Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Ingrid B.
#988284
Hoi allemaal,

Ik heb 12 juni j.l. al mijn honden ontwormd met Milbemax...verder krijgen ze dagelijks knoflookpoeder over het voer.Nu kwam er 17 juni bezoek met een hondje.Die heeft tussen mijn honden ingelopen en bij het weggaan zag ik bij dit teckeltje wat witte,rijstkorrelachtige dingetjes aan zijn poeperdje hangen en vanmorgen vond ik in de ontlasting van een van de honden dezelfde witte dingetjes.Ze zaten aan de buitenkant op de poep.Zijn dat wormen en zo ja, welke en moet ik dan weer ontwormen????
Hoeveel Milbemax mag ik geven in totaal?Ik heb weleens van een kuurtje gehoord bij ernstige besmetting.Nu nog erachter komen welke van de 5 honden besmet is! ???

Dank alvast!

Ingrid en alle honden
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#988387
Zo te horen lintworm. Bij een lintwormbesmetting is het aan te raden ook eens te kijken naar de aanwezigheid van vlooien. Want vlooien brengen lintwormen over en dan blijf je ontwormen.
milbemax is prima tegen lintworm, het bevat praziquantel. Eenmalig milbemax moet in principe voldoende zijn, anders kun je het na 2 weken nog eens herhalen.
Door Ingrid B.
#988389
Lintwormen,zijn toch platte segmenten??? Dit lijken net rijstkorrels...maar dan wat smaller...en spierwit...
En mijn honden hebben nooit vlooien...alleen teken,daar stikt het hier van!
Ik ga zo eens op de wandeling op poeponderzoek,haha... ;D
Bedankt in elk geval!

Ingrid en haar 5 honden
Door Ingrid B.
#988417
Nou,ik heb denk ik de schuldige gevonden tijdens de wandeling...hij ging zitten,ik met een stokje in zijn poep geroerd en meende wat wits te zien...verder ging hij ook sleetje rijden...dus hij heeft net nog een Milbemax gekregen...en verder goed in de gaten houden en de meneer met dat teckeltje even waarschuwen!
Ik heb sowieso besloten om de honden i.p.v. 2x per jaar 4x per jaar te ontwormen vanwege het rauwe vlees en het( in mijn ogen) hogere riscico op worminfectie ondanks de dagelijkse knoflook...

Ik kon overigens geen foto van een lintworm vinden bij dat topic...wel dat knoflookteenverhaal gelezen,volgens mij brandt dat als een gek in de darmslijmvliezen van een hond.Dat een hond dat verdraagt zegt wat over de hoge pijnprikkel,die sommige honden hebben...maar dat is mijn mening...

groetjes van Ingrid en alle honden
Gebruikersavatar
Door pike
#988433
Het is een fabeltje dat het eten van rauw vlees de kans op een wormbesmetting verhoogd  ;)
Door ~Joke~
#989076
Rijstkorrels duidt op een lintworm besmetting. Wordt vaak veroorzaakt door een vlooienbesmetting. Ik voer nu al zo'n 5 jaar rauw en heb in die tijd nog geen worm bekend. Ik ontworm nooit preventief. Ik denk dat een wormmiddel schadelijker voor de darmen is dan een beetje knoflook. Ik gebruik echter ook geen knoflook.
Door Ingrid B.
#989084
Hoi Joke,

Dat knoflookteenverhaal ging over een teentje knoflook in de poeperd van je hond duwen...daar doelde ik op...zou ik zelf nooit doen...ik geef  knoflookpoeder door hun voer,zou ook goed voor het bloed zijn en volgens zeggen trekt gezond bloed geen vlooien aan...mijn honden hebben in elk geval nooit vlooien.Ik denk,dat die besmetting af kwam van die meneer met zijn hondje,want ik zag de rijstkorrels aan de poeperd van dat hondje hangen...en daarbij vind ik dat mijn honden,die vrij hier in de natuur lopen en kadavers kunnen vinden van ´wilde ´ dieren meer kans lopen op besmetting van e.e.a.
Mijn overweging is ook of je preventief Milbemax moet geven of pas als de besmetting heeft plaatsgevonden.Er kunnen zich ook zweepwormen o.i.d. bevinden in het darmkanaal van een hond en anaemie en zelfs de dood tengevolge hebben en die zie je niet met het blote oog...dus ik blijf voorzichtig en opletten...

