Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Neally
Sproet heeft gisteren een kippenruggetje opgegeten en hij ligt nu te genieten van een eendennek. Hij is vooral gek op de pens en vind dat ik hem er veel te weinig van geef. Vanochtend heeft hij kvv gehad en nadat zijn bak leeg was (20 seconden) zat hij me verontwaardigd aan te staren met een scheve bek, zich duidelijk afvragend waar het hoofdmenu bleef na dit kleine voorafje :biggrin2:
    ;D

Welkom!
Door Nugget
[quote="Kooiker"]
. De pest is dat ik over de voeding nog altijd wat onzeker ben en ik bang ben dat mijn hond tekorten op gaat lopen. Om volledig zelf samen te gaan stellen zie ik deels om deze reden (nog) niet echt zitten.
[/quote]

Vind je het heel erg als ik zeg dat ik dit een klassieke denkfout vind?

Je voert nu Carnibest, daar zit rijst in, niet goed. Bovendien is nergens de exacte samenstelling van het voer te vinden qua percentages.
Er is over dit gebrek aan info al eens een draadje geweest: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8

Bij iedere kvv, moet je eigenlijk maar vertrouwen op de mooie blauwe ogen van de fabrikant.
Dat wil niet zeggen dat er geen hele goede kvv's zijn, zoals bv Alaska of Naturis, waarbij exact via de website terug te vinden is wat er in zit.
En er zullen vast nog wel meer hele goede zijn, maar de vraag blijft "zit er ook echt in wat er op staat dát er in zit?".
Als je zelf samenstelt weet je dus wél precies wat je hond eet.
En daar zit wat mij betreft de "denkfout" in.

Mits je gevarieerd genoeg voert (minstens 5 verschillende prooidieren per 4 weken) voer je gewoon goed.
Zelf voer ik overigens ongeveer 14 prooidieren per maand, omdat de verhouding fosfor (kraakbeen) en calcium (bot) heel belangrijk is, vandaar dus dat ik bv. maar 2 x in de week gevogelte voer, daar zit percentueel gezien meer kraakbeen aan.
Zelf vind ik groente heel essentieel, ook omdat er sporenelementen en vetzuren zijn die wél in groente voorkomen en niet in vlees.
Maar hoe kan je dan niet goed voeren? Je hond vertelt het jezelf wel, door hoe hij er uit ziet.
Om het maar niet te hebben over het plezier wat een hond beleeft aan "echt" eten, ipv de hap naar binnen slobberen.
En dan heb je hier ook nog genoeg mensen die je met vragen of twijfels kunnen ondersteunen.
Door Kooiker
Nee, dat vind ik niet erg, en ik ben me er zeker van bewust dat die gedachtegang vrij krom is  ;) Ik denk dat het gevoel dat eventuele voedingsstoffen die mogelijkerwijs zouden ontbreken in het dieet opgevangen zouden kunnen worden door een complete kvv/brok er achter zit. En ik besef heel goed dat je bij kvv nooit weet wat er exact doorgedraaid is, maar heb de verwachting dat de fabrikanten zich dusdanig in hetgeen wat een hond nodig heeft verdiept hebben, dat het compleet is. (oftewel, inderdaad op de mooie blauwe ogen van de fabrikant :biggrin2:)
Ik heb me wel aardig verdiept in het voergebeuren, al valt er zeker te weten nog genoeg te leren. Misschien heb ik tegen de tijd dat de kvv en de brokken op zijn wel dusdanig veel vertrouwen in het barfen gekregen dat ik volledig overschakel, maar dan zijn we toch weer een heel tijdje verder. Voor nu walg ik bij het proportioneren van het vlees, geniet ik ervan om te kijken hoe mijn hond overduidelijk geniet van het kluifwerk en lees ik me lekker verder in
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door