Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Jolly
#91481
ze zijn niet kapot gegaan in de winter (heuhe winter hebben we een winter gehad dan dit jaar, nee dus)
Door SemBo
#91515
Vergeet gewoon alle chemische middeltjes maar controleer je hond gewoon iedere dag na een wandeling. Blijkbaar doet iedereen dat toch al, of ze nou ingespoten, bedruppeld of behalsband zijn.

Hiermee voorkom je de teken niet maar ben je er wel zeker van dat de teek er niet langer dan een uur of wat zit.... ;D

Tis maar een ideetje...;)
Door alies2
#91629
Vind ik best lastig bij een zwarte hond.
(Vinden jullie deze foto niet mooi, is gemaakt tijdens hun eerste spel samen. Ik stond te janken van blijdschap.)
Alies
Door SemBo
#91788
Maarja, je voelt toch of er iets zit? Bo & Raya zijn ook donker van kleur dus snel zul je die rotteken niet zien zitten. Ik voel gewoon hun hele lijfje na op teken en voel meteen of er iets zit wat er naar mijn idee niet hoort.
Door alies2
#92072
Dan zitten ze dus al vast. Vind ik een eng idee want stel dat ik hem met de vorige tekencontrole (altijd na de wandeling) gemist heb. En trouwens, ze zitten nu ook gewoon in onze tuin dus moet ik ze tig keer per dag controleren wil ik ze vinden voor ze zich ingegraven hebben.
Alies
Door Lupa
#92073
als ze alvast zitten is het nog geen probleem, binnen 24 uur eraf haelen.
als je dat iedere dag doet dan heb jeze
Gebruikersavatar
Door Nitus
#92129
Bij mijn honden kun je de teken gewoon zien lopen! Vanochtend nog bij Nitus, ik denk wat zit daar op z'n kop? :o Ja hoor, een loslopende teek! >:( Die rode achterlijfjes kun je best goed zien vind ik. Maar als je kleurenblind bent heb je natuurlijk een probleempje ;).
Laatst gewijzigd door Nitus op do 06 mei 2004, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door alies2
#92907
Ik ben gewoon doodsbenauwd dat ik er 1 mis. (Een teek mis of een hond moet missen, maakt in dit geval niet uit)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#93452
Ik heb vorig jaar een zwerfhondje in de parktijk gehad. Een klein wit hondje, soort Maltezer leeuwtje. Die had er meer dan 50. Zijn kop leek wel een druiventros. Rustig een voor een verwijderd en de wondjes ontsmet. Nergens last van gehad. Het hondje dus.
Door Marion
#93547
Hitam schreef: Ik heb vorig jaar een zwerfhondje in de parktijk gehad. Een klein wit hondje, soort Maltezer leeuwtje. Die had er meer dan 50. Zijn kop leek wel een druiventros. Rustig een voor een verwijderd en de wondjes ontsmet. Nergens last van gehad. Het hondje dus.
:o

he jakkes :-X
Door alies2
#93642
50 jeetje mina, dat is wel erg veel. Voor mij is het normaal als er een stuk of tien rondlopen en gister heb ik er vier verwijderd.
Door ~anna~
#93647
Vorig jaar hier bij het water kwam ik een katje tegen leek wel een zwerver zat onder de teken ik heb er een stuk of 8 gepakt.Ik was wel verbaast het katje liet het gewoon toe iemand die vootbij liep en die het zag zei het lucht mischien ook op.
Door alies2
#93708
Acht vind ik niet zo veel. Vorig jaar hadden we een heerlijk boswandeling gemaakt in een bos in de buurt, na afloop had Bommel er twintig. In een uurtje opgepikt! Voor hem is tot tien teken normaal, daarna wortd het veel.
Door jeanne
#93744
k heb ooit een bouvier in mijn salon gehad, diende als waakhond (was lief beestje hoor) en ik dacht, wat zitten die oren toch vreselijk in de klit.
Bleken het allemaal teken te zijn :-X Zijn hele kop zat vol! Zoiets had ik werkelijk nog nooit gezien, het was gewoon zielig! Ik heb een deel verwijderd, maar er was geen beginnen aan :-\ heb hem met vlooienshampoo gewassen, na het scheren nog flink ingespoten (hoofd niet) met Exil. Wormen had het arme beest ook nog, ze kropen er achter gewoon uit :-X Getverdegetver :-X :-X
Ik heb die eigenaren dus ook een flinke uitbrander gegeven, en wonder boven wonder, de volgende beurt waren de teken weg en had ie een vlooien/tekenband om en was ontwormd. Beestje liep op het terrein, ook tussen de schapen :-\
Door Nienke
#94011
Hoi Mensen,

Teken. Nou daar kan ik wel over meepraten. Die hebben we hier 12 van de 12 maanden per jaar, waarvan gedurende het koele seizoen het minst. Heb nu weer een ware plaag.

Mijn ervaring is dat sommige honden meer aantrekkelijk voor teken zijn dan andere, net als bijv. sommige mensen sneller muggen aantrekken dan andere.

