Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#992984
Ik vraag mij af welke klachten jullie kennen die na een rabiës enting voorkomen. Ik stel deze vraag omdat ik twijfel of ik een hond die op gewone enting sterk reageerde nu meer plezier doe met een enting en een buitenlandse vakantie of met geen enting en een verblijf elders.
Door Lizzy
#993096
Volgens mij is de voornaamste bijwerking agressie. En dan de standaard bijwerkingen.... Dit is een lijstje voor kinderen maar je kunt dat volgens mij vrij aardig vergelijken:

Acute klachten:
koorts, stuipen, korte wegrakingen, hersenontsteking en/of hersenvliesontsteking, zwelling rond de entingsplaats, kinkhoestachtige hoest, bronchitis, diarree, overmatig slapen, veel en ontroostbaar huilen, alles doordringend, hartverscheurend krijsend huilen (cri encéphalique), flauw vallen, shock, longontsteking, wiegendood, dood.

Chronische klachten: deze klachten kunnen kort na de vaccinatie beginnen, maar kunnen ook pas weken, soms zelfs maanden na de vaccinatie beginnen.

verlies van weerstand, verkoudheden, geel of groen snot, pusogen, verlies van oogcontact, scheelzien, midden-oorontsteking, bronchitis, longontstekingen, rochelende ademhaling, hoesten, astma, eczeem, allergieën, gewrichtsontsteking, jeugdreuma (juveniele reumatoïde artritris), darmontstekingen (Crohn, colitis), hoofdpijn, migraine, vermoeidheid en futloosheid, overmatige dorst, suikerziekte, bedplassen, diarree, hardlijvigheid, veel drinken, hoofdpijn, slaapstoornissen met angstig huilend wakker worden, hoofdbonken, epilepsie, overstrekking van de rug, spierverkrampingen, spierslapte, inprentingsstoornissen, concentratiestoornissen, geheugenverlies, groeistoornissen, coördinatiestoornissen, ontwikkelingsstoornissen, gedragsstoornissen zoals onrust, angst, agressiviteit, geïrriteerdheid; stemmingsveranderingen, emotionele onevenwichtigheid, verwardheid, verlies van wilskracht, geestelijk achterblijven, zwakzinnigheid, autisme, ADHD.
Door Sietie
#993260
:o :o :o jemig, je zou zeggen daar MOET je bijna wel ziek van worden.. ik heb ook niet geënt , terwijl ik wel op vakantie ga naar Duitsland... de DA zei vanmorgen tegen me dat het in Duitsland momenteel niet aanwezig is... Frankrijk trouwens wel... de enting loopt midden in de vakantie af, dus ik ga nog "legaal"over de grens...en illegaal terug ;) ik durfde het niet aan om de hond te enten omdat ze vlak voor een dekking zat... :(... dus dit jaar maar even niet ....maar nu ik dit allemaal zo lees, pffff word je ook niet vrolijk van...
Door zworq
#993347
Sietie schreef: :o :o :o jemig, je zou zeggen daar MOET je bijna wel ziek van worden.. ik heb ook niet geënt , terwijl ik wel op vakantie ga naar Duitsland... de DA zei vanmorgen tegen me dat het in Duitsland momenteel niet aanwezig is... Frankrijk trouwens wel... de enting loopt midden in de vakantie af, dus ik ga nog "legaal"over de grens...en illegaal terug ;) ik durfde het niet aan om de hond te enten omdat ze vlak voor een dekking zat... :(... dus dit jaar maar even niet ....maar nu ik dit allemaal zo lees, pffff word je ook niet vrolijk van...
Sietie wil je mij ajb vertellen waar hondsdolheid voorkomt in Frankrijk? Of is het in heel Frankrijk? Ik zit hier (in het midden van Frankrijk) namelijk nu te bibberen van angst met 1 niet geënte hond en 1jte met een enting van april 2004.
Gebruikersavatar
Door kira
#993457
Lizzy hoe vaak komen die klachten voor? En komt dat vaker voor bij honden die op een gewone enting heftig reageren of maakt dat niet uit? Ik vind het nog al wat.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#993478
Lizzy schreef: Volgens mij is de voornaamste bijwerking agressie. En dan de standaard bijwerkingen.... Dit is een lijstje voor kinderen maar je kunt dat volgens mij vrij aardig vergelijken:

