Welk kippenras?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Welk kippenras?

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik heb gelezen dat ze een ei alleen aankunnen als het al een deukje heeft of zo. Lijkt me voor een wezel dan niet zo moeilijk om er zelf een deukje in te maken ::)
Misschien gaan ze alleen voor een grotere prooi als ze jongen hebben?
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Euhm Pike, gelukkig overleven de meeste kippen wel als je een iet of wat afgesloten en degelijk hok of ren voor de nacht hebt. ;)
Voordat je schrik opdoet. :biggrin2:
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

:biggrin2: komt wel goed hoor. Ik wist wel dat ik marters had, maar dat ze elke nacht voorbijkomen had ik niet verwacht.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Nog een lange weg te gaan, maar de kop is eraf. Ik heb besloten om het gaas een flink stuk in te graven.
IMG_6693.jpeg
En dan wil je aan je kippenhok gaan sleutelen, maar hmm betonnen vloer dat is niet zo prettig. Vind een oud kussen in de garage en leg dat vast neer om onder mijn knieën te leggen en ga even weg om gereedschap te pakken. Kom ik terug, ja hoor, mijnheertje heeft het kussen ook ontdekt. Prinsheerlijk ligt hij in het zonnetje ;D
IMG_6720.jpeg
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Flink bezig Pike, super zeg!
En dat kussen kwam goed van pas, maar niet voor jou. [emoji23][emoji23]

Verstuurd vanaf mijn SM-X216B met Tapatalk

Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

pike schreef: vr 07 nov 2025, 19:47 Nog een lange weg te gaan, maar de kop is eraf. Ik heb besloten om het gaas een flink stuk in te graven.
IMG_6693.jpeg
En dan wil je aan je kippenhok gaan sleutelen, maar hmm betonnen vloer dat is niet zo prettig. Vind een oud kussen in de garage en leg dat vast neer om onder mijn knieën te leggen en ga even weg om gereedschap te pakken. Kom ik terug, ja hoor, mijnheertje heeft het kussen ook ontdekt. Prinsheerlijk ligt hij in het zonnetje ;D
IMG_6720.jpeg
Ziet er goed uit!

De volgende keer ipv een kussen liever een koffer of reistas neerleggen. Daar kruipen ze nou nooooooit in. ;D
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Anne in Zweden schreef: za 08 nov 2025, 17:33 Ziet er goed uit!

De volgende keer ipv een kussen liever een koffer of reistas neerleggen. Daar kruipen ze nou nooooooit in. ;D
Bij jou dus duidelijk wel ;D Maar dat zou Ties noooooit doen. Die kruipt nergens in of onder. Daar moet hij niks van hebben. Gaat op zoek naar koffer :biggrin2:
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Je was duidelijk vergeten dat je er twee nodig had. Iemand moet wel toezicht houden op de werkzaamheden he :biggrin2:
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Bouw- en woningtoezicht :biggrin2:
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Zoals jullie weten, hebben wij vorig jaar de eitjes laten testen op pfas. Ik kreeg nu een mail van degene die met het onderzoek begonnen was, met het verzoek het te delen. Bij deze.

Beste bijdrager aan https://pfasinkaart.nl/nl,

Wat begon met de PFAS-uitslag van de eieren van mijn eigen vijf hobbykippen, is nogal uit de hand gelopen. Je ontvangt deze email omdat je jouw uitslag hebt aangemeld op pfasinkaart.nl en deze informatie is meegenomen in het https://pfasinkaart.nl/rapport/.

Ik wilde mijn uitslag in eerste instantie gewoon delen met wat mensen in de buurt, zodat niet iedereen zelf zo'n dure test hoefde te doen. Binnen tien minuten had ik een eerste versie van pfasinkaart.nl online. Ik dacht echt dat het daarbij zou blijven. Misschien een paar punten op een kaart.

Dat werd een vliegwiel. Er kwamen uiteindelijk meer dan 800 labmetingen uit heel Nederland uit voort, plus een berg extra informatie over de kippen en hun leefomgeving.

Toen werd ik benaderd door Geert Aarts van Wageningen Universiteit, ervaren onderzoeker en ook hobbykippenhouder. Online vond ik Robin Lasters, die voor de Universiteit Antwerpen veel onderzoek naar PFAS in kippeneieren heeft gedaan. Samen is dit echt onderzoek geworden. Burgerwetenschap, citizen science, hoe je het ook wilt noemen.

En de uitkomst? Die had ik totaal niet zien aankomen.

Je ziet in de ei-data gewoon het spoor van Chemours terug. En zelfs de kustlijn. Dat laat zien dat dit niet lokaal is; de verspreiding ligt veel complexer.

En dan de vraag waar de kippen het precies oplopen. Niet het voer. Niet het water. Niet het grit. De data wijzen vooral naar PFAS in het bodemleven. Waarschijnlijk niet alleen wormen, maar de hele bodemfauna.

