Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Alba schreef: Ik ben al even niet meer hier geweest (te druk :-[) maar moest ineens aan dit topic denken omdat de hond van mijn vriendin helaas ingeslapen is op 1 mei. Na de 2e enting kreeg ze verlammingsverschijnselen, problemen met eten en drinken. Ze kreeg medicijnen (weet niet welke), waardoor het wel beter ging. Na een tijd toch weer een terugval en verhogen van de medicatie hielp niets meer.

Ze heeft het gemeld in Utrecht en de fabrikant wilde de hond wel voor sectie maar dan moest zij of haar dierenarts zelf regelen dat ze naar Deventer werd overgebracht. Ze heeft al eerder een pup verloren nadat deze de DHPPi én Lepto (oude) had gekregen, hierop heeft ze wel sectie laten plegen maar -zoals verwacht- kwam er niets uit. Ze heeft er nu ook voor gekozen om haar teefje niet op te sturen, en eerlijk gezegd had ik dat ook niet gedaan want ik denk (misschien erg pessimistisch) dat het toch geen verschil gaat maken voor de toekomst.

Uiteraard is er niets te bewijzen maar zij is er wel van overtuigd dat het door de L4 komt.
Holysh*t :'(

Wat verschrikkelijk voor je vriendin :'(. Vaccineer je je hond om haar te beschermen tegen deze ziekte, verlies je haar door de enting :'(. Voor zover ik nu kan zeggen is haar hond de 2de hond in NL die overleden is na de enting :-\

Ik had haar ook niet voor sectie opgestuurd. Van alle verhalen waar ik tot nu toe over gelezen heb (en dat zijn er veeeeeel), soortgelijke gevallen: heeft de fabrikant niet 1 keer 'gezegd' dat het door de enting zou kunnen komen.

Ik ben er ook van overtuigt dat het de enting is geweest. De andere hond die overleden is en de hond die het wel gered heeft: beide ook verlammingsverschijnselen.
Mijn vriendin vertelde me dat ze ook al weet van een Belgische hond met een vergelijkbaar verhaal/verloop, die ook overleden is  :(.

Ik vind het zo erg voor haar, ze had plannen voor een nestje komend jaar en dan zou ze een dochter houden, keek er zo naar uit. Ze heeft vorig jaar haar man verloren en ik was zo trots op haar dat ze haar leven zo goed voortzette, ze heeft nu 'alleen nog' haar bijna 11 jaar oude hond en ze moet opnieuw beginnen. Je gunt dit niemand, maar ik gun het haar nog veel minder :'(.

Ze is nu ook acuut klaar met enten dus ik heb haar al wat tips&hints gegeven over titeren.

Voor mijn gevoel interesseert het de fabrikanten (en het gros van de dierenartsen) ook geen h*l. Ik kan me er zo boos over maken, als je bv wéét dat er een kwik-vrije Rabiës-enting beschikbaar is maar die kunnen wij Nederlanders niet krijgen omdat ie hier niet geregistreerd is. Waaróm niet? Waarom zorgt er dan niemand dat die geregistreerd wordt?! Het voelt ook alsof wij als betalende klant maar weinig invloed hebben, weinig druk kunnen uitoefenen en afhankelijk zijn van daar waar de interesse van de dierenarts naar uit gaat.
Alba schreef: Mijn vriendin vertelde me dat ze ook al weet van een Belgische hond met een vergelijkbaar verhaal/verloop, die ook overleden is :(.

Ik vind het zo erg voor haar, ze had plannen voor een nestje komend jaar en dan zou ze een dochter houden, keek er zo naar uit. Ze heeft vorig jaar haar man verloren en ik was zo trots op haar dat ze haar leven zo goed voortzette, ze heeft nu 'alleen nog' haar bijna 11 jaar oude hond en ze moet opnieuw beginnen. Je gunt dit niemand, maar ik gun het haar nog veel minder :'(.

Ze is nu ook acuut klaar met enten dus ik heb haar al wat tips&hints gegeven over titeren.

