Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door richard
#977
Beste mensen,

Ook al volg ik al een tijdje de berichten op dit forum, dit is de 1e keer dat ik een berichtje plaats. Mijn honden zijn (voor zo ver ik weet) kern gezond. Overigens gewoon op brokken, gekookte vis en vlees, rauwe eieren, etc. Echter na veel lezen op deze site, ben ik best geboeid door de resultaten die ik zie bij de berichtgevers. Toch is voor mij, kunnen jullie je misschien niet voorstellen, alsnog het barfen abacadabra. Het is namelijk best ingewikkeld als je hier midden in de berichten een begin zoekt.

Ik wil altijd een behoorlijke basiskennis hebben voor ik overweeg ergens aan te beginnen, zeker als het om mijn honden gaat, dus dacht; 'ik ga op zoek naar een barf boek'. Iemand onder jullie een suggestie?

Ik zie uit naar jullie reaktie.

gr. richard
Door Janet
#978
Hoi Richard,
als je alle berichtjes hebt doorgeworsteld, zul je waarschijnlijk gemerkt hebben dat er weinig Nederlandstalige barfboeken zijn. Je basiskennis engels moet je ophalen, vrees ik :-/. Of je kijkt een paar topics hieronder bij Informatie (b)arf.
Tot die tijd mag je best op dit forum vragen of ingewikkelde rekensommen qua percentages in 'begrijpelijk' nederlands uitgelegd kunnen worden. Domme vragen bestaan nog steeds niet ;D.
Door richard
#979
Thnx, daar was ik al bang voor, want ik had natuurlijk al her en der wat rond gezocht. Ik ga eerst maar eens door alle berichten heen lopen, die met beginnen met barf te maken hebben. Die vragen komen dan vanzelf wel en zal ik zeker gaan stellen. Is iemand van mening dat ik een bepaald bericht zeker moet lezen, wil die mij dan a.u.b. hierop attenderen.

richard
Door Janet
#980
Alles ;D. Maar de Informatiehoek is een goeie om mee te beginnen.
Door Paul_Barte
#981
Hoi Richard,

Kijk eens bij informatie Barf in de rubriek bibliotheek.

Je zou kunnen beginnen met het boek "Give yoyr Dog a Bone"van Ian Billinghurst.
Eventueel te bestellen bij Mediaboek via het internet.
Door Janet
#982
Hoi Richard,

Kijk eens bij informatie Barf in de rubriek bibliotheek.
;D ;D ;D
Door oebaya
#983
Ben even op de Duitse barf-site wezen kijken of er soms iets in het Duits was, wellicht voor sommigen makkelijker dan engels. Maar dat is er niet. In Zwitserland wordt echter wel een tijdschrift uitgegeven:
Mein Hund - Natürlich gesund. Een abonnement kost 40 Euro per jaar.
Voor meer info http://www.meinhund.ch/anmeld.html.
De Duitse barf-site is: http://www.barfers.de
Door richard
#984
Bedankt voor de reakties. Engels is geen probleem, maar duits.... Ik duik in ieder geval in de items die jullie me hebben aangegeven. Zou het een goed plan zijn om eerst eens eenvoudig te beginnen? Ik denk hierbij aan b.v. Energique, Bibi en dergelijke om zodoende ze alvast in een relaxed tempo van de brokken af te krijgen? Onze eerdere pogingen met bijv. sardientjes, pens e.d. leverden namelijk direct behoorlijk wat problemen bij onze honden op. Misschien was hier de overgang te groot? Inmiddels ben ik redelijk op de hoogte van dat ontgiften, doch errruuug vervelend als de dames (het zijn dus teven) stevig aan de diaree gaan.

Overigens, wat geef ik als tussendoortjes (nu varkensoren en (schaam, schaam)..... restjes van onze tussendoortjes?

Pfff, nu al meteen vragen tussendoor, dus berg je maar als ik de stof heb doorgelezen :)

richard
Door Janet
#985
Overigens, wat geef ik als tussendoortjes (nu varkensoren en (schaam, schaam)..... restjes van onze tussendoortjes?

