Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
Is dat misschien iets on-Nederlands, zo'n voorschot? Wij moesten het bij Lizzy ook (Duitsland) maar hier is dat niet gebruikelijk volgens mij?
Door Lizzy
Ik ken er ook in NL die het doen. Maar aan me nooit niet. Ik hoef geen mensen die de pup toch "afnemen" omdat ze het voorschot hebben betaald. Als ze van gedachten veranderen heb ik liever dat ze me bellen en zeggen "het gaat niet door".
Door Esther Q
Jantina schreef: Is dat misschien iets on-Nederlands, zo'n voorschot? Wij moesten het bij Lizzy ook (Duitsland) maar hier is dat niet gebruikelijk volgens mij?
Ik denk het, ja. Ik vind het erg handig. Je selecteert onmiddellijk de niet zeker wetende kandidaten uit. Die kunnen later als nog bij je terugkomen natuurlijk. Maar dan heb je daar in de tussentijd geen 'werk' aan met het op de hoogte houden van, of beantwoorden van allerlei vragen terwijl ze later toch gaan afhaken.
Door Suzanne
Een voorschot betalen?

Nee, daar ga ik niet aan beginnen denk ik zomaar. Ik wil best in de toekomst weer een pup maar ook al zijn de pups allemaal mooi en nog allemaal het goede geslacht, als er geen bij zit die "past" / "lijkt te passen" in de situatie dan gaat het niet door. En dan het voorschot kwijt zijn zeker? Neuh!

Ik kan me dat vanuit de fokker ook niet voorstellen.. je wilt toch dat je pups naar een gezin gaat omdat men daar helemaal wauws is van de pup en niet "omdat we anders het voorschot kwijtraken"? 

Voor mij is zo'n voorschot iets heel raars.. het kan toch niet zo zijn dat je alleen door het betalen van wat, 50 - 100 euro bewijst dat je seriues bent als pupkoper?

Suzanne
Door Esther Q
Een voorschot kun je natuurlijk besluiten terug te betalen als een situatie daarom vraagt :)
Door eelke
Wij hebben een voorschot betaald toen de pups geboren waren en we de eerste keren gingen kijken. Ik vind dat niet zo raar hoor, als je naar de prijs kijkt denk ik dat als je twijfelt je het voorschot voor lief neemt, want dat wat je nog moet betalen als je je pup uiteindelijk gaat halen is toch vele malen meer.
Door kaszi
Esther Q schreef: Ik denk het, ja. Ik vind het erg handig. Je selecteert onmiddellijk de niet zeker wetende kandidaten uit. Die kunnen later als nog bij je terugkomen natuurlijk. Maar dan heb je daar in de tussentijd geen 'werk' aan met het op de hoogte houden van, of beantwoorden van allerlei vragen terwijl ze later toch gaan afhaken.

idd zo selecteer je ineens de echte geinteresseerden en heb je als fokker ook wat meer zekerheid.
En is je lijst nooit zo lang als ik soms hoor.
Door Alba
Wij werken niet met een voorschot op voorhand, mensen moeten op de lijst staan omdat ze echt een pup van ons willen en niet omdat het geld betaald is. Ik zou me er ook heel vervelend bij voelen, alsof je toch een verplichting al hebt ofzo, waar je misschien helemaal niet aan kan voldoen (of wil voldoen, als er - lullig gezegd - leukere mensen langskomen).

Ik werk niet met een lijst uit 'angst' met pups te blijven zitten, maar omdat ik niet pas kopers wil gaan selecteren als ik al pups heb liggen. Dan krijg ik pas na minstens 2 weken hier een keer mensen op de bank. Die zullen niet snel nee zeggen, 'want' ze willen een pup, dus ik vraag me af of ze wel zo bewust voor ons als fokker kiezen dan. En ik wil ruime keuze kunnen maken, niet de eerste die ik toevallig wel leuk vind 'ja' zeggen, dus dan moet je meer mensen laten langskomen dan je pups hebt. Maar ik wil ook dat de mensen die uiteindelijk de pups krijgen meerdere keren langskomen, dus ik zie niet hoe ik dat allemaal zou moeten bolwerken. Dan kan ik wel een draaideur aanleggen, nog afgezien van of dat nou zo lekker is voor de teef, de pups en mijn eigen leven.
Het zal misschien ooit voorkomen dat ik meer pups van het ene of het andere geslacht heb dan kopers op de lijst. Dan heb je alsnog een keer dat er 'pas' na een paar weken mensen langskomen voor een gesprek en kijken of je eraan wil verkopen. Maar voor 1 of 2 pups vind ik dat toch anders, voor mijzelf.
Ik loop al lang genoeg mee in deze wereld om te durven stellen dat ik ook nooit zonder lijst zal fokken. Voor elk nest stel je de wachtlijst wel anders op en naarmate je langer fokt zal het vast ook veranderen (ik kan me voorstellen dat ik 'harder' word, nu ben ik nog meer van het iedereen een kans geven en heb ik geen vaste stelregels over werk-uren, leeftijd kinderen ed maar bekijk ik het per geval) maar ik zal niet veel veranderen aan de basis.
Ik kan de andere redenaties ook prima volgen, trouwens, maar uiteindelijk moet je toch je eigen weg daarin zoeken en doen wat je het fijnste vind.

