Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Ik heb twee pups uit mijn nestje aangehouden. En ik zou het zo weer doen. Wat een dikke dikke pret, twee pups die samen opgroeien! Maarrrrr, het heeft ook nadelen. Ze trekken echt heel erg naar elkaar toe en ze halen ook regelmatig samen kattenkwaad uit. Verder moet je ook veel tijd hebben om apart dingen met de pups te gaan doen. En dat tot ze volwassen zijn.

Ik heb een keer een artikel gelezen over hoe schadelijk het is als 2 pups van dezelfde of bijna dezelfde leeftijd samen opgroeien. Echt he, ik herkende mijn hondjes en de situatie er totaaaaaaaaaaaaaal niet in. Maar, google er maar eens op. Vooral in het Engels is er voor 8 weken leesvoer waarom je nooit 2 pups moet nemen.

En als fokker: ik zou nooit 2 pups tegelijkertijd aan iemand verkopen. Ik heb gezien hoeveel moeite pupkopers hebben met 1 pup, laat staan met 2.
Door smulpaap
Nee hier niet . Maar als er al eens een pup kwam dan liepen er ook al andere /oudere honden rond .
Dus daar had ik dan al werk genoeg aan
Door Kim_S
Nu luistert pupje nog voorbeeldig natuurlijk. Dan kunnen het er wel 5 zijn bij wijze van spreken, niks aan de hand. Maar wat als ze straks allebei (tegelijk) gaan puberen? Heb je dan ook de tijd en het geduld om 2 pups te begeleiden om stabiele honden te worden? En wat als je tijdelijk thuis zijn ophoudt, en je ineens niet meer zo veel tijd hebt voor het opvoeden van 2 honden? Nu lijkt het leuk, maar is dat over een paar maanden ook nog zo?

Ik zou het zelf absoluut niet willen. Wij hebben ook nog 2 kinderen die tijd en aandacht nodig hebben, naast de pup die we over een paar weken krijgen. Maar ook toen we nog geen kinderen hadden, vonden we het niet verstandig om 2 pups te hebben. (En we kregen nog korting ook, als we er 2 tegelijk kochten :-X ).
Door smulpaap
Kim_S schreef:Nu luistert pupje nog voorbeeldig natuurlijk. Dan kunnen het er wel 5 zijn bij wijze van spreken, niks aan de hand. Maar wat als ze straks allebei (tegelijk) gaan puberen? Heb je dan ook de tijd en het geduld om 2 pups te begeleiden om stabiele honden te worden? En wat als je tijdelijk thuis zijn ophoudt, en je ineens niet meer zo veel tijd hebt voor het opvoeden van 2 honden? Nu lijkt het leuk, maar is dat over een paar maanden ook nog zo?

Ik zou het zelf absoluut niet willen. Wij hebben ook nog 2 kinderen die tijd en aandacht nodig hebben, naast de pup die we over een paar weken krijgen. Maar ook toen we nog geen kinderen hadden, vonden we het niet verstandig om 2 pups te hebben. (En we kregen nog korting ook, als we er 2 tegelijk kochten :-X ).
Ja , dat is idd ook een punt . Schattige pups gaan ook puberen
En ook op de lange(re) termijn kijken qua tijd enz
Ik schreef het al , wij hadden naast een ev pup ook andere /oudere honden en ik ben er met een pup een hele grote voorstander van om de pup apart uit te laten
Als ik bv twee pups zou nemen dan zou ik dat dus ook doen . Er gaat best veel tijd inzitten hoor
Door kira
Ik zou er geen moeite mee hebben wij hadden hier twee zussen met een iets oudere golden en een tijd lang een labrador en retriever met zes maand leeftijdsverschil. Druk maar super leuk.
Door aht
Update :

Na een goed gesprek met de fokker/lesgever ben ik tot het besluit gekomen dat onze Pearl eerst moet opgevoed worden en dat er pas na 2-3 jaar een pup kan bijkomen. Dan helpt zij om het nieuwe puppygeweld in goede banen te leiden.

Iedereen bedankt voor jullie eerlijke antwoorden
Door Border Bandit
Dat lijkt me een verstandige keuze. ;)
Goed dat je er zo over nagedacht hebt!

