bij onze bio winkel hebben ze.zelfs Sambal en ketjap staan, maar ik.vind die van de toko veels te lekker. ;D

Ik weet niet of de ah gedroogde bio kruiden heeft
Er ligt bij ons wel verse bio gember :)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Hier eigenlijk alles bio. Eenmaal per week doen we onze boodschappen bij de Ekoplaza en af en toe bestel ik ook bij Cilou. Geiten- en kippenvlees, eieren en geitenmelk hebben we zelf en 's-zomers ook groente uit eigen tuin. Ik zet vooral veel pompoen en iets minder courgette, omdat ik die in porties invries om door de groente van de honden te doen (en voor onszelf ook natuurlijk). Zodoende bespaar ik best veel, want de biologische pompoen/courgette is behoorlijk duur en die hoef ik nu nooit te kopen. Als de geiten droog staan, haal ik melk uit de melkautomaat bij een biologische melkveehouder hier in de buurt. Naast het vlees wat we zelf hebben kopen we alleen nog af en toe wat rundvlees van koeien uit natuurgebieden. Ook de dieren eten bij ons biologisch, behalve de 2 loopeendjes (die krijgen als bijvoer gewoon de reguliere watervogelkorreltjes). De honden krijgen als enige uitzondering op het wild en bio, de eend van Tomassen. Toevallig heb ik pas geleden voor de eerste keer wat runderorgaan moeten halen wat niet bio is, omdat ik daar nu niet aan kon komen en zonder zat. Maar ik haal het dan bij onze kleinschalige slachter, die vrijwel alleen van particulieren slacht.
Wassen doe ik met Sonett, maar in de vaatwasser gaat los poeder van Sun. Heb een poosje Sodasan geprobeerd, maar vond de vaatwasser daar vies van worden.
Spul om te douchen en shampoo gebruiken wij niet. De zeep die we voor onszelf gebruiken is van Werfzeep en de tandpasta van Weleda en Urtekram. Voor de vloeren gebruik ik in het water een heel klein scheutje vloerzeep van ecover.
nikèdog2000
5-sterren
5-sterren

Bericht door nikèdog2000 »

hier niets bio
uitzending gezien dat bio boeren ook bestrijdings middelen gebruiken
dus zo bio is het niet
de bio boer had de zelfde bestrijding middelen als de niet bio boer
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Oh ja schoonmaakmiddelen; ik gebruik meestal azijn en groene zeep, voor onze tegelvloer een speciale zeep nodig.
Afwasmiddel is van klok of ecover, wasmiddel idem.
Shampoo van dr Organic, met doucheschuim (als ik dat gebruik, zo af en toe, ‘zondig’ ik met Rituals, volgens mij is dat niet biologisch verantwoord). Tandpasta niet bio. Moet ik me nog eens in verdiepen geloof ik....

Goed om dit topic te lezen, niet zo ver hier vandaan is ook een EkoPlaza, toch mezelf er eens toe zetten gewoon daar te bestellen want de niet-bio is is vaak gemak, als ik geen zin heb om verder weg te gaan maar even naar de super om de hoek loop...
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

nikèdog2000 schreef:hier niets bio
dus zo bio is het niet

Vroeger haalden we vlees bij een boer, was niet bio omdat hij de hele rompslomp van het keurmerk teveel gedoe vond en teveel stomme regels (ik citeer hem). Maar zijn koeien en varkens liepen buiten, kregen hooi van velden van natuurmonumenten en mochten rustig opgroeien en volwassen worden (hij verkocht dus ook geen kalfsvlees). Ik ‘geloof’ daar soms meer in dan in de keurmerken, dat wel.
Maar om nou te zeggen ‘het maakt toch allemaal geen donder uit vind ik dan persoonlijk weer het andere uiterste.

Ik zou wel graag zelf een moestuin hebben, wij aten vroeger altijd groenten uit de biotuin van mijn vader. Helaas lukt het in onze achtertuin niet, te klein en teveel ‘aroma hond’ erover vrees ik dan.... :)
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Spikkelneus schreef:Wel: appels, komkommer, tomaat, champignons, banaan en soms iets met 35% sticker. De rest is niet te betalen of niet in het assortiment. (appels ook niet, maar die staan op nr 1 in ´the dirty dozen´ dus dat moet maar). Diepvriesgroenten bio.
Vlees van OKE vlees of bio van de appie. Vis niet bio (kan dat uberhaupt? De zee is de zee en die is dusdanig verontreinigd dat ´bio´ me onmogelijk lijkt)
Kruiden bio van pit-pit, net als amandelmeel, kokosolie, olijfolie, noten en gedroogd fruit.
Zuivel: yoghurt bio, kaas niet vanwege de prijs.
Wijn bio, bier niet. Koffie en thee bio.
Niet bio: cashewnootjes, chips.
Pasta, rijst, brood eten wij nauwelijks (ik helemaal niet), maar is ook altijd bio.

Ons boodschappenbudget gaat over de 1000 euro per maand heen voor 2 personen en dan hebben al onze beesten nog geen hap gegeten (hoewel de groenten voor kip/konijn/hond/kwartel/cavia hier wel bij in zit, want die eten ook gewoon van de appie) en dan eten wij nog lang niet alles bio.

Wij hebben laatst omegabaars gegeten, van de plus
http://omegabaars.be/visboerderij/
Volgens mij komt dit nog het dichts in de buurt van ‘biologisch vis’ ;)

Edit; het is dus wel een kweekvis, dus ik zeg even niks over welzijn van de vis. Dat weet ik eigenlijk niet, hoe goed of slecht dat is?!
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Hier alleen biologische producten die ik van mijn werk mee kan nemen, hoofdzakelijk zijn dat groentes, soms aardappels en heel soms wat fruit.

nikèdog2000 schreef:hier niets bio
dus zo bio is het niet
In alles waar mee te "sjoemelen" valt zullen er mensen zijn die dat doen dus ook in de biologische sector. Maar om dan maar te denken dat het gehele biologische gebeuren 1 aanfluiting is, is ook wel wat ver gezocht. De boeren en telers die ik ken uit de biologische sector hebben strenge regels waaraan ze zich houden, er zijn genoeg controles. Het skalkeurmerk is niet zomaar "te koop".
En dat de bioboer hetzelfde bestrijdingsmiddel had staan als de "gewone" boer, dat kan...Er zijn bepaalde dingen die zowel in de biosector als in de gewone sector gebruikt mogen worden. Alleen zijn er bij de bioboer voor zo'n middel wel meer regels.

Plaats reactie