Tot nu toe geen problemen met mensen die afzeggen op een rare manier of laat. Als mensen in de tussentijd een andere hond kopen, het toch niet uitkomt, oid melden ze het zelf. Ook mensen die bij andere fokkers ook op de lijst staan, zeggen het zelf, vind ik ook fijn om te weten. Tot nu toe vooral mensen die heel bewust voor ons kiezen en eigenlijk niet verder 'shoppen'. Wat soms trouwens ook een nadeel kan zijn, als je dan alsnog geen pup voor ze hebt, maar dat is dan niet mijn probleem hou ik mezelf voor. Ik verbied niemand bij andere fokkers ook te kijken en te praten, en raad het mensen juist aan (en ja, er zijn echt fokkers die je verbieden om bij een ander op de lijst te staan, al weet ik niet hoe ze dit controleren :-X).
Ik heb nu een aantal mensen voor wie dit nest te vroeg kwam, die hebben aangegeven op het volgende nest te wachten. Nou doe ik pas iets aan een lijst als ik daadwerkelijk een planning heb, maar dat zijn wel de mensen die ik als eerste op de hoogte breng van een nieuwe planning.

Wij hebben vanaf dat mensen op de lijst staan ook regelmatig contact, ook als er nog niets serieus gebeurd qua loopsheid/dekken/pups. Meestal komt dat vanuit de kopers, een vraag over iets of gewoon een leuke mail. Wij vinden dat contact ook belangrijk als ze later een hond van ons hebben, dus ik waardeer dat ook en haal er ook dingen uit voor de keuzes die ik maak tegen de tijd dat de pups er zijn. Het kost veel tijd en soms is dat lastig, maar dat hoort er voor mij bij.
Als de teef loops wordt, beginnen de serieuze (p)updates en bij het bericht dat de loopsheid begonnen is vraag ik van iedereen, ook die waar we bij wijze van spreken wekelijks contact mee hebben, een bevestiging dat ze echt op een pup van ons wachten.

Als de pups geboren zijn en 'verdeeld' (als in, de mensen krijgen te horen of er een pup voor ze is en niet welke) vraag ik wel een voorschot. Om te helpen met de kosten vooral, maar de mensen geven aan het zelf ook fijn te vinden omdat het dan 'echter' is.
Mocht er ooit iemand afzeggen, hangt het me volledig van de reden af of ze dat voorschot terugkrijgen. 'Oh, ik wilde de zwarte en je wijst me uiteindelijk de bruine toe': pech (die filter ik het als het goed is al uit, maar you never know!). 'Ik heb zojuist ontslag gekregen en ik durf het nu niet aan': ja, tuurlijk.
Als koper zou ik ook geen voorschot willen betalen om op de lijst te komen, tenzij ik echt 100% zeker weet dat ik van die fokker en dat nest wil.
Door hannabelgje
Ik heb voor Zoë en Brit Cleo ook een voorschot betaald. Fleur mocht ik meteen meenemen omdat die al 16 weken was en bij Wasabi hadden ze na mijn mailtjes en bezoekjes wel door dat ik heel serieus was over een kitten. ;D
Ik geloof dat ik bij mijn volgende cardi ook geen voorschot hoef te betalen. ;D
Door Ponneke
Lizzy schreef: Ik ken er ook in NL die het doen. Maar aan me nooit niet. Ik hoef geen mensen die de pup toch "afnemen" omdat ze het voorschot hebben betaald. Als ze van gedachten veranderen heb ik liever dat ze me bellen en zeggen "het gaat niet door".

