Klaagtopic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Klaagtopic

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: do 04 sep 2025, 07:31 Dat is door de MSG die erin zit.
Zwaar verslavend. E621. Maar zit vaak vervat onder de term specerijen oid.
Dat mag niet. Wat wel mag is een naam vermelden: glutamaat, mononatriumglutamaat, vetsin, msg, smaakversterker
worden veel gebruikt.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Welja, het is een smaakversterker, dat mag toch onder specerijen bij chips? Net als zout.

Iemand die in de voedingsindustrie werkt heeft het mij vorige week nog gezegd dat dat zo gebeurt.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: do 04 sep 2025, 10:36 Welja, het is een smaakversterker, dat mag toch onder specerijen bij chips? Net als zout.

Iemand die in de voedingsindustrie werkt heeft het mij vorige week nog gezegd dat dat zo gebeurt.
Oh. Tja die zal het wel weten he. Maar ik dacht dat het in de EU niet was toegestaan, dat het verplicht is te vermelden. Maar fabrikanten zullen de regel wel op allerlei mogelijke manieren proberen te omzeilen.
Dus een niet nader geduide smaakversterker kan ook al E621 zijn. >:(
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

pearlsofpassion schreef: do 04 sep 2025, 10:36 Welja, het is een smaakversterker, dat mag toch onder specerijen bij chips? Net als zout.

Ik denk het niet. Specerijen moeten kruiden of aromatische delen van planten zijn volgens de wet.
pearlsofpassion
Moderator

Ok, ik weet het verder ook niet. De wet ken ik niet.
Maar ik weet wel dat het gewoon in erg veel dingen zit. Chips is type voorbeeld. En toch zie je het er bijna nooit op staan...
Klopt ergens toch niet?
Ze zoeken alleszinds altijd de achterpoortjes om de ongezonde dingen zoveel mogelijk te verbergen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: do 04 sep 2025, 22:32 Ok, ik weet het verder ook niet. De wet ken ik niet.
Maar ik weet wel dat het gewoon in erg veel dingen zit. Chips is type voorbeeld. En toch zie je het er bijna nooit op staan...
Klopt ergens toch niet?
Ze zoeken alleszinds altijd de achterpoortjes om de ongezonde dingen zoveel mogelijk te verbergen.
Het zit in heel veel produkten. Bij chips is dat meestal bij die met een smaakje. En dan staat het wel vermeld in het ingredientenlijstje.

Bijv. Croky paprika chips:
Ingrediënten: 64% aardappelen (EU), 29% zonnebloemolie, paprikakruiding (zout, specerijen (waarvan 0,6% paprika), suiker, dextrose, maïsbloem, smaakversterker (mononatriumglutamaat), kaliumchloride, aroma's, zuurteregelaar (natriumacetaten), voedingszuren (citroenzuur, appelzuur), zoetstof (steviolglycosiden)).

en Pringles paprika:
INGREDIËNTEN: Gedehydrateerde aardappelen, zonnebloemolie, maïsmeel, TARWEMEEL, paprikakruiderij (suiker, paprikapoeder, smaakversterkers {mononatriumglutamaat, natriumguanylaat, dinatriuminosinaat}, dextrose, gistpoeder, uienpoeder, zout, gegranuleerde bouillon {zout, gehydrolyseerd plantaardig eiwit, zonnebloemolie}, aroma's, knoflookpoeder, kleurstof {paprika-extract}, voedingszuur {citroenzuur}, zoet weipoeder {MELK}), rijstbloem, maltodextrine, emulgator (E471), koolzaadolie, zout, kleurstof (annatto norbixine).Bevat mogelijk soja

Veel mensen hebben van E621 gehoord, maar kennen niet de andere benamingen hiervoor en die mogen ook gebruikt mogen worden ipv het E-nummer. Dus zet men liever die naam neer dan het E-nummer dat een slechte naam heeft.
pearlsofpassion
Moderator

Bij Lays staat het er niet op.
Maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het er niet in zit. :-[
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Ik heb ‘mijn’ chips gechecked, maar mijn favoriet heeft geen glutamaat. En dat is de smaak waar meneer en ik het veel makkelijker bij een klein handje kunnen houden.

Sommige andere smaken (van hetzelfde merk dus) bevatten het wel, en daar eten we dan weermakkelijkee zomaar een zak van leeg
pearlsofpassion
Moderator

Logisch. ;)
Dat is exact waarvoor het dient.

Maar fijn dan dat het in je favoriet niet zit.
Ik ga er bij ons eens op letten.
Want ik was echt in de veronderstelling dat het in alle chips zat. Als het er niet in zit en ik kan er niet mee stoppen weet ik dan tenminste dat het aan mezelf ligt. :biggrin2:
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: zo 07 sep 2025, 08:29 Logisch. ;)
Dat is exact waarvoor het dient.

Maar fijn dan dat het in je favoriet niet zit.
Ik ga er bij ons eens op letten.
Want ik was echt in de veronderstelling dat het in alle chips zat. Als het er niet in zit en ik kan er niet mee stoppen weet ik dan tenminste dat het aan mezelf ligt. :biggrin2:
Gewoon zout werkt ook al verslavend hoor. Zout stimuleert de aanmaak van dopamine in de hersenen.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Een zak chips moet hier altijd leeg msg of niet :biggrin2: maakt niks uit ;D
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pike schreef: zo 07 sep 2025, 12:52 Gewoon zout werkt ook al verslavend hoor. Zout stimuleert de aanmaak van dopamine in de hersenen.
Jup en zout met vet nog meer en gooi je er nog suiker bij wordt het nog erger.

Nu ben ik zelf niet zo can de chips, dus met zakken chips geen last. Ik heb daar maar twee keer per jaar last van ofzo. Andere zaken, het zelfde probleem. Vooral snoep.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Onze trip voor de puppen hun verjaardag is uitgesteld en de alternatieve plannen ook afgezegd aangezien Margriet ziek geworden is. Ze is inmiddels geopereerd en dat is gelukkig goed gegaan, maar ze is nog enkele dagen huiskip en moet nog op ab voor enkele weken, dus een paar dagen weg gaat niet. Ook daguitstapjes zijn niet echt mogelijk met de ab die ze twee keer per dag moet krijgen.

Tijdens de operatie zijn ook kleine massa's en een verkleving gevonden. Het begin van kanker. De massa's zijn weg gehaald, maar komen sowieso terug. Hopelijk kan ze toch nog een tijdje mee.

Emma heeft van haar verjaardagsduik (uurtje water apport) cold water tail over gehouden. Mevrouw mag dus ook pijnstilling. Ze heeft gelukkig niet extreem veel pijn, maar aangenaam is het zeker niet. Hopelijk herstelt het volledig.

En mijn burnout brein kan niet om met vanalles aan de hand, dus eten, slapen, iets nuttig doen, dat gaat weer niet bepaald.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Beterschap voor Margriet, Emma en jezelf!
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Beterschap voor Emma en Margriet, en sterkte met alles frodo quin!

Plaats reactie