Voor mijn gevoel interesseert het de fabrikanten (en het gros van de dierenartsen) ook geen h*l. Ik kan me er zo boos over maken, als je bv wéét dat er een kwik-vrije Rabiës-enting beschikbaar is maar die kunnen wij Nederlanders niet krijgen omdat ie hier niet geregistreerd is. Waaróm niet? Waarom zorgt er dan niemand dat die geregistreerd wordt?! Het voelt ook alsof wij als betalende klant maar weinig invloed hebben, weinig druk kunnen uitoefenen en afhankelijk zijn van daar waar de interesse van de dierenarts naar uit gaat.
OMG, wat verschrikkelijk :'(. Ach gossie :'(

Maar dat maakt dus 3 overleden honden :-X

En verder ben ik het glad met je eens. Van A tot Z. En ik denk dat de macht van de klanten inderdaad zeer beperkt is. We worden niet serieus genomen door het gros. En er komen ook te weinig klanten in opstand. Want ja gut, de dierenarts, de fabrikant: ze zullen het allemaal wel weten (denkt men).
Door Martine-Tom
Liz=topic=121121.msg2919648#msg2919648 date=1399371334 schreef: OMG, wat verschrikkelijk :'(. Ach gossie :'(

Maar dat maakt dus 3 overleden honden :-X

En verder ben ik het glad met je eens. Van A tot Z. En ik denk dat de macht van de klanten inderdaad zeer beperkt is. We worden niet serieus genomen door het gros. En er komen ook te weinig klanten in opstand. Want ja gut, de dierenarts, de fabrikant: ze zullen het allemaal wel weten (denkt men).
En dat maar op 1 forum, bij 2 leden zeg maar...hoeveel zullen het er dan in totaal wel niet zijn... :(
Door Lil
O wat een nare verhalen.  :'( :-X

Het enige wat ik heb gehoord is wat mijn eigen da zegt:
Ik (mijn da) vind die nieuwe enting veel en veel te zwaar. In mijn praktijk zijn de afgelopen 15 jaar slechts 2 honden gestorven aan Lepto, 1 was geënt, 1 niet goed geënt. (mijn da ziet behoorlijk veel honden, hij heeft nog 2 collega's in zijn praktijk en hij bedoelde dus zijn hele klantenbestand). Dus mijn da vroeg zich oprecht af of dat wel zo'n zware enting met misschien wel gevolgen voor de hond rechtvaardigt. Ter info: dit gesprek kwam op gang omdat ik Boris dus geen Lepto wilde laten zetten, ook niet de oude. Boris wordt daar altijd gedurende een week behoorlijk ziek van en hij is nu 13 jaar. Ik kan hem dus verliezen aan wel enten en aan niet enten, dus ik neem de gok en ent niet. Da respecteerde die keuze gelet op mijn uitleg helemaal.

Helaas alle fabrikanten zijn nu een nieuwe enting aan het ontwikkelen aldus de da.

Da vertelde idd ook over andere rabiësenting, aangezien dat hier op dezelfde manier gaat: 1 jarige enting mét homeopatische ontstoring. Ik wil geen atopie meer 2 weken na het zetten van een 3-jarige rabiës enting. Ik vind het wel heel moeilijk, want enten is wel ook nuttig. Alleen jammer dat het ook negatief kan uitpakken.
Lil schreef: O wat een nare verhalen. :'( :-X

Het enige wat ik heb gehoord is wat mijn eigen da zegt:
Ik (mijn da) vind die nieuwe enting veel en veel te zwaar. In mijn praktijk zijn de afgelopen 15 jaar slechts 2 honden gestorven aan Lepto, 1 was geënt, 1 niet goed geënt. (mijn da ziet behoorlijk veel honden, hij heeft nog 2 collega's in zijn praktijk en hij bedoelde dus zijn hele klantenbestand). Dus mijn da vroeg zich oprecht af of dat wel zo'n zware enting met misschien wel gevolgen voor de hond rechtvaardigt. Ter info: dit gesprek kwam op gang omdat ik Boris dus geen Lepto wilde laten zetten, ook niet de oude. Boris wordt daar altijd gedurende een week behoorlijk ziek van en hij is nu 13 jaar. Ik kan hem dus verliezen aan wel enten en aan niet enten, dus ik neem de gok en ent niet. Da respecteerde die keuze gelet op mijn uitleg helemaal.

Helaas alle fabrikanten zijn nu een nieuwe enting aan het ontwikkelen aldus de da.

