Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#94026
Wauw Nienke, geweldig, dit rapport van jouw bevindingen! Ik vind het zeer interessant en leerzaam. Want, teken gaan een steeds groter probleem worden, ook in ons land.

Jouw observatie over het badderen: Mijn Dalmaten zijn nog nooit gebadderd. Onze Whoofer heb ik in het verleden wel gebadderd. Zij heeft er inderdaad een bloedhekel aan en het eerste wat zij doet is inderdaad in iets smerigs liggen rollen....
Gebruikersavatar
Door sylvia
#94130
die van mij gaan iedere week in bad en hebben nog nooit een teek gehad.
Door Marion
#94157
Laatst had Tommie in het park in iets liggen rollen; eendenstront, ganzenstront of iets dergelijks. Dan gaat hij dus wel even in bad ;D
Door Timmy
#94167
Nienke schreef:Ik heb overigens van een iemand anders, die ook veel ervaring heeft met teken, begrepen dat het eigenlijk de baby teken zijn die de ziekten overbrengen. En dat die minstens ...uhhh.... dacht zo'n 12 (of was het 24 ?) uur moet vast zitten voordat het de ziektebrenger over brengt. Dus als je elke dag checked.
Zowel de nymfe (voorjaar) als volwassen teek (vrouwtjes) kunnen het overbrengen. En inderdaad gebeurd dat pas 24-48 uur na de feitelijke "beet".

Gr.
Linda
Door Lupa
#94199
sylvia schreef: die van mij gaan iedere week in bad en hebben nog nooit een teek gehad.
maar ik zie me zelf niet Lupa Mientje en Tika ieder week in bad doen ::)
ben ik te lui ???
Door alies2
#94206
Wat een duidelijk verhaal Nienke. Ik denk er hard over gewoon niets meer te gebruiken en toch te vertrouwen op de tekencontroles. (Slechte smoes om uitgebreid met de honden te kunnen vozen.)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#94518
Lupa schreef:

maar ik zie me zelf niet Lupa Mientje en Tika ieder week in bad doen ::)
ben ik te lui ???
ik denk ut ;D
Door Nienke
#95616
sylvia schreef: die van mij gaan iedere week in bad en hebben nog nooit een teek gehad.

Tja, zo heb je altijd uitzonderingen. En ik denk dat je je daar erg gelukkig mee mag prijzen. En daarbij kan het dieet van je dier een grote rol spelen, zelfs.


Mijn ervaringen zijn uiteraard niet heilig, maar ik spreek wel van zo'n 15 a 20 honden per dag, waarbij het aardig roteerd, samengand met minstens 9 maanden per jaar een tekenplaag :(
Verder in veel literatuur lees ik dat het niet verstandig is om je hond te vaak te wassen, waarbij 1x per week te vaak wordt genoemd. Je haalt er namelijk de beschermende vetlaag mee weg, waarbij natuurlijke afweer oa tegen teken ook weg is.
Ik ben geneigd in deze bewering te geloven wanneer ik de vaak gewassen honden vergelijk met honden die eens per 2 maanden of minder gewassen worden met (honde)shampoo (dat laatste voor de duidelijkheid).

Linda bedankt voor je aanvulling. 'k Was het even kwijt. :)

MVG, Nienke
Door Nienke
#95618
alies2 schreef: Wat een duidelijk verhaal Nienke. Ik denk er hard over gewoon niets meer te gebruiken en toch te vertrouwen op de tekencontroles. (Slechte smoes om uitgebreid met de honden te kunnen vozen.)
Hmm, dat mag je nou wel zeggen, maar het is toch ook een uitstekende manier om lekker 'intiem' en rang-rode bevestigend met je dier bezig te zijn. Plus, doordat ik m'n rottie altijd met zijn kop op schoot (ik zitttend op de grond) en alle poten omhoog onderzocht op teken, kon ik hem vrij gemakkelijk ook zo op de DA tafel leggen/commanderen toen er een X-ray van z'n heupen gemaakt moest worden.

