Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door monster
In veel gemeentes werken dementieconsulenten.
Zij worden uit een apart potje gefinanciert en kunnen fantastische dingen voor elkaar krijgen.
Door hun opleiding zijn ze heel goed in het inventariseren van de problemen.
Ik ben zelf thuisbegeleider en wij worden vaak door hun ingezet om de dagelijkse gang van zaken goed te structureren en beide partners zo goed mogelijk te laten functioneren.
Veel mensen kunnen daardoor heel lang thuisblijven.
Door Neally
monster schreef: In veel gemeentes werken dementieconsulenten.
Zij worden uit een apart potje gefinanciert en kunnen fantastische dingen voor elkaar krijgen.
Door hun opleiding zijn ze heel goed in het inventariseren van de problemen.
Ik ben zelf thuisbegeleider en wij worden vaak door hun ingezet om de dagelijkse gang van zaken goed te structureren en beide partners zo goed mogelijk te laten functioneren.
Veel mensen kunnen daardoor heel lang thuisblijven.
Misschien is het een idee om zo een consulent met je vader te laten praten. Ik zou geen confrontatie met je mams zoeken. Ze zal vaak momenten
hebben dat ze weet dat iets niet in orde is. Maar wat dat dan is dat weet ze niet. Mensen die dementerend zijn of alzheimer hebben kunnen heel vaak heel onredelijk en boos zijn. Probeer met haar te praten over dingen die geweest zijn.
Dat zal ze zich waarschijnlijk wel herinneren. Het maakt de situatie er niet beter op, maar de verstandhouding blijft dan intact.
Ik wens jou en je paps heel veel sterkte. Dit is een heel moeilijke weg.  :-* :-*
Dank jullie voor jullie meedenken. :-*
Ik moet zeker mijn vader mee zien te krijgen. Dat is de enige opening. Maar ook hij is zooooooo stronteigenwijs en bovenal doodsbang.
Die exelon pleisters. Die gaat zij absoluut weigeren. Ze zijn beide in ontkenning.
Dat er mogelijkheden zijn vanuit de gemeente is goed om te horen. Misschien kan ik mijn vader eens meenemen naar zo iemand. Hij moet uit die ontkenning. Dat zou al een berg schelen. Naar hem wil ze af en toe nog wel luisteren.
Door inni
Ik zou gewoon met de huisarts gaan praten, als hij weet wat er aan de hand is kan hij er bij 't eerstvolgende bezoek van je pa of ma op aan sturen en proberen om hen op weg te helpen. Je kan beterzelf buiten schot blijven voorlopig, zo hebben ze toch nog iemand die ze kunnen vertrouwen ;) Sterkte hoor, 't is een zware dobber.
Door sella
Wij hebben het via de huisarts gespeeld. Dat werkt vele malen beter, ook is het voor jezelf handig. Ik kon er meer mee dat het eerst steeds meer argwaan zou worden en dan de boosheid(machteloos gevoel). Het werkt echt als een buitenstaander zoals de huisarts is, maar wel betrokken is bij het hele proces.
Door cj
Lang geleden, maar bij mijn opa en oma heeft de huisarts ze uitgenodigd voor een jaarlijkse check (niet echt dus, maar dit na interventie van de familie).
Sterkte Lyda, heel moeilijk.
Saskia
Door K&D
Sterkte met de hele situatie en het verdriet.
Als je het bij geen van je ouders bespreekbaar kunt maken, dan blijven er weinig andere opties open dan de huisarts als vertrouwenspersoon in te schakelen.
Dat heb ik in het verleden ook al eens gedaan voor mijn moeder, die ontkent ook graag klachten/wil niet zeuren  ::), en dat is heel goed verlopen.
Door Anne87
Mijn moeder is ook met haar zus gaan praten met mijn oma's huisarts, toen we daar dementie vermoedden. Ook deze huisarts heeft mijn oma toen uitgenodigd voor een 'jaarlijkse check'. Mijn oma is uiteindelijk met Alzheimer en Vasculaire dementie gediagnosticeerd, nu 4 jaar geleden. Ze woont hierdoor nu niet meer thuis, maar tot een paar maanden geleden ging het allemaal nog wel redelijk. Inmiddels merken we echt dat haar korte termijn geheugen vrijwel niet meer bestaat. Heel confronterend soms...
Maar goed, die Alzheimer cafe's waar ik het over had, de Alzheimer telefoon van Alzheimer Nederland, hebben misschien tips voor je hoe het aan te pakken met de huisarts.
De reactie van je moeder is niet alleen angst, het is ook het ontbreken van ziektebesef. Mensen die dement zijn hebben geen ziektebesef. Dat heeft mijn moeder ook niet.  ;) Steek daar dus ook geen energie in, is mijn advies. Je kunt evt. kijken of je je vader nog kunt 'bereiken' en de huisarts inlichten, daar heb je meer aan denk ik.
Sterkte! Ik weet hoe moeilijk het is, zeker als het 'normale' contact met je moeder al ingewikkeld genoeg is.  ;)
Daarnet contact gezocht met de huisarts van mijn ouders.
Ik kreeg de assistente aan de telefoon die me gelijk afkapte.
Ik moest mijn ouders zelf maar sturen voor een onderzoek. Ik kreeg amper de kans uit te leggen hoe die mensen er in staan en dat ik gewoon alleen een gesprek wilde. Pffff :'(

Woensdag heeft de arts telefonisch spreekuur. Ik ga dan nog maar eens bellen. Kijken of de huisarts zelf wel menselijk is.
De assistente zei letterlijk: als uw ouders niet mee willen werken is dat maar heel jammer. Dan hield het gewoon op. :o
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door