Zo denk ik er ook over Lizzy.
Door Lizzy
Alba schreef: Wij werken niet met een voorschot op voorhand, mensen moeten op de lijst staan omdat ze echt een pup van ons willen en niet omdat het geld betaald is. Ik zou me er ook heel vervelend bij voelen, alsof je toch een verplichting al hebt ofzo, waar je misschien helemaal niet aan kan voldoen (of wil voldoen, als er - lullig gezegd - leukere mensen langskomen).

Ik werk niet met een lijst uit 'angst' met pups te blijven zitten, maar omdat ik niet pas kopers wil gaan selecteren als ik al pups heb liggen. Dan krijg ik pas na minstens 2 weken hier een keer mensen op de bank. Die zullen niet snel nee zeggen, 'want' ze willen een pup, dus ik vraag me af of ze wel zo bewust voor ons als fokker kiezen dan. En ik wil ruime keuze kunnen maken, niet de eerste die ik toevallig wel leuk vind 'ja' zeggen, dus dan moet je meer mensen laten langskomen dan je pups hebt. Maar ik wil ook dat de mensen die uiteindelijk de pups krijgen meerdere keren langskomen, dus ik zie niet hoe ik dat allemaal zou moeten bolwerken. Dan kan ik wel een draaideur aanleggen, nog afgezien van of dat nou zo lekker is voor de teef, de pups en mijn eigen leven.
Het zal misschien ooit voorkomen dat ik meer pups van het ene of het andere geslacht heb dan kopers op de lijst. Dan heb je alsnog een keer dat er 'pas' na een paar weken mensen langskomen voor een gesprek en kijken of je eraan wil verkopen. Maar voor 1 of 2 pups vind ik dat toch anders, voor mijzelf.
Ik loop al lang genoeg mee in deze wereld om te durven stellen dat ik ook nooit zonder lijst zal fokken. Voor elk nest stel je de wachtlijst wel anders op en naarmate je langer fokt zal het vast ook veranderen (ik kan me voorstellen dat ik 'harder' word, nu ben ik nog meer van het iedereen een kans geven en heb ik geen vaste stelregels over werk-uren, leeftijd kinderen ed maar bekijk ik het per geval) maar ik zal niet veel veranderen aan de basis.
Ik kan de andere redenaties ook prima volgen, trouwens, maar uiteindelijk moet je toch je eigen weg daarin zoeken en doen wat je het fijnste vind.

Tot nu toe geen problemen met mensen die afzeggen op een rare manier of laat. Als mensen in de tussentijd een andere hond kopen, het toch niet uitkomt, oid melden ze het zelf. Ook mensen die bij andere fokkers ook op de lijst staan, zeggen het zelf, vind ik ook fijn om te weten. Tot nu toe vooral mensen die heel bewust voor ons kiezen en eigenlijk niet verder 'shoppen'. Wat soms trouwens ook een nadeel kan zijn, als je dan alsnog geen pup voor ze hebt, maar dat is dan niet mijn probleem hou ik mezelf voor. Ik verbied niemand bij andere fokkers ook te kijken en te praten, en raad het mensen juist aan (en ja, er zijn echt fokkers die je verbieden om bij een ander op de lijst te staan, al weet ik niet hoe ze dit controleren :-X).
Ik heb nu een aantal mensen voor wie dit nest te vroeg kwam, die hebben aangegeven op het volgende nest te wachten. Nou doe ik pas iets aan een lijst als ik daadwerkelijk een planning heb, maar dat zijn wel de mensen die ik als eerste op de hoogte breng van een nieuwe planning.

Wij hebben vanaf dat mensen op de lijst staan ook regelmatig contact, ook als er nog niets serieus gebeurd qua loopsheid/dekken/pups. Meestal komt dat vanuit de kopers, een vraag over iets of gewoon een leuke mail. Wij vinden dat contact ook belangrijk als ze later een hond van ons hebben, dus ik waardeer dat ook en haal er ook dingen uit voor de keuzes die ik maak tegen de tijd dat de pups er zijn. Het kost veel tijd en soms is dat lastig, maar dat hoort er voor mij bij.
Als de teef loops wordt, beginnen de serieuze (p)updates en bij het bericht dat de loopsheid begonnen is vraag ik van iedereen, ook die waar we bij wijze van spreken wekelijks contact mee hebben, een bevestiging dat ze echt op een pup van ons wachten.

