Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#972809
Afgelopen vrijdag hebben Beau en Benthe hun Weil-enting gehad. Beau moest eigenlijk in januari al, maar toen had hij veel last van zijn liezen, dus heb ik gewacht tot hij weer helemaal optimaal in zijn vel zat. En Benthe is een paar maanden te vroeg, maar nu kon het in 1 consult, dus dat scheelt weer in de kosten  ;)

Sinds vanmorgen loopt Beau met zijn oor te klapperen, het is rood en geïrriteerd. Ik heb hem vanmorgen met Prodier oordruppels gedruppeld, maar het was een zielig mannetje vanmorgen.

Zou dit nu al een uitwerking van de enting kunnen zijn? Of is het puur toeval, dat hij dit nu heeft? Moet ik er wel bij zeggen, dat Beau eigenlijk zelden last heeft van zijn oren.
Door *Natasja*
#972829
Lizzy schreef: Nou, met alle rare bijwerkingen die Linga weer gehad heeft van haar Weil enting, durf ik je eigenlijk wel met zekerheid te zeggen dat dit geen toeval is.
Nee, dat dacht ik al :-\

Ik heb beide honden trouwens vanaf vrijdagavond meteen aan de probiotica gezet, om de weerstand een extra boost te geven. Zou dat nog zin hebben, of had ik dan van tevoren al moeten beginnen?
Door Lizzy
#972837
Ik denk dat het altijd zin heeft. Ik zou ze zelf ook een paar dagen wat extra vitamine C geven. Ik heb overigens Linga daarna ook een reinigingskuurtje gegeven van Schindele's mineralen (groene leem kan ook) en chlorella.
Door *Natasja*
#972839
Lizzy schreef: Ik denk dat het altijd zin heeft. Ik zou ze zelf ook een paar dagen wat extra vitamine C geven. Ik heb overigens Linga daarna ook een reinigingskuurtje gegeven van Schindele's mineralen (groene leem kan ook) en chlorella.
Ok, ga ik die ook halen. Is er nog een bepaald merk wat je me aanraadt, of maakt dat niet zoveel uit?
Door Lizzy
#972845
*Natasja* schreef: Ok, ga ik die ook halen. Is er nog een bepaald merk wat je me aanraadt, of maakt dat niet zoveel uit?
Nee, maakt niet uit. Als je zure vitamine C neemt (ascorbinezuur) moet je Beau in de gaten houden op uraatgruis. Hij heeft dat nooit gevormd toch? (oftewel, hij heeft toch nooit problemen met plassen gehad?). Je kunt wel zure vitamine C nemen hoor. Ik deed dat ook gerust voor Brutus. Maar je moet dat niet te lang geven. Weekje is zat. Je kunt zekerheidshalve ook Ester C nemen. Die is allleen wel duuuur terwijl ascorbinezuur drie keer niks kost. Ik neem die altijd van de Kruidvat. 1000 mg. En die knip ik dan door midden en begin met 500 mg per hond.
Door *Natasja*
#972850
Lizzy schreef: Nee, maakt niet uit. Als je zure vitamine C neemt (ascorbinezuur) moet je Beau in de gaten houden op uraatgruis. Hij heeft dat nooit gevormd toch? (oftewel, hij heeft toch nooit problemen met plassen gehad?). Je kunt wel zure vitamine C nemen hoor. Ik deed dat ook gerust voor Brutus. Maar je moet dat niet te lang geven. Weekje is zat. Je kunt zekerheidshalve ook Ester C nemen. Die is allleen wel duuuur terwijl ascorbinezuur drie keer niks kost. Ik neem die altijd van de Kruidvat. 1000 mg. En die knip ik dan door midden en begin met 500 mg per hond.
Nee, hij heeft nooit plasproblemen gehad. Ga ik dat vandaag of morgen even halen. Bedankt voor het advies :)

P.S. In de gaten houden op uraatgruis: is dat een kwestie van kijken of hij normaal blijft plassen, dus met een sterke straal? Of zijn er andere dingen waar ik op moet letten?
Door Lizzy
#972855
*Natasja* schreef: Nee, hij heeft nooit plasproblemen gehad. Ga ik dat vandaag of morgen even halen. Bedankt voor het advies :)

P.S. In de gaten houden op uraatgruis: is dat een kwestie van kijken of hij normaal blijft plassen, dus met een sterke straal? Of zijn er andere dingen waar ik op moet letten?
Precies! En geef hem desnoods wat extra's te drinken (karnemelk of een mengsel van water en karnemelk of melk).
Door *Natasja*
#973489
Ik had Arno gisteren even langs het Kruidvat gestuurd om vitamine C. Komt hij thuis met een potje van 9 euro voor 45 capsules, is volgens mij best duur, of niet?  :-X

Het zijn capsules van Roter en het heet Constant-C, capsules met geleidelijke afgifte. Ik had ze gisteren en vandaag allebei een halve capsule gegeven, maar ik zie nu dat 1 capsule 500 mg vit.C bevat. Dus mogen ze volgens mij gewoon allebei een hele capsule?

