Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door DJARA
#988401
YES YES YES goed zo MAUD en Sandra!!!!
Bij GAIA werkte die eerste injectie met L-Asparginase ook als een trein, ook binnen een paar dagen waren bij hem die grote bulten bijna helemaal verdwenen.

Wat ik doe met GAIA, tijdens zijn chemo dagen, is een fel gekleurde halsband om doen.
Dit ter herrinering dat je hem even niet mag aanraken.
Is misschien een handig geheugensteuntje voor de kinderen, hoewel het voor mijzelf ook wel een teken is van pas op, want soms heb ik hem alweer geknuffeld voor ik het door heb.......
Heel veel sterkte en kracht voor jullie allemaal gewenst!!!
Groetjes Jeroen
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#988482
sandra43 schreef: Da's een goeie tip Jeroen, van die felgekleurde halsband, bedankt.
Ivonne, wat een pracht-spreuk onder jouw foto, wie was Bas?
Thanks! Die "spreuk" is onderdeel van een langer gedicht maar ik vond dit stuk tekst zo toepasselijk op Bas en mij dus vandaar dat ik ervoor gekozen heb om dit onder zijn foto te plaatsen.

Bas was mijn kanjer, mijn trots, mijn grootste liefde en mijn grootste verdriet. Bas was een newfoundlander van 80kg met een geweldig karakter en een prachtig lijf dat tegelijkertijd vele manko's had waardoor hij in zijn jonge leven voortdurend van de ene pijnlijke en vervelende kwaal naar de andere ging. Bas was net zes jaar toen ik hem vorig jaar op bevrijdingsdag in heb moeten laten slapen.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#988585
nee, nog niet... mijn puppie is in de maak! Ik heb gekozen voor een Clumber Spaniel. Ik heb behoorlijk wat tijd nodig gehad (zeker een jaar) om het verlies van Bas een goede plek te geven (klinkt wat overdreven en ik had het zelf ook niet verwacht dat dat zo veel tijd nodig zou hebben). Mijn absolute voorkeur ligt eigenlijk bij een Newfoundlander (of een ander groot ras maar wel met gelijke karaktereigenschappen) maar dat durf ik nu in mijn huidige situatie niet aan. Dus toen ben ik op zoek gegaan naar wat kleiner maar wel "newf-achtig" en ik denk dat gevonden te hebben in de Clumber.

Maar... het is lief dat je ernaar vraagt maar dit topic gaat over jullie kanjer! En nogmaals ik vind het super wat jullie voor haar willen doen... ikzelf ben ook zo'n "mafkees" dat alles uit de kast trekt om het maar weer goed te laten gaan... mits het ook in het belang van de hond is.

Ik hoop echt dat jullie nog heel lang heel gelukkig zullen zijn met Maud.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#989133
Wat fijn dat Johan goed nieuws had, nouja goed nieuws... gezien de omstandigheden dan, er is in ieder geval een behandeling mogelijk.  Ik wens jullie heel veel succes en sterkte met de behandeling :-*.
Door Lizzy
#989440
sandra43 schreef: Goed gesprek gisteren met Johan, alles is duidelijk, Maud gaat  aan de chemo   
voor een periode van 11 maanden, om de drie weken infuus of pillen met een
aantal rustperiodes ingebouwd. We hebben een paar dingen mee nml. ze heeft
niet de agressiefste vorm van deze kanker en ze heeft heel goed gereageerd op
de injectie met L-Asparaginase, Johan kon de grootste opgezette lymfeklier in haar
buik niet eens meer voelen.
We hebben met de kinderen besproken dat we gedurende een paar dagen na
elke chemo Maud even niet aanraken en goed handenwassen. En we gaan er   
voor!!!!