Het kan dus ook zo z'n voordelen hebben ;)

MVG, Nienke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#95668
Nienke schreef:



Verder in veel literatuur lees ik dat het niet verstandig is om je hond te vaak te wassen, waarbij 1x per week te vaak wordt genoemd. Je haalt er namelijk de beschermende vetlaag mee weg,
Dit is zoooo verschrikkelijk achterhaald en stamt nog uit de tijd dat men de honden waste met groene zeep, mensenshampoo enz.
Dat bepaalde literatuur er nog steeds zo over schrijft komt naar mijn mening om dat de meeste algemene hondenboeken niks anders dan slappe aftreksels van elkaar zijn.
In de meeste hondenboeken/literatuur staat ook dat hondenvoer bereiden toch echt iets is wat je aan een brokkenfabrikant moet overlaten. Nah, ondertussen weten we dat dat ook onzin is.

Overigens merk ik hier geen verschil tussen de regelmatig en de af ten toe gewassenen en de infectiedruk was in onze oude woonplaats echt hoog te noemen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#95814
Nienke schreef:


Tja, zo heb je altijd uitzonderingen. En ik denk dat je je daar erg gelukkig mee mag prijzen. En daarbij kan het dieet van je dier een grote rol spelen, zelfs.


Mijn ervaringen zijn uiteraard niet heilig, maar ik spreek wel van zo'n 15 a 20 honden per dag, waarbij het aardig roteerd, samengand met minstens 9 maanden per jaar een tekenplaag :(
Verder in veel literatuur lees ik dat het niet verstandig is om je hond te vaak te wassen, waarbij 1x per week te vaak wordt genoemd. Je haalt er namelijk de beschermende vetlaag mee weg, waarbij natuurlijke afweer oa tegen teken ook weg is.
Ik ben geneigd in deze bewering te geloven wanneer ik de vaak gewassen honden vergelijk met honden die eens per 2 maanden of minder gewassen worden met (honde)shampoo (dat laatste voor de duidelijkheid).

Linda bedankt voor je aanvulling. 'k Was het even kwijt. :)

MVG, Nienke
Angelique is me al voor geweest maar met een goede milde hondenshampoo kun je iedere week een hond wassen zonder zijn huid te strippen.Mits een goede shampoo gebruikt wordt is de natuurlijke vetlaag van de huid binnen het uur hersteld.
Het is hetzelfde als mensen iedere dag soms ook nog twee keer per dag gaan douchen,als je dat doet met de zeep van 25 jaar geleden loop je binnen een half jaar bij de dermatoloog.

De honden die hier komen om getrimd te worden gaan niet regelmatig in bad, bij deze honden haal ik dus wel teken weg.Ik ben dus van mening dat het wassen er niet zoveel mee te maken heeft.
Ik denk dat het meer is of je aantrekkelijk bent voor teken of niet.Voeding zou daar een rol in kunnen spelen.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 13 mei 2004, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cat
#95854
Ik lees steeds dat voeding een rol zou moeten spelen bij teken. Het spijt me zeer, maar mijn 2 (kerngezonde)border collies krijgen exact hetzelfde te eten (Carnibest): bij mijn reu haal ik dagelijks wel 20 teken weg en dat is zeker niet overdreven. Bij mijn teef echter hooguit 2 per dag.
Ze krijgen overigens allebei ook frontline in de nek, maar dat helpt geen ene mallemoer. Ik woon in Drenthe en heb al vanaf de maand januari te kampen met die rotteken.
Het is wel makkelijk om te zeggen dat je dan in het topseizoen niet meer in de bossen moet gaan lopen, maar dat zou hier betekenen dat ik al vanaf januari tot pakweg november de bossen hier in Drenthe zou moeten gaan mijden........

Ik ben behoorlijk gefrustreerd over die teken. Ik denk dat ik maar die tekenband ga proberen, al ben ik voor dat soort dingen altijd een beetje huiverig. Maar het loopt echt uit de hand nu en ik hou mijn hart vast dat er een keer een zieke teek tussen zit die ik niet heb gezien.

