Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door brie
#963164
Ik ben net met één van onze honden naar de dierenarts geweest voor een rabies enting. Beide honden kunnen nu weer 3 jaar met ons mee naar het buitenland. :)
Ook heb ik scaliborbanden voor ze meegenomen en voor beiden 1 milbemax tablet die ik ze aan het einde van de vakantie wil toedienen ivm hartworm.
De dierenarts assistente adviseerde echter om ook vlak voor de vakantie een wormtablet te geven..Op mijn vraag waarom ze dat adviseerde kwam het antwoord: stel je voor dat ze al wormen hebben, dan heb je die in iedere geval voor de vakantie al uitgeschakeld en hebben ze geen kans om het "dubbelop" te krijgen..
Ik twijfelde een beetje aan haar antwoord en heb daarom alleen maar 1 wormkuur meegenomen voor het einde van de vakantie.

Maar nu ik hier op barfplaats wat opzoek over hartworm ga ik toch een beetje twijfelen..Ik heb het volgende gevonden:

Preventie

Gelukkig zijn er goede preventieve medicijnen tegen hartworm­ziekte. Het meest toegepast worden Heartgard (ivermectine) en Interceptor (milbemycin oxime). Beide middelen doden allerlei larven, ook die van andere wormensoorten. Een dosis blijft 45 dagen werkzaam en moet maandelijks worden ingenomen, zodat men 15 dagen speling heeft wanneer een dosis vergeten wordt. Wanneer de hond kort na inname moet overgeven of diarree krijgt, zijn de werkzame stoffen waarschijnlijk niet goed opgenomen en is het raadzaam een dierenarts te raadplegen.

Honden die in een risicogebied wonen, moeten 1 maand vóór het muggenseizoen van start gaat beginnen met slikken en daarmee doorgaan tot 2 maanden na afloop van het muggenseizoen. Honden die naar een risicogebied reizen, moeten hun eerste pil 1 maand voor aanvang van de reis toegediend krijgen en daarmee doorgaan tot 2 maanden na terugkeer. Is de hond al eens in een ge­bied geweest waar hartworm heerst, dan moet zijn bloed van tevoren op wormen onderzocht worden (zie boven).

Heartgard en Interceptor zijn niet perse gevaarlijk voor een hond die korter dan een halfjaar besmet is. Heeft de hond echter een dosis gemist, dan is het aan te raden hem na 6 maanden een bloedonderzoek laten ondergaan. Want voor honden die langer dan 6 maanden geïnfecteerd zijn, kan de preventieve medicatie gevaarlijk en zelfs dodelijk zijn.


Als ik dit lees hebben ze meerdere malen een ontwormingskuur nodig..Of is ontwormen aan het einde van de vakantie in combinatie met de scalibor band die ze binnenkort omkrijgen voldoende?
Door daanentous
#963335
Het advies wat Milbemax voor zover ik weet zelf geeft (wij hebben in de winkel zo'n kaart van Milbemax met risicogebieden en doseringen) is bij 1 tot 28 dagen verblijf in een risico-gebied Milbemax te geven op de dag van thuiskomst en nog een keer 1 maand na thuiskomst. En bij verblijf langer dan 28 dagen, maandelijks geven en ook weer 1 maand na thuiskomst.
Volgens mij werkt Milbemax niet in die zin preventief dat het middel kan voorkomen dat ze een besmetting met wormen oplopen (zo werkt het in ieder geval niet met andere soorten wormen), maar het voorkomt wel dat de larven van de hartworm zich kunnen ontwikkelen als het middel wordt toegedient na een (mogelijke) besmetting. Hebben de larven zich echter kunnen ontwikkelen, dan is behandeling erg moeilijk.
Ik kan nergens vinden dat een dosis 45 dagen werkzaam blijft, maar als je dit zeker wilt weten zou ik even met de fabrikant van Milbemax bellen als ik jou was.
Door brie
#963349
bedankt voor je antwoord :)..
wij blijven 14 dagen, dus ik ga er van uit dat de combinatie scaliborband en milbemax voldoende moet zijn..mocht één van de honden onverhoopt besmet raken tijdens de vakantie, dan zou dat goed moeten komen met de milbemax aan het eind van de vakantie toch?
En omdat we maar 14 dagen blijven (en niet langer zoals je aangaf) is een 2e tablet ook niet nodig?

