Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cloris
#95753
Val gelijk met de deur in huis, wat kan ik nou toevoegen aan versvlees hiervoor? ik moet massa krijgen op de hond maar die wordt niet dik......
Zijn er nog toevoegingen, menuutjes of wat dan ook wat ik zou kunnen geven?
Het betreft hier een buitenhond trouwens, rond de 45 kg maar moet veel zwaarder...
Iemand die me hier mee kan helpen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#95769
Cloris schreef: Val gelijk met de deur in huis, wat kan ik nou toevoegen aan versvlees hiervoor? ik moet massa krijgen op de hond maar die wordt niet dik......
Zijn er nog toevoegingen, menuutjes of wat dan ook wat ik zou kunnen geven?
Het betreft hier een buitenhond trouwens, rond de 45 kg maar moet veel zwaarder...
Iemand die me hier mee kan helpen?
Vetgehalte verhogen, eventueel tijdelijk proteïnepoeder bijvoeren :D
Door Anna Penta
#95838
Angelique schreef:

Vetgehalte verhogen, eventueel tijdelijk proteïnepoeder bijvoeren :D
Vetgehalte verhogen door (olijf)olie toe te voegen? Proteinepoeder, waar kun je dat krijgen? Ik heb ditzelfde probleem namelijk ook, maar dan maal DRIE ::)
Door Lupa
#95933
hoe oud is de hond? wat eet hij nu, wat voor hond is het?
Door Ordell
#95937
Anna Penta schreef:

Vetgehalte verhogen door (olijf)olie toe te voegen? Proteinepoeder, waar kun je dat krijgen? Ik heb ditzelfde probleem namelijk ook, maar dan maal DRIE ::)
Ik los het altijd op met schapevet, werkt perfect vind ik....
Door Paul_Barte
#95941
Vetgehalte verhogen met olijfolie helpt natuurlijk geen zier :-\ Schapenvet helpt wel! Je kunt natuurlijk ook wat meer vet rundvlees maar nog liever schapenvlees gaan bijvoeren.
Wat tussendoortjes geven van b.v. Biogarde met een rauw eitje en wat scheppen zuivere honing, een banaantje enz.
Gebruikersavatar
Door chooky
#96012
Vetgehalte verhogen met olijfolie helpt natuurlijk geen zier  :-\ Schapenvet helpt wel!
Even voor de nieuwsgierig- en leergierigheid, waarom helpt olijfolie niet en schapenvet wel?
Plantaardig / dierlijk?
Door Paul_Barte
#96025
Hoi Eva,

Heb net even gekeken maar kan mijn aantekeningen (van Bertus) niet zo snel meer vinden.

Meen me dit te herinneren:
Olijfolie bevat hoofdzakelijk oliezuur en valt onder de enkelvoudig onverzadigde vetzuren.
Net als b.v. linolzuur wat een meervoudig onverzadigd vetzuur is is de verteerbaarheid van dit soort vetzuren zeer hoog en wordt direct gebruikt in het lichaam voor de levering van energie.
Schapenvet bestaat uit harde verzadigde dierlijke vetten met een andere opname en wordt sneller gebruikt voor opslag.
Door Lizzy
#96109
Dikmakers: avocadovruchten (geen pit en schil geven - giftig), groentes met zetmeel (bataat, pompoen, ed), vette vis (makreel, sardien, ed), vet vlees zoals schaap en rund (en dan de vette stukken), vette botten (van lam met vlees en wat merg), volvette yoghurt/kwark.

Toen ik mijn honden overschakelde op versvlees, werd 1 van mijn honden graatmager! Je kon werkelijk zijn ribben tellen. Ik ben met satinball gaan zitten rommelen (ik vind het zelf niet zo prettig werken en ik zal proberen uit te leggen waarom) en daar werd hij wel wat dikker van maar zodra ik daar mee stopte, viel hij onmiddellijk weer af. Mijn Dalmaat weegt 30 kilo en kreeg ruim 1 kilo voer.

Later kreeg ik er nog een Dalmaat bij (die op de Hols brokkies zat). Ook zij werd bij omschakeling graatmager! Deze Dalmaat weegt 23 kilo en at 1 kilo (!!!) voer per dag!!

Mijn ervaring is dat sommige honden erg gaan afvallen en lijken niet meer aankomen wanneer je ze overzet op een koolhydraat-arm dieet. Je kunt nu satinball recepten gaan geven en dus meer koolhydraten toevoegen, maar daar zit 'm nu net de kneep. Het toevoegen van koolhydraten geeft de hond wel energie en vet op z'n lijf, maar dit moet je dan permanent toevoegen. Want zodra je het weer weg laat, valt de hond gewoon weer af (is mijn ervaring). En soms kan het heel nuttig zijn om een extreem magere hond weer vet op z'n botten te geven, maar bij de gemiddelde huishond vind ik het niet werken. Tenslotte wil je graag van al dat koolhydraat af! Het hoort niet thuis in het dieet van de hond, vind ik.

