Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#943019
:D Krijg helemaal de smaak te pakken en wil kijken of het ook lukt voor kleine pup een barfmenu te maken. Heb in de stukken wel gezien wat ongeveer de hoeveelheid voor een pup zou zijn, maar vraag me af of dat niet te veel is. Kleine pup is volgend weekend 5 maanden, en weegt inmiddels 30 kilo. Ze eet nu met veel plezier CB. Volgens de verpakkingsrichtlijn 40 - 60 gram per kilo lichaamsgewicht, dus dan zou kleine pup 1200 - 1800 gram moeten eten. Kleine pup zou dit best wel willen, maar krijgt maar 750 gram en daarmee is ze niet te dik en niet te dun . Kleine pup is erg actief, maar heeft blijkbaar maar weinig nodig om op gewicht te blijven. Hoeveel gram zou ik haar om te starten moeten geven als ik haar om zou zetten? Ik weet het, het is ergens mee beginnen en dan met de ogen voeren, maar waar begin ik mee?????? Kleine pup is vandaag geheel vrijwillig met de 5% groente begonnen en heeft zojuist een kropje sla verorberd.
Door roefus
#943022
kira schreef: :D Krijg helemaal de smaak te pakken en wil kijken of het ook lukt voor kleine pup een barfmenu te maken. Heb in de stukken wel gezien wat ongeveer de hoeveelheid voor een pup zou zijn, maar vraag me af of dat niet te veel is. Kleine pup is volgend weekend 5 maanden, en weegt inmiddels 30 kilo. Ze eet nu met veel plezier CB. Volgens de verpakkingsrichtlijn 40 - 60 gram per kilo lichaamsgewicht, dus dan zou kleine pup 1200 - 1800 gram moeten eten. Kleine pup zou dit best wel willen, maar krijgt maar 750 gram en daarmee is ze niet te dik en niet te dun . Kleine pup is erg actief, maar heeft blijkbaar maar weinig nodig om op gewicht te blijven. Hoeveel gram zou ik haar om te starten moeten geven als ik haar om zou zetten? Ik weet het, het is ergens mee beginnen en dan met de ogen voeren, maar waar begin ik mee?????? Kleine pup is vandaag geheel vrijwillig met de 5% groente begonnen en heeft zojuist een kropje sla verorberd.
Hahaha...weet je zéker dat het geen koetje is?  :)
Ik zou qua barfmaaltijd hetzelfde aanhouden als wat je nu aan CB voert.

Ik vind zelf barfmaaltijden nogal verschillend.
Geef je mager vlees, geef je vlees met wat meer vet?
Al die dingen.

Er wordt vaak gezegd dat honden aan Barf minder nodig hebben, maar volgens mij lees ik ook het tegenovergestelde.
Ik denk dus dat het allemaal afhankelijk is van wat je voert (vet geitenvlees t.o.v. mager kalkoenvlees bijvoorbeeld).
Maar over het algemeen genomen, zou ik gewoon hetzelfde percentage aanhouden als wat je nu met CB voert.

En dan weer 'met je ogen' kijken  ;) :)
Door Lizzy
#943161
Voor pups rekenen we 5% tot 10% van het lichaamsgewicht (hoe kleiner het formaat pup, hoe meer ie eet). Maarrrrr, een pup blijft geen pup en hoe ouder de pup wordt, hoe minder eten ie krijgt.

Linga, mijn pup, zat tot 5 maanden op 7% van haar lichaamsgewicht. En bij 5 maanden begon de hoeveelheid af te nemen, zat ze op ongeveer 5% van haar lichaamsgewicht. Bij 7 maanden zat Linga op ongeveer 3% van haar lichaamsgewicht. Linga is een Dalmatier en ze weegt nu 28 kilo (volwassen).
Door laura86
#943249
Als ze aan 750 gram genoeg heeft zal ze idd gewoon weinig nodig hebben. Ik zo met Barf met ongeveer hetzelfde gewicht beginnen, je ziet snel genoeg of het genoeg is of niet.

Mijn pup zit vanaf een maand of drie al op 4% van zijn lichaamsgewicht en heeft dus ook niet veel nodig. Zeker als ik hierboven lees dan Linga toen 7% kreeg. Bo zou dan echt een wandelend worstenbroodje worden. Gewoon uitproberen dus!
Door claudiaB
#943331
Ayla de jack russelpup van mijn dochter is nu 12 weken en weegt 1,5 kg.
Zij krijgt sinds deze week 200 gram kvv. Ze kreeg 150 gram maar ze werd mager.
Zo blijkt maar weer iedere hond heeft andere behoeftes. Voeren met je ogen (en Handen) is nog altijd het beste.  ;) ;)
succes Claudia
Door Juul
#943423
Falco is met 6 maanden ook over gegaan op barf, Hij kreeg vanaf 5 maanden CB.
Hij woog met 6 mnd, 28 kg en was aan de magere kant.
Ik ben begonnen met dezelfde hoeveelheid. Maar de eerste paar weken kwam ie iets minder volgens schema aan, dus ben ik iets meer gaan geven als met de CB.

Hij is nu 8 maanden, 32.5 kg, en, (volgens mijn oog ;),) precies goed op gewicht.
Hij krijgt dagelijks 1700 gram Barf, = 5.2 procent. Hij groeit nu minder hard, hij zit al een paar weken op deze hoeveelheid, zonder dat ie magerder wordt. Als ie straks dikker gaat worden, ga ik beginnen met minderen, en met 2 maaltijden.

Succes!
Gebruikersavatar
Door kira
#944156
uitgaande van jullie adviezen denk ik dat ik moeder en dochter begin met hetzelfde menu. Kleine pup krijgt dan wel heel veel eten, in grammen dan, maar in grammen krijgt ze nu van de CB ook hetzelfde als haar mam. En dan maar voelen/kijken en aanpassen al naar gelang de behoefte. De groeispurt zal nu ongeveer gaan komen, over drie maanden begint in principe de afbouwfase is mijn ervaring.

Heb nog even goed onder haar buikje gekeken, maar geen uiers, dus nee, toch geen koe ;D, ze lijkt trouwens meer op een baviaantje.

Plek gecreeerd voor een extra vriezer, nu inkopen en dan beginnen. En maar hopen dat ze het lusten zodat ik niet zelf als avondeten aan de karkasjes moet. Maar komt gezien de reacties op kippenekken en bouten vast wel goed. Zijn volgens mij geboren carnivoren die twee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door