Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marion
#95164
Gisteravond heb ik Tommie een stukje ossenstaart gegeven. Hij is er ruim anderhalf uur mee bezig geweest ;D
Eerst moest hij al het vlees er af trekken/scheuren. Daarna begon hij aan het bot. Het laatste stukje was vrij hard, en heb ik afgepakt. De rest ging erg goed. Ik lees dat het gevaar van ossenstaarten is dat honden er niet goed op kauwen, of hele wervels doorslikken ???
Ik denk dat het voor Tommie misschien wel geschikt is omdat hij zo klein is. Hij kan het onmogelijk zo doorslikken, en hij is gelukkig ook een goed kauwer/knager. Het was ook maar een klein stukje ossenstaart natuurlijk. Ik kon het niet thuisbrengen maar wellicht dat het gewoon maar 1 wervel was? Het was een stukje van 150 gram.
Ik wilde het in het kader van de afwisseling ook eens proberen is dus best goed bevallen.
Door Elvira
#95285
Ik heb Zingaro laatst ook een stukje ossestaart gegeven. Ze hadden kleine en grote stukken. Ik heb eerst maar een klein stukje gegeven. Gezien zijn formaat (43 kg golden reu) was ik een beetje bang dat het in 1 x zou verdwijnen, maar hij kauwt overal goed op. Ik gaf hem een stukje in de tuin (want met iets nieuws gooit hij altijd eerst). Hij legde het naast zich neer en keek er niet meer naar om. Ik wou het wegpakken en hij gritste het snel weg (dat heb ik hem nog nooit zien doen). Kauwde er een paar minuten op en weg was het.
Gisteren heeft hij ansjovis gehad. Met de eerste wist hij, niet wat hij moest doen, maar de 2e was hap, 2x knauw en weg was het. De rest hebben we zelf opgegeten, dus dat was pech voor hem
Elvira
Door Lizzy
#95479
Ik heb geen idee of het 1 of meerdere wervels waren! Het zou kunnen zijn dat de wervels aan het begin van de staart groter zijn en dat 1 wervel 150 gram weegt. Hoewel ik me dat eigenlijk moeilijk kan voorstellen.... Hoe dit was dit stuk ossenstaart?
Door Marion
#95530
Lizzy schreef: Ik heb geen idee of het 1 of meerdere wervels waren! Het zou kunnen zijn dat de wervels aan het begin van de staart groter zijn en dat 1 wervel 150 gram weegt. Hoewel ik me dat eigenlijk moeilijk kan voorstellen.... Hoe dit was dit stuk ossenstaart?
Dit stuk was ongeveer 5 cm breed en 8 cm lang. Het bot zelf was denk ik zo´n 2 a 3 cm dik. Het zat verpakt in een bakje vlees van de C1000 (per 3). Ik heb eigenlijk niet echt een wervel zien zitten, maar een recht stuk bot... bij het volgende stuk zal ik eens beter kijken.
Door Juf-Marjan
#635219
Hoi mensen, ik heb een stuk ossenstaart gekocht voor Lola. Nu is zij geen barf gewend, zal ik de ossenhaas eerst een kwartiertje koken voor ik haar dat geef?
Door Juf-Marjan
#635246
Ze is inderdaad kvv gewend, maar ik durf het (nog) niet aan om haar dat vlees rauw te geven. Wat denken jullie, zal ik het vlees om het bot heen eraf snijden en even koken en vervolgens het rauwe bot een paar minuutjes geven om haar aan een bot te laten wennen?

Ik weet dat jullie vinden dat ik alles rauw moet geven, maar dat wil ik niet.
Gebruikersavatar
Door Binno
#635252
Juf-Marjan schreef: Ze is inderdaad kvv gewend, maar ik durf het (nog) niet aan om haar dat vlees rauw te geven. Wat denken jullie, zal ik het vlees om het bot heen eraf snijden en even koken en vervolgens het rauwe bot een paar minuutjes geven om haar aan een bot te laten wennen?

Ik weet dat jullie vinden dat ik alles rauw moet geven, maar dat wil ik niet.
Het vlees in kvv is toch ook gewoon rauw, waarom zou je dit vlees dan willen koken? ???
Door Juf-Marjan
#635258
Ja, het slaat waarschijnlijk nergens op, maar ik heb daar geen goed gevoel bij. Dat kvv-vlees is getest en daarvan weet ik zeker dat het goed is, bij gewoon een stuk rauw vlees uit de supermarkt heb ik een heel ander gevoel. Ik durf het haar gewoon niet te geven, ook al is kvv ook rauw.

