Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#93677
Marieke schreef: Wat is ruwe as precies?
Kijk maar even op deze pagina: (is een htmlversie van een pdf-bestand)
http://www.google.nl/search?q=cache:VYNvuk49yX0J:allserv.ugent.be/~gjans/lessen/cursus%2520ADV%25202003-2004%2520-%2520inleiding.pdf+voeding+%22ruwe+as%22&hl=nl


Dit staat erin over ruwe as:
"* ruwe as (RAS) Dit is alles dat overblijft na verassing, m.a.w. de mineralen. Dit kan nog opgesplitst worden in de oplosbare en de onoplosbare fractie. De oplosbare fractie bevat doorgaans de mineralen die benutbaar zijn voor het dier. De onoplosbare fractie geeft soms een indicatie over de contaminatie met aarde, zoals bij bieten of maniok."
Laatst gewijzigd door chooky op zo 09 mei 2004, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marieke
#93684
ok, das niet zo lekker dus. Ik kom hier trouwens op omdat dat schijnbaar in brokken zit. Iemand gebruikte dit als argument om geen brokken te voeren. Ik wilde ff checken of dit geen bullshit argument is, anders sta je er als "anti-brokken"pleiter ook weer zo lekker op. En dat willen we niet hebben ;D
Gebruikersavatar
Door chooky
#93687
Kijk eens op deze pagina van Carnibest:
http://www.carnibest.nl/hond.htm
Daar staat de analyse van een van de versvoer-versies. Zoals je ziet staat daar ook 'as' bij.
In voedsel zitten nu eenmaal de nodige mineralen en bij verbranding blijven deze als reststoffen over (ze leveren geen energie, maar zijn wel aanwezig in het voedsel als belangrijke voedingsstoffen, net als vocht, verbrandt ook niet, maar is wel nodig). Eventueel (als het goed is...) kunnen deze stoffen wel opgenomen en benut worden door de hond.
Door Marieke
#93688
ow duh..............sorry ik ben niet wakker...had verbranding te letterlijk opgevat
snap nu ook ineens waarom die persoon 'ruwe as' als gevaarlijk bestempelde, vond het al zo raar, vandaar mijn vraag hier. Chooky bedankt voor je uitleg en moeite! :-*
Laatst gewijzigd door Marieke op zo 09 mei 2004, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marieke
#93690
Timmy schreef: In vlees zit ook mineralen ::)

Gr.
Linda
dat bedoelde ik ook niet, ik dacht dus (stomstom) letterlijk aan verbrandingsproducten. heheh
Laatst gewijzigd door Marieke op zo 09 mei 2004, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door