Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Carlijn
#93466
Zo langzamerhand begin ik steeds meer barf maaltijden te geven naast de Bibi (ongevreer 50-50)... dus ik denk dat het maar eens tijd gaat worden dat ik me meer met de verhoudingen bezig ga houden.
Sinds een aantal dagen ben ik gaan bijhouden wat ik precies voer, dus in de loop van de week zal ook ik hier een weekmenu plaatsen.

Maar eerst nog een paar vragen ;D
-Ik geef Morris momenteel nog regelmatig wat Fitomix bij zijn maaltijd (voor de nodige voedingstoffen) maar is dit ook te gebruiken als vervanging van Groenten?
Ik geef momenteel ong. 2 keer per week een Gr-Mix en op de andere dagen Fitomix.

-Vandaag heeft Morris voor het eerst mogen smullen van een echte vis... Verse Makreel, helaas voor hem moest hij hem wel delen met de katten. Als toetje hebben ze sardien uit blik gekregen.
Al met al vond hij het echt een geweldige maaltijd en ik heb echt met plezier en verbazing staan kijken hoe makkelijk hij 3/4 vis naar binnen werkte.
Maar waar valt vis onder? Is dat spiervlees? of kun je het nergens onderverdelen en is het gewoon extra?

-Kan een hond vuile pens nagenoeg helemaal verteren?
Ik heb gisteren namelijk voor het eerst een pensdag gehouden. In totaal een pond vuile pens (morris weegt ruim 9 kilo) en sinds gisterochtend heeft hij niet meer gepoept (normaal 2 keer per dag). Hij maakt ook geen aanstalte en heeft ook geen harde/dikke buik... dus de pens lijkt echt weg ???
Is dit normaal? Waar valt pens eigenlijk onder? orgaanvlees of eigenlijk nergens onder en is het gewoon extra?

Groetjes, Carlijn
Door Marion
#93477
Hoi Carlijn
volgens mij valt pens onder orgaanvlees, maar er zitten ook groentes in ....
Dat van die ontlasting is mij nooitm opgevallen bij Tommie, dus dat weet ik niet. Maar als ijn buik niet hard is zal het wel goed zijn??? Ik geef tommie trouwens ook nooit een echte pensdag maar als ontbijt 30 gr pens, dus dat is ook niet zo veel natuurlijk.
Ík vind het voor de berekening ook moeilijk om te zeggen waar vis onder valt; ik denk dat het gewoon vlees is met gedeelte bot en gedeelte orgaan (graat valt onder bot en een hele vis bevat organen) maar de verhouding zou ik niet weten.
Ik hoop dat de anderen je meer kunnen helpen!
Door Lizzy
#93902
Carlijn schreef: Zo langzamerhand begin ik steeds meer barf maaltijden te geven naast de Bibi (ongevreer 50-50)... dus ik denk dat het maar eens tijd gaat worden dat ik me meer met de verhoudingen bezig ga houden.
Sinds een aantal dagen ben ik gaan bijhouden wat ik precies voer, dus in de loop van de week zal ook ik hier een weekmenu plaatsen.

Maar eerst nog een paar vragen ;D
-Ik geef Morris momenteel nog regelmatig wat Fitomix bij zijn maaltijd (voor de nodige voedingstoffen) maar is dit ook te gebruiken als vervanging van Groenten?
Ik geef momenteel ong. 2 keer per week een Gr-Mix en op de andere dagen Fitomix.
Tja, moeilijk... Ik weet hier eerlijk gezegd geen antwoord op.... Ik zou zelf niet graag alleen fytomix geven en geen groentes.... Gewoon, gevoelsmatig denk ik dat groentes ook goede eigenschappen bezitten en gezond zijn voor de hond...
-Vandaag heeft Morris voor het eerst mogen smullen van een echte vis... Verse Makreel, helaas voor hem moest hij hem wel delen met de katten. Als toetje hebben ze sardien uit blik gekregen.
Al met al vond hij het echt een geweldige maaltijd en ik heb echt met plezier en verbazing staan kijken hoe makkelijk hij 3/4 vis naar binnen werkte.
Maar waar valt vis onder? Is dat spiervlees? of kun je het nergens onderverdelen en is het gewoon extra?
Ik deel rauwe/verse vis onder heel prooidier als ze heel zijn. Makreel bijv. heeft vrij veel graat dus ik doe dat ook wel onder Rauwe Vlees Botten en reken dan 10% "bot" en ongeveer 80% (vis)vlees en 10% orgaanvlees (als de organen er nog inzitten. Als het schoongemaakte vis is, dan valt het hier onder vlees.
-Kan een hond vuile pens nagenoeg helemaal verteren?
Ik heb gisteren namelijk voor het eerst een pensdag gehouden. In totaal een pond vuile pens (morris weegt ruim 9 kilo) en sinds gisterochtend heeft hij niet meer gepoept (normaal 2 keer per dag). Hij maakt ook geen aanstalte en heeft ook geen harde/dikke buik... dus de pens lijkt echt weg ???
Is dit normaal? Waar valt pens eigenlijk onder? orgaanvlees of eigenlijk nergens onder en is het gewoon extra?
Volgens mij verteerd pens inderdaad voor het allergrootste gedeelte en is het makkelijk verteerbaar. En ja, als ze hier alleen pens (of pens + groente) hebben gekregen, dan poepen ze ook beduidend minder. Ik laat pens onder orgaanvlees vallen.
Groetjes, Carlijn
Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door