Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door essie
#92590
Ik wil van de week groente pureren en heb nog wat rabarber liggen.
Kan ik dit er ook doorheen doen?

Esther
Door Lizzy
#92591
Mmmm, ik ben er niet stuk van, van rabarber. Om deze redenen:

Veel mensen lusten van nature al geen rabarber en ook maar 13% van de Nederlandse bevolking eet rabarber. Rabarber is een beetje te zuur vinden de meeste mensen. Dit zuur heet oxaalzuur. In rabarber komt van nature het oxaalzuur in voor. Naarmate men de rabarber later oogst, hoe meer oxaalzuur de rabarber bevat. Deze gaat een verbinding aan met de kalk die bijvoorbeeld uit melk of zuivelproducten wordt opgenomen en maakt die kalk onwerkzaam, zodat deze niet meer ten goede komt aan het lichaam. Een tekort aan kalk kan leiden tot een spierirritatie en bij een ernstig tekort kan tetanie optreden. Bij kleine kinderen en oudere mensen is een teveel erg gevaarlijk, kleine kinderen hebben nog veel bot dat van kraakbeen over moet gaan op echt bot en bij oudere mensen zijn de botten poreus aan het worden en is een teveel aan rabarber niet bevorderlijk. Kalk is ook bevorderlijk voor de spierkracht. Men heeft tenminste 1 gram kalk per dag nodig om in goede gezondheid te blijven.

Voorzorgen nemen en je kan er gerust van blijven eten:

Om de werking van het oxaalzuur te verminderen kan er tijdens het koken een stukje kalk, bijvoorbeeld een klein stukje krijt, aan de rabarber worden toegevoegd, dit neutraliseert het geheel. Het is alleen niet bevorderlijk voor de smaak. Verder is het verstandig niet vaker dan 2 maal in de week rabarber te eten.

Bron: http://home2.pi.be/eb349940/Voeding/GiftigEnGezond.htm

Bladschijf van rabarber is trouwens giftig
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 07 mei 2004, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door essie
#92969
Oke, dan krijgen de honden het niet.

Eet het zelf wel op ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door