Acute klachten:
koorts, stuipen, korte wegrakingen, hersenontsteking en/of hersenvliesontsteking, zwelling rond de entingsplaats, kinkhoestachtige hoest, bronchitis, diarree, overmatig slapen, veel en ontroostbaar huilen, alles doordringend, hartverscheurend krijsend huilen (cri encéphalique), flauw vallen, shock, longontsteking, wiegendood, dood.

Chronische klachten: deze klachten kunnen kort na de vaccinatie beginnen, maar kunnen ook pas weken, soms zelfs maanden na de vaccinatie beginnen.

verlies van weerstand, verkoudheden, geel of groen snot, pusogen, verlies van oogcontact, scheelzien, midden-oorontsteking, bronchitis, longontstekingen, rochelende ademhaling, hoesten, astma, eczeem, allergieën, gewrichtsontsteking, jeugdreuma (juveniele reumatoïde artritris), darmontstekingen (Crohn, colitis), hoofdpijn, migraine, vermoeidheid en futloosheid, overmatige dorst, suikerziekte, bedplassen, diarree, hardlijvigheid, veel drinken, hoofdpijn, slaapstoornissen met angstig huilend wakker worden, hoofdbonken, epilepsie, overstrekking van de rug, spierverkrampingen, spierslapte, inprentingsstoornissen, concentratiestoornissen, geheugenverlies, groeistoornissen, coördinatiestoornissen, ontwikkelingsstoornissen, gedragsstoornissen zoals onrust, angst, agressiviteit, geïrriteerdheid; stemmingsveranderingen, emotionele onevenwichtigheid, verwardheid, verlies van wilskracht, geestelijk achterblijven, zwakzinnigheid, autisme, ADHD.

