Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door marsieyenna
#925084
Zou het goed zijn om mijn drachtige teefje ( 6 weken nu) voor de bevalling nog te ontwormen ?
Ik zie nooit een worm , en denk dat ik het dan straks beter met de pups  tegelijk kan doen.

Marijke
Door marsieyenna
#925118
bedankt voor je reactie.

Is het ontwormen sowieso wel zinvol als je geen wormen ziet ?
Ik bedoel bij een volwassen hond, bij pups zal het wel moeten.
Vaak vind ik het rotzooi , maar er komen bij pups weleens wormen af,

marijke
Door Suzan54
#925172
Honden die ooit een spoelworminfectie hebben doorgemaakt, hebben vaak ergens in hun lichaam ingekapselde larven zitten die geactiveerd worden door de hormonen die vrijkomen ten tijde van de bevalling. Via de moedermelk worden de pups besmet.
Ik weet niet beter dan dat je bij moederdieren voor de dekking, na de bevalling en vanwege het ontlasten van de pups en de extra besmettingsdruk tijdens de zoogperiode vrij frequent behoort te ontwormen. Het ene dier, de ene lijn en ook het ene ras heeft veel meer weerstand tegen parasieten dan het andere. Ik hecht ik wel aan de theorie dat dieren die natuurlijk worden gevoed een andere zuurgraad in hun lichaam hebben waardoor parasieten minder kans krijgen.

Ik weet zeker dat er wel ergens spoelwormen bij mijn dieren circuleren maar ik heb al zeker twintig jaar geen spoelworm meer gezien: mijn zogende kat was wat misselijk van de week, de groei van de kittens viel ook wat terug - voor mij het sein om de familie te ontwormen en inderdaad, iedereen eet en groeit weer zoals het hoort.
Ik heb laatst ergens gelezen dat de huidige ontwormingsmiddelen veroorzaken dat de wormen oplossen en dat we daarom nooit meer iets zien na een ontworming.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#925217
marsieyenna schreef: bedankt voor je reactie.

Is het ontwormen sowieso wel zinvol als je geen wormen ziet ?
Ik bedoel bij een volwassen hond, bij pups zal het wel moeten.
Vaak vind ik het rotzooi , maar er komen bij pups weleens wormen af,

marijke
Mijn volwassen honden worden nooit ontwormd, in ieder geval niet preventief. Als ik wormen vermoed, dan uiteraard wel, maar dat is de laatste 10 jaar 1 x voorgekomen. Tijdens de dracht ontwormen is een slecht plan wat zelfs door de fabrikanten wordt afgeraden. Meestal wordt vóór de dekking moeders nog eens ontwormd, maar persoonlijk zie ik daar het nut niet zo van in. Ik ontworm moeders tegelijkertijd met de pups, ik begin dan zo rond de 3 weken. Met de nesten op barf heb ik nooit wormen gezien, bij voorgaande nestjes waar nog brok bijgegeven werd is het wel voorgekomen dat de pups echt wormen uitpoepten :-X Neemt niet weg dat alle pups via de moeder besmet worden met wormen en dat ontworming van pups noodzakelijk blijft, ook als je enkel vers voert.
Door marsieyenna
#925299
Angelique schreef: Mijn volwassen honden worden nooit ontwormd, in ieder geval niet preventief. Als ik wormen vermoed, dan uiteraard wel, maar dat is de laatste 10 jaar 1 x voorgekomen. Tijdens de dracht ontwormen is een slecht plan wat zelfs door de fabrikanten wordt afgeraden. Meestal wordt vóór de dekking moeders nog eens ontwormd, maar persoonlijk zie ik daar het nut niet zo van in. Ik ontworm moeders tegelijkertijd met de pups, ik begin dan zo rond de 3 weken. Met de nesten op barf heb ik nooit wormen gezien, bij voorgaande nestjes waar nog brok bijgegeven werd is het wel voorgekomen dat de pups echt wormen uitpoepten :-X
Ik ga Xayenne met de pups in de derde week ontwormen, ik hoop dat er nu ze barft ook bij de pups minder last van wormen zal zijn.
Toen ze nog brokken at hadden de pups vaak wel wormen.

Marijke
Door crutz
#928889
bij het eerste nest had Umi tot redelijk kort daarvoor nog gedeeltelijk op brok gestaan omdat ze een tijd uit logeren is geweest, bij die puppen had ik dus ook met de 3 wk dat ik er wel wormen af zag komen
bij de nesten daarna zowel bij 3 als bij 5 wk geen wormen gezien en verder dus ook niet meer ontwormd....
Door K@rin
#929498
als een teef gedekt gaat worden, dan ontworm ik haar op de 1e dag van de loopsheid preventief, voor het geval dat ze wormen zou hebben ....
daarna de pups ontwormen op 2-4-6-8 weken .....
eerder deed ik het pas vanaf 3 weken, maar nadat ik eens een ander ontwormmiddel ben gaan gebruiken, zag ik er wel degelijk wormen afkomen.
Met Flubenol en Vitaminthe heb ik nooit wormen bij de pups gezien, met Banminth kwamen er wel wormen af ................
kan me niet voorstellen, dat ik eerst nooit wormen bij de pups had en nu ineens wel ....... :-X
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door