Ook fazant kan een jonge pup toch wel eten?
Alles wat katten kunnen eten valt toch onder beginners- of maximaal gematigd gevorderd bot voor honden. En fazant kunnen katten doorgaans wel wegkrijgen. Het is zoals tamme eend of zoiets. Terwijl lamsribben maar heeel erg zelden door katten gegeten kunnen worden.
Als een bot te hard (of te veel calcium bevat) is voor een jonge hond, heeft dat toch te maken met vertering. Met de mate waarin die botten verteerd en verwerkt kunnen worden en of er dus verstoppingen van kunnen komen of niet. Pups zijn daar toch gevoeliger aan dan volwassen honden? Ze moeten nog optimaal leren verteren en raken sneller verstopt of poepen stukjes bot uit wanneer de botten te hard zijn.
Als je denkt dat je hond te veel calcium binnenkrijgt omdat het bot te hard is, moet je wat minder vleesbot en wat meer spier voeren. Dat is bij volwassen honden net zo als bij pups. Dus bij wild bot het botgehalte iets verlagen of wat spier extra toevoegen, zal niemand afraden. Maar je kan het ook uitbalanceren door de ene dag wild en de andere dag tam bot te voeren.
Zolang de fosfor-calcium balans in evenwicht blijft, kan een pup zijn overmaat aan calcium inderdaad gewoon afvoeren in de ontlasting. Maar dat is een andere discussie. Dat gaat over opgroeien in zijn eigen botten en groeipijnen. Dat gaat over het feit dat brokkenmensen vaak beweren dat er in vers te veel calcium zit voor een pup en omdat een teveel aan calcium in brokken inderdaad problemen in de bouw van opgroeiende honden kan geven. Maar dat is kunstmatig calcium en geen natuurlijk calcium zoals in vers. Dat laatste kunnen ze inderdaad eenvoudiger afvoeren. Het is meer een discussie van: je hoeft je daar bij vers geen zorgen in te maken itt bij brokken. Ipv: iets om extra in het oog te houden bij het voeren van een pup.
Maar als ik het hele verhaal goed begrepen heb, is dat hier niet van toepassing op de vraagstelling en gaat het hier alleen over de vertering.
Ale, spreek me tegen als ik het verkeerd zie he.
Edit: Pike, ik denk dat we in wezen hetzelfde zeggen...