Op het moment gaat het goed met Maud en ze is weer vrolijk en dat kan alleen       
maar beter worden. Moeten straks nog naar Johan bellen om af te spreken
wanneer we beginnen.
Heel veel sterkte en succes! En houd je ons op de hoogte?
Door sandra43
#990040
MAUD krijgt vrijdagavond haar eerste chemo. De eerste 4 weken zijn heftig, ze krijgt dan iedere week een
chemo, de ene week per infuus en de andere week in pilvorm, een van die chemo's is een zware. We gaan het
die kankercellen eens flink moeilijk maken. Dan is er even rust voor drie weken. Kunnen we even met vakantie
om vervolgens weer vol in de aanval te gaan.

En Jeroen...we hebben een stoere opvallende halsband gekocht en Johan vond het een SUPER idee!!!!
Hoe is het met GAIA, ze heeft haar tweede chemo gehad toch?
Door DJARA
#990403
Hoi Sandra
Alllereerst heel veel succes met de start van de chemo.
MAUD zet hem op, jaag die kankercellen de stuipen op het lijf.
Goed gedaan met die halsband....foto?????
En over GAIA, Allereerst GAIA is een REU!!!! ::)
Gisteren zijn we weer in Wageningen geweest.
Ik zal het stukje wat ik op het Beauceronforum schreef kopieëren naar hier.
Het is niet en heel fijn stukje, ik zal beide stukjes er opzetten, die van gisteren.....

:::Ik was in Wageningen vandaag,vol goede moed, en GAIA werd helemaal vrolijk toen we daar de oprijlaan opreden…. 
In de spreekkamer start dhr Rutteman zijn onderzoek, eerst wegen 47,4 kilo, dat ziet er goed uit, en in een paar tellen zegt hij ineens, nou we moeten de prognose even bijstellen.....
Wat blijkt, zegt hij, de Lymfeklieren zijn inderdaad enorm geslonken, maar helaas niet ver genoeg........................
Er zou nog zo'n 20% aanwezig zijn.
En dat zou, met de medicatie die tot nog toe gegeven is, zo goed als nul moeten zijn….
Dit wil zeggen dat de chemo wel aanslaat maar dat de kanker er gewoon door heen groeit.
Er hebben dus niet genoeg kankercellen het loodje gelegd, zo gezegd.

Pppppfffooooeeeee ik zakte echt even door het ijs,en kreeg het benauwd en blubberbenen en kon niet meer goed in me opnemen wat de beste man toen allemaal nog vertelde.


De chemo wordt gestopt, dit heeft weinig zin om mee door te gaan.
Er worden nu andere medicijnen voorgeschreven en GAIA heeft weer een injectie met L-Asparaginase te samen met Tavegil gekregen.
Morgen moet ik starten met Leukeran ( fijne naam ook ) tabletten geven 7 stuks maar liefst.
Overmorgen gaan we over op Prednoral.
Dan over een week weer 7 stuks Leukeran en zo verder.
Dan de 7e juli mogen we ons weer melden, in Wageningen.
In het slechtste geval heeft GAIA nog 10 tot 12 weken………………………….
Maar dhr Rutteman kende ook een golden retriever die nog 3 jaar een goed leven had gehad op de Prednoral.

Bij thuiskomst zijn we in bed gekropen en zijn in slaap gedonderd.
Zo juist ontwaakt, nu bos in, eten en weer slapen.......................

Diepe diepe heeeeele diepe zucht.
============================================================

En dan mijn stukje van vandaag........

::::::PPPfffff na een lange onrustige nacht weer wat meer rust in mijn hoofd en van de ergste schrik bekomen.
Nog eens even met dhr Rutteman gebeld en om wat extra uitleg gevraagd.
Eerste tip die ik geef:  Als je zoiets doormaakt als wij nu, zorg ten alle tijden dat je iemand met je mee gaat. 
Ik was zo verdoofd door de klap van het slechtste geval 10 tot 12 weken, dat ik alles wat dhr Rutteman daarna heeft gezegd heb vermalen tot een dikke brij.

