Vivianneb schreef:
Een van de weinigen die ik wel vaak hoor, maar niet vaak lees:
-Ik geef mijn hond geen vlees, want als ze eenmaal bloed hebben geproefd worden ze vals 
Oh ja, dank je! Ik ga het in een document bijhouden.
Vivanneb schreef:
Verder het puntje herkomst van het vlees en dat het bij rauwvoerders niet bekend is waar het vandaan komt - Hoe dan met het "vlees" wat in brokken verwerkt zit, waar komen die restproducten vandaan?
Het argument van het RIVM is (vermoed ik), dat het vlees dat in brokken is verwerkt uit de gecontroleerde (bio)industrie komt. Dat die dieren een leven lang gevolgd en getest zijn, enz.
Zo'n argument houdt geen stand, omdat vorig jaar ineens duidelijk werd dat er paardenvlees in de runderlasagna zat en dat dit niet altijd op het etiket stond. Sterker nog, er zijn vleespartijen verhandeld voor menselijke consumptie waarvan niet alleen de herkomst niet direct bekend was, ook was het in sommige gevallen "gemengd" vlees, zonder dat dit gemeld werd.
Het Britse Which? (soort Consumentenbond) heeft onlangs 60 lamsgerechten (afhaal curries en afhaal kebabs) onderzocht. 29 daarvan werden aangemerkt als "verdacht". 17 van 29 gerechten bevatten behalve lam ook ander vlees, waaronder kalkoen, kip, rund en zelfs varken. 7 gerechten bevatten helemaal geen vlees en in 5 gevallen kon niet worden vastgesteld om welk vlees het ging.
In het laatste geval denkt men dat het vlees te veel en te vaak gekookt/opgewarmd is, maar ze sluiten niet uit dat er mogelijk ratten-, honden- of kattenvlees in verwerkt zat. Wellicht een beetje "hysterisch", maar het geeft aan dat we het voor menselijke consumptie ook vaak niet weten.
De Britse VWA heeft een zelfde onderzoek gedaan en kwam tot soortgelijke conclusies. Behalve dat zij, voor zover ik dat kan lezen, wel al het vlees kon identificeren.
De oorsprong van sommige Barfproducten mag dan voor mij niet altijd helemaal 100% duidelijk zijn. Wat ik wel weet, is dat ik een gevogelte karkas geef en geen varkenspoot. Een zwanennek en geen paardenpiemel, en een hazenrug i.p.v. gepureerde sojavervanger gemixed met afgedraaide geitenuiers.