Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#954756
Hallo,
mijn hond Boomer is dik 11,5 jaar oud. Ze heeft van pup af aan alle entingen ieder jaar gehad die (naar mij verteld was) nodig waren, cocktails dus. Plus toen ze naar het pension ging een aantal jaren entingen voor kennelhoest. Op advies van de dierenarts, ben ik 4 x per jaar gaan ontwormen.  (...)
Binnenkort krijgen we een pup erbij. De huidige eigenaar van de pup stond vreemd te kijken toen ik zei dat mijn oudje 4 x per jaar ontwormd werd. Ik vertelde dat dit op aanraden van de da was. Ben ik nou door de da beetgenomen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg goedgelovig ben, dus kunnen ze me makkelijk iets wijsmaken.
Wat vinden jullie? Moet ik op dezelfde manier doorgaan, of moet ik iets sceptischer zijn richting dierenarts?
Wat raden jullie aan? Binnenkort (moet) ze weer.
#954788
Mijn honden worden niet geent (wel getiterd) en nooit ontwormd. Ik laat mezelf ook niet elk jaar tegen DKTP en andere onzin enten, dat heeft een veel langere werking, en dat geldt voor de honden-vaccinaties ook. Die van Nobivac zijn sowieso 3 jaar geldig volgens de fabrikant dus elk jaar enten is echt niet nodig.
Ontwormen doe ik alleen als ik wormen zie of reden heb om aan te nemen dat er een wormen heeft. En dat is de afgelopen 5 jaar niet het geval geweest. Een gezonde volwassen hond heeft voldoende weerstand tegen wormen en door er zo vaak gif in te pompen neemt die weerstand juist af, en de hond dus vatbaarder voor parasieten.
#954789
Ontwormen doe ik alleen als ik eraan denk (ong. 1x per jaar dus). Ik hou de ontlasting goed in de gaten. Enten stop ik (denk ik) mee. Los van het feit dat het een godsvermogen kost begin ik er steeds minder het nut van in te zien. Bovendien wordt Tessa ziek van de entingen. >:(
#954801
Jeannette b schreef: Hallo,
mijn hond Boomer is dik 11,5 jaar oud. Ze heeft van pup af aan alle entingen ieder jaar gehad die (naar mij verteld was) nodig waren, cocktails dus. Plus toen ze naar het pension ging een aantal jaren entingen voor kennelhoest. Op advies van de dierenarts, ben ik 4 x per jaar gaan ontwormen. (...)
Binnenkort krijgen we een pup erbij. De huidige eigenaar van de pup stond vreemd te kijken toen ik zei dat mijn oudje 4 x per jaar ontwormd werd. Ik vertelde dat dit op aanraden van de da was. Ben ik nou door de da beetgenomen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg goedgelovig ben, dus kunnen ze me makkelijk iets wijsmaken.
Wat vinden jullie? Moet ik op dezelfde manier doorgaan, of moet ik iets sceptischer zijn richting dierenarts?
Wat raden jullie aan? Binnenkort (moet) ze weer.
Jouw Da heeft het standard fabrikanten advies uitgevoerd wat ontwormen aangaat. Beetgenomen vind ik daarom een groot woord, maar dat neem niet weg dat je wel wat sceptischer mag gaan worden ten aanzien van je dierenarts.
Door audier
#955018
Ik ent mijn honden wel en daar zit ook een oudje van 10 bij. (omdat ze bij ons in de vakantie in pension gaan) Ik ontworm ze het eerste half jaar en daarna niet meer. Wel als ik wormen zou zien natuurlijk maar dat is nog nooit gebeurt :)
#955048
Nou, de meningen zijn ernstig verdeeld zie ik. Mijn dierenarts heeft pas geleden een kompleet nieuw dierenkliniek opgezet. Misschien zitten er wel heel wat euri's van mij in de fundering. ;D
Ik denk dat ik inderdaad maar eens wat af ga bouwen. 1 á 2 keer per jaar ontwormen, en over een tijdje eens info vragen wat dat titeren aangaat. Als blijkt dat ze goed beschermd is, is het inderdaad gekkenwerk.  Het stomme is, dat ik er altijd van uitga dat dierenartsen toch deskundig zijn, en dat zij het beste willen voor mijn hond.  ???
#955137
Het is niet de mening van de dierenarts. Op het Ministerie van Volksgezondheid willen ze dat we 4x per jaar de hond en kat ontwormen. Uit recent onderzoek is gebleken dat dat niet helpt tegen de spoelwormen in de omgeving en het advies gaat misschien wel worden om het elke maand te doen.

Dus de dierenarts doet het volgens de regeltjes. Dat die regeltjes niet effectief zijn en ook niet zullen worden, dringt nog niet echt door, ben ik bang.
#959958
Haha,moet even lachen, hoezo da'sen deskundig? Niet op het gebied van voeding, ontwormen en enten. En ook de gebitscontrole laat te wensen over, sorry dat ik t zeg. Van de week nog een oud foxje hier in de trimsalon, ik zei jammer van de tandjes. Hoezo zegt ze, volgens de da zien die er nog fantastisch uit! Ok, het is maar wat je normaal vind dan, ik vind vieze bruine tanden nou niet echt geweldig. Bazinnetje vond de fox ook erg uit zijn bekkie stinken, ja lijkt me ook ja. Ook laatst een oudere bouvier, de achterste kiezen waren vies en het tandvlees opgetrokken. Net bij de da geweest, gebit was prima in orde volgens hem. Baasje heeft toch maar even de kiezen laten schoonmaken om erger te voorkomen. Ook worden hier gewoon honden geent met exceem, huidproblemen en oorproblemen. Waarschijnlijk hebben da'sen zelf nog nooit de bijsluiter gelezen. Ik vind het maar diep triest allemaal.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door