Pfff, nu al meteen vragen tussendoor, dus berg je maar als ik de stof heb doorgelezen :)

richard
Over een tijdje, als ze aan vers gewend zijn, kun je ze een recreatiebot geven (lees hiervoor 'het geven van botten' eerst!). Verder kun je zelf koekjes maken. Sommigen geven ook van die gedroogde visjes voor de kat. Of een lamsribbetje (lekker zacht bot), kippenvleugeltje, kauwstaaf... D'r is genoeg.
Door Lizzy
#986
Bedankt voor de reakties. Engels is geen probleem, maar duits....
Hihi, mijn Duits is ook niet wat het nooit geweest is.. Engels vind ik makkerlijker. Je zou inderdaad, zoals Paul aangaf, het boek van Ian Billinghurst kunnen lezen. Ook een heel aardig boekje is dat van Kymythy Schultze (Natural Nutrition for Cats and Dogs). Susan Johnson (switching to raw) is ook wel een aardig werkje (niet echt een boek), maar wel ERG basic.
Ik duik in ieder geval in de items die jullie me hebben aangegeven. Zou het een goed plan zijn om eerst eens eenvoudig te beginnen? Ik denk hierbij aan b.v. Energique, Bibi en dergelijke om zodoende ze alvast in een relaxed tempo van de brokken af te krijgen?
Versvlees (AHV, Bibi, Carnibest, Duck, Energique, etc) is geen barf, maar het is ook gezond en dus altijd handig om hier naar over te schakelen en zodoende van de brokken af te geraken!
Onze eerdere pogingen met bijv. sardientjes, pens e.d. leverden namelijk direct behoorlijk wat problemen bij onze honden op. Misschien was hier de overgang te groot? Inmiddels ben ik redelijk op de hoogte van dat ontgiften, doch errruuug vervelend als de dames (het zijn dus teven) stevig aan de diaree gaan.
Ik hoor wel vaker dat dit een beetje heftig is voor honden... Veel honden kunnen weinig/niets hebben wanneer ze gevoerd zijn met steriele voeding (brok en blik). Het zou dus inderdaad wel eens teveel kunnen zijn voor ze. Het is erg makkelijk om versvlees te gaan geven. Op de Carnibest website staat zeer goed beschreven hoe je het beste over kunt schakelen op versvlees. Sommige mensen willen cold-turkey overschakelen op versvlees (dat heb ik ook gedaan) en dan kan het zinvol zijn om het versvlees de eerste twee tot drie dagen te overgieten met gekookt water (niet langer dan dat, want da's niet goed voor de vitamines). En tja, sommige honden krijgen wel wat diarree... Maar, in de meeste gevallen is dit helemaal niet zo heftig en na twee dagen weer over. Een paar dagen diarree kan ook geen kwaad... (ik heb daar zelf ook last van als ik bijv vet eet ;D. Of na een kaasfondue!). Als jouw honden dan aan het versvlees gewend zijn, dan zou je kunnen beginnen met 1 dag zelf samenstellen en dat uitbouwen totdat je helemaal zelf samenstelt (of je blijft versvlees combineren met dagen zelf samengesteld - kan ook).
Overigens, wat geef ik als tussendoortjes (nu varkensoren en (schaam, schaam)..... restjes van onze tussendoortjes?
Bij mij krijgen ze fruit, komkommer, tomaatje, stukje oud brood, gedroogd fruit (vooral vijgen en dadels - ongezoet en ongezwaveld - vinden ze erg lekker). Ze krijgen ook wel rauwe nootjes, bijv. een walnootje (zonder schil). Daarnaast geef ik ze ook wel eens een stukje kaas hoor. Of mozerella of zo.
Pfff, nu al meteen vragen tussendoor, dus berg je maar als ik de stof heb doorgelezen :)

richard
Whahahaha! Gaaf toch!!!! Kom maar op met die vragen!
Groetjes, Lizzy
Door Eidos
#987
Bedankt voor de reakties. Engels is geen probleem, maar duits.... Ik duik in ieder geval in de items die jullie me hebben aangegeven. Zou het een goed plan zijn om eerst eens eenvoudig te beginnen? Ik denk hierbij aan b.v. Energique, Bibi en dergelijke om zodoende ze alvast in een relaxed tempo van de brokken af te krijgen? Onze eerdere pogingen met bijv. sardientjes, pens e.d. leverden namelijk direct behoorlijk wat problemen bij onze honden op. Misschien was hier de overgang te groot? Inmiddels ben ik redelijk op de hoogte van dat ontgiften, doch errruuug vervelend als de dames (het zijn dus teven) stevig aan de diaree gaan.

