Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pearlsofpassion
Ik weet het niet.
Een ei, de dooier, bevat toch wel wat vet. Goede vetstoffen, dat wel, maar ja...  :-\
Kip kan mager zijn, als het vel met onderliggend vetweefsel eraf is natuurlijk.  Er zijn ook vettere delen aan kip. Maar dat is natuurlijk door de voeding en gebrek aan beweging, dus dat zegt niets over kuikens die net uit een ei komen.

Het is natuurlijk lastig als hij niets wil eten.  Maar kwestie van mager is wild vlees en in mindere mate biologisch vlees, in den regel magerder dan tam vlees. En het bevat ook iets meer voedingstoffen waardoor hij waarschijnlijk sneller alles wat hij nodig heeft, binnenkrijgt, ookal eet hij minder.
Ik weet niet of wild een optie is bij Jip?

Ik schrik er wel erg van dat ze zo'n crisis kunnen hebben bij iets stoms als een castratie.  Geven ze daar altijd penicilline?
Door hannabelgje
Bij het leverdieet voor honden staat dat eieren heel goed zijn. In feite is een kuiken een ei met veertjes toch?
Rood vlees is niet goed. Zou wild daar onder vallen? Witvis krijg ik er denk ik wel in bij hem. Kipfilet is ook mager en konijnenvlees ook. Orgaan mag niet. Dat zou ivm taurine een probleem zijn. Hüttenkäse schijnt ook goed te zijn. Dat eet hij denk ik ook wel. 
Door pearlsofpassion
Ah ja, dan zal kuiken ook goed zijn. Das inderdaad vergelijkbaar met een ei.

Als je veel konijn gaat voeren, is dat inderdaad een probleem als je geen hart mag voeren. Dan zou ik ook niet gerust zijn op het taurinegehalte, want konijn bevat erg weinig taurine.
Geen hart hoeft eigenlijk geen probleem te zijn, als de diersoorten die je voert voldoende taurine bevatten.
Er zijn wel lijsten op internet waar taurinegehalte's staan, zodat je kan in het oog houden dat je voldoende taurine voert. Ik zal eens kijken of ik wat vind.

Wat is de reden dat rood vlees niet mag? Wat zit daarin dat slecht is?
Want daarvan hangt het waarschijnlijk af of wild daar onder valt, of niet.  Meestal bedoelt men daarmee Rund, paard, hert of geit ed...
Door pearlsofpassion
Er is op internet sprake van gist die taurine zou bevatten.  Ik weet niet de welke en of dat andere schadelijke effecten heeft. Ik weet wel dat in Duitsland vaak taurinepoeders bijgevoerd worden, dus dat zou ook een optie kunnen zijn, als je je zorgen maakt.
En verder de gekende zaken: invriezen in zo groot mogelijke stukken en zo weinig mogelijk gemalen, vriesbrand vermijden en het dooivocht mee opvoeren.  Dooivocht bevat veel van de taurine die anders uit het vlees loopt.

Wat ik vind is dat gevogelte en vis en schaaldieren erg veel taurine bevatten.  Een kippennek zou meer dan dubbel zoveel bevatten als dezelfde hoeveelheid runderhart. Ook alles wat uit de zee komt, zowel vis, schaaldieren als algen.
Kalkoen zou dus ook wel wat taurine bevatten en das toch ook vaak mager vlees?
Het hangt er blijkbaar wel vanaf welk deel. Vleesbot zou meer bevatten dan filet.
Eieren bevatten ook taurine en insecten zouden er ook rijk aan zijn.  Ik weet niet of dat een optie is, maar insecten zijn ook bekend om hun hoge eiwitgehalten en ook erg mager zijn.

Echt een overzicht kan ik vooralsnog niet vinden. Ik had er vroeger eentje, maar dat is weer van het net af, blijkt...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 21 nov 2014, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pearlsofpassion
Ik vond deze nog.
http://www.barf-natuurlijk.nl/barf/barf ... ingen.html