Allereerst moet de hond dus gewoon wennen aan het koolhydraat-arme dieet. Simpel. Hun hele systeem moet aanpassen aan minder koolhydraten (vandaar ook dat het Atkins dieet zo goed werkt, ook bij mensen). En bij de meeste honden geldt dat als ze hieraan gewend zijn dat ze vanzelf terug op gewicht komen (waar ze moeten zijn en waarbij ze een normale hoeveelheid voer eten). Zonder koolhydraat.

Ik ben mijn honden dus gewoon meer gaan voeren. En eigenlijk vooral gewoon meer dierlijke producten die vet zijn: vet lamsvlees, schapenvlees, rundvlees. Vette yoghurt + rauwe sardien tussendoor, etc. etc. Ze vraten dus gewoon ruim 1 kilo per dag. En, na een aantal maanden werden ze dikker. En nu is die ene gewoon FORS ;D! En ze eten nul koolhydraten. Ik heb ze ook dikker gekregen met nul koolhydraten (ben zelfs geen zetmeelrijke groentes gaan voeren).

Hij eet nu ongeveer 700 gram voer per dag. En als hij 2 maaltijden eet van 800 gram, heeft meneer een "spekrug" en krijgt hij een paar dagen maar 600 gram te eten.

Zij eet nu ongeveer 600 gram voer per dag en blijft stabiel mooi.

En ja, ik weet dat satinball bij veel honden wel werkt, maar mij ons werkte het niet en dit is dus mijn persoonlijke ervaring.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 14 mei 2004, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#96117
Oh.... ik zie net dat je versvlees voert! Maakt niet uit, maar misschien heb je dan nog iets aan onderstaande tips:

Je zou natuurlijk over kunnen stappen op de "actieve" versie van het versvlees dat je voert. Dit bevat vaak meer koolhydraten en meer dierlijk vet. De meeste honden komen hier snel van aan. En veel honden kunnen na een tijdje terug gezet worden op de normale versie of half terug gezet worden op de normale versie.

Je kunt ook meer voer gaan geven. Waarschijnlijk is dat ook maar tijdelijk en kun je hem op een gegeven moment weer minder gaan geven (tenzij de hoeveelheden echt de spuigaten uit gaan lopen).

Voer je nu 1 maal of 2 maal per dag? Je zou dit kunnen uitbreiden (tijdelijk) naar twee of drie maaltijden per dag waarbij je 1 maaltijd zelf maakt en waarbij je deze maaltijd als een soort tussendoortje ziet.

Je zou bijv. 1 extra maaltijd kunnen geven (naast het versvoer dus - deze hoeveelheid niet verlagen) met vette vis. Ik zou zelf eerst bijv. 1 sardien of 1 makreel RAUW/HEEL! aan de hond geven om te kijken of hij dat goed verdraagt. Als hij dit goed verdraagt dan zou je standaard 1 maal per week 1 vismaaltijd kunnen geven. Je kunt alleen de rauwe/hele vis geven en je kunt er ook wat groentepuree aan toe voegen.

Je zou dan nog 1 maal per week een lapje vet lamsvlees kunnen geven als tussendoortje. Ook hier zou je een maaltijdje van kunnen maken met groentepuree ofzo, maar je kunt ook gewoon een lekker lapje vlees geven. Met een beetje mazzel trekt en scheurt hij daar lekker aan (goed voor z'n tandjes ;D).

Je kunt 1 maal per week een bak volle yoghurt of kwark + rauw ei extra geven. Desnoods met een geprakt banaantje en gemalen rauwe noten (walnoot, hazelnoot, amandel, etc.) er doorheen! Wel RAUWE noten geven. Je kunt deze bij de reformwinkel kopen, maar AH heeft ze ook. Veel honden vinden dit super!

Je kunt 1 maalt per week een keer een vette lap pens tussendoor geven.

En je zou (na een vlees maaltijd) een keer een lekker lamsbot (met veel vet + vlees) kunnen geven. Is jouw hond gewend aan botten? Want dat is wel een voorwaarde, voordat je een beetje flink bot aan je hond geeft. Een lekker vleesbot zou je (tijdelijk) twee maal per week kunnen gaan geven.

Je kunt een paar maal per week een extra avocado door het versvlees prakken. Veelal vinden ze dat ook helemaaaaaal super!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 14 mei 2004, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anna Penta
#96262
Even een vraagje Lizzy, ik dacht dat pens juist geen vet bevatte? Jij hebt het over een 'vette lap pens'... of ben ik nu helemaal abuis?
Door Anna Penta
#96301
Janet schreef: Ben je niet in de war met de pensinhoud?
Bedoel je mij? ehhh is er dan nog verschil ???

ik geloof dat ik het enigszins ga begrijpen (eindelijk) :-[
Door Lizzy
#96305
Anna Penta schreef: Even een vraagje Lizzy, ik dacht dat pens juist geen vet bevatte? Jij hebt het over een 'vette lap pens'... of ben ik nu helemaal abuis?
Nou, ik heb regelmatig lappen pens waar prachtig vet aan zit! Jullie niet? Witte stukken zijn het.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 14 mei 2004, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door