groetjes van Ingrid en haar honden
Door Lizzy
#990081
En wat de gevolgen zijn van 4 keer per jaar snoeihard wormengif in je hond gooien, neem je dat ook mee in je overweging?
Door Ingrid B.
#990088
Lizzy,zoals ik zei neem ik al in overweging óf ik 4 keer moet ontwormen of pas al ik wormen zie of een vermoeden van wormen heb?Want zoals ik al zei,zijn sommige wormen niet te zien en zul je bij andere verschijnselen zoals diarree oplettend moeten zijn...dat kan op wormen duiden,maar natuurlijk ook op zoveel andere dingen...ik kijk altijd naar de ontlasting van alle honden,als ik de kans krijg,ook hoe ze op BARF reageren...
Dus wat is schadelijker dan?Die chemische troep of de schade,die wormen misschien ongezien al aanrichten in de darmen van een hond?Het blijft moeilijk vind ik...
Door Lizzy
#990095
Ingrid B. schreef: Lizzy,zoals ik zei neem ik al in overweging óf ik 4 keer moet ontwormen of pas al ik wormen zie of een vermoeden van wormen heb?Want zoals ik al zei,zijn sommige wormen niet te zien en zul je bij andere verschijnselen zoals diarree oplettend moeten zijn...dat kan op wormen duiden,maar natuurlijk ook op zoveel andere dingen...ik kijk altijd naar de ontlasting van alle honden,als ik de kans krijg,ook hoe ze op BARF reageren...
Dus wat is schadelijker dan?Die chemische troep of de schade,die wormen misschien ongezien al aanrichten in de darmen van een hond?Het blijft moeilijk vind ik...
Tja, lastige beslissing. Je zou ook kunnen kiezen voor een tussenvorm. En een keer of 3 per jaar een mestonderzoek kunnen laten doen door een dierenarts. Op wormen en wormeieren. Mocht je hond dan wormen hebben, kun je ontwormen. Mocht hij geen wormen hebben, hoef je dus ook niet "preventief" (dat bestaat dus niet bij ontwormen) te ontwormen.
Door Ingrid B.
#990104
Ja,Lizzy dat zat ik net ook al te bedenken om van alle 5 de honden eens de ontlasting na te laten kijken op wormen etc.Weet niet wat dat kost,maar ik kan het eens proberen...dat wordt dan poep verzamelen ;D
Dit lijkt me,alles overwogen,nog de beste oplossing!Want ik ben echt tegen al die chemische troep(ook voor mezelf),tenzij het niet anders kan...
Door Lizzy
#990107
Het beste neem je van iedere hond 3 dagen lang een beetje ontlasting. In een potje. In de koelkast. En dan na 3 dagen de mest laten onderzoeken. Ik zou zelf eerst je DA vragen of hij het wil doen. Er zijn erbij die denken "zoek het even uit met de poep van je hond, stop er gewoon een ontwormpil in". Als jij er ook zo een hebt, kun je altijd Hitam (Tannetje Koning, holistisch DA) een PB'tje sturen. Want bij mijn weten maakt zij er geen probleem van als je het opstuurt.
Door Ingrid B.
#990122
Dan word ik goed aan het werk gezet :D
Ik ken een DA,die ontlasting heeft nagekeken van een van mijn honden,dus dat zit wel snor!
En Tannetje Koning ken ik van naam...maar ik hou haar in het achterhoofd.Je weet maar nooit...Dank je wel in elk geval! :)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door