pearlsofpassion schreef: do 04 sep 2025, 22:32
Ok, ik weet het verder ook niet. De wet ken ik niet.
Maar ik weet wel dat het gewoon in erg veel dingen zit. Chips is type voorbeeld. En toch zie je het er bijna nooit op staan...
Klopt ergens toch niet?
Ze zoeken alleszinds altijd de achterpoortjes om de ongezonde dingen zoveel mogelijk te verbergen.
Het zit in heel veel produkten. Bij chips is dat meestal bij die met een smaakje. En dan staat het wel vermeld in het ingredientenlijstje.
Bijv. Croky paprika chips:
Ingrediënten: 64% aardappelen (EU), 29% zonnebloemolie, paprikakruiding (zout, specerijen (waarvan 0,6% paprika), suiker, dextrose, maïsbloem, smaakversterker
(mononatriumglutamaat), kaliumchloride, aroma's, zuurteregelaar (natriumacetaten), voedingszuren (citroenzuur, appelzuur), zoetstof (steviolglycosiden)).
en Pringles paprika:
INGREDIËNTEN: Gedehydrateerde aardappelen, zonnebloemolie, maïsmeel, TARWEMEEL, paprikakruiderij (suiker, paprikapoeder, smaakversterkers {
mononatriumglutamaat, natriumguanylaat, dinatriuminosinaat}, dextrose, gistpoeder, uienpoeder, zout, gegranuleerde bouillon {zout, gehydrolyseerd plantaardig eiwit, zonnebloemolie}, aroma's, knoflookpoeder, kleurstof {paprika-extract}, voedingszuur {citroenzuur}, zoet weipoeder {MELK}), rijstbloem, maltodextrine, emulgator (E471), koolzaadolie, zout, kleurstof (annatto norbixine).Bevat mogelijk soja
Veel mensen hebben van E621 gehoord, maar kennen niet de andere benamingen hiervoor en die mogen ook gebruikt mogen worden ipv het E-nummer. Dus zet men liever die naam neer dan het E-nummer dat een slechte naam heeft.