Da vertelde idd ook over andere rabiësenting, aangezien dat hier op dezelfde manier gaat: 1 jarige enting mét homeopatische ontstoring. Ik wil geen atopie meer 2 weken na het zetten van een 3-jarige rabiës enting. Ik vind het wel heel moeilijk, want enten is wel ook nuttig. Alleen jammer dat het ook negatief kan uitpakken.
Dat is dus een andere Rabies enting die je geeft? Mag ik vragen welk merk dat is? En daar zit geen alu en kwik in ofzo, dat je voor die kiest? Sindsdien geen problemen meer gehad na de enting?
Door Lil
Lizzy schreef: Dat is dus een andere Rabies enting die je geeft? Mag ik vragen welk merk dat is? En daar zit geen alu en kwik in ofzo, dat je voor die kiest? Sindsdien geen problemen meer gehad na de enting?
Op dit moment gewoon de 1 jarige enting gegeven en die direct ontstoord met de homeopatische korrels. De normale 1-jarige enting dus (moet merk even opzoeken, maar mijn boekjes liggen in mijn auto zodat ik die nooit kan vergeten). Ik weet dat Boris op 1 jaar met ontstoring niet reageert als ik hem even 3 dagen rustig aan laat doen (en ik wil met een dergelijk oude hond niets meer uitproberen, alleen op safe spelen. Was het niet dat ik zo dicht bij de grens woonde, dan deed ik niet meer enten). Op deze manier had ook Cay geen extra problemen met de enting, Boris ook niet. Jones de 1-jarige enting gezet afgelopen jaar en niet meteen ontstoord, eerst even afgewacht. Hij had geen reactie op de enting, dus ook niet meer ontstoord (nu was hij nog nooit geënt).

De da vertelde dat er eentje is zonder kwik en ik heb nog niet gevraagd wel merk dat zou zijn. Ik wil voor Jones nog gaan nakijken/navragen, maar daar heb ik nog wel ruim de tijd voor.
Lil schreef: Op dit moment gewoon de 1 jarige enting gegeven en die direct ontstoord met de homeopatische korrels. De normale 1-jarige enting dus (moet merk even opzoeken, maar mijn boekjes liggen in mijn auto zodat ik die nooit kan vergeten). Ik weet dat Boris op 1 jaar met ontstoring niet reageert als ik hem even 3 dagen rustig aan laat doen (en ik wil met een dergelijk oude hond niets meer uitproberen, alleen op safe spelen. Was het niet dat ik zo dicht bij de grens woonde, dan deed ik niet meer enten). Op deze manier had ook Cay geen extra problemen met de enting, Boris ook niet. Jones de 1-jarige enting gezet afgelopen jaar en niet meteen ontstoord, eerst even afgewacht. Hij had geen reactie op de enting, dus ook niet meer ontstoord (nu was hij nog nooit geënt).

De da vertelde dat er eentje is zonder kwik en ik heb nog niet gevraagd wel merk dat zou zijn. Ik wil voor Jones nog gaan nakijken/navragen, maar daar heb ik nog wel ruim de tijd voor.
Oh? Ik dacht domweg dat het om dezelfde rabiës-enting ging maar dat de fabrikant de geldigheidsduur verlengd had van 1 naar 3 jaar. Maar dat is dus niet zo? Die van 3jr is dus zwaarder; wat op zich eigenlijk logisch lijkt.

Dan vraag ik me af of het interessant is om bvb elk jaar de minder zware te geven? Maar je geeft dan welk elk jaar de minder zware terwijl je anders om de 3 jaar de zwaardere geeft. Misschien is dan uiteindelijk -op termijn- de 3-jarige minder belastend.

Ik begrijp echter wel dat jij niet echt een andere mogelijkheid hebt maar stel dat het zou gaan om een hond die van de 3-jarige geen last heeft.
Door Lil
chess schreef: Oh? Ik dacht domweg dat het om dezelfde rabiës-enting ging maar dat de fabrikant de geldigheidsduur verlengd had van 1 naar 3 jaar. Maar dat is dus niet zo? Die van 3jr is dus zwaarder; wat op zich eigenlijk logisch lijkt.

Dan vraag ik me af of het interessant is om bvb elk jaar de minder zware te geven? Maar je geeft dan welk elk jaar de minder zware terwijl je anders om de 3 jaar de zwaardere geeft. Misschien is dan uiteindelijk -op termijn- de 3-jarige minder belastend.

