Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Voorlopig hebben beide heren al 3 dagen een slechte eetlust, pff. Ze lijken absoluut niet ziek. Ontlasting is ook prima :-\ Misschien haarballen, vooral Tygo heeft daar vaak last van. Ik heb nu Kat-a-lax van de dierenarts, dat helpt meestal goed, maar er zit paraffine in. Kent iemand een verantwoord alternatief tegen haarballen?
Ik heb jouw vraag even onder 'Vragen en Problemen Gezondheid' gepost. Misschien weet een andere kattenbezitter raad.
Mijn eigen korthaartjes hebben niet zo vaak haarballen dat het problematisch wordt. Vind die dingen alleen als ze aan het verharen zijn.

En dank je, de rode meneer op de foto is Pung. Hij was toen ik die foto nam nog maar een weekje bij me en hij kijkt nog een tikkeltje beteuterd. Inmiddels is hij 2x zo groot en stukken brutaler :biggrin2:
mariekes_katten schreef:Ik heb jouw vraag even onder 'Vragen en Problemen Gezondheid' gepost. Misschien weet een andere kattenbezitter raad.
Mijn eigen korthaartjes hebben niet zo vaak haarballen dat het problematisch wordt. Vind die dingen alleen als ze aan het verharen zijn.

En dank je, de rode meneer op de foto is Pung. Hij was toen ik die foto nam nog maar een weekje bij me en hij kijkt nog een tikkeltje beteuterd. Inmiddels is hij 2x zo groot en stukken brutaler :biggrin2:
Dankjewel, ben benieuwd of men tips heeft :) Langharige katten hebben idd sneller last van haarballen. Ik weet niet zeker of het nu wel haarballen zijn, waar ze last van hebben. Wel opvallend dat ze allebei slecht eten. Olaf (de rode kater) heeft nog nooit last gehad van haarballen, die gaan netjes met de ontlasting mee dagelijks. Konden ze maar praten he ::)

Is Pung ook zo'n typisch rood duiveltje, maar toch wel heeeeel lief? :biggrin2:
Er is toch niets mis met paraffine? Werkt gewoon laxerend zodat het haar meegevoerd wordt.
Hier laat ik ze gewoon haarballen uitkotsen. Desnoods wat gras geven zodat dat eenvoudiger gaat.
En borstelen. Niet overdreven, maar een keertje per week maximaal. Maar zo likken ze minder haar op.

Bij mij staat Luis in mn avatar omdat dat de mooiste foto is die ik van mn katten ooit genomen heb. En Luis is ook gewoon de knapste al zie je dat op die foto nog niet erg omdat hij daar nog zo jong is. 5 maand geloof ik...
pearlsofpassion schreef:Er is toch niets mis met paraffine? Werkt gewoon laxerend zodat het haar meegevoerd wordt.
Hier laat ik ze gewoon haarballen uitkotsen. Desnoods wat gras geven zodat dat eenvoudiger gaat.
En borstelen. Niet overdreven, maar een keertje per week maximaal. Maar zo likken ze minder haar op.

Bij mij staat Luis in mn avatar omdat dat de mooiste foto is die ik van mn katten ooit genomen heb. En Luis is ook gewoon de knapste al zie je dat op die foto nog niet erg omdat hij daar nog zo jong is. 5 maand geloof ik...
Ik borstel Tygo 1 keer per week, met een slickerborstel en een kam met roterende tandjes. Er staan een aantal grasplantjes, maar het helpt helaas niet voldoende. Vroeger braakte hij regelmatig haarballen uit, maar dat doet hij tegenwoordig niet meer, een deel komt met de ontlasting mee naar buiten, en de rest stapelt zich op in zijn maag :-\ Als er geen andere oplossing is, dan hou ik het gewoon bij de Kat-a-lax.