Veel plezier alvast met je nieuwe pup. :)
Door inni
Het kan best goed gaan maar hier was/ is het best lastig. Ze schelen 5 maand Tobi was snel zindelijk, Boy ook wel maar Tobi ging weer in huis plassen, markeren... Ze speelden wel samen maar vooral Tobi is een enorm jaloers geval..... Tobi was niet graag alleen en dat is niet over gegaan toen Boy erbij kwam, hij huilt nog steeds. De twee samen meenemen was ook niet makkelijk de eerste weken waardoor er uiteindelijk niet veel meer met de auto gereden is en ook veel minder gewandeld (want de eerste weken mocht Boy nog niet te lang lopen.) Ik wil er geen kwijt maar zou het niet meer op nieuw doen. Succes met je beslissing en veelplezier met je pup (s)
Door Monique77
aht schreef:Wie heeft er ooit 2 pups gelijktijdig in huis gehaald. De ene 4 weken ouder dan de andere en van andere fokker. Ras : labradors
Graag info hierover doorgeven, zowel voor als tegen.
Ik zou het NOOIT doen !
Toen wij na onze 2 oudste labradors besloten dat er een 3e lab bijkwam ging het super, en omdat Sjors echt de ideale pup was durfde we na een half jaar nog een pup erbij te nemen (we wilde nl ook heel graag een teefje in de toekomst omdat wij ooit zelf een nestje willen fokken als de gezondheid en het karakter van het teefje dat toe laat, en zij komt uit zo'n geweldige combi qua ouders dat wij het wel aandurfde)

Toch is het me qua uitlaten wel wat tegen gevallen ...
Toen Rox nog pup was ging het prima hoor, want dan hoeven ze nog geen uren te lopen en liggen ze na een half uurtje/uurtje inspanning toch weer een paar uur te pitten, maar zodra ze wat ouder zijn vragen ze toch meer tijd.

De 2 oudste (Kay is bijna 10 en Daan is 6,5 jaar maar met verleden van LPC) kunnen met alle honden en negeren die ook compleet, maar de 2 jongste samen laat ik nog niet samen uit.
Die zijn mij nog net iets te enthousiast met elkaar, en ik wil gewoon dat ze stabiel opgroeien en tijdens de boswandelingen niet alleen maar op elkaar lopen te beuken (daar leren ze niets van en buiten dat zijn die poten mij nog veel te kwetsbaar op die leeftijd)

Ook is Daan zijn LPC bij mij altijd blijven hangen, want een revalidatie van een hond kost zo enorm veel tijd en inzet, dat ik er toen niet aan had moeten denken nog een hond van dezelfde leeftijd erbij te hebben die alles nog moet ontdekken en echt elke dag moet uitrazen.

Dus ondanks dat ik in het begin van het opstarten van mijn eigen bedrijf hele dagen thuis was, was ik toch heel de dag in de weer met de honden (pup die om de zoveel tijd uitmoet, puber die echt goede uitdagende wandelingen nodig had en 2 oudere die ook hun boswandelingen wilde maken en uitgedaagd wilde worden)
En dat geeft niet, maar als ik het over zou kunnen doen had ik toch nog langer gewacht met labje nummer 4 :)

Verder ben ik ook wel benieuwd of er labradorfokkers zijn die een pup verkopen aan mensen die nog een pup in huis hebben, want de meeste fokkers die ik ken willen dat de pup stabiel opgroeit en niet hele dagen kan/mag klooien met een andere pup ivm de gewrichten
Door Monique77
Oh, ik lees al dat je eruit bent om het niet te doen .... Excuus voor mijn lap tekst ;D
Door Parelridder
aht schreef:Update :

Na een goed gesprek met de fokker/lesgever ben ik tot het besluit gekomen dat onze Pearl eerst moet opgevoed worden en dat er pas na 2-3 jaar een pup kan bijkomen. Dan helpt zij om het nieuwe puppygeweld in goede banen te leiden.
Daar ga je echt veel plezier van hebben! Een hond die al weet wat jij wel/niet wilt en de leeftijd en ervaring heeft om stabiel gehoorzaam te kunnen zijn op wat jij getraind hebt, is een super voorbeeld voor pup. Het is ontzettend koddig als je t.z.t. pup e.e.a. ziet kopiëren zonder nog enig benul van wat/waarom, gewoon omdat 'ie wil zijn als zij. En andersom, hoe jouw maatje ineens allerlei wijze, behulpzame dingen op zich neemt in de opvoeding.
En tot die tijd, geniet lekker van jullie puppy Pearl! :)
Door Els&Flow
2 pups..2x tegelijk de puberteit.. nee zou mijn keus niet zijn. Ik heb mijn handen vol aan 1 grappenmaker. Hier komt er tzt ook een pup bij maar Flow moet eerst volwassen genoeg zijn, zo rond 4 of 5 jaar vind ik prima.
Door Angelique
Overigens vind ik binnen deze discussie er wel een heel verschil inzitten of je 2 pups tegelijk neemt of met een half jaar ertussen. Dit met het oog op dag/nachtritmen, zindelijk maken, denkniveau en verschillende energiebehoeften.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door