Ik begrijp echter wel dat jij niet echt een andere mogelijkheid hebt maar stel dat het zou gaan om een hond die van de 3-jarige geen last heeft.
Gaat niet zo zeer om zwaar of niet zwaar, maar de mogelijkheid om te kunnen ontstoren. Voorheen gaf ik de 3-jarige, maar daar had beestje wel last van (ging over) en dat is geen optie meer. Beestje is te kwetsbaar. Jones heeft de 1 jarige gehad, want wist niet hoe hij zou reageren. Niet dus waarschijnlijk krijgt hij nu de 3 jarige.

Cayley is na entingen (vraag me niet welke) beginnen te jeuken. Geprobeerd te ontstoren wat kon, maar ja wat niet kan zit je dan mooi mee te kijken. Je kunt je afvragen krijg je atopie door een enting? Het was in ieder geval een trigger waardoor het onhoudbaar werd.
chess schreef: Oh? Ik dacht domweg dat het om dezelfde rabiës-enting ging maar dat de fabrikant de geldigheidsduur verlengd had van 1 naar 3 jaar. Maar dat is dus niet zo? Die van 3jr is dus zwaarder; wat op zich eigenlijk logisch lijkt.

Ja, dat is wel zo.

En daarom begrijp ik het verhaal van Lil ook niet (sorry Lil). Het enige dat ik kan bedenken is dat zij een enting van een ander merk heeft gekregen waar bijv. geen kwik of aluminium in zit en daarom makkelijker te ontstoren is.
hier een stukje uit een artikel van enkele jaren geleden.

Het Leptospirose (Weil) vaccin is erg discutabel op het moment.
Uit onderzoeken van dr. Ronald D. Schultz (afgevaardigde van het Vaccination Guidelines Group (VGG) van het WSAVA) is gebleken dat de effectieve werking van dit vaccin maar 3 maanden duurt en na 6 maanden sterk afbouwt. Ook is gebleken dat bij veel honden de vaccinatie niet aanslaat. De risico's van de ernstige bijwerkingen door de adjuvanten uit deze vaccinatie wegen voor ons vele malen zwaarder dan het eventuele risico dat een hond daadwerkelijk de ziekte van Weil zal oplopen. Deze vaccinatie biedt geen 100% bescherming. Naast dit gegeven zijn er  vele Weil bacteriën in omloop, die juist niet in het vaccin zitten  en een dier ziek kunnen maken, zelfs met de dood tot gevolg. 

Onze oudste hond mag nooit meer met het Leptospirose vaccin gevaccineerd worden, vanwege de heftige bijwerkingen die hij hiervan kreeg. De keuze tot vaccineren laten wij aan jezelf over.
Door Lil
Lizzy schreef: Ja, dat is wel zo.

En daarom begrijp ik het verhaal van Lil ook niet (sorry Lil). Het enige dat ik kan bedenken is dat zij een enting van een ander merk heeft gekregen waar bijv. geen kwik of aluminium in zit en daarom makkelijker te ontstoren is.
Laat antwoord, maar moest het ook even nakijken. Ja, uiteraard een ander merk anders zouden ze dezelfde geldigheidsdatum hebben.

De 1-jarige is als je uiterlijk 1 jaar later herhaalt vanaf dan 2 jaar geldig en is in mijn geval de Vanguard R.

In 'alle' rabiesvaccins: Vanguard, Rabisin, Rabdomum en Nobivac zitten helaas wel thimoresal en aluminium hydroxide (wordt ook wel anders genoemd). Schijnt zonder (nog) niet mogelijk te zijn.

Boris heeft in het verleden reactie gehad op Rabisin en op Nobivac. Ik zie nu dat Nobivac voor 3 jaar geldt en toen hij jonger was kreeg hij dat jaarlijks (toen gold 3 jaar nog helemaal nergens). Dus dat zal hebben meegespeeld.

Het ontstoren is bij mijn da geen nosode, maar een verdunning van het virus/bacterie met de bijstoffen, dus dat moet specifiek op het vaccin en kun je niet inzetten bij een ander vaccin met ander virus/bacterie of andere bijstoffen. Elk vaccin gebruikt een andere rabiësstam bijvoorbeeld. Rabisin gebruikt meerdere bijstoffen (ik geloof dat er ook ab bij zit).
En daar schijnt hem de crux in te zitten waarom mijn da wel merk x kan ontstoren en niet merk y.
Verder is ik ook leek die probeert te snappen hoe en wat.

