Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nienke
#94038
Hoi mensen,

Een vriendin van me krijgt binnen kort haar tweede york. De 1e krijgt al rauw voer. Ze wil nu ook rauw voer geven aan haar nieuwe pup.

Ik heb geen ervaring met zo'n jong mini-gevalletje ;) en rauw voeren, dus alle advies op-en aanmerkingen zijn welkom.
Heb m'n vriendin wel al 'grow your pup with bones' van Billinghurst geleend.

Alvast bedankt,

MVG, Nienke
Door Lizzy
#94041
Grow Your Pups with Bones vind ik wel een heel goed boek hoor (ik vind het eigenlijk een leuker en beter boek als al die andere van IB). Ik denk dat ze voor die kleine vooral moet beginnen met gemalen botten en vlees enzo. Want volgens mij kan een York de eerste weken (na zijn 8ste levensweek) nog weinig met zelfs een kippennek! Volgens mij is dat een heuze RMB voor een York ;D.

Tja, als ze al een York heeft zou ik eigenlijk willen zeggen: laat ze zo snel mogelijk haar nieuwe pup mee eten met wat die andere al eet!
Door Nienke
#95620
Lizzy schreef: Grow Your Pups with Bones vind ik wel een heel goed boek hoor (ik vind het eigenlijk een leuker en beter boek als al die andere van IB). Ik denk dat ze voor die kleine vooral moet beginnen met gemalen botten en vlees enzo. Want volgens mij kan een York de eerste weken (na zijn 8ste levensweek) nog weinig met zelfs een kippennek! Volgens mij is dat een heuze RMB voor een York ;D.

Tja, als ze al een York heeft zou ik eigenlijk willen zeggen: laat ze zo snel mogelijk haar nieuwe pup mee eten met wat die andere al eet!
Bedankt voor je reactie, Lizzy. Daar ik geen ervaring heb met zulk jonge pups, vind ik het altijd erg eng en had ik op meer dan alleen jou ervaring gehoopt.
Ik zal je tips doorgeven.

MVG, Nienke
Door Lizzy
#95654
Hoi Nienke, ik zou met een York al helemaal niet zenuwachtig zijn. Kijk, een Duitse Dog moet wel een heeeeel end groeien, maar een yorkie? Die is zo waar ie wezen moet ;D.

Vandaar dat ik vind dat ze die kleine gewoon mee laten eten met de andere. Daar stelt ze toch ook zelf mee samen, of niet? Dus dan weet ze welke percentages ze moet gebruiken enzo?

Dus, gewoon ongeveer 60% rmb's en 15/20% groente en fruit, 10/15% orgaanvlees en tafelrestjes en supplementen.

Ian Billinghurst doet vrij moeilijk met allerlei puppie-patties, maar ik zou gewoon de groentemixen enzo geven die ze normaal ook aan haar hondje geeft. En rauwe vis. En rauwe eieren en ik weet niet waar ze woont, maar bij gebrek aan zonlicht zou ik een paar maal per week 2 of 3 druppels ;D levertraanolie geven.

Aangezien eigenlijk alleen kippen, eenden, parelhoenbotten, kalkoenbotten te malen zijn, zou ik haar aan willen raden de rauwe vleesbotten allemaal te malen totdat die kleine goed in staat is om zelf kippennekken weg te werken (en dan langzaam opbouwen naar andere botten zoals vleugels. Wel de vleugels inknippen met de snoeischaar of bijl - we hebben een nare ervaring gehad met een kippenvleugel hoewel een York niet in z'n geheel kan in slikken - toch inknippen). Ik zou bij 12 weken (denk ik) beginnen met een kippennek).

De gemalen botten zou ik dus gewoon mengen met de groentes. Ik zou me ook totaal niet druk maken om extra vitamines enzo. Ze zou wat zeewier door haar groentemix kunnen doen en een paar maal per week een beetje visolie kunnen geven. Ik denk dat die kleine verder eigenlijk geen supplementen nodig heeft, mits jouw vriendin voldoende afwisselt met vleesbotten, orgaanvlees, groentes, etc.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 13 mei 2004, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door