Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#928080
Ik heb een eng berichtje gelezen, dat katten met witte oortjes altijd huidkanker ontwikkelen.
Ot heeft witte oortjes, en Sien is rossig, dus heeft ook weinig pigment. Sien heeft ook een hele mooie roze neus, waarmee ze altijd van die gezellige neusafdrukken  op de ramen maakt.

Insmeren met sunblock oid? En welk merk dan? Aangezien ze het zullen oplikken/eraf wassen.
Ik gebruik zelf amper zonnespul, want ik heb erg donker haar en donkere ogen. Ik verbrand amper. Geen idee welk merkje/smaak ik moet gebruiken voor ze.

Ik wil graag dat Ot en Sien gewoon 20 worden, mét oortjes bij voorkeur.

Kan iemand me ook iets meer vertellem over (witte) katten en huidkanker?
Gebruikersavatar
Door koekje
#928102
ik heb verhalen van 2 kanten gehoord; mensen die stug hun witte kattenoren smeren, en mensen die het onzin vinden.
ik heb wel al verhalen gelezen van katten (met witte oren) die wel degelijk huidkanker hebben, en ook wel eens geamputeerde oren gezien.
maar of het altijd het geval is...

misschien dat tannetje meer uitsluitsel kan geven over wat wel en niet waar is.
Door tine
#928107
Mijn witte kater heeft inderdaad huidkanker op zijn oor ontwikkeld en heeft dus een amputatie ondergaan. Kon niet anders. Ik heb ook gesmeerd todat ik een ons woog,maar hij likte het er altijd weer af..........UIt de zon kon ik hem niet houden.

Het lijkt inderdaad een beetje raar een kat met een geamputeerd oor( en al helemaal als ie net bij de da wegkomt),maar hij is er nog!! Ik zou niet weten hoe je het moet voorkomen als je kat en graag in de zon ligt en altijd het sunblock eraf likt........
Door - pien -
#928111
Toevallig was ik maandagmiddag met mijn Kobus bij de da voor dr kale plekken en toen ze zag dat haar oorschelpjes eraf waren, begon ze over de kans op huidkanker bij katten met witte oren en witte neuzen.
Het komt idd regelmatig voor, en oorschelpjes kunnen eraf en dan kunnen ze nog jaaaaren mee.
Bij Kobus zijn de oorschelpen denk ik 1,5 jaar geleden geamputeerd en ze is nu bijna 14. Ze zit het liefst buiten in het zonnetje en daar doe je niks aan.
Neuzen is waarschijnlijk een iets ander verhaal.
Morgen spreek ik de da voor Kobus dr huidklachten/allergie en dan kan ik het wel es vragen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#928124
ik vind het allemaal toch niet zo heel positief klinken.
ik hou erg van de oren van mn katten, en ook van de neuzen.
mn katten zelf worden ook graag gekriebeld aan hun oren, dat kan natuurlijk niet meer zonder oren  :'(

ot haar neus is niet helemaal roze; er zit een stom zwart horizontaal streepje op  :D
sien heeft wel een hele roze neus, en bij opwinding wordt deze nog rozer.
Door Mieuw
#928201
Ik heb inderdaad ook gehoord dat witte katten vatbaarder zijn voor het zonnetje. Verbrande oortjes komen regelmatig voor, van huidkanker aan de oren heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, maar ik kan me voorstellen dat het wel voorkomt. Ik heb ook gehoord dat mensen het insmeren met zonnebrandcreme, maar ik weet niet welke.
Gevoelsmatig zou ik een kindercreme kopen, omdat kindjes ook altijd spelen (dus het moet een stootje kunnen hebben) en met hun vette handjes in hun mond zitten etc., met een hoge beschermingsfactor, en ook goed de gebruiksaanwijzing lezen, zo vaak smeren als word aangeraden. Anders dan dat weet ik het ook niet.

Hoe dan ook zou ik niet gelijk gaan panikeren. Er is zoveel wat ze kunnen krijgen...  :-X
Door YaYa
#928290
Ik heb inderdaad ook gehoord dat witte katten sneller last krijgen van verbrande oortjes. Mijn turkse vannetjes hebben beide witte oren en als ik thuis ben, zitten ze eigenlijk altijd in de tuin. Ik heb bij hun nog nooit verbrande oortjes gezien (en dat schijnt toch vooral de oorzaak van de kanker zijn).
Koekje, jouw katten zijn toch binnenkatten? In dat geval denk ik niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.
Mocht je willen smeren dan zou ik iets voor kinderen nemen met een hele hoge beschermingsfactor.
Door tine
#928317
Voorkomen is moeilijk denk ik.......Mijn witte kater is gewoon een buitenkat. Hoe moet je dat dan voorkomen??? Ik schrok ook behoorlijk dat het kanker bleek te zijn toen ik met hem bij de da was. Maar er waren geen uitzaaiingen gelukkig en dat gaf me weer hoop.
Nu maar hopen dat het andere oor hiervan "verschoond"blijft. Smeren doe ik dus niet meer.....Hij heeft het binnen de kortste keren weer schoon en om hem nu steeds binnen te houden vind ik erg rigoreus voor hem. Dus......maar hopen dat het niet weer komt.........
Door YaYa
#928341
Ik denk dat het dus inderdaad vooral speelt bij buitenkatten. Voorkomen doe je het volgens mij niet. Ik denk dat de enige oplossing binnenhouden is.
Die van mij lopen 's ochtens (maar dan valt de sterkte van de zon wel mee) van 06.30 tot 07.45 buiten in de tuin.
En nu het lichter wordt ook weer vanaf 17.30 tot het donker wordt. Dus nu ook nog geen zonproblemen. Juist de uren waarop de zon het felst is, zijn ze meestal binnen (behalve de weekeinden).
Maar ik hoop dat ik hier nooit verder over na hoef te denken.
Door - pien -
#928352
Er zijn zoveel meer risico's dan alleen huidkanker...
Kobus is in haar eerste jaar geopereerd aan een dijbeenfractuur. Het is goed geheeld, en ze heeft daarna goed uitgekeken met oversteken  ;)
Ik hoorde ook van de buurman dat ze over de sloot sprong en het laatste endje moest zwemmen, ze zwierf langs de spoorbaan, liep op het ijs...
En nu is ze al bijna 14, van mij mag ze lekker buiten struinen, en in het zonnetje zitten als dat dr lust en dr leven is...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#928362
Het verhaal klopt wel neuzen weet ik niet maar witte oren zijn zeker bevattelijk voor plaveiselcelcarcinomen op latere leeftijd. Ik heb geleerd dat je ze inderdaad in moet smeren met zonnebrandcreme met zo hoog mogelijke beschermingsfactor. Maar of dat ook werkt weet ik niet.
En hoe schadelijk oplikken is? Ik zou een zo natuurlijk mogelijke creme zoeken.
Ik kom ze ook af en toe tegen en amputatie van de oren werkt goed, alleen in een enkel geval kwam het steeds weer terug.

Normaal gesproken waarschuw ik mensen ook als ik katten met witte oren op consult krijg.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door