Overigens, wat geef ik als tussendoortjes (nu varkensoren en (schaam, schaam)..... restjes van onze tussendoortjes?

Pfff, nu al meteen vragen tussendoor, dus berg je maar als ik de stof heb doorgelezen :)

richard
Tuurlijk kan je nu al overgaan ;) ;D. Is zelfs beter.. Hoe sneller ze goed vers voer krijgen hoe beter het is ;D. Ik zou zelf voor Bibi of Carnibest ( geef ik zelf aan mijn hond ) kiezen. Mijn hond heb ik anderhalf week geleden helemaal overgezet ( in 1 keer ) en dat gaat geweldig. Vanaf dag 1 dat ik eidos kreeg had hij regelmatig diarree ( echt erge diarree ), hij heeft sinds het versvoer 2 keer een diarree gehad, en poept nu erg mooie drolletjes ( kleine stevige poepjes ). Het ontgiften is even minder jah, maar je moet het maar zo bekijken : dan is de rotzooi wat er via de brokken in is gekomen wel weer uit!! Ene niet elke hond zal even erg ontgiften. Sommige honden zijn zonder problemen overgegaan van brok naar vers.
Wat ik je aanraadt om te doen ( heb ik geleerd van Lizzy en Paul_Barte ) is de eerste paar dagen even wat gekookt water over het eten te gooien, en dit af te bouwen, dus steeds meer echt vers en steeds minder gekookt water erover, dit maakt de overgang wat makkelijker. Van Carnibest hebben ze een light versie wat dus ook de overgang makkelijker maakt.

Eidos kreeg ook varkensoren ( ja ze zijn overal te koop dus je kan je niet voorstellen dat dit slecht is he ).

Vragen zijn altijd van herte welkom dus barst maar los ;) Er zijn genoeg mensen met veel verstand van alles die je graag willen beantwoorden.

Groetjes barbara
Door richard
#988
Jee, wat een supersnelle reakties. Mijn dank is groot.

Nog over een dingetje wil ik graag een mening. Een van onze honden is nogal onzeker in gedrag. Sinds 1 1/2 maand, hebben wij deze volledig overgezet naar Prins resist. Ondanks dat ik niet 100% zeker ben dat het met deze, hierom bedoelde, overgang te maken heeft, kan ik rustig stellen dat dit tot verbluffend resultaat heeft geleid. Als ik het in percentage zou moeten uitdrukken, kan ik rustig stellen dat dit tot 75% verbetering heeft geleid. Zou ik door een overgang naar versvlees dit resultaat niet teniet kunnen doen?

richard
Door Eidos
#989
Dat denk ik niet hoor richard.
Ik denk persoonlijk dat honden die echt vers vlees krijgen, en als ze hieraan gewend zijn ook nog eens echte botten met vlees gaan eten juist een stuk van hun oude instincten terug krijgen en daardoor juist wat zelfverzekerder worden. Maar dat is natuurlijk mijn mening he ;).
Door richard
#990
Tja... Ik ben hier dus nog niet helemal gerust op. Instincten staan volgens mij los van karaktereigenschappen. Ook kunnen instincten beinvloed worden, lijkt mij, door eerdere positieve of negatieve ervaringen.

richard
Door 202spots
#991
Hi Richard,
Nog MEER spotjes!!! ;D
Wanneer je van plan bent om versvlees of (b)ARF te gaan geven,houd er dan rekening mee dat Dalmatians 'n ras apart is.
De samenstelling van het diet is dus iets aangepast (i.v.m de kans op gruis/stenen) om hun urine op het juist pH te houden.
Daarom,minder orgaanvlees en MEER groentes dan de "normale" hond!
Als je wil kan ik je het Dalmatian Diet dat door Dr.Billinghurst is samen gesteld toesturen,dan krijg je 'n idee wat of die van mij zoal te eten krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door