Wat is de bron van deze info?
Ik vind namelijk op de site van het RIVM hele andere (veel minder erge) bijwerkingen.
Door Lizzy
#993481
kira schreef: Lizzy hoe vaak komen die klachten voor? En komt dat vaker voor bij honden die op een gewone enting heftig reageren of maakt dat niet uit? Ik vind het nog al wat.
Geen idee. Verlies van weerstand, geel/groen snot en pusogen, allergieen, vermoeidheid, diarree: vaak. Tenminste, ik heb deze bijwerkingen bij mijn honden vaak gezien. Agressie na een rabies enting komt ook gewoon geregeld voor. Hele ernstige bijwerkingen zoals autisme, shock, dood, zwakzinnigheid: komen volgens mij (gelukkig) niet zo vaak voor. Maar, ze komen voor.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#993486
Lizzy schreef: Geen idee. Verlies van weerstand, geel/groen snot en pusogen, allergieen, vermoeidheid, diarree: vaak. Tenminste, ik heb deze bijwerkingen bij mijn honden vaak gezien.
Bedoel je nu na entingen in z´n algemeen of heb je het specifiek over de rabiesenting?
Door Lizzy
#993488
*Dorothea* schreef: Wat is de bron van deze info?
Ik vind namelijk op de site van het RIVM hele andere (veel minder erge) bijwerkingen.
Ja, dat zou ik ook zeggen als ik de RIVM was. Deze bijwerkingen zijn op toepassing op kinderen. Maar als je boeken leest van Diodatti enzo: zie je dezelfde soort bijwerkingen als die bij kinderen. Deze info komt van: http://www.tinussmits.nl/
Door Lizzy
#993489
*Dorothea* schreef: Bedoel je nu na entingen in z´n algemeen of heb je het specifiek over de rabiesenting?
Verlies van weerstand, pusogen, allergieen, vermoeidheid, diarree: bij iedere enting. Agressie: bij rabies.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#993491
Lizzy schreef: Ja, dat zou ik ook zeggen als ik de RIVM was. Deze bijwerkingen zijn op toepassing op kinderen. Maar als je boeken leest van Diodatti enzo: zie je dezelfde soort bijwerkingen als die bij kinderen. Deze info komt van: http://www.tinussmits.nl/
Thnx voor de link, ik ga dat eens even doorlezen.....
Door Sietie
#993539
Ink schreef: Sietie wil je mij ajb vertellen waar hondsdolheid voorkomt in Frankrijk? Of is het in heel Frankrijk? Ik zit hier (in het midden van Frankrijk) namelijk nu te bibberen van angst met 1 niet geënte hond en 1jte met een enting van april 2004.
oww ik weet niet waar in Frankrijk....heb daar verder niet op doorgevraagd omdat het voor mij niet van toepassing is...ik heb gevraagd of het ook van urine of zo kan komen, maar is alleen overdraagbaar door een beet.. dus ik denk dat ik je daar mee geruststel? Want ik zei nog tegen die DA mensen worden ook niet geënt! Nee dat klopt zei die maar in Afrika worden mensen wel weer tegen hondsdolheid geënt...maar als je wordt gebeten door een hondsdolle vos of hond en je wordt gelijk behandeld is er ook nog niks aan de hand, maar na een beet en je bent te laat met behandelen dan is er niks meer aan te doen niet voor de mens maar ook niet voor een hond...ik neem aan dat je de honden niet uit het zicht laat lopen....zodat als ze worden gebeten door een hondsdolle hond of vos ook gelijk maatregelen kan nemen... ik zou er niet zo bang voor zijn ;)
Door zworq
#994075
Sietie ik zat je een beetje te dollen  ;). Ik vind het altijd een tikkie listig als mensen zo maar wat roepen.
Kijk met die hondsdolheid in Nederland en Frankrijk is het heel simpel.
Als je in Nederland woont hoef je niet te enten want er is geen (nou ja nul is natuurlijk ook zo wat) risico.
Als je in Frankrijk woont hoef je niet te enten want er is geen risico.

Nu heeft er een of andere mafkees vijfhonderd jaar geleden bedacht dat als je de grens oversteekt je wél moet enten. Snap jij dat? Ik niet.
Dus ent ik niet. Niet op basis van een of andere rare wet. Er is ook een wet die zegt dat ik midden in de nacht voor een rood verkeerslicht moet wachten terwijl iedereen op z'n nest ligt. Nou als er geen camera staat ben ik pleite hoor!
En zo ook met die enting. Er staan geen gendarmes aan de grens om eens even leuk jouw honden in beslag te nemen. Er lopen geen gendarmes op straat om dat te doen. Je loopt in Frankrijk net zo veel risico dat je hond opgepakt wordt als in Nederland en daar ent je toch ook niet als er geen directe aanleiding is?

Er is (overal) één risicio en dat is als je hond (zomaar) iemand bijt. Dan heb je káns dat de politie voorbij komt en dan heb je káns dat je de vraag gesteld wordt of je hond voor hondsdolheid geënt is. En dan nóg schieten ze je hond niet zomaar af maar gaan ze eerst kijken wát er aan de hand is.


Enten tegen hondsdolheid? Prima als je naar een risicogebied gaat. Maar verder? Tja nou ik doe het niet. Niet omdat er 'zomaar' een wet bedacht is. Daarnaast niet omdat Moos er destijds écht een paar dagen de weg van kwijt geweest is.

Veel plezier allemaal in Frankrijk!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#994081
Maar er is toch een jaar of 2 geleden sprake geweest van rabiesgevallen in Frankrijk? Ik herinner mij dat omdat er toen zo'n ophef was omdat heel veel (franse) honden de 'doodstraf' boven hun hoofd hing omdat ze daartegen niet geent zouden zijn. De bron was toen geloof ik een geimporteerde hond, geen vos :-\.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door