Maar nu hoeven jullie mij verder niet te gaan overhalen hoor, ik heb dit gevoel nou eenmaal...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#635264
Juf-Marjan schreef: Ja, het slaat waarschijnlijk nergens op, maar ik heb daar geen goed gevoel bij. Dat kvv-vlees is getest en daarvan weet ik zeker dat het goed is, bij gewoon een stuk rauw vlees uit de supermarkt heb ik een heel ander gevoel. Ik durf het haar gewoon niet te geven, ook al is kvv ook rauw.

Maar nu hoeven jullie mij verder niet te gaan overhalen hoor, ik heb dit gevoel nou eenmaal...
Ik ga je niet overhalen. Blijf gerust denken dat vlees voor dieren aan strengere kwaliteitseisen moet voldoen als vlees voor mensen ::)
Door Juf-Marjan
#635268
Vlees voor mensen moet eerst gekookt worden voordat we het kunnen eten, vlees voor dieren niet. Een groot verschil natuurlijk!!!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#635274
Juf-Marjan schreef: Vlees voor mensen moet eerst gekookt worden voordat we het kunnen eten, vlees voor dieren niet. Een groot verschil natuurlijk!!!
Tuurlijk, maar voor die tijd ligt het eerst in je koelkast en op je aanrecht en heb je het in handen en DAT is het moment waarop bacterie-infecties zich kunnen manifesteren, dus is het wel degelijk van belang hoeveel bacteriën er in/op  het vlees zitten. Het is tenslotte ook niet de bedoeling dat ik van een half gebakken biefstukje de kramperitus ga krijgen.

Maar neem maar van mij aan dat de hoeveelhied toegestane bacteriën in kvv hoger is dan bij dat lapje uit de supermarkt. Niet veel hoger, maar wel hoger.
Door Juf-Marjan
#635276
Dus jullie denken dat ik haar dat stuk ossenhaas gewoon rauw kan geven als ze kvv gewend is?

(Tinker, ik weet best dat filet american rauw gegeten wordt, maar daar gaat het nu helemaal niet over)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#635285
Juf-Marjan schreef: Dus jullie denken dat ik haar dat stuk ossenhaas gewoon rauw kan geven als ze kvv gewend is?

(Tinker, ik weet best dat filet american rauw gegeten wordt, maar daar gaat het nu helemaal niet over)
Bij een goede slager maken ze de filet americain waar je bijstaat. Hij neemt een stukje mooi rundvlees en maalt dit fijn, sausje erdoor een voila. Jij zit dan op dat moment een rauw stuk gemalen vlees te eten, dus vandaar dat filet americain zeker wel in dit verhaal past.

En JA, jij kun je hond gerust vlees uit de supermarkt geven. Dat maagje van jouw hond kan meer aan dan je denkt :D
Door Juf-Marjan
#635289
Nou, er is natuurlijk wel een heel verschil tussen bijv. filet american dat mensen rauw eten of kipfilet (dat door en door gaar gekookt moet worden).

Ik ben gewoon een beetje bang geworden omdat iemand mij een keer nadrukkelijk heeft afgeraden om rauw vlees te geven. Zij zei toen dat kvv toch heel anders is dan echt rauw vlees uit de supermarkt. Volgens haar heeft kvv nog iets ondergaan (ik denk dat ze denkt dat het verhit is ofzo), waardoor de bacteriën eruit zijn gehaald. Maar dat is niet zo toch? KVV is echt gewoon rauw vlees dat in stukjes is gehakt??

Goed, ik ga het proberen! Ik ga haar de ossenstaart rauw geven. Moet ik het dan nog in stukjes maken of moet ik haar zelf laten kauwen. En het bot moet ik niet te lang geven toch, daar moet ze aan wennen he? Jullie zien dat ik er weinig verstand van heb, vandaar dat ik hier ook ben.
Door Mevroi Kruim
#635297
kvv is NIET verhit. Dat is nou juist de crux van kompleet VERS voer, dat het rauw is en dus niet verhit.

En is het nou ossenstaart of ossehaas? Ossestaart is bot om soep van te trekken, en niet geschikt om aan je hond te voeren. Ossehaas is superdeluxe runderspiervlees en veels te duur om aan je hond te voeren  ;D maar er wel prima geschikt voor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door