Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eowyn
#92606
Hallo, :D
Gisteren heb ik aan mijn visboer gevraagd of ik bij hem ook visafval kon krijgen voor mijn hond, hij keek ene beetje vreemd ??? en vertelde me dat dat wel kon, maar dat toch vooral poezen dat lekker vonden, hihi. ::)

Maar goed, hij vroeg me welk visafval...???? dat weet ik niet, mogen ze alles hebben, of alleen van de lekkerbekjes, of van de haringen, of gewoon alles doorelkaar? ???
(ik heb de zoekfunctie al gebruikt, en daar word ik wel iets, maar niet veel wijzer van)

Maggie eet alleen kvv dus nog geen botten enzo, sardientjes uit blik vond ze laatste heerlijk, maar daar zaten geen graten in, dus mag ze dat visafval zo hebben, of moet ik het pureren? :-X
En wat moet ik erbij geven om het volledig te maken?

Alvast bedankt, Eowyn
Door Lizzy
#92610
Ik zou zeggen dat je alles kunt geven, mits het maar rauw is. En mits het maar een beetje fatsoenlijk afval is (alleen aan vellen heb je dus niks). Aangezien jouw honden niet gewend zijn om rauwe vis te eten, zou je het kunnen pureren en moet je het vooral langzaam introduceren. Dus niet gelijk 1 volle maaltijd met vis, anders denk ik dat je een paar uur na de maaltijd diarree hebt.
Door Eowyn
#92613
Kan ik die vis ook in porties verdelen en dan invriezen?
Ik zal rustig beginnen, maar daarna dan, als ze dat gewend is?

Mijn visboer vertelde me dat hij van de lekkerbekjes de graten altijd afhaalt, maar daar zit altijd nog best wel veel vis aan, dus ik krijg wel ''goed';' afval, niet alleen graten en vellen ;-)

wat ik me alleen afvraag over invriezen, ik meen ooit eens gelezen te hebben dat invriezen heel snel moet geburen en dat onze vriezers dat eigenlijk niet kunnen en er zo veel waardevolle stoffen verloren gaan, wat is jouw mening daraover?

Groetjes, Eowyn
Door Lizzy
#92621
Eowyn schreef: Kan ik die vis ook in porties verdelen en dan invriezen?
Ik zal rustig beginnen, maar daarna dan, als ze dat gewend is?
Tuurlijk! Ik denk dat je 1 maaltijd per week kunt geven en moet beginnen met de helft van het gewicht wat ze normaal aan vlees krijgt. Als ze daar goed op reageert, dan zou ik 1 maal per week dezelfde hoeveelheid geven als dat ze normaal (vers?)vlees krijgt.
Mijn visboer vertelde me dat hij van de lekkerbekjes de graten altijd afhaalt, maar daar zit altijd nog best wel veel vis aan, dus ik krijg wel ''goed';' afval, niet alleen graten en vellen ;-)
Ik geloof dat lekkerbekjes kabeljauw ofzo is? Ik geloof dat ik zelf de graten zou malen in de gehaktmolen hoor. Ik zou dat toch eng vinden om vrij kale graten ongemalen te geven. Probeer ook wat koppen van makreel/sardien/wijting te scoren! Koppen zijn heel gezond en deze kun je ook meemalen ( :-X).
wat ik me alleen afvraag over invriezen, ik meen ooit eens gelezen te hebben dat invriezen heel snel moet geburen en dat onze vriezers dat eigenlijk niet kunnen en er zo veel waardevolle stoffen verloren gaan, wat is jouw mening daraover?

Groetjes, Eowyn
Als ik echt grote partijen vlees koop, dan gaan al mijn vriezers (het zijn er maar vier ;D) op SUPER. Ze vriezen dan tot -32 graden. Als ik het vlees er dan in doe, dan zie je de temperatuur eerst teruglopen naar -18 (soms naar -16) om daarna weer naar -31 a -32 te gaan. Maar, ik doe dit echt alleen wanneer ik maximaal vriescapaciteit (qua gewicht) ga invriezen. Wanneer ik een paar kilo vis of vlees in wil vriezen, laat ik ze gewoon op -18 staan. Overigens blijven de vriezers dan wel op -18 staan en zakt de temperatuur niet.

Die supervriesfunctie zit er dus ook op om te voorkomen dat de temperatuur naar bijv. -5 zakt wanneer je er veel in doet. Je moet dus even kijken naar jouw maximale invriescapaciteit en daar moet je qua gewicht onder blijven. En dan is er niks aan de hand hoor!

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door