Hier spreekt men er wel van dat eieren toch niet goed zouden zijn. Vooral dan het eiwit.  Ik denk dat ik kuikens dan wel zou durven want die eiwitten zijn toch al iets meer als kippenvlees dan als ei...
En dat vet wel zou kunnen, als het lichtverteerbaar is?  ???
Ik weet niet of het voor de rest wel wat overeenkomt met wat jij gelezen hebt?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 21 nov 2014, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
Ah bedankt. Dan gaan we in elk geval kijken voor vers niet ingevroren voedsel. Gelukkig is er in België een super goed aanbod van vis en schaaldieren. Ook kalkoen is goed te koop in de supermarkt.
Nu krijgt hij van die astronauten voeding uit een tube van de da en daar zit veel taurine in.
Ik denk eerlijk gezegd dat het sowieso een aflopende zaak is, maar als ik zijn lever zo kan ontlasten kan hij misschien toch nog een poosje mee.
Door pearlsofpassion
Je hebt deze gelezen toch?
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=0
Denk je dat Jip zuivel zou willen eten?
Ik weet dat er heel wat staat over groenten, koolhydraten en zuivel. Dat klinkt niet zo gezond, maar ik denk dat je dat best even in de juiste context kan plaatsen. Leverziekte is wel iets ernstig en de minder gezonde gevolgen van deze voeding, is waarschijnlijk minder erg dan de lever verder belasten...  Zoals je zelf ook al aangaf, als hij er nog even mee verder kan, is alles gewonnen.
Ik zou als ik het zo lees, zeker koolhydraten gaan voeren.  De kans dat hij er diabetes van krijgt, is minder erg dan zijn lever belasten.  En bovendien kan hij er meer honger van krijgen, en das niet echt iets negatiefs op dit moment.... Voer wel nooit iets met tarwe of mais, das niet goed. Eerder rijst of zetmeel uit groenten of iets met suiker evt in kleine hoeveelheden.

Ik ben aan het zoeken of ik erachter kom of wild ook zoveel ammoniak vormt of eerder bij tam gevogelte hoort, maar ik ben nog niet veel wijzer geworden...

Veel sterkte ermee he.  :-*
Het is niet niets als je beseft dat hij waarschijnlijk niet oud zal worden...  :'(
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 21 nov 2014, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
Wat ik me nu ineens afvraag... Jip at de laatste tijd al slecht, en de afgelopen 2 dagen helemaal niet? Heeft hij geen leververvetting?

Dat heeft onze Gucci gehad toen hij net bij ons kwam wonen. Dierenarts had hem al opgegeven: zieke lever zei hij. :o Ik zei leververvetting en na 2-3 weken met de hand voeren knapte hij weer op. En dat is jaren geleden en hij is nog steeds kerngezond!
Door hannabelgje
Goh das een goeie vraag. Hij eet steeds een paar dagen redelijk, dan weer een dag niet. Daar krijgt hij weer honger van en eet dan weer wel. En zo gaat het verder.
Ik zou niet weten hoe ik er koolhydraten in moet krijgen. Op zuivel na dan. Hij zal echt geen rijst of zoete aardappelen willen eten. Hetzelfde geldt voor groenten. Dat gaat hij echt niet eten vrees ik.
Door pearlsofpassion
Wild zou geen rood, maar 'donker vlees' genoemd worden.
Of het kwa voedingsinhoud bij de rode vleessoorten moet geschaard worden, kan ik tot nu toe enkel vinden dat men het er niet over eens is...  ::)

Maar doorgaans is rood vlees enkel rund, hert, paard, schaap en geit...

Voor menselijke consumptie spreekt men natuurlijk bij wild voornamelijk over hert, ree, everzwijn enz, dus dat dat onder rood vlees valt kan ik wel goed volgen.  Maar dat zijn niet de wildsoorten die je aan je kat zou willen voeren...
Anders moet ik eens op haas of fazant zoeken...
Door pearlsofpassion
hannabelgje schreef: Goh das een goeie vraag. Hij eet steeds een paar dagen redelijk, dan weer een dag niet. Daar krijgt hij weer honger van en eet dan weer wel. En zo gaat het verder.
Ik zou niet weten hoe ik er koolhydraten in moet krijgen. Op zuivel na dan. Hij zal echt geen rijst of zoete aardappelen willen eten. Hetzelfde geldt voor groenten. Dat gaat hij echt niet eten vrees ik.
Rijst schijnen heel wat katten wel lekker te vinden, gewoon op zich. Heb je het ooit geprobeerd?
Misschien rijst gekookt in wat vleesbouillon?
Door hannabelgje
Ik zal het koken in bouillon of met wat kippennekken erbij dan. Kwestie van proberen.
Zo lief dat jullie zo goed meedenken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door