Heel duidelijk is wanneer een hond ziek is dat de teken dan in legers 'aanvallen'. Ook zie ik een duidelijk verschil bij die honden die veel te vaak gewassen (= 1x/week, maar ook nog bij 1x/3weken) worden (maar ook vlak na een wasbeurt bij die honden die ik hoogsten eens in de twee maanden was), waarbij dus de natuurlijk vetlaag (=beschermlaag) weggehaald wordt. Verder is ook een duidelijk verschil te merken tussen de rauw-voer-eters en de droogvoer eters. Waarbij er weer tussen de goedkoop droogvoer eters en geimporteerd (=duur) droogvoer eters een verschil te zien is. Dus al met al ben ik het roerend met Bart eens dat hoe beter het immuun systeem van het dier hoe minder kans het heeft op teken. Maar dat wil niet zeggen dat de hond teek-vrij zal blijven. Verder door al het gefok (waarbij ik dus niet de fokkers onder jullie met deze opmerking wil aan- noch afvallen)en vaak de overdreven hygiene, vraag ik me af inhoeverre een honde (en ook mense) lijf zich nog kan weren tegen al de ziekte kiemen.

Verder een observatie van de honden van mijn ex: ze hebben er een godsgruwelijke hekel aan om gebadderd te worden en gaan geheid weer in de buffalo stront liggen rollen direkt na hun badder. Opvallend is wel dat doordat ze gehuld zijn in die stront en weet-ik-veel waar ze nog meer in liggen te rollen, ze vrijwel geen teken hebben. (deze [bastaard] honden lopen wel los de gehele dag, krijgen van hun baas goedkoop hondevoer >:( maar jagen de goodies er zelfs wel weer bij :). Het zijn keisterke honden).

Verder een mindere mededeling: na verloop van tijd raken die kl... teken immun voor de chemicalien die je op of in je dier stopt. Zo helpt hier Frontline en Strongholt vrijwel niet meer, behalve wanneer dit middel minstens een half jaar niet meer aan het dier is gegeven. Verder, bij een ware teken plaag moet je je dier minsten eens per 3 weken frontline geven om nog enig resultaat te boeken.
Wat wel helpt, maar wat tegelijkertijd een paarde middel is, is Bayticol. Daar de teken plaag hier oncontroleerbaar was geworden vorig jaar (minstens 100 teken per hond per dag) heb ik de pest control troepen ingeroepen. Die komen nu elke maand en sprayen met name in alle scheuren en kieren, bovenop de plafonds, net onder het dak, boven de mossquito netten etc. Teken, zodra ze zich hebben laten vallen, kruipen langs wanden en palen omhoog, om zich vervolgens in een kier gaatje oid te verstoppen. Het vrouwtjes teek kan zo'n 500 eieren leggen.
Afijn, pest control komt nu al zo'n 3/4 jaar en ik heb wederom een teken plaag, hoewel (nog) iets minder dan vorig jaar.

Dan heb ik net drie dagen geleden een advies gekregen van een Amerikaanse enthomologe (uhh.. insecten expert), die oa onderzoek heeft gedaan naar teken, vlooien ed. dat poeder van puur gedroogde eucalyptus bladeren, gestroid langs de wanden en palen ed ook teken dodend kan werken en verder boric acid. Heb dit nog niet uitgeprobeerd, kan er dus verder niets over zeggen.

Verder trek ik de vastgebeten teken er altijd met de hand of met een pincet eruit. Nooit een probleem. De gevangen teken kun je dan in een potje water waarin je wat benzine, bayticol, afgewerkte olie oid stopt. Vinden ze ook echt niet lekker ;).

Ik heb overigens van een iemand anders, die ook veel ervaring heeft met teken, begrepen dat het eigenlijk de baby teken zijn die de ziekten overbrengen. En dat die minstens ...uhhh.... dacht zo'n 12 (of was het 24 ?) uur moet vast zitten voordat het de ziektebrenger over brengt. Dus als je elke dag checked.
Ik heb overigens in de 7 jaren dat ik de kennel heb 2 honden gehad die er ziek van geworden zijn en er vervolgens aan dood zijn gegaan. De eerste was een GSD die al veel problemen had met vacht en huid (wat er nu precies niet goed aan het dier was heb ik niet uit kunnen vissen). de tweede was mijn boxertje (ondanks dat ik nog steeds mijn twijfels bij deze diagnose heb, nl. chronische E.canis). Die had ik gekocht toen ze 3 maanden was met zware pneumonia en hondeziekte. Hoewel haar gezondheid door de overgang naar BARF enorm verbetert was, is ze nooit helemaal klacht vrij geweest (mn. steeds terug kerend kuch, ongeveer tweemaal per jaar een paar dagen).

Nou dat was het wel zo'n beetje met mijn ervaringen hier.

Ik hoop dat ik jullie hiermee een beetje van dienst heb kunnen zijn,

MVG, Nienke (uit Chiang Mai, Thailand voor de extra duidelijkheid)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door