**Jolanda** schreef:
Oke Lizzy, mijn hoofd is weer iets helderder 
Even een paar vragen:
- Hoe lang woon je nu in je huidige huis?
- Hebben jullie veel geklust?
- Hoelang heb je gebruik gemaakt van een warmtelamp/warmtekleed in de tijd van de pups?
- Wat voor een verlichting heb je?
- Hebben en gebruiken jullie een airco?
- 1 jaar
- Nee

- Continue maar dat was natuurlijk maar voor een korte periode. Helaas hebben we de laatste maanden ook 500 kWu per maand gebruikt, wat dus weer neer zou komen op een verbruik van 6000 kWu per jaar....
- Veel spotjes (ingebouwd in het plafon) waarvan ik verder niet weet hoe dat werkt omdat ze er al zaten toen we hier kwamen....
- Nee, we hebben geen airco.
Waarom ik dit vraag.
Die 5 vriezers hebben natuurlijk behoorlijk wat verbruikt om heel snel op de juiste temperatuur te komen toen je ze aangezet hebt tijdens de verhuizing.
In ieder geval meer dan het gemiddelde verbruik.
Zeg dat ze samen 100Kwh verbruikt hebben tijdens het opstarten. (koelen tot de juiste temperatuur kost immers meer dan steeds een beetje bij koelen om de temperatuur laag te houden)
We hebben in de eerste maanden heel erg veel energie verbruikt. Heel veel.
Als je veel geklust hebt in huis verbruikt dit natuurlijk ook meer stroom. Niet mega natuurlijk, maar het moet wel meegeteld worden.
Even globaal geteld, natte vingerwerk heeft je dat zo'n 50 Kwh gekost (extra verlichting, boormachine, extra zuigen enz)
OK
Ik heb even gezocht. Een energiezuinige warmtelamp verbruikt 100w (per uur) Als je die warmtelamp 2 weken, 24uur per dag aan hebt gehad, heb je (24x14x100w=)33600w=33,6Kw/u
Als ik kijk naar een andere warmtelamp, verbruikt die 250w. Dus dat is 2,5x zoveel, wat neer zou komen in 2 weken op 84Kw/h
Ook niet mega natuurlijk, maar het moet meegeteld worden
OK. En we hadden in de werpkist ook een warmtemat. En wat heel veel energie heeft gekost is de elektrische verwarming in de schuur
Heb je een airco, dan heeft die waarschijnlijk zo'n 900 tot 1000 Kwh verbruikt. (info gevonden via http://www.waltergoovaerts.be/airco/ver ... ioning.php )
Daar zou je dus de eerste duizend Kwh wat je kwijt bent al terug gevonden hebben.
Nee, Goddank hebben we geen airco. Maar Henneke wel, dus zij kan nu mooi meeliften op wat jij hier hebt uitgezocht
Als je lampen hebt die 100w verbruiken (denk aan halogeenlicht) verbruik je al snel (er van uitgaande dat die lampen 3 uur per dag branden x 365 dagen is) 109 Kwh per jaar per lamp! Heb je 5 van die spotjes, kost het je al snel 450Kwh per jaar.(maar dat moet je met je huidige metingen ook merken dan en daarom ga ik deze ook niet meetellen om je missende 2000 Kwh terug te vinden )
Holypenoly

. Dat is veel!!!!!!!!

. Wij hebben hier dus 8 spotjes en volgens Leo (ik vraag het net aan hem) is dat 800 kWu per jaar
Een energiezuinige waterpompdroger verbruikt ongeveer 1200w. Zeg dat je die droger in de tijd van de puppen 2x per dag hebt gebruikt a 2 uur. Dat is dan 2ux 1200w x 2 = 4800w
Dat moet je dan maal 8 weken doen (56dagen x 4800w = 268800watt = 268 Kwh
Dat valt ook best tegen
Een energiezuinige wasmachine (een A++ van AEG, gewoon willekeurig genomen hoor) verbruikt zo'n 1,05Kwh per wasbeurt (op 60graden, dus hoog genomen)
Normaal draai je misschien 3 wasjes per week, in de 8 weken toen de puppen er waren, draaide je misschien wel 17 wasjes per week. Komt neer op 14 meer dan normaal (dan komt het ook overeen met het gebruik van de droger. 14 x 8 x 1,05 = 117,6 Kwh
Al kan ik me goed voorstellen dat je naarmate de pups ouder werden, je de droger en wasmachine ook minder gebruikte.
Ja...., maar, ik moet eerlijk bekennen dat ik met 4 honden wel veel meer was dan 'vroeger'. Ik was alle kleedjes 1 keer per week, op 60 graden. En die gaan daarna in de droger
Goed, nu even tellen:
100Kwh extra voor de vriezers, 50Kwh voor het klussen, 84Kwh voor de warmtelamp van de puppen, de airco die 1000Kwh verbruikt heeft, 268Kwh voor het extra verbruik van de droger en 117 Kwh voor het extra verbruik van de wasmachine. Kom je in totaal uit op 1619Kwh
Mocht het ongeveer kloppen met de werkelijke situatie, mis je nog maar 400Kwh 
Misschien een stomme vraag he, maar klopt de begindatum wel van het jaaroverzicht? Zitten er niet toevallig maanden bij van toen je er nog niet woonde? Of zit er misschien verbruik van je oude adres bij? Of een meterstand van je oude huis (dat ze de meterstand van het nieuwe en het oude huis verwisseld hebben en dat die gewoon per stom toeval dicht bij elkaar lagen)
Ja, de begindatum klopt ook. De meterstanden ook.
Nou, raadselachtig hoor... Ik heb eergisteren die 8 spots de hele dag uit gehad. Gisteren de hele dag aan. Verschil....? Geen verschil op de meter.... Dus die lijken ook de slurpert niet te zijn....
Je bent een schat, dat je zo hebt meegedacht en gerekend