En waarschijnlijk kan merk y ook ontstoord worden, maar koopt mijn da alleen maar 2 merken in en de anderen niet, dat zou ook heel goed kunnen. Vind het al tof dat hij 2 merken heeft en je daardoor kunt kiezen tussen 3 jarig of de Vanguard. Snap ik ook en vind ik ook prima hoor.

Daarbij weet ik dat er ook wel met nosodes wordt ontstoord wat ook vaker succes oplevert. Nosodes zou je bij elk merk kunnen inzetten. Maar dat schijnt allemaal heel complexe materie te zijn en afgesteld te moeten worden op de hond (wordt ingezet als er al vaccinatieschade is opgelopen). Dus vind ik deze oplossing prima.
Geen zieke hond gehad, 3 jaar geleden wel een zieke hond gehad.
Lil schreef: (...) Het enige wat ik heb gehoord is wat mijn eigen da zegt:
Ik (mijn da) vind die nieuwe enting veel en veel te zwaar. In mijn praktijk zijn de afgelopen 15 jaar slechts 2 honden gestorven aan Lepto, 1 was geënt, 1 niet goed geënt. (mijn da ziet behoorlijk veel honden, hij heeft nog 2 collega's in zijn praktijk en hij bedoelde dus zijn hele klantenbestand). Dus mijn da vroeg zich oprecht af of dat wel zo'n zware enting met misschien wel gevolgen voor de hond rechtvaardigt. (...)
Ik heb in de regio Alkmaar en Hoorn geinformeerd bij div. dierenartsen en hondenscholen. Door één van de gootste klinieken van Nederland wordt gemiddeld 1 Lepto patient per jaar gezien, de reguliere praktijken zeiden er ca. 2-3 in 10 jaar gezien te hebben. Van allemaal hoorde ik dat ze succesvol behandeld waren, dus de kans op Lepto lijkt zeer klein en de kans op herstel - bij tijdige diagnosticering - zeer groot. Hondenscholen maakten melding van ca. 3-4 cursisten met Lepto in 20 jaar gehoord te hebben.
Sommige dierenartsen benoemden expliciet dat vaccinatie geen volledige bescherming biedt, maar ik weet niet welk percentage van de honden waarbij Lepto geconstateerd is door deze artsen gevaccineerd was.
Door Lil
Parelridder schreef: Ik heb in de regio Alkmaar en Hoorn geinformeerd bij div. dierenartsen en hondenscholen. Door één van de gootste klinieken van Nederland wordt gemiddeld 1 Lepto patient per jaar gezien, de reguliere praktijken zeiden er ca. 2-3 in 10 jaar gezien te hebben. Van allemaal hoorde ik dat ze succesvol behandeld waren, dus de kans op Lepto lijkt zeer klein en de kans op herstel - bij tijdige diagnosticering - zeer groot. Hondenscholen maakten melding van ca. 3-4 cursisten met Lepto in 20 jaar gehoord te hebben.
Sommige dierenartsen benoemden expliciet dat vaccinatie geen volledige bescherming biedt, maar ik weet niet welk percentage van de honden waarbij Lepto geconstateerd is door deze artsen gevaccineerd was.
Dank! Duidelijk voor mij dat de kans dus klein is. Ga mijn 13 jarige er dus absoluut niet aan blootstellen (maar die beslissing had ik toch al genomen, alleen fijn om dit zo overduidelijk bevestigd te zien).
Lil schreef:
In 'alle' rabiesvaccins: Vanguard, Rabisin, Rabdomum en Nobivac zitten helaas wel thimoresal en aluminium hydroxide (wordt ook wel anders genoemd). Schijnt zonder (nog) niet mogelijk te zijn.
In Amerika is er in elk geval een kwik-vrije Rabies, Merial maakt deze: IMRAB® 1 TF and IMRAB® 3 TF (1 is 1 jaar geldig, 3 is 3 jaar geldig). Helaas is deze niet geregistreerd voor de Nederlandse markt. Ik heb Tannetje gevraagd naar de mogelijkheden en die zijn 0,0 helaas.
Ik heb werkelijk geen idee hoe lastig/duur/tijdrovend het is om een vaccin wat in andere landen al wel beschikbaar is hier te laten registreren, maar ik zou willen dat ze er eens iets mee deden maar geloof niet dat naast het handjevol 'Tannetjes' er dierenartsen zijn die het boeiend vinden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door