Leukeran is een celdelingremmer, die dus groei van kwaadaardige cellen tegen moet gaan. ( Chemokuur in pil vorm )
L-Asparaginase is ook een celdelingremmer, maar deze is “ongevaarlijk”.
Dus, omdat sommige lymfeklieren niet genoeg geslonken zijn en er dus nog te veel kankercellen aanwezig, heeft hij een dubbele aanvalsdosis gekregen.
Dus eigenlijk gaat de chemo gewoon door op dit moment en wordt er op twee paarden gewed.
Beauceron paarden wel te verstaan, en toevallig heb ik er daar twee van. 
En de Prednoral is een semi-synthetisch corticosteroïd met anti-inflammatoire, anti-allergische en immunosuppressieve werking .??????( wat een mond vol zeg)
En als je dit intoets op google, je kan het werkelijk zo’n beetje overal voor gebruiken lijkt het.


7 juli gaan we weer naar dhr. Rutteman.
Als dan blijkt dan de kankercellen toch nog te veel delen, dan wordt GAIA enkel op de Prednoral gezet en wordt het gewoon afwachten.
Dan valt er met chemo niets meer te bereiken………

Vanmorgen heb ik GAIA met tranen in de ogen de eerste 7 Leukeran gegeven, uit een potje waar met enorme rode letters op staat VERGIF!!!
Ook werd me heel heel heel duidelijk te verstaan gegeven deze pilletjes niet aan te raken……………….. 
Tis dat je er op vertrouwd dat je hond er “beter”van wordt, maar het is raar om vanuit zo’n potje iets aan je hond te geven. 

GAIA ligt prinsheerlijk te slapen met volle buik, en weet zich van de prins geen kwaad, MIJN prinsenpaardje!!!
Ook mogen we weer TWEE dagen NIET knuffelen!!!!! 

Tot zover deze up date.

Nou ja in inmiddels heeft hij dus de pillen gekregen, en je merkt verder niets aan hem.
Wie weet dat hij nu vanavond laat in het bos licht geeft.......... ;)
Gisteren had ik echt zo'n gevoel van: nou daar zit ik dan met mijn "positieve gevoel en houd je rug recht enz.
Vandaag kijk ik overal weer een stuk steviger tegen aan, gelukkig. :-\
groetjes Jeroen
Door sandra43
#990698
Sodemieters Jeroen, weet niet zo goed wat ik moet zeggen, kan me voorstellen dat je "lamgeslagen" was,
arme GAIA.....wat is het toch een kl....ziekte!!!
Maar zo snel gaan we de strijd niet gewonnen geven, misschien doen die Leukeran pillen die je nu moet gaan geven wel beter hun werk.
Heel veel sterkte Jeroen en GAIA, we duimen voor jullie!!!
Door jantjehermien
#992143
Ik wil je veel sterkte wensen met je hond.Jammer genoeg was het voor mijn grote lieverd te laat en heb ik haar moeten laten gaan.Hopelijk slaat de chemo aan.Groetjes Jeanet. :'( :'( :-*
Door sandra43
#992505
Een dag na de chemo gaat het goed met MAUD, eigenlijk merken we niets aan haar. Ze ligt graag buiten en
gelukkig kan dat in deze tijd.
Ze krijgt voor de zekerheid ook een middel tegen evt. braken en twee keer per dag een aantal pillen Prednison,
en natuurlijk heel veel kluifjes.

Ik zag er op het laatst, net voor de chemo, ineens heel erg tegenop en had alles bijna afgeblazen......maar
tot nu toe gaat het goed en we bekijken het dag voor dag, MAUD lijkt erg happy en dan zijn wij dat ook!!!

Volgende week vrijdag moeten wij MAUD pillen geven, is ook chemo, en weer 2 dagen veel handen wassen en
weinig knuffelen. De vrijdag daarna krijgt ze weer een infuus en wordt er ook bloed afgenomen, dan weten we
eigenlijk pas of de chemo doet wat ie moet doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door