Vandaag gaat het al een stuk beter met Beau zijn oor, maar ik zag gisteravond een teek op de rand van zijn oor zitten, dus volgens mij had hij daar ook wat last van  :-\
Door *Natasja*
#974598
Het is trouwens ongelofelijk hoe goed en snel de probiotica zijn werk doet. Met name Benthe heeft normaal gesproken in de loop van de dag wat slappere ontlasting. Nu, na een kleine week probiotica, poepen beide honden alleen maar keurige BARF-drolletjes  8)
Door Lizzy
#974604
*Natasja* schreef: Ik had Arno gisteren even langs het Kruidvat gestuurd om vitamine C. Komt hij thuis met een potje van 9 euro voor 45 capsules, is volgens mij best duur, of niet? :-X

Het zijn capsules van Roter en het heet Constant-C, capsules met geleidelijke afgifte. Ik had ze gisteren en vandaag allebei een halve capsule gegeven, maar ik zie nu dat 1 capsule 500 mg vit.C bevat. Dus mogen ze volgens mij gewoon allebei een hele capsule?

Vandaag gaat het al een stuk beter met Beau zijn oor, maar ik zag gisteravond een teek op de rand van zijn oor zitten, dus volgens mij had hij daar ook wat last van :-\
Ja, die zijn wel duur. Ze zijn wel prima, maar Kruidvat eigen merk is wel heeeeeeel veel goedkoper. Ze mogen trouwens inderdaad allebei een hele capsule.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#974830
*Natasja* schreef: Ik had Arno gisteren even langs het Kruidvat gestuurd om vitamine C. Komt hij thuis met een potje van 9 euro voor 45 capsules, is volgens mij best duur, of niet? :-X

Het zijn capsules van Roter en het heet Constant-C, capsules met geleidelijke afgifte. Ik had ze gisteren en vandaag allebei een halve capsule gegeven, maar ik zie nu dat 1 capsule 500 mg vit.C bevat. Dus mogen ze volgens mij gewoon allebei een hele capsule?

Vandaag gaat het al een stuk beter met Beau zijn oor, maar ik zag gisteravond een teek op de rand van zijn oor zitten, dus volgens mij had hij daar ook wat last van :-\
Ik dacht dat "time released" bij honden niet zoveel zin had? :-\
Door *Natasja*
#974833
Angelique schreef: Ik dacht dat "time released" bij honden niet zoveel zin had? :-\
Oh, dat weet ik niet? In dit geval werkt het sowieso niet, want ik mik ze in de groentemix voordat we gaan wandelen. Het principe van de kleine bolletjes die in de capsule zitten, die dan in het lichaam langzaam zouden oplossen, wordt teniet gedaan door het feit dat de bolletjes in de groentemix zijn opgelost vóór de honden het opeten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#974835
*Natasja* schreef: Oh, dat weet ik niet? In dit geval werkt het sowieso niet, want ik mik ze in de groentemix voordat we gaan wandelen. Het principe van de kleine bolletjes die in de capsule zitten, die dan in het lichaam langzaam zouden oplossen, wordt teniet gedaan door het feit dat de bolletjes in de groentemix zijn opgelost vóór de honden het opeten.
Oh oké, nou beter zo dan, want dan komt in ieder geval de vit. c op de juiste plek terecht ;D
Door Lizzy
#974884
Bij mijn weten is Time Released volstrekt nutteloos maar ook volstrekt onschadelijk. Ik vond dit:

Vitamine C time-released is onzin. Vitamine C wordt boven in het maagdarmkanaal opgenomen in het bloed. Dat betekent dat het tablet dan al uit elkaar moet zijn gevallen. Zo niet, dan zal een deel gewoon met de ontlasting in de WC-pot belanden. Maar het is ook onvermijdelijk om een klein deel van vitamine C via de urine te verliezen. Daarom is het het beste om de vitamine C samen met de maaltijd te nemen. Dan komt het tablet netjes in de voedselbrij terecht in de maag waar het niet direct door gaat naar de darm. In de maag heeft het tablet de tijd om uiteen te vallen en de vitamine C te vermengen met de voedselbrij. Beetje bij beetje komt het dan in de darm terecht. Op deze wijze is er alle tijd om langzaam over te gaan in het bloed en is het effect het grootst. Ook het innemen van een aantal tabletten over de dag verdeeld is een goede suggestie. Je kunt besluiten om tabletten van 500 mg (niet-TR) te nemen. Dan kun je nog nauwkeuriger doseren.

Geldt voor mensen en volgens mij ook voor honden. Als ik vitamine C voor de honden gebruik, dan gebruik ik die van het Kruidvat. Dat is time released. Maar ik maak de tabletten stuk en leg ze ook in de groentemix. De coating is dan van de tablet verdwenen en dan is er verder niks TR's meer aan.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door