Als de pups geboren zijn en 'verdeeld' (als in, de mensen krijgen te horen of er een pup voor ze is en niet welke) vraag ik wel een voorschot. Om te helpen met de kosten vooral, maar de mensen geven aan het zelf ook fijn te vinden omdat het dan 'echter' is.
Mocht er ooit iemand afzeggen, hangt het me volledig van de reden af of ze dat voorschot terugkrijgen. 'Oh, ik wilde de zwarte en je wijst me uiteindelijk de bruine toe': pech (die filter ik het als het goed is al uit, maar you never know!). 'Ik heb zojuist ontslag gekregen en ik durf het nu niet aan': ja, tuurlijk. Als koper zou ik ook geen voorschot willen betalen om op de lijst te komen, tenzij ik echt 100% zeker weet dat ik van die fokker en dat nest wil.
Die filter je er ook uit door gewoon geen voorschot te vragen. Ze bellen dan af. Ik denk dan "good riddens". En ik hoef daar geen geld voor te hebben. Deze mensen laten het misschien juist wel doorgaan omdat ze een voorschot hebben betaald en dan denken "nou ja, dan toch die bruine maar :-". Ik wil dat mensen 100% blij zijn met hun pup. Niet voor 95% en verder denken aan hun voorschot.
Door Alba
Lizzy schreef: Die filter je er ook uit door gewoon geen voorschot te vragen. Ze bellen dan af. Ik denk dan "good riddens". En ik hoef daar geen geld voor te hebben. Deze mensen laten het misschien juist wel doorgaan omdat ze een voorschot hebben betaald en dan denken "nou ja, dan toch die bruine maar :-". Ik wil dat mensen 100% blij zijn met hun pup. Niet voor 95% en verder denken aan hun voorschot.
De kans dat me dit ooit gebeurd is klein, ik niet denk dat het wel of niet vragen van een voorschot die hele kleine kans dat ik er ooit op 8 weken toch 'zo één' tussen blijk te hebben voorkomt. In elk geval weegt het me niet op tegen de voordelen, en dan bedoel ik voornamelijk de financiën die ik op dat moment prima kan gebruiken om het nest groot te krijgen. Als mensen om wat voor reden dan ook zouden gaan twijfelen, is de relatie en de sfeer echt wel goed genoeg dat ze dat gewoon gaan zeggen.

Ik ben niet van gisteren en ben aardig grondig in mijn selectieprocedure, we zijn meer dan duidelijk genoeg op onze website, in onze eerste contact en tijdens de persoonlijke kennismaken. Als mensen er dan toch op gokken om minimaal een maand of 4 te moeten liegen om dan op 8 weken te hopen dat ze precies het kleurtje krijgen wat ze eigenlijk willen... dat zou knap zijn, ik denk zomaar dat ze dan wel naar 1 van de andere fokkers zijn gegaan die het prima vinden om nog voor de pup droog is te vertellen welke voor jou is.

Ik heb er voor dit nest maar een paar gehad met überhaupt een voorkeur maar iedereen die nu een pup krijgt is er volledig van op de hoogte dat het maar weinig mee zal spelen in wie waar uiteindelijk heen gaat. Opvallend genoeg zijn die paar met een voorkeur tijdens de eerste bezoeken vooral in de weer geweest met de pups die niet aan hun voorkeur 'voldoen' en maakt het ze ook niks uit.
Maar ik heb er (uiteraard met dit nest ::), bruinbonte reu en zwarte teef die al bont gegeven heeft... ik heb zwáár getwijfeld van tevoren) een paar gehad die het toch probeerden.

Dan kan ik nog wel een lijstje met zaken die heel misschien ook kunnen gebeuren gaan bedenken waarom ik dan geen voorschot zou moeten vragen. Ieder zijn keus. Ik heb voldoende vertrouwen in mijn mensenkennis en selectieprocedure om dat voorschot wel te vragen zonder dat mensen daardoor een pup zouden kopen die ze eigenlijk niet willen.
Door Lizzy
Alba schreef: De kans dat me dit ooit gebeurd is klein, ik niet denk dat het wel of niet vragen van een voorschot die hele kleine kans dat ik er ooit op 8 weken toch 'zo één' tussen blijk te hebben voorkomt. In elk geval weegt het me niet op tegen de voordelen, en dan bedoel ik voornamelijk de financiën die ik op dat moment prima kan gebruiken om het nest groot te krijgen. Als mensen om wat voor reden dan ook zouden gaan twijfelen, is de relatie en de sfeer echt wel goed genoeg dat ze dat gewoon gaan zeggen.