Wat ik trouwens niet snap, is dat ondanks die Frontline de teken dus gewoon vastzuigen en groot worden. Dat zou toch niet moeten mogen?

Groetjes Cat
Gebruikersavatar
Door sylvia
#95864
Cat schreef: Ik lees steeds dat voeding een rol zou moeten spelen bij teken. Het spijt me zeer, maar mijn 2 (kerngezonde)border collies krijgen exact hetzelfde te eten (Carnibest): bij mijn reu haal ik dagelijks wel 20 teken weg en dat is zeker niet overdreven. Bij mijn teef echter hooguit 2 per dag.
Ze krijgen overigens allebei ook frontline in de nek, maar dat helpt geen ene mallemoer. Ik woon in Drenthe en heb al vanaf de maand januari te kampen met die rotteken.
Het is wel makkelijk om te zeggen dat je dan in het topseizoen niet meer in de bossen moet gaan lopen, maar dat zou hier betekenen dat ik al vanaf januari tot pakweg november de bossen hier in Drenthe zou moeten gaan mijden........

Ik ben behoorlijk gefrustreerd over die teken. Ik denk dat ik maar die tekenband ga proberen, al ben ik voor dat soort dingen altijd een beetje huiverig. Maar het loopt echt uit de hand nu en ik hou mijn hart vast dat er een keer een zieke teek tussen zit die ik niet heb gezien.

Wat ik trouwens niet snap, is dat ondanks die Frontline de teken dus gewoon vastzuigen en groot worden. Dat zou toch niet moeten mogen?

Groetjes Cat
Ja dat is dus wat ik zei voeding kan een rol spelen,maar dat hoeft dus niet.Ik denk niet dat je kan stellen dat als je hond vers eet dat hij gevrijwaard is van vlooien en teken (was dat maar waar) Maar misschien dat een bepaalde voeding bij de ene hond net dat tikkie meegeeft waardoor hij niet smakelijk is ,hoeft niet maar zou kunnen.Ik heb tot op heden ook nog geen effect mogen genieten van knoflook door het eten,bij mijn honden helpt het geen steek tegen vlooien.Ze hadden al 6 jaar geen vlo gehad zonder knoflook of iets anders totdat we een kat kregen.Nu hebben ze al een hele periode knoflook gehad en pikken ze nog vlooien op .

Volgens mij moeten die teken doodgaan nadat ze zich hebben vastgebeten anders krijgen ze die frontline niet binnen,tenminste ik neem aan dat het zo werkt.
Door Cat
#95870
sylvia schreef:

Ja, dat dacht ik dus ook, maar dat gebeurt echt niet. Als ik de teken niet verwijder, dan groeien ze tot ze verzadigd zijn en eraf vallen als kleine ballonnetjes. Springlevend.
Volgens mij zijn de teken in de omgeving waar ik woon gewoonweg resistent tegen Frontline.

Het is ook nog eens zo, dat ik vaak varieer in wandelingen, zodat je niet kunt zeggen dat een bepaalde omgeving erger is dan een andere. Waar ik ook kom, mijn oudste hond wordt belaagd door die krengen....

Groetjes Cat
Gebruikersavatar
Door Laika
#95922
[Ik ben behoorlijk gefrustreerd over die teken. Ik denk dat ik maar die tekenband ga proberen, al ben ik voor dat soort dingen altijd een beetje huiverig. Maar het loopt echt uit de hand nu en ik hou mijn hart vast dat er een keer een zieke teek tussen zit die ik niet heb gezien.

Wat ik trouwens niet snap, is dat ondanks die Frontline de teken dus gewoon vastzuigen en groot worden. Dat zou toch niet moeten mogen?

Groetjes Cat
[quote][/quote]

Gelukkig woon ik in de polder maar als ik een tekenvangende hond had dan zou ik wellicht een dunne jas (zie http://www.hondtotaal.nl) overwegen. Bij deze jassen van stretchstof steken alleen de voeten, kop en staart uit. Het is een mallotig gezicht maar ach zoveel mensen kom je niet tegen in het bos.
groetjes, Mariska
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door