Die foto van Luis is idd prachtig :)
Is Pung ook zo'n typisch rood duiveltje, maar toch wel heeeeel lief? :biggrin2:
Jaaaaa. Pung is een boeffie. Als er in mijn woonkamer iets is gesloopt of omgedonderd, is dat vrijwel altijd zijn werk. Hij vindt het ook ontzettend leuk om aan nietsvermoedende staarten te trekken. Maar hij is ook zo'n lieve schat. Hij knuffelt veel, komt er ook zelf om vragen, en als enige van mijn viertal zit hij graag op de arm. Soms verhuist hij dan naar mijn schouder / nek en blijft daar lekker liggen, net een Bengaaltje :D
Als Luis met vijf maanden al zo knap was, is het vast een hele mooie man geworden! Hij heeft echt een prachtige kleur, zo dieprood. En zoals hij met zijn kinnenbakje op die twee witte voetjes ligt... *smelt*
frodo quin schreef:En gebakken vis? Zonder graten dan voor de duidelijkheid.
Ik heb een stukje zalmfilet heel kort gebakken. Hij vond het heerlijk :) Ik ga het bakken proberen af te bouwen, misschien went hij zo wel aan de smaak :) Bedankt voor de tip!
mariekes_katten schreef:Jaaaaa. Pung is een boeffie. Als er in mijn woonkamer iets is gesloopt of omgedonderd, is dat vrijwel altijd zijn werk. Hij vindt het ook ontzettend leuk om aan nietsvermoedende staarten te trekken. Maar hij is ook zo'n lieve schat. Hij knuffelt veel, komt er ook zelf om vragen, en als enige van mijn viertal zit hij graag op de arm. Soms verhuist hij dan naar mijn schouder / nek en blijft daar lekker liggen, net een Bengaaltje :D
Hihi, klinkt als een heerlijke kat :biggrin2: Ik kan wel lachen om die boevenstreken. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik in een deuk lig, om wat Olaf nu weer heeft uitgehaald ;D
Dasha schreef:Ik borstel Tygo 1 keer per week, met een slickerborstel en een kam met roterende tandjes. Er staan een aantal grasplantjes, maar het helpt helaas niet voldoende. Vroeger braakte hij regelmatig haarballen uit, maar dat doet hij tegenwoordig niet meer, een deel komt met de ontlasting mee naar buiten, en de rest stapelt zich op in zijn maag :-\ Als er geen andere oplossing is, dan hou ik het gewoon bij de Kat-a-lax.

Die foto van Luis is idd prachtig :)
Ik weet niet meteen wat je met deze borstels bedoelt en wat ze doen, maar zelf gebruik in een nep-furminator. Je moet opletten dat je je kat niet kaalborstelt, maar voor de ondervacht weg te halen in het begin van de rui vind ik hem geweldig. Voor de rest gebruik ik zo'n rubberen massageborstel.
pearlsofpassion schreef:Ik weet niet meteen wat je met deze borstels bedoelt en wat ze doen, maar zelf gebruik in een nep-furminator. Je moet opletten dat je je kat niet kaalborstelt, maar voor de ondervacht weg te halen in het begin van de rui vind ik hem geweldig. Voor de rest gebruik ik zo'n rubberen massageborstel.
Slickerborstel is ook voor het uitdunnen van de ondervacht bedoeld. Daar was ik een tijdje iets te fanatiek mee bezig, en toen had hij aanzienlijk minder haar opeens, oeps :-[ Die borstel werkt ook goed tegen (beginnende) klitten. Zo'n rubberen massageborstel heb ik ook, die vindt Tygo ook fijn :) Hij is gelukkig gek op borstelen. Olaf daarentegen denkt dat het een spelletje is ::) Hem borstel ik wanneer hij heel slaperig is.
koekje schreef:Ik gebruik voor Ot en Sien ook een rubberen borstel met nopjes en vind de zoomgroom de beste in het assortiment. Deze heeft langere nopjes.
Die vind ik ook super voor mijn kortharige katten, ik kam dan na met een vlooienkam, maar voor mijn halflangharige kat werkt dat niet zo goed.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door