Ik ben niet van gisteren en ben aardig grondig in mijn selectieprocedure, we zijn meer dan duidelijk genoeg op onze website, in onze eerste contact en tijdens de persoonlijke kennismaken. Als mensen er dan toch op gokken om minimaal een maand of 4 te moeten liegen om dan op 8 weken te hopen dat ze precies het kleurtje krijgen wat ze eigenlijk willen... dat zou knap zijn, ik denk zomaar dat ze dan wel naar 1 van de andere fokkers zijn gegaan die het prima vinden om nog voor de pup droog is te vertellen welke voor jou is.

Ik heb er voor dit nest maar een paar gehad met überhaupt een voorkeur maar iedereen die nu een pup krijgt is er volledig van op de hoogte dat het maar weinig mee zal spelen in wie waar uiteindelijk heen gaat. Opvallend genoeg zijn die paar met een voorkeur tijdens de eerste bezoeken vooral in de weer geweest met de pups die niet aan hun voorkeur 'voldoen' en maakt het ze ook niks uit.
Maar ik heb er (uiteraard met dit nest ::), bruinbonte reu en zwarte teef die al bont gegeven heeft... ik heb zwáár getwijfeld van tevoren) een paar gehad die het toch probeerden.

Dan kan ik nog wel een lijstje met zaken die heel misschien ook kunnen gebeuren gaan bedenken waarom ik dan geen voorschot zou moeten vragen. Ieder zijn keus. Ik heb voldoende vertrouwen in mijn mensenkennis en selectieprocedure om dat voorschot wel te vragen zonder dat mensen daardoor een pup zouden kopen die ze eigenlijk niet willen.
Ik heb dit nou 3 keer gelezen en in alle eerlijkheid begrijp ik er niks van.... Waarschijnlijk lees ik niet zo begrijpelijk vanmorgen, na een regenachtige nacht. Je hebt het niet nodig, een voorschot te vragen want je doet je werk zeer nauwkeurig en je hebt veel mensenkennis en een zeer goed contact, maar je vraagt toch een voorschot omdat.... je het geld vooraf goed kan gebruiken...? Heb ik het zo goed begrepen?

Ieder moet het voor zich weten natuurlijk, wat voor jou/mij het prettigst werkt! Ik houd de drempel voor afhakers graag zo laag mogelijk en voor mij zou een voorschot dus niet werken. Voorbeeld: ik had 3 mensen voor een reu zonder kopvlek. Maar die werden niet geboren :biggrin2:. Ik had het prima gevonden als ze alle 3 waren afgehaakt op een kopvlek. Ze zijn geen van drieeen afgehaakt en ik ben er nu voor mijzelf zeker van dat dit niet gekomen is doordat ik ze een voorschot had laten betalen en zij gedacht hadden "dan maar die met kopvlek". En voel het niet of dat ook maar iets te maken heeft met mijn mensenkennis. Ik wil gewoon geen drempel voor afhakers en ik hoef vooraf ook geen geld om mijn nest groot te brengen.
Door Jantina
Lizzy schreef: Die filter je er ook uit door gewoon geen voorschot te vragen. Ze bellen dan af. Ik denk dan "good riddens". En ik hoef daar geen geld voor te hebben. Deze mensen laten het misschien juist wel doorgaan omdat ze een voorschot hebben betaald en dan denken "nou ja, dan toch die bruine maar :-". Ik wil dat mensen 100% blij zijn met hun pup. Niet voor 95% en verder denken aan hun voorschot.
Ik houd het toch ook hierbij... Maar misschien ook wel makkelijk praten omdat je een Teckeltje makkelijker kwijt raakt dan een bijzonder ras als de Barbet? En daarbij: al zou iemand op 8 weken afzeggen dan kom ik niet in de problemen oid als ik ze langer bij mij zouden blijven (financieel en qua ruimte ofzo).
Door eelke
Ik vond het als pupkoper wel fijn om een voorschot te betalen (na de geboorte) omdat ik dan voor mijn gevoel toch wel echt een overeenkomst had met de fokker. Anders is het toch echt alleen maar mondeling.
Niet dat je het dan echt zeker hebt, (want voor welke reden ook kan de fokker je het geld gewoon terug geven) maar toch voelde het voor mij daardoor juist erg serieus.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door