Dat vind ik misschien wel het naarste aan dit hele verhaal. Je ziet hoe PFAS van onderaf door het ecosysteem heen trekt. Eerst in de bodem, dan in de kip en daarna meetbaar in een ei. Een kip laat dat tenminste nog direct zien via een constante stroom aan eieren. Maar als dit al in een ei eindigt, besef je dat het probleem natuurlijk niet bij kippen stopt. Naar de vogels, eekhoorns en vossen in mijn eigen bostuin op de Utrechtse Heuvelrug kijk ik nu echt anders.

Wat het extra wrang maakt: hoe meer natuurlijke ruimte je een kip geeft om lekker te scharrelen, hoe hoger de PFAS in die eieren lijkt te worden. Dat is ongeveer de slechtst denkbare uitkomst. Ik begon dit omdat ik wilde weten of mijn eigen eieren veilig waren. Niet om erachter te komen dat we ze door dat natuurlijke gescharrel onbedoeld juist méér blootstellen.

Best bizar waar dit op is uitgelopen. Dit is volledig ontstaan uit burgerdata. Gewoon mensen die hun meetresultaten wilden delen, en onderzoekers die dit in hun eigen tijd hebben opgepakt. Zonder subsidie. Dat je daarmee patronen op nationale schaal kunt blootleggen, vind ik eigenlijk best bijzonder.

Ik zou ooit wel weer mijn eigen eieren willen eten. Daarom is er wat mij betreft snel meer onderzoek nodig naar hoe je kippen kunt houden zónder in te leveren op dierenwelzijn. Maar eerlijk gezegd lijkt het stoppen van de uitstoot me de meest logische eerste stap...

Lees onze bevindingen of download de preprint van het onderzoek hier: https://pfasinkaart.nl/rapport/

Nog één klein verzoekje: Dit hele project is 100% burgerwetenschap, gedragen door vrijwilligers en onderzoekers in hun eigen tijd. We hebben geen marketingbudget om dit op de radar te krijgen bij journalisten of de politiek.

Wil je helpen het bereik te vergroten? Ik heb dit bericht op LinkedIn geplaatst. Een simpele 'like' of een repost helpt het algoritme enorm op weg.

Dank aan iedereen die de afgelopen tijd een uitslag heeft gedeeld of het project heeft gevolgd. Zonder jullie was dit er niet geweest!

Groet,

Dreas

PS: Je ontvangt deze e-mail omdat je je resultaat hebt gedeeld op pfasinkaart.nl. Wil je liever niet meer gemaild worden? Beantwoord deze mail dan even, dan haal ik je direct van de lijst voor een eventuele vervolgupdate.
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Dat dit niet bovenaan alle politieke agenda's staat maakt me zo triest...
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Ik hoorde inderdaad wel afgelopen week op het nieuws op de radio dat het via de wormen in de kippen en vervolgens de eieren komt. Ik werd erg verdrietig van het advies dat er gekeken moet worden naar hoe een ren worm onvriendelijk gemaakt zou moeten worden.....
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

dinky89 schreef: vr 20 mar 2026, 16:56 Ik hoorde inderdaad wel afgelopen week op het nieuws op de radio dat het via de wormen in de kippen en vervolgens de eieren komt. Ik werd erg verdrietig van het advies dat er gekeken moet worden naar hoe een ren worm onvriendelijk gemaakt zou moeten worden.....
Inderdaad :( . In de plaats van te kijken hoe het gif uit de wormen/het bodemleven kan verdwijnen, moeten de wornen maar gemeden worden.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

doranto schreef: vr 20 mar 2026, 17:18 Inderdaad :( . In de plaats van te kijken hoe het gif uit de wormen/het bodemleven kan verdwijnen, moeten de wornen maar gemeden worden.
Maar is niet juist het probleem dat dat niet kan? PFAS verwijderen? Omdat het niet afbreekbaar is? Triest is het zeker. Enig wat kan is denk ik de uitstoot stoppen zodat er niet meer bij komt. Maar weghalen? Hoe dan?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Siberienne schreef: ma 23 mar 2026, 14:52 Maar is niet juist het probleem dat dat niet kan? PFAS verwijderen? Omdat het niet afbreekbaar is? Triest is het zeker. Enig wat kan is denk ik de uitstoot stoppen zodat er niet meer bij komt. Maar weghalen? Hoe dan?
Bij Attero in Wilp wordt met pfas verontreinigde grond gewassen en gefilterd. De grond wordt hergebruikt, het pfas slib gaat op de stortplaats. Het is dus wel uit grond te wassen, maar dan moet je die grond wel af kunnen graven natuurlijk. In je eigenste kippentuintje niet te doen en niet te betalen als het al zou kunnen.

Plaats reactie