het stukje wat ik trouwens gequote had heeft niet direct iets te maken met milbemax..het is een algemeen stuk wat ik hier van barfplaats heb geplukt..
dit is de link:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg61840

Toch vind ik het raar dat de dierenartspraktijk ook voor de vakantie wormtabletten aanbeveelde..
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet in een optimaal humeur was..
Toen ik binnen kwam was het eerste wat de dierenarts zei: "zo, ik gooi er ook maar even een coctailtje in.."
Nou, ik stond even met mn oren te flapperen >:(
Ze had nog net niet de spuit gevuld klaarliggen, en dat terwijl ik telefonisch heb aangegeven dat ik alleen voor de rabies kwam..
Het was trouwens ook een andere dierenarts dan ik gewend ben, een paar maanden geleden is de praktijk samen gegaan met een andere en zijn ze verhuisd naar een groter gebouw.
Belachelijk is ook dat ze in het entingsboekje zag dat Toby afgelopen oktober nog een coctail heeft gehad (wij hebben hem sinds oktober uit een asiel en daar is hij voor het laatst geënt)
Pure geldklopperij als je het mij vraagt!!

Toen de da Toby geheel checkte vertelde ze dat hij er erg goed uitzag. Toen ze naar zn tanden keek vroeg ze wat hij te eten kreeg. Toen ik vertelde dat hij vers vlees at antwoorde ze met: "hmm" en daarmee was de kous af.

Dus een beetje gefrustreerd was ik al toen ik bij de assistente kwam.. :-[
Door Femke
#963358
brie schreef: bedankt voor je antwoord :)..
wij blijven 14 dagen, dus ik ga er van uit dat de combinatie scaliborband en milbemax voldoende moet zijn..mocht één van de honden onverhoopt besmet raken tijdens de vakantie, dan zou dat goed moeten komen met de milbemax aan het eind van de vakantie toch?
En omdat we maar 14 dagen blijven (en niet langer zoals je aangaf) is een 2e tablet ook niet nodig?

het stukje wat ik trouwens gequote had heeft niet direct iets te maken met milbemax..het is een algemeen stuk wat ik hier van barfplaats heb geplukt..
dit is de link:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg61840

Toch vind ik het raar dat de dierenartspraktijk ook voor de vakantie wormtabletten aanbeveelde..
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet in een optimaal humeur was..
Toen ik binnen kwam was het eerste wat de dierenarts zei: "zo, ik gooi er ook maar even een coctailtje in.."
Nou, ik stond even met mn oren te flapperen >:(
Ze had nog net niet de spuit gevuld klaarliggen, en dat terwijl ik telefonisch heb aangegeven dat ik alleen voor de rabies kwam..
Het was trouwens ook een andere dierenarts dan ik gewend ben, een paar maanden geleden is de praktijk samen gegaan met een andere en zijn ze verhuisd naar een groter gebouw.
Belachelijk is ook dat ze in het entingsboekje zag dat Toby afgelopen oktober nog een coctail heeft gehad (wij hebben hem sinds oktober uit een asiel en daar is hij voor het laatst geënt)
Pure geldklopperij als je het mij vraagt!!

Toen de da Toby geheel checkte vertelde ze dat hij er erg goed uitzag. Toen ze naar zn tanden keek vroeg ze wat hij te eten kreeg. Toen ik vertelde dat hij vers vlees at antwoorde ze met: "hmm" en daarmee was de kous af.

Dus een beetje gefrustreerd was ik al toen ik bij de assistente kwam.. :-[

hoe herkenbaar :-X :-X
Door daanentous
#964808
De risico gebieden bevinden zich vooral in zuid europa, maar de grens trekt langzaam omhoog. Als je Googelt op ricicogebieden+hartworm vind je wel wat kaartjes.
Met preventie bedoelen ze volgens mij vooral dat indien het middel op tijd (binnen 30 dagen na een steek door een besmette mug) wordt toegedient, kan voorkomen dat de larven kunnen uitgoeien tot volwassen wormen. Eenmaal volwassen wormen zijn veel moeilijker te bestrijden dan de larven. Of het ook peventief werk in de zin dat de werkzame stof enige tijd in het lichaam zo actief blijft dat latere infecties met